2013
|
|
Hirugarrenez, gazteak teknologia binomioan jarri dugu fokua. Batetik, nerabezaroan identitatea eraikitzen joaten dira gazteak eta hor funtzio garrantzitsua betetzen du hizkuntzak; bestetik, teknologiaren garapenarekin komunikatzeko bide eta modu berriak sortzen ari dira, eta horrekin batera baita
|
hizkuntza
aldaera berriak ere. Gaur eguneko gazteak komunikatzeko bide berri horiek erabiltzen dituzte eta gure ikerketarekin jakin nahi izan duguna da gazte horiek esparru informalean elkarren artean idatziz komunikatzen direnean erabiltzen duten hizkuntzak zein ezaugarri dauzkan.
|
|
Gaur eguneko gazteak komunikatzeko bide berri horiek erabiltzen dituzte eta gure ikerketarekin jakin nahi izan duguna da gazte horiek esparru informalean elkarren artean idatziz komunikatzen direnean erabiltzen duten hizkuntzak zein ezaugarri dauzkan. Azkenik, teknologiaren bitartez komunikatzeko erabiltzen den
|
hizkuntza
aldaera berri horrek kezka piztu du zenbaitengan. Beraz, gure ikerketarekin ikusi nahi duguna da gazteak beren idatzizko hizkuntza testuinguru informalera nahiz akademikora egokitzeko gai al diren eta esparru inAzken urteetan teknologia ikaragarri ari da garatzen, eta gure bizitzetan bere tokia hartzen ari da.
|
|
Esparru informalean eta, bereziki, teknologiaren bitartez erabiltzen den idatzizko hizkuntza ezaugarri propioak garatzen joan da. Oraindik gauzak erabat argitu gabe egon arren, eta izendapen bat ala bestea erabili arren,
|
hizkuntza
aldaera berri bat sortzen ari dela dirudi. Crystal en (2001) arabera, Netspeak; Varnhagen eta bere kideentzat (2010), New Language; eta Androutsopoulos ek (2000: 514) nahiago du NonStandard Spelling izendapena erabiltzea.
|
|
|
Hizkuntzaren
aldaera berri horren ezaugarriak sailkatzeko ahalegin bat baino gehiago egin izan dira. Esaterako, Varnhagen eta bere kideek (2010) berehalako mezuetan (txat) erabiltzen den hizkuntza aztertu dute eta hizkuntza berri horri dagozkion ezaugarrien artean 14 motatakoak aurkitu eta hiru multzotan sailkatu dituzte:
|
|
Baina beste aditu batzuk (Lewis & Fabos, 2005; Merchant, 2001; Spatafora, 2008; Tagliamonte & Denis, 2008) uste dute jargoi bat besterik ez dela, alegia, ingeles hizkuntzaren garapeneko prozesu soil bat. Beste batzuk, berriz, (Crystal, 2001; Davis & Brewer, 1997) oraindik haratago doaz eta diote kaltegarria ez izateaz gain, onuragarria eta osagarria dela; sarearen bitartez egiten den komunikazioan garatu diren hizkuntza egitura berriek
|
hizkuntzaren
aldaera berri bat (new media language) sortu dutela. Eta gainera, hizkuntza berri horrek ikasleei mesede egin dakiekeela, sormena eta alfabetatzea bultzatuz (Sternberg, Kaplan & Borck, 2007).
|
|
Varnhagen eta kideen (2010) ikerketak erakutsi du, prentsak eta gurasoek uste izan dezaketenaren aurka, ortografia gaitasuna (spelling ability) ez dagoela erlazionatuta berehalako mezuetan (txat) erabiltzen duten hizkuntzarekin. Diotenez, oro har ortografia hutsegiteak egiten diren arren, horiek ez daukate zerikusirik berehalako mezularitzan erabiltzen den
|
hizkuntzaren
aldaera berri horrekin.
|
|
Galde sortan jasotako eranVarnhagen eta kideen (2010) ikerketak erakutsi du, prentsak eta gurasoek uste izan dezaketenaren aurka, ortografia gaitasuna (spelling ability) ez dagoela erlazionatuta berehalako mezuetan erabiltzen duten hizkuntzarekin. Diotenez, oro har ortografia hutsegiteak egiten diren arren, horiek ez daukate zerikusirik berehalako mezularitzan erabiltzen den
|
hizkuntzaren
aldaera berri horrekin.
|
2014
|
|
Gizarte eragile bakoitzean (hiztuna kenduta), aurreneko aukerak aldakortasungehien erakustea espero dugu, eta ondorengoak gordetzaileagoak izatea3 Horrela, emakumezkoek, gazteek, ikasketa maila altua dutenek eta erdialdekoekin harremanmaila altua dutenek
|
hizkuntza
aldaera berriena erabiliko dutela espero dugu, etagizonezkoek, adinekoek, ikasketa maila apala dutenek eta erdialdekoekin harremanmaila apala, aldaera zaharragoa. Hipotesi hauek herrika aztertuko ditugu.
|
2015
|
|
Gazteen testuinguru informalekoidatzizko hizkuntzaren ezaugarritzat hartzen diren horien zantzurik (laburdurak, emotikoiak etaahozkora gerturatzeko estrategiak) ez dugu aurkitu beren esparru formaleko idatzietan. Baina ikustekodago
|
hizkuntza
aldaera berri horrek eragiten al dion eta, hala izatera, zein neurritan eragiten dionhizkuntzaren aldaera estandarraren estiloari eta hori erabiltzen dutenen ortografia gaitasunari. Estiloaridagokionez, iruditzen zaigu oraindik goizegi dela egon litekeen eragina nabarmentzeko.
|
|
Ortografia gaitasunari dagokionez, joera orokor batzuk ikusi ditugu eta ez dirudi gazteen esparruinformaleko idatzizko
|
hizkuntza
aldaera berri horrek hizkuntza estandarrari kalte nabarmenik egitendionik, baina baieztapen hori egitea ausartegia da eta, gure aldetik zintzo jokatuz, interesgarria ez ezikbeharrezkoa ere ikusten dugu gai hori sakontasunez ikertzea, beharrezko ikusiz gero horren aurreanneurriak hartu ahal izateko.
|
|
Esparru informalean eta, bereziki, teknologiaren bitartez erabiltzen den idatzizko hizkuntzaezaugarri propioak garatzen joan da. Oraindik gauzak erabat argitu gabe egon arren, eta izendapen batala bestea erabili arren,
|
hizkuntza
aldaera berri bat sortzen ari dela dirudi. Crystal en (2001) arabera, Netspeak; Varnhagen eta bere kideentzat (2010), New Language; eta Androutsopoulos ek (2000: 514) nahiago du Non Standard Spelling izendapena erabiltzea.
|
|
|
Hizkuntzaren
aldaera berri horren ezaugarriak sailkatzeko ahalegin bat baino gehiago egin izan dira (Androtsopoulos, 2000; Amonarriz, 2008; Varnhagen et al., 2010).
|
|
Varnhagen eta bere kideek (2010) mota guztietako iritziak bildu dituzte, baina beren ikerketakerakutsi du, prentsak eta gurasoek uste izan dezaketenaren aurka, ortografia gaitasuna (spelling ability) ez dagoela erlazionatuta berehalako mezuetan erabiltzen duten hizkuntzarekin. Diotenez, oro harortografia hutsegiteak egiten diren arren, horiek ez daukate zerikusirik berehalako mezularitzanerabiltzen den
|
hizkuntzaren
aldaera berri horrekin.
|
|
Hirugarrenez, gazteak teknologiabinomioan jarri dugu fokoa. Batetik, nerabezaroan identitatea eraikitzen joaten dira gazteak eta horfuntzio garrantzitsua betetzen du hizkuntzak; bestetik, teknologiaren garapenarekin komunikatzekobide eta modu berriak sortzen ari dira, eta horrekin batera baita
|
hizkuntza
aldaera berriak ere. Gaureguneko gazteek komunikatzeko bide berri horiek erabiltzen dituzte eta gure ikerketarekin jakin nahiizan duguna da gazte horiek esparru informalean elkarren artean idatziz komunikatzen direneanerabiltzen duten hizkuntzak zein ezaugarri dauzkan.
|
|
Gaureguneko gazteek komunikatzeko bide berri horiek erabiltzen dituzte eta gure ikerketarekin jakin nahiizan duguna da gazte horiek esparru informalean elkarren artean idatziz komunikatzen direneanerabiltzen duten hizkuntzak zein ezaugarri dauzkan. Azkenik, teknologiaren bitartez komunikatzekoerabiltzen den
|
hizkuntza
aldaera berri horrek kezka piztu du zenbaitengan. Beraz, gure ikerketarekinikusi nahi duguna da gazteak beren idatzizko hizkuntza testuinguru informalera nahiz akademikoraegokitzeko gai al diren eta esparru informalean erabiltzen duten hizkuntzak eragiten al dion esparruformalean erabiltzen dutenari.
|
2018
|
|
Zuzentasunak eta arauek protagonismo handiegia izan badute, corsea apur bat askatzeko aukera ere izango dugu. Hiztun tipologia berrien ahotan eta testuinguru berrietan,
|
hizkuntza
aldaera berriak sortuko dira, hizkera berriak, testuinguru bakoitzerako egokiak, nahiz eta batzuetan guztiz zuzenak izan ez.
|
2019
|
|
Aldaera horrek, Vanegas en arabera (2014), zenbait ezaugarri ditu, eta hizkien murrizketa edo laburpena du nagusi. Gazteek hizki bat edo gehiago kentzen diete hitzei horiek laburragoak izan daitezen eta azkarrago idazteko. era berean,
|
hizkuntza
aldaera berri horretan irudiak erabili ohi dira sentimenduak adierazteko. hala, hizkuntza idatziari hitzik
|