2004
|
|
Biltzarraren ondorioetan
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko lanaren premia azpimarratu da: gizartea hizkuntza aniztasunaren balioaz sentiberatu eta kontzientziatu; gizarte mugimendua bultzatu, berretu eta zabaldu; gazte jendearen inplikazioa bilatu eta haiendako erakargarri bihurtzeko ahaleginak lehenetsi.
|
2005
|
|
J. ERKOREKA. Ez dut esango oraingo testu honek ni asetzen nauenik, baina lehenengoz Europako Batasunaren historian,
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko adierazpen bat egiten du. Eta are gehiago, testuaren lehen aldean, funtsezko eskubideen artean sartzen du adierazpen hori, berdintasunaren printzipioari lotua.
|
2009
|
|
Ikasle horiek guztiek" D" ereduaren balorazio positiboa egiten dute, eta hizkuntzak ikastea zeinen garrantzitsua den adierazi dute.
|
Hizkuntza
aniztasunaren aldekoak dira.
|
|
Urte hauetan egindako lanaren errepaso txikia egiten du bertan Baztarrika jaunak eta goiburu izandako helburuak bergogoratzen:
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko lana, euskararen erabilera sendotzeko irekitako bideak, euskarari izaera edo irudi integratzailea eskaini izana... beti ere, atxikimendua eta adostasuna erabiliz metodo gisa eta gizarte kohesioa eta bizikidetza, lehen hitz.
|
|
Oker dabil desoreka eta ahulezia hori bere kasa konponduko dela uste duena; baina oker dabil, baita ere, egoera hori hedabide guztiak honetara edo hartara behartuta konpon litekeela pentsatu eta aginduak eta dekretuak diktatzeari ekin nahi diona. Honetan ere egokiena dela uste dugu laissez faire alboratu eta
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko jarrera sustatzailea neurrian eta proportzionaltasunez garatzea, jakinaren gainean egonda, finean, herritarra dela aukera egiten duena eskura jartzen zaizkion hedabideen artean. Jakinaren gainean egonda, halaber, kontsumitzaileen eta erabiltzaileen hizkuntza eskubideen kasuan gertatzen denaren antzera, honetan ere hainbat eskubide eta interes uztartu behar direla ezinbestez.
|
|
Hizkuntzen deskribapenaren arloan oraindik ere badagoelako zer ikerturik, batetik, eta, bestetik, kasu askotan ez delako erraza izaten hizkuntza ala dialektoa zer ote den erabakitzea, batez ere arrazoi horiengatik ikergai jarraitzen du hizkuntza kopuruak. Nolanahi ere, kopuruak kopuru eta direnak direla, era honetako ikerketetan eta munduko
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko jardunean aitzindari den UNESCOk behin eta berriz ohartarazten gaituenez, hizkuntza aniztasuna arrisku bizian dago munduko toki askotan.
|
|
Halaber, jakina da jarduera politiko instituzionalean, adibidez hainbat udal administraziotan, euskararen erabilera sustatzearen aldeko politika aktiboak garatzen ari direla urteotan esparru politiko horretako hainbat ordezkariren gidaritzapean. Baina, aldi berean esan dezagun nabarmena dela, beren proiektu politikoetan, eguneroko politikagintzan, eta baita eremu mediatikoko jardunean ere, beren burua esparru horretan kokatzen duten aukera politiko eta mediatikoek gaur egun, oro har, egiten dieten baino toki handiagoa eta preziatuagoa behar eta merezi dutela euskarak eta
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko jarrera aktiboek. Murritzegia baita, beren gogo ametsetako euskal gizartea irudikatzerakoan, euskararentzako gordetzen duten tokia.
|
|
Kontuan hartzekoa da, PPk ekimen bat aurkeztu zuela Eusko Legebiltzarrean hiru gobernuen arteko hitzarmen hau. Europako Kontseiluak goraipatzen duen hitzarmena, alegia? bertan behera gera zedin; baina, EAJ, PSE, EA, EB eta Aralar alderdien botoei esker, Estatuko
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko hitzarmena ez baizik eta PPren ekimena geratu zen burumakur, bertan behera utzi baitzuen Legebiltzarrak. Ezker Abertzalearen taldeko legebiltzarkideek ez zuten bozketan parte hartu, eurek hala erabakita.
|
2010
|
|
UNESCOk 2008 Urtea Hizkuntzen Urtea izendatu zuen, eta zenbait ekimen sustatu eta babestu zituen ospakizun modura. Izendapen ekitaldiko ondoko aipuak
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko ardura erakusten du:
|
|
Ekologia linguistikoarena,
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko beste metafora bat da. Charles Darwinek teorizaturiko espezieen bizitzeko borroka imajinatuz, hizkuntzak organismo biziak direlako metafora erabiltzen da, hizkuntzak bizitzeko borrokan ari direla.
|
2011
|
|
2 eleanizTaSuna garaTze aldera, zer da lagungarri? hasteko, esan dezagun, hizkuntza gutxituen aldeko politika guztiak, haiek normalizatzeko egiten diren ahaleginak,
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko ekimenik lehenenak eta oinarrizkoenak direla. Ingelesa ikas/ irakastea eleaniztasunaren aldeko izan daiteke, baina kontrakoa da gehienetan (Skutnabb kangas, 2000). hainbat lekutan hala izan da.
|
|
jaialdiak, erakusketak, zinema eta bestelako kultur produkzio elebi/ eleanitzak, azpitituluak bertsio orijinaletan, liburu azoka eleanitzak,... Bertako gutxituari inolako aukerarik eta lehentasunik ukatu gabe, beste hizkuntza bat, batez ere gutxitua bada, agerraraztea kultura eta
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko ekimena izango da, eta beraz lehentasuna izan behar duena. ekimen kulturalak ez ezik hizkuntza eskubideen alorrean ere eginkizun ugari agertzen dira eremu honetan, aniztasunaren bidetik bideragarri eta aberasgarri direnak. Ikusi adibidez, Aierdi & uranga (ed.) (2008) liburuan euskara, immigrazioa eta hizkuntza eskubideen inguruan biltzen diren gogoetak; material interesgarria da auzi honetan aurrera egiteko. europako kontseiluak eman zuen aurrera pauso garrantzitsuetarikoa erregio edo gutxiengoen hizkuntzen europako karta (1992) izan zen hizkuntza eskubideen alorrean, eta hainbat estatutan, formalki bederen, hartu diren erabakiak baikortasunez onartu behar dira. erakunde berberak, eta irakaskuntzari begira bestalde, 2001 urtean abian jarri zuen hizkuntzen Ikaskuntza, Irakaskuntza eta ebaluaziorako europako erreferentzi Markoa. haren babesean sortutako portfolio proiektua ere, besteak beste, baliabide emankorra izan daiteke eleaniztasunaren profil ezberdinak irudikatu, balioztatu eta agerian jartze aldera.
|
|
Hona hemen, berriz, atal hau bukatzeko,
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko bi argudio (Junyent (2008), Marti et al. (2005) edo Amorrortu et al. (2004) eta Moreno Cabreraren (2000) ildoei jarraituz): ez dago hizkuntza primitiborik, atzeraturik, edo batzuk ez dira besteak baino modernoagoak, hobeagoak.
|
|
|
Hizkuntza
aniztasunaren aldeko (25 orrialdeak) eta aurkako argudioak baliatuz (26 orrialdeak), hizkuntza aniztasunaren inguruko eztabaida sortu. Horretarako rol playing teknika erabili daiteke, ikasgela bitan banatuz:
|
|
Horretarako rol playing teknika erabili daiteke, ikasgela bitan banatuz: talde batek
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko jarrera defendatuko du, eta beste taldeak hizkuntza aniztasunaren aurkako jarrera.
|
2012
|
|
Euskara eta aniztasuna abiapuntu dituen egitasmo pilotuen gaineko azterketa herrira etorri diren kultura eta
|
hizkuntza
aniztasuna aldeko faktore gisa probestu nahi du.
|
2015
|
|
Patxi Baztarrika Hizkuntza Politikako sailburuordeak Europako
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko bide orriaren aurkezpen ekitaldia egin du Bruselan, Europako Parlamentuan. Eusko Jaurlaritzarekin batera bide orria egin duten europar ordezkariek ere hitzegin dute:
|
2017
|
|
Kulturaren aldekoak gara gizakia hobea egiten duelako; gu behintzat horretan gaude. Hizkuntza guztiak dira aberastasuna, mundua ikusteko leihoak, eta gu
|
hizkuntza
aniztasunaren aldekoak gara ezinbestean.
|
2018
|
|
Gaurko kontseiluan, Urrutiak azpimaratu du katalana, okzitaniera, galegoa edo euskara bezalako hizkuntzen erabilera eta ezagutza bultzatu eta sustatzeko orduan, Espainiako estatuak notario edo begirale papera hartu duela. Ildo horretan,
|
hizkuntza
aniztasunaren aldeko prestutasun eta inplikazio handiagoa eskatu die Espainiar estatuko erakunde guztiei; azken batean, nazioarteko konpromisoak betetzeko eskatu die.
|