2009
|
|
horretarako aski da Europako Kontseiluaren beraren Hizkuntzen Euroitunaren gaineko ebaluazio txostena irakurtzea, autonomia erkidegoetako herri aginteen eta Estatuko herri aginte zentralen hizkuntza praktikak alderatzea, eta, azkenik, jada aipatua dugun Eusko Jaurlaritzak, Kataluniako Generalitateak eta Galiziako Xuntak 2007an hiru urterako sinaturiko Lankidetza Hitzarmena. Balearretako Gobernuak 2008an sinatu zuena? gogora ekartzea, non, beste zenbaiten artean, Espainia osoan
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko neurriak proposatzen baitira.
|
|
Borondaterik ezaren eta kontrako borondatearen ondorioz gertatzen dena larria da, ezbairik gabe. Izan ere, ondorioa ez baita bakarrik
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko legeriaz baliatzeari uko egiten zaiola, baizik eta legea betetzea eta betearaztea dagokien herri erakunde ugarik legeriak berak ezarritako obligazioak betetzeari sistematikoki bizkarra erakusten diola Espainian. Izan ere, Konstituzioak berak eta autonomia erkidegoetako hizkuntza legeriak ezarritako obligazioak betetzetik urrun jarraitzen baitute Espainiako herri aginte zentralek, nahiz eta autonomia erkidegoetako hizkuntza legeriek euren lurralde barrutietarako ezartzen dituzten obligazioak betetzea herri aginte zentralei ere badagokien, tokian tokiko administrazioei dagokien bezalaxe.
|
2010
|
|
2. "
|
Hizkuntza
aniztasuna sustatzea hezkuntza maila guztietan, amahizkuntza errespetatuz ahal den guztietan, eta eleaniztasunaren ikas/ irakaskuntza adinik goiztiarrenean bultzatzea".
|
2011
|
|
Caixa d’eines hezkuntza aldizkaria sortu zen. IkuS espai LIC (webgunea). generalitateak Linguamón hizkuntzen etxea erakundea sortu zuen. erakunde horrek
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzen du eta bereziki Lehen hezkuntzan lantzeko on line proposamenak egiten ditu. orain, Bigarren hezkuntzarako" el miracle de les llengües maternes"(" Ama hizkuntzen miraria") proiektua sortu dute. rosa Sensat erakundeak, hezkuntza Sailaren laguntzarekin, Waramurungundi (2008) argitaratu zuen. Material horien helburua (liburua eta Cda) ikasgelako hizkuntza iraunkortasunaren eta aniztasunaren printzipioetan oinarrituta dagoen curriculumeko kultura arteko dimentsioa eta dimentsio eleaniztuna lantzea da. zenbait argitaletxek, eumok, adibidez, katalana arabiera, katalanatxinera eta katalana amazigera liburuak egitea proposatu zuten immigrazioaren gorakada handienaren garaian, eta hizkuntza horietan egiten duten ikasle katalanentzako hainbat hiztegi argitaratu dira; katalana txinera, esaterako. katalunian bizi diren etorkinen hizkuntza nagusiak ikertzeko asmoz, LIC hezkuntza zerbitzuak liburu batzuk sustatu zituen.
|
2013
|
|
Horiek dira gatazka gehien eragiten dituztenak, baina Espainiako Estatuak hori bera egiten du gaztelania inposatzen duten ehunka arauen bidez. Frantsesa ere inposatzen da.
|
Hizkuntza
aniztasuna sustatu nahi duten herrialdeek arriskuan dagoenaren aldeko politikak abiarazten dituzte, hizkuntza horiek baitira merezi dutenak. Zein ildotan planteatzen duzu derrigortasun hori?
|
2014
|
|
Jon. Proiektu honetan, sinesten dugu
|
hizkuntza
aniztasuna sustatu behar dugula euskara sustatzeko. Hortaz, euskaraz gain, beste hizkuntza guztiak ongietorriak izango dira.
|
2017
|
|
Ez dira baliatzen teknologia berrikuntzak, hizkuntza hegemonikoetatik harago, bestelako hizkuntzen mesedetan. Eta horrek talka egiten du Europar Batzordeak ezarritako
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko helburuarekin. Izan ere, ze hizkuntza politika darabilte estatuek ikus entzunezkoetan hizkuntza aniztasuna bermatzeko?
|
2021
|
|
Hizkuntza horietariko askok ez dute legezko aitorpenik eta ia guztiek dituzte zailtasunak biziraupena bermatzeko. EB
|
hizkuntz
aniztasuna sustatzen eta kultur ondarea zaintzen ahalegintzen da, baina erabakiak ez daude beti bere esku, hizkuntza horien legezko estatusa eta babes maila estatu kideek zehazten baitute.
|
|
Europako Kontseilua ere gakoa da. Gutuna dela eta, erakunde horrekiko lankidetza etengabea izan litzateke; izan ere, NPLDrekin batera ekimenak landu daitezke
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko eta indartzeko Europan.
|
|
Network to Promote Linguistic Dversity (NPLD) –
|
Hizkuntza
aniztasuna sustatzeko sarea Europako sare zabal bat da, Europako hizkuntza konstituzionalei, eskualdekoei eta estatu txikietakoei (Constitutional, Regional and Small States – CRSS languages) dagokienez, hizkuntza politikaren eta hizkuntza plangintzaren alorrean lan egiten duena.
|
|
|
Hizkuntza
Aniztasuna Sustatzeko
|
|
Laburpena.
|
Hizkuntza
Aniztasuna Sustatzeko Sarea, ingelesez Network to Promote Linguistic Diversity (NPLD), 2007an sortu zen, eskualdeko edo eremu urriko hizkuntzen sustapenean ziharduten erakunde eta eragileak elkartu eta Europako politiketan eragiteko asmoz. Sare honetako kideak dira, besteak beste, Eusko Jaurlaritza, Nafarroako Gobernua eta Soziolinguistika Klusterra.
|
|
Horretaz gain, nazioarteko hainbat forotan aurkeztu izan du Protokoloa, eta berak egindako ekarpenari esker Protokoloa jasota dago bestelako aldarrikapen tauletan. Azken horri dagokionez, azpimarratzeko modukoa da CALRE he Conference of European Regional Legislative Assemblies/ Europako Eskualdeetako Asanblada Legegileen Konferentziak13 2018an Europako kulturaeta
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko lan dokumentuaren ondorioek berariaz jaso izana Donostiako Protokoloaren neurriak aplikatu beharrra.
|
2023
|
|
Kolonbian Hizkuntza Natiboen Hamar urteko Plan Nazionala eraiki zen 2020an. Hala ere, erakundeek ez dute gaitasunik Kolonbiakoa bezalako
|
hizkuntza
aniztasuna sustatu, babestu eta bultzatzeko erronkei erantzuteko, eta egiazko borondate politikoa falta da hizkuntzen legea tokiko lurralde ikuspegiarekin ezartzeko.
|
|
Bestalde, nazio mailan, esan daiteke badaudela datu kuantitatiboak, eta, horiei esker, ekintza nazionalak egin ahal izan dira, hala nola Hizkuntza Natiboen Hamar urteko Plan Nazionala eraikitzea 2020an. Hala ere, erakundeek ez dute gaitasunik Kolonbiakoa bezalako
|
hizkuntza
aniztasuna sustatu, babestu eta bultzatzeko erronkei erantzuteko, eta egiazko borondate politikoa falta da hizkuntzen legea tokiko lurralde ikuspegiarekin ezartzeko. Esan bezala, autodiagnostiko gehienek ez zuten jarraipenik izan hizkuntza komunitate gehienetan, eta, beraz, beste datu bat dugu, beste estatistika bat, baina ez biziberritze prozesu komunitarioak.
|
|
Egoera zaurgarrian daudeen gazteak trebatzen dituzte euren hizkuntza irakatsi ahal izateko eta, ondoren, irakasle lanetan hasten dira soldatapean. Kide horiei diru iturri bat eta euren ondarearekiko atxikimendua eskaintzeaz gain, harrera gizartean
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko bide bat eskaintzen zaio herritarrari. Ostean, PROLLEMAko kideek euren hizkuntza autobiografia egin zuten eta nola egin azaldu ostean, HIGAko partaide guztiak aritu ziren lanketa hori egiten.
|
|
9 Wikimedia Proiektuaren Editatoia: Wikimedia Españako kide batek dinamizatu du proiektu hau, Mentxu Ramilok, zeina Wikimediako proiektuetan
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzera bideratutako Porto Meeting 2023ko kide ere baden. Proiektu honek Mentxuren wiki formazio bat eman zuen eta Wiki eleanitzago bat eraikitzen laguntzeko urrats batzuk eman ziren.
|
|
Halere, argi izan behar da
|
hizkuntza
aniztasuna sustatzeko betebehar orokorra konstituzio betebeharra ere badela (botere publiko guztiei dagokiena, erkidegoko zein estatuko erakundeak izan), hizkuntza aniztasuna begirunez har eta babes dezaten.
|