2001
|
|
pro domo esandakoetan, euskararen inguruan sortutako topikoen gainean, alegia? oso zorrotza zen Mitxelena, agian gurea bezalako
|
hizkuntza
batek ezin duelako egin inguruko hizkuntzek aise eraman eta irents dezaketen hanka sartzerik. Garbi zeukan lan bat euskaraz egin izanak ez zuela ondorioa zuritzen, asmorik ederrenak, euskararenganako maitasunak?
|
|
Norbanakoa eta hizkuntz askatasuna lantzen direnean Frantzia errepublikarraren ereduan jartzen dira hizkuntz politikaren aurkari askoren begiak. Ezin da inor behartu,
|
hizkuntza
bat ezin da inposatu, antidemokratikoa baita, giza eskubideen aurkakoa. Estatu handietako hizkuntzekin eskubideen neurgailu berak ez du funtzionatzen.
|
|
borondatezko giza rte elebiduna. Etekinak begi bistan daude (paradoxikoki, politikagintzan gertuago zegoen HB eta bere lelo autistalu rralde bat,
|
hizkuntza
bat ezin zuten bere gana tu).
|
2002
|
|
bidegorriak egin dira espaloi batzuetan, baina kale bukaeran bidegorria amaitzen da eta horrekin ezin da bizikletaz ibili. Hizkuntza batekin beste horrenbeste,
|
hizkuntza
bat ezin da irakaskuntzan bultzatu eta gero ezer ez. Edo ibilbide osoa osatzen da edo bestela jai dugu.
|
2004
|
|
Arau sozial horrek hizkuntza bat erabiltzea normaltzat jotzen badu, bestea erabiltzea ezin da izan oso normala.
|
Hizkuntza
bat ezin baita izan normala bere erabilera arauak gizartearen balio eta jarraibideetan halakotzat hartuak ez badira. Beraz, euskararen aldeko hautuak mespretxua eta gorrotoa ere eragin ditzake zenbait erdaldunengan.
|
2005
|
|
Gizabanako bakoitzak bere baitan aktibatu behar du bere berezko hizkuntz gaitasuna, eta, ikasten ari den hizkuntzaren muinarekin bat eginez, honen osagai fonetiko, lexikal eta gramatikalak suspertu eta eraberritu behar ditu. "
|
Hizkuntza
bat ezin da inolaz ere ikertu landare idortu bat bezala. Hizkuntza eta bizia kontzeptu bananezinak dira eta, esparru honetan, ikaskuntza birsortzea baino ez da" 145 Hemen aurkitzen dugu, berriz ere, gizatasunaren eta linguistizitatearen arteko sakoneko lotura, zeinen arabera ezinezkoa den gizakia aztertzea bere hizkuntza kontuan hartu gabe, ezta hizkuntza ikertzea ere berau erabiltzen duen gizakia kontsideratu gabe.
|
2008
|
|
beste
|
hizkuntza
batera ezin alda daitekeenaren etsenplu bikaina, zentzua eta hoskidetasuna batera gordeko badira.
|
|
Lapurdi, Baxenafarroa eta Xiberuan euskarak bizi duen egoera ere muturrekoa da. Frantses estatuak bere Konstituzioan euskara ondare gisa jaso zuen pasa zen uztailean, eztabaida eta kalapita ugariren ostean, 75.artikuluan; modu sinbolikoan, eta inolako zilegitasunik eman gabe, euskararekiko duten mespretxua argi azaldu zuten honen bidez. nazionalismo frantsesaren presentzia eta goraipamena etengabea izan zen, antza
|
hizkuntza
bat ezin baita defenditu frantsesaren nagusitasuna goraipatu gabe. Erreferentzia koadro bat osatuko zuten, lege gisa formulatua.
|
|
[Lexikologia des engainatua.] Batek dakien
|
hizkuntza
batean ezin egon daiteke" egia dioen" hitz solte edo soilik, zeren egia, izatekotan ere, esan egin baitaiteke, baina ez aipatu.
|
2010
|
|
Lurralde jakin batean, hizkuntzaren normalizazioa alderantziz proportzionala da hizkuntza hori guztiena eta beharrezkoa izatetik dagoen distantziarekiko.
|
Hizkuntza
bat ezin da normala izan baldin eta lurralde berean mundu guztiak hitz egiten duen beste hizkuntza indartsuago bat badago, eta aldiz, hizkuntza txikia puska batek baino ez badu hitz egiten. Katalana Katalunian normalizatzeko modu bakarra Europako hizkuntza batzuek duten estatusa lortzea da, suedierak duena Suedian, nederlanderak Herbehereetan, eta abar.
|
2011
|
|
Ikastoletan badago Euskal Herriaren proiektu bat.
|
Hizkuntza
bat ezin da salbatu bihotza ez badago tartean, ez bazaio dimentsio abertzalea ematen. Estatu batekin, agian, euskara ez da salbatuko; baina estaturik gabe, ziur ezetz.
|
|
ekologiak espezieak eta haien habitata lotzen ditu. hainbat tresna kontzeptual eta eredu sortu ditu ekosistemak aztertzeko. ekosistema bat hainbat elementuren bat egitea da; bat egite horren helburua da funtzionalki integratutako sistema bat mantentzea. hau da, ekosistemak bereizi egiten ditu elementu nagusiak eta gainerako elementuak. Ideia hori hizkuntzen eremura ekartzen badugu, helburua da hizkuntza ekosistemaren elementu nagusiak zein diren identifikatzea; hau da,
|
hizkuntza
batek ezin baditu hizkuntza handi baten elementu guztiak izan, zer elementu dira funtsezkoak hizkuntza hori gordetzeko eta garatzeko?
|
|
|
Hizkuntza
batek ezin baditu hizkuntza handi baten elementu guztiak izan, zer elementu dira funtsezkoak hizkuntza hori gordetzeko eta garatzeko, dugu. guk ez dugu isolatzerik nahi, ez dugu elebakar izan nahi.
|
|
Eta zalantzarik handiena auzi honen inguruan biltzen da, gure ustez:
|
hizkuntza
bat ezin da erdizka, zatika, puskaka, sozialki normalizatu, gizarte modernoak ez duelako konpartimentatze sistemarik onartzen garai batekoetan bezala.
|
|
–Ez da egia, beraz, inoiz edo behin entzutea suertatzen den esaldi etsia: ahuldutako
|
hizkuntza
bat ezin dela bere onera ekarri, ezin dela indarberritu. Beranduegi dela horretarako.
|
|
–
|
Hizkuntza
bat ezin da normalizatu herri mugimenduaren ahalegin soilaz, eta, era berean, ez da inoiz hizkuntza bat normalizatuko instituzioen ahalegin hutsarengatik. Beraz, ezinbestekoa da herritarrek sortzen duten sua instituzioen egurrak elikatzea?.
|
2013
|
|
Hizkuntzen bizitzaren eta heriotzaren metaforak dirauen arren, tropoa ez da zuzena:
|
hizkuntza
batek ezin du bizirik edo hilda egon, bizitzeko oinarrizkoak diren ezaugarriak falta baitzaizkio. Asko jota, eta Salikoko S. Mufweneren (2001:
|
|
Estebanek kongresuan gogoratu zuen euskara Nafarroako zati batean ofiziala dela. «Arraroa da lurraldean ofiziala den
|
hizkuntza
batean ezin jasotzea emanaldiak». Rajoyren arabera, Espainiako Gobernuak ez du zertan aferan sartu.
|
2015
|
|
Katalanen eredua ekarri nuen aiputara, Pompeu Fabraren lan miragarria.
|
Hizkuntza
batek ezin dukeela bizitza normal bat ereman, erregela eta lege zehatz hestu batzuei ez badago loturik. Eta Euskaltzaindiak niri jaramon egitea beste erremediorik ez du eduki.
|
|
bidegorriak egin dira espaloi batzuetan, baina kale bukaeran bidegorria amaitzen da eta horrekin ezin da bizikletaz ibili. Hizkuntza batekin beste horrenbeste,
|
hizkuntza
bat ezin da irakaskuntzan bultzatu eta gero ezer ez. Edo ibilbide osoa osatzen da edo bestela jai dugu.?
|
2016
|
|
«Konstituzioaren interpretazioak elebitasun simetrikoaren aldera egin du. Bi hizkuntza ofizial dituzten autonomia erkidegoetan
|
hizkuntza
bati ezin zaiola inolako lehentasunik eman. Erabilera normaleko hizkuntza izan daitekeela, baina lehentasunezkoa, ez».
|
2017
|
|
Ni-aren eraikuntzan hizkuntzaren egitekoa azpimarratu nahi digu hemen Txepetxek. Kontua da hizkuntza minorizatu baten funtzioak oso murriztuak daudenez, euskara bezalako
|
hizkuntza
batek ezin duela euskal hiztunaren ni a partez baizik osatu. Izan ere, ni aren adierazpide osoa izateko, funtzio joko osoaren jabe izan luke euskarak.
|
2021
|
|
Bestalde, kulturarik inguruan eduki ezean
|
hizkuntza
batek ezin duela iraun baieztatzen du MIR1 ek, eta, halaber, garapen edo sentsibilitate artistikoa adierazteko balio ez badu, lilurari, irudimenari, emozioei eta abarrei hizkuntza bidez ere adierazteko aukera ixten zaiola, izanari izena falta zaion heinean. Ondorioz, horrek identitate eta imajinario indibidualaren zein koletiboaren eraikuntzari begira eragozpen handia lekarke, beste hizkuntzek eta kulturek ekarritakoa bertakoa ordezkatzera eta horiek onartzera kondenatuz herria.
|