Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2000
‎Horregatik, etiketa moduan esaldiaren sintagma kopurua, fokoaren egongunea eta silaba kokatzen densintagma ere ematen dira. Horrez gain, azentu unitate bakoitzeko eta silaba bakoitzeko, dagoeneko hitzaren silaba kopurua eta hitzaren barruan duen egongunea ere adierazikoditugu.
2004
‎–Neska, hilabete falta da gabonetarako. Hi la be te –erantzun dio gizonak, eta azken hitzaren silaba bakoitza txintxetaz paretan itsatsiko balu bezala ahoskatu du.
2005
‎Ines testua irakurtzen hasi zen, eta irakurtzen hasi orduko egin zion lehen galdera, ez zekièn hitza silabetan aletzen zuela:
2008
‎Kontzientzia fonologiko eskasa: arazoak dituzte bi hitzetan silaba bera ezagutzeko (erlojua, loletan; era, le hen), hitzak edo silabak zatitzeko
‎7 Hitzen silabak jan
‎Ahozko hitzaren silaba bat irudikatzen du grafia bakoitzak.
‎3.3.4 Zuzenki loturik daude idazteko heldutasuna eta ahozko hizkuntzaren heldutasuna. Esaldiak hitzetan, hitzak silabatan eta silabak fonematan zatitzeko gaitasunarekin loturik dago irakurtzen eta idazten ikasteko gaitasuna. Ahozko hizkuntza analizatzeko gaitasuna estuki loturik dago irakurtzeko eta idazteko gaitasunarekin (Bradley eta Briant, 1983).
‎Kontzientzia silabikoa edo silaben kontzientzia: hitza silabatan zatitzen da. Silaba da bakarrik artikula daitekeen zatirik txikiena.
‎Berkodetze fonologikoari dagokionez, aldea egoten da haur txikien artean, eta, geroago ere, aldea izaten da irakurketan (Share, Jorm, MacLean eta Matthews, 1984). Silabak eta fonemak konbinatzeko edo hitzak silabatan eta fonematan zatitzeko gaitasuna duten haurrek azkarrago ikasten dute irakurtzen, edozein dela haien adimen maila eta maila sozioekonomikoa (Lonigan, Burgess, Anthony eta Barker, 1998).
‎2 Hitzen silabak eta fonemak bereizi
‎3 Hitzen silabak eta fonemak jan
‎6 Hitzaren silabak elkartu eta hitza eratu
Hitzaren silabak elkarrengandik bereizita esango dizkizut, eta zuk elkartu silabak eta asmatu zein hitz den. Adibidez: ar, gi, a.
‎Gaur egun, hitzak identifikatzeko arazoen sustraiak errepresentazio alfabetikoan, deskodetze fonetikoan eta fonemen segmentazioan dautzala uste da. Hala, ahozko hitzak silabatan eta fonematan zatitzen dakiten Haur Hezkuntzako haurrek kontroleko haurrek baino hobeto ikasten dute irakurtzen. Beraz, hitz idatziak identifikatzeko gaitasun handiagoa izango du fonemak identifikatzen ikasi duenak.
‎2) Silaben zatitzea: hitza silaba unitatetan zatitzen da, eta identifikatu, alderatu, kendu edo alderantzikatu egiten dira silabak. 3) Fonemen zatitzea:
‎Esaten dena idazten eta idazten dena esaten irakatsi behar zaio haurrari. Haurraren kontzientzia fonologikoaren garapena sustatuko da, esaldiak hitzetan, hitzak silabatan eta silabak fonematan zatitzeko gai bihur dadin. Haurrak irudi hiztegi zabala eskura dezan saiatuko da irakaslea, bide zuzenetik hitzak azkar deskodetzen ikas dezan.
‎Hizkuntzaren soinuak ezagutu, pentsatu eta lantzeko trebetasuna da kontzientzia fonologikoa. Esaldietako hitzen, hitzetako silaben eta errimen, silaba barneko onsetaren eta errimaren kontzientziaz ari gara kontzientzia fonologikoaz ari garenean. Hitza osatzen duten silabak zatitu, identifikatu edo manipulatzeko trebetasuna adierazten du kontzientzia silabikoak.
‎2) Unitate horiek elkarrekin errimatu dezakete edo segmentuak partekatzen dituzte. 3) Hitzak silabatan edo fonematan zatika daitezke. 4) Kode ortografikoa menderatu nahi bada, soinu segidaren segmentuak identifikatu eta ordenatzeko gai izan behar da.
‎Berehala nabaritzen zitzaion, ordea, ez zela ikasia. Hamalau urterekin utzi zuen eskola, eta jario handiko hizketa modua baldin bazuen ere, sarritan esaldiak bukatu gabe uzten zituen, edo esan nahi zuena esantzat ematen zuen, edo ez zituen hitzak behar bezala ahoskatzen eta hainbat hitzen silabak nahasten zituen. Hala ere, zehaztasuna bilatzen zuen, ez zitzaion ez zenik esatea gustatzen, ezta lagunarteko txantxa giroan ere.
2009
‎Jon Ortiz de Urbina: Txinatarra ez den hitz bat txineraz idazteko hitzaren silaba bakoitza hartu eta txineraz antzeko soinua duen batekin lotu behar da. Ondoren, multzoari zentzuren bat eman behar zaio.
‎e.. Mutil gaztebilho holia? 27: konpas parte sendo iaguztietan, hitzaren silaba topatzen dugu, zubererazko azentuaren adierazgarri. Hiru ahapaldien hasieranerehauislatzenda.Beraz, aurreko kasuberberare kinaurkitzengara: badirudi XV.mendekoa omen denkhantorehonen jato rrizko doinuak (edozeindelarikere) isometrikoabeharko zuelaizan.
2013
‎bababa, nenene, aita aita, etab. Ez da kasualitatea haurraren lehen hitzak bere silabak errepikatzea, ama, aita, neauguau bezala. 2008an, Kanadako zientzialariek, txilenoek eta italiarrek egindako ikerketa baten arabera, jaio berrien garunak (bizpahiru egun) jarduera handiagoa erakusten du, hitzak silaba errepikatuetan amaitzen direnean. Haurtxoak ikasten dituen lehen hitzak, ama, aita, tita eta ura dira Haurrak, oro har, bizi urtean egiten dituen lehen hitzak dira gogobetetasun handienak ematen dizkietenak:
2015
‎–Mate, erran zidan Hilde andereak, hitzaren silaba bakoitza begiratuki ahoskatuz. Ahogozatuz.
‎Inoiz edo behin ahalegindu bazara, ia segurua da ohartu zinela hizkuntza horretan era biko berbak daudela, oso desberdinak elkarren artean. Badaude, batetik, hitzak silaba batez erebakarrekoak, ask, fire edota love modukoak, jatorriz anglo saxoiak ei direnak. Eta, bestetik, hor daude hitz multisilabikoak, kasurako comprehension, characterize, inheritance, acceleration, zeintzuak, latin eta grezieratikoak izanik, ingelesean egokitu baitziren, eta laketu, baina normandiarren inbasiotik aurrera, hau da, 1066tik hona, Gilen Konkistatzaileak Ingalaterra okupatu zuenetik.
2016
‎–Mutil honek, aitortzen hasi zen xuxurlaka, eta hain gauza harrigarria izanik, larrituta egon arren ez nuen haren hitzetako silaba bakar bat ere galdu nahi izan?, egunero hartuko balitu ere lezioak Nüsslein edo Martin Plaarekin, ez likek lortuko sekula jokalari erdipurdikoa ere izatea. Zer behar zuen aurrera egiteko?
‎Balizatzeko etapan, txikia dilatatu egiten da silabak errepikatuz, batez ere, ahoskatzeko errazenak direnak, b, n eta p kontsonanteek dituztenak, esaterako. Beste azterketa batek urtean argitaratu zena, jaioberrien garunak jarduera gehiago erakusten dituela aurkitu zuen, hitzak silaba errepikatuetan amaitzen direnean. Urtebete inguru duenean, haurtxoak hitz sinpleak ikasten ditu, eta horrek satisfazio handiagoak eragiten dizkio:
2017
‎Esaldiko hitzak silabetan banatuta, hitzaren egitura ikusgaitz geratzen denez, sare neuronaletakoesperimentu batzuetan hitz muga gehitu dugu (word boundary, WB), hitzaren informazioa nolabait sekuentzian txertatzeko. Informazio hau lagungarria da, adibidez, therefore eta forehead bezalako hitzetan, zeinetan fore silaba bietan agertzen den, baina bukaeran agertzen denean azentuatu gabea den.
‎6 Hitzak silabatan zatituak dira.
2019
‎Niri osorik esan izena: Mari Milagros? Hitzen silabak ongi markatuz egin zidan oharra, eta mojen eskolako zuzendari plantak hartu nizkion. Beldurgarria zen.
2022
‎Gauez ohean eta egunez ikasgelan, irakurtzen ahalegintzen nintzen orrialdearen eta nire artean sartzen zen haren irudia. Arabia hitzaren silabek zeharkatzen zuten nire arimaren nagitasun gozo isila, eta sortaldeko lilura batez xarmatzen ninduten. Larunbat arratsean feriara joateko baimena eskatu nuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia