2004
|
|
Demagun, beste adibide bat: euskararen normalizazioa ez dut ikusten ezkerreko klase balioen esanetara jarria; besteak beste,
|
hizkuntza
baten normalizazioa klase ahaltsuen eskurik gabe pentsaezina egiten zaidalako, eta klase ahaltsu hori ez dudalako egungo langile klasearen larru-azalean begiesten. Beste horrenbeste esango nuke euskal kulturari buruzko problema honetan ere:
|
|
Hona, bada, besterik gabe, zertara ekarri gaituen atal honetako izenburuak: sistema sozialaren baitan gizarte izaera hegemonikoa duten erabilera eremu haiek izango ditugu, inondik inora ere,
|
hizkuntza
baten normalizazio estatusa bermatuko diguten eginkizun komunikatiboak.
|
2005
|
|
|
Hizkuntza
baten normalizazioa hamarkada askotako kontua bada ere, hurrengo 20 urteetan urrats erabakigarri batzuk egin ezean, uhin sozialak aldatu eta aurrera ezinezko egoera batean aurki gintezke. Motiboak daude kezkatuta egoteko.
|
2006
|
|
hizkuntzaren egoera, eta immigrazioa eta aniztasuna, bi zutabetan zehar, alderdi hauek aztertuz: mehatxuak (kanpoko alderdi kaltegarriak), ahultasunak (barneko alderdi kaltegarriak), aukerak (kanpoko alderdi aldekoak), indar guneak (barneko alderdi aldekoak); 2) eremu urriko
|
hizkuntza
baten normalizazio politika testuinguru askotarikoan: oinarrizko premisaz gain, helburu orokorrak eta bereziak aipatuz; 3) hizkuntzaren ikasketa eta integrazio soziala:
|
2009
|
|
Hori izan zen nobedadea Bergaran.
|
Hizkuntza
baten normalizazioan linguistikarekin batera soziolinguistika aintzat hartzen zuela erakutsi zuen Euskaltzaindiak. Euskaltzainburuak esan zuen hau:
|
2011
|
|
Kasu honetan, norbanako eremua gainditu eta ikuspegi sozialagoan jartzen du arreta. Era horretan, hizkuntzak betetzen duen funtzioaz mintzatzen da, hau da,
|
hizkuntza
baten normalizazioa gerta dadin eskuratu beharreko maila desberdinez.
|
|
Hizkuntza gutxituak, horrelako normalizazio prozesu batean, hizkuntza menderatzailearenak izandako funtzioak bereganatzen ditu. Ondorioz, pentsa liteke
|
hizkuntza
baten normalizazio edo indarberritze prozesuak nola edo hala, gehiago edo gutxiago, eragin egin diezaiokeela hizkuntza gutxituaren alboan dagoen hizkuntza handi edo menderatzaileari (Coyos, 2010). Eta halakoetan ohikoa da hizkuntza handiaren nagusitasuna defendatzen eta bultzatzen dutenek hizkuntza gutxituen indarberritze prozesuei aurre egitea eta kontrako jarrera ere agertzea (Moreno Cabrera, 2000).
|
2012
|
|
Hizkuntza politikaren funtsa progresibotasuna dela argudiatzen dute behin eta berriro.
|
Hizkuntza
baten normalizazio prozesua beti da progresiboa, definizioz da progresiboa, baina hizkuntza politikak epe eta helburu zehatzak izan behar ditu. Hori da noizko zer lortu behar den politika egoki baten printzipio zuzentzailea da.
|
|
Ipar Euskal Herriari dagokionez, kanpainan argi geratu da euskararen ofizialtasuna ez dela kokatzen Frantziako Legebiltzarrean aulkia nahi luketen hautagaien lehentasunetan. Alta, Amalur koalizioak, EAJk, EH Baik eta NPAk besterik ez zuten jaso ofizialtasunaren aldarria, gurea bezalako
|
hizkuntza
baten normalizazio prozesuan nahitaezko urratsa. Finean, lege geriza egokirik gabe ez dugu lortuko euskaraz bizitzeko nahia bermatzea.
|
2013
|
|
Gainera, horri gehitu behar diogu %39 ez kontra eta ez alde agertu zela. Beraz, nik esango nuke oraindik badagoela eskolak dena konponduko duela pentsatzen duen jendea, gutxitutako
|
hizkuntza
baten normalizazio prozesuan eragiten duten bestelako faktoreak kontuan hartu gabe; eskola faktore bat da, baina ez bakarra. Hona iritzi nahasmen hori irudikatzen duen grafikoa:
|
2015
|
|
Bigarren horixe da PPren kasua eta, neurri txikiagoan, PSEEErena. Bi alderdiok ez dute
|
hizkuntza
baten normalizaziorako funtsezkoak diren esparruaskotan sustapen neurri konkreturik proposatu. Areago, PPk euskararentzako neurri aktiboenordez indarrean dauden sustapen bideen kritika gogorra burutu du, diskriminatzaile etabaztertzaile direlakoan, eta sustapen neurri alternatiborik ez du proposatu.
|
2020
|
|
Diagnostiko labur bat egite aldera, egoera gutxituan dagoen
|
hizkuntza
baten normalizazio prozesuaren oinarrizko aldagaiak aztertu ditugu egungo testuinguru eta erronka nagusiekin batera:
|