2000
|
|
Ordurako nire frantsesez
|
hitz
egiteko gaitasuna aritua zen, zeren eta erdaldun hutsbatzuk (gutxiengoa, ez pentsa) izanik, frantsesez ere aritzea komeni zen, eta berotunintzen nonbait. Kanpotik egindako galdera iruditu zitzaidan.
|
2007
|
|
Ordurako nire frantsesez
|
hitz
egiteko gaitasuna aritua zen, zeren eta erdaldunhuts batzuk (gutxiengoa, ez pentsa) izanik, frantsesez ere aritzea komeni zen, etaberotu nintzen nonbait. Kanpotik egindako galdera iruditu zitzaidan.
|
|
beste pertsonen ezaugarriei buruzko ikerketak oinarritzen direlahaurrek horiei buruz egiten dituzten deskribapenetan. Adin horretako haurrek ezdute
|
hitz
egiteko gaitasunik, eta, ondorioz, ez dute beste pertsonak deskribatzekogaitasunik ere. Hala, ikertzaileek ez dituzte sartu beren laginetan oraindikmintzamena garatu ez duten haurrak.
|
|
Beti pentsatu da eztabaida klasikoa zela, Grezia klasikoan, balizko demokrazia ulertzeko irizpideen azpiko oinarrizkoenetako bat. Gizakiaren
|
hitz
egiteko gaitasunak, polis delakoaren baitan sortutako gatazkak bideratzeko modu bat eskaini zien greziarrei. Alderdi horretatik begiratuta, eztabaidak eta argumentazioak badute jarduera diktatorialak eta tiranikoak ez duten zerbait:
|
2008
|
|
– Hala,
|
hitz
egiteko gaitasuna galdutako helduek kalteturik izaten dituzte garuneko eremu batzuk; hain zuzen ere, afasia mugikorra dutenek bekokiko ezkerraldeko 3 zirkunboluzioko lesioa (Brocaren eremua) izaten dute.
|
|
Wernickeren (1876) afasia dutenengan, galdu egiten da ulermena.
|
Hitz
egiteko gaitasuna badute pertsona horiek, baina ezin izaten dute hizkuntza ulertu. Afasia jasotzailea edo afasia jariakorra dutela esaten da.
|
|
Datuen arabera, 17 hilabete bete arte azpiatal honetako bost aukeretatik bi egiten dituzte; 23 hilabeterekin, ostera, lau. Hazkundea, beraz, 18 bitarteko tartean gertatzen da eta 23 hilabetetik aurrera puntuazioak egonkortu egiten dira, ia haur guztiek erakusten baitute aurrean ez dagoen zerbaiti buruz
|
hitz
egiteko gaitasuna. Hizkuntzaren erabileraren estatistiko deskribatzaileak 4.23 taulan bildu dira.
|
2010
|
|
Adibidez, Ferminen kasuan «askotan hitz egokia eskuratzekozailtasuna du». Esaldi horrek adierazten du Ferminek behar duen hitzamingainaren puntan duela, hau da, bere
|
hitz
egiteko gaitasunean edo/ etaoroimenean aldaketak nozitu dituela (ikus 1.1.4 azpiatala eta 1.1.2.02.taula).
|
2012
|
|
Tradizionalki filosofiak animalia negatiboki definitu du, alegia, beraien gaitasun ezak azpimarratu dira, gaitasunak aipatu beharrean: arrazoitzekogaitasun eza, negar egiteko gaitasun eza,
|
hitz
egiteko gaitasun eza, gezurra esatekogaitasun eza. Hau da, gizakia izaki bizidun osotu eta inteligente gisa definitzenden heinean, horri kontrajarrita animalia ahalmen gizatiar horien gabezien araberadefinitu izan da.
|
2014
|
|
Haurrak lehen hitza esaten duen unetik aurrera, beraren
|
hitz
egiteko gaitasuna azkar garatzen da. Batez beste, 18 hilabeteko haur batek 50 hitz esan ditzake, eta, bi urteetan, haur batek 200 bat hitz erabiltzen ditu.
|
|
haluzinazio hipnagogikoak edo hipnoponpikoak, hau da, lo hartzean edo esnatzean gertatzen diren esperientzia bizi eta beldurgarriak, ikusmeneko nahiz entzumeneko osagaiak edo mugimenezko sentipenak dituztenak; haluzinazio horiekin batera, loaldiko paralisia agertzen da: giharren borondatezko mugimenduak desagertzen dira; hau da, lo hartzeko edo esnatzeko unean erabat paralizatua gelditzen da, mugitzeko edo
|
hitz
egiteko gaitasunik gabe.
|