Emaitzak: 9
2007 | ||
Hizkuntzei dagokienez bederen (pluralean), iragaitza naturatik historiara, Humboldt-ek dagiena alegia, zuzen zuzenekoa da: haren naturan hasten da | hizkuntza baten historia, eta historian ematen zaigu haren natura. | |
2008 | ||
Euskara, ezagun denez, herri hizkuntza izan da; botere zirkulu eta erakundeetatik kanpo bizi izan da gehienbat, behinik behin Modernitatean. Euskarazko izenen historia, hortaz, botere eskaseko | hizkuntza baten historiaren zati da. Hainbat unetan laburtu ahal da historia hori (Gorrotxategi, 2000): | |
2009 | ||
baina bakoitzak berea ematen du, alegia lanen arteko batasun metodologikorik ez dago. Dakigula behintzat, ez da | hizkuntza baten historia sozial bat eskuragarri modu orokor eta sistematizaturik eginik. | |
Nazioartean eredurik ez badago, | hizkuntza baten historia soziala zer da. Gure iker eremua zehazteko eta mugatzeko guretzat" hizkuntza baten historia soziala" zer ez den hasiko gara azaltzen. | |
Nazioartean eredurik ez badago, hizkuntza baten historia soziala zer da? Gure iker eremua zehazteko eta mugatzeko guretzat" | hizkuntza baten historia soziala" zer ez den hasiko gara azaltzen. Hasieran esan dugunez, historia soziala ez da historia intralinguistikoa. | |
gorago aipaturiko lanak hor ditugu eta, horrezaz gainera, badira hainbat lan euskararen kasuan. Esate baterako, Euskaltzaindiaren Euskararen liburu zuria11, Jimeno Juriorenak edota X. Erizerena12 Lan horiek guztiak oso baliagarriak dira | hizkuntza baten historia soziala egiteko eredu metodologiko baten bila gabiltzalarik, baina berez ez dira aski. Haien eremua mugatua da eta lan arteko metodologia ez da bateratua edo sistematizatua eta historiaren zati bakar bati buruz ematen dute informazioa. | |
2014 | ||
| Hizkuntza baten historia ezagutu nahi bada, ezer baino lehen hizkuntza horretanidatzitako testu zaharrak aztertu behar dira; azterketa horrek soilik ezar ditzake oinarrisendoak garai bateko edo besteko hizkuntza edo hizkera nolakoa zen ezagutzeko.Hemen ikusten da argi eta garbi hizkuntzalaritza historikoaren eta filologiaren artekolotura. Euskara, honetan ere, ez da salbuespena. | |
2019 | ||
Metodo konparatiboa da | hizkuntza baten historia argitzeko erabili ohi dena; baina, metodo hori ez da gure eskura dugun bakarra. Are gehiago, bide eta metodo berberak erabiltzeagatik, erran daiteke, euskararen historia aztertu gabe dagoela oraindik ere. | |
3) Erran beharrik ez dago zer garrantzia duen lehenbiziko aldiz | hizkuntza baten historia osoa eskura izateak; baina, hau ez da gure lanaren helburua izan. Hala ere, gauza bat biziki azpimarratu nahi dugu: |
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hizkuntza | 9 (0,06) |
Lehen forma
Argitaratzailea
Bat Soziolinguistika Aldizkaria | 4 (0,03) |
UEU | 2 (0,01) |
Pamiela | 2 (0,01) |
Uztaro | 1 (0,01) |
Konbinazioak (2 lema)
hizkuntza bat | 9 (0,06) |
Konbinazioak (3 lema)
hizkuntza bat historia | 9 (0,06) |
Urtea
Bilaketarako laguntza: adibideak
Oinarrizko galderak | |
---|---|
katu | "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu |
!katuaren | "katuaren" formaren agerpenak bilatu |
katu* | "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu |
!katu* | "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu |
*ganatu | "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu |
!*ganatu | "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu |
katu + handi | "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu |
katu + !handia | "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu |
Distantziak | |
katu +3 handi | "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu |
katu +2 !handia | "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu |
katu +2 !handi* | "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu |
Formen konbinazioa desberdinak | |
bero + handi | asko | "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu |
bero +2 !handi* | !asko* | "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak |
!bero + handi|asko|gutxi|txiki | "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak |
Ezaugarri morfologikoekin | |
proba + m:adj | "proba" lema eta jarraian adjketibo bat |
proba +2 m:adj | "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat |
bero + handi|asko + m:adi | "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat |
proba + m:izearr-erg | "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta |
Ezaugarri morfologikoak
KATEGORIA
adb | adberbioa |
---|---|
adi | aditza |
adilok | aditz-lokuzioa |
adj | adjektiboa |
det | determinatzailea |
ior | izenordaina |
izearr | izen arrunta |
izepib | pertsona-izena |
izelib | leku-izena |
izeizb | erakunde-izena |
lbt | laburtzapena |
lotjnt | juntagailua |
lotlok | lokailua |
esr | esaera |
esk | esklamazioa |
prt | partikula |
ono | onomatopeia |
tit | titulua |
KASUA
abs | absolutiboa |
---|---|
abl | ablatiboa |
ala | adlatiboa |
ban | banatzailea |
dat | datiboa |
des | destinatiboa |
erg | ergatiboa |
abz | hurbiltze-adlatiboa |
ine | inesiboa |
ins | instrumentala |
gel | leku-genitiboa |
mot | motibatiboa |
abu | muga-adlatiboa |
par | partitiboa |
psp | postposizioa |
pro | prolatiboa |
soz | soziatiboa |
MUGATASUNA/NUMEROA
mg | mugagabea |
---|---|
ms | mugatu singularra |
mp | mugatu plurala |
mph | mugatu plural hurbila |
ADITZ MOTA
da | da |
---|---|
du | du |
dio | dio |
zaio | zaio |
da-du | da-du |
du-zaio | du-zaio |
dio-zaio | dio-zaio |
da-zaio | da-zaio |
du-dio | du-dio |
da-zaio-du | da-zaio-du |
da-zaio-du-dio | da-zaio-du-dio |