2004
|
|
Nola
|
hitz
egin ez denaz(...), gure historia eta ikuspuntuak irudiz eta euskaraz kontatzeari uko egiten badiogu, etorkizun iluna izatera kondenatuta gaude, erabat beltza ez esateagatik.
|
|
Amazoniako naturalistari errespetu osoz armia rm aren motrizitatea aztertzeko eskatuko nioke, eta Hizkuntza Politikari errespetu osoz halaber, beste aukera batzuk ere azter ditzan eskatuko nioke. Esate baterako, bere interpretazioaren ondoan, alegia, euskaraz ia behin ere jarduten ez duen elebiduna euska raz behar bezain ongi
|
hitz
egiten ez duelako da. txanpon beraren kontrako alderdia den beste hau ere aintzat har dezan, euskaraz ezin du ongi hitz egin ia behin ere euskaraz jar duten ez duen elebidunak.
|
2006
|
|
Atal horietako batek horrela zioen: " Euskaraz jakin bai, baina beren artean
|
hitz
egiten ez duten bikoteen hizkuntza ohiturak aldatzen laguntzeko gida metodologikoa" egitea. Buruhausterik gehien eman duen ataletako bat izan da, noski.
|
|
Lagunak gara. Denbora da elkarrekin
|
hitz
egin ez dugula baina nahikoa dugu telefono deia: bera pozik, eta ni ere bai.
|
2007
|
|
Orain idatzi eta
|
hitz
egin ez ezik fotogenikoak izan behar dugu.
|
2008
|
|
Egiten duen urrats bakoitzarekin pertsonak sentitzen badu bereak traizionatzen ari dela, bere burua traizionatzen ari dela, bestearenganako hurbilpena gaiztotuko da. Bere hizkuntza ikasten ari naizen hiztunak ez badu nirea errespetatzen, bere hizkuntza
|
hitz
egitea ez da izango nire aldetik irekiera keinu bat, basailutza eta mendekotasun keinua baizik.15
|
|
21 Alofonoa, Quebecen, ez frantsesa ez ingelesa
|
hitz
egiten ez duena da. Katalunian, beraz, ez katalana ez gaztelania hitz egiten ez duena litzateke alofonoa.
|
|
21 Alofonoa, Quebecen, ez frantsesa ez ingelesa hitz egiten ez duena da. Katalunian, beraz, ez katalana ez gaztelania
|
hitz
egiten ez duena litzateke alofonoa. Irizpide horrek, beraz, katalandunak, gaztelaniadunak eta alofonoak bereiziko lituzke Katalunian.
|
2010
|
|
Berak antzekoa zuen metodoa. Liburuez eta literaturaz
|
hitz
egiteko ez irakurtzea defendatzen zuen. Solasaldi atseginean zaudela solaskideak irakurri ez duzun liburu baten inguruan hasten direnean:
|
2011
|
|
Harluxet entziklopediaren arabera, erdalduna da" Erdaraz mintzatzen dena, euskaraz ez dakiena"; UZEIren hiztegi soziolinguistikoan" erdaldun elebakar" horrela definitzen da: " Euskaraz batere
|
hitz
egiten ez duen pertsona, eta ez ondo ulertzen ez irakurtzen duena". " Erdaldun" terminoa kutsu ezkorra hartzen ari dela dirudi, eta, horri aurre egiteko, jardunaldiei neutraltasuna emateko eta agian euskara ez dakitenekiko enpatia adierazteko zein estrategia erabili den ikustea oso interesgarria da.
|
2012
|
|
Baina argi dago Gandhik herriaren hizkuntza erabiltzen zuen bakoitzean, oso ondo
|
hitz
egiten ez bazuen ere, harrera ezin hobea lortzen zuela oinarriko militanteen eta herritarren artean:
|
|
Lehen hizkuntza euskara edo euskara eta erdara izan duten gehienek (%88k EAEn, %83k Nafarroan eta %75ek Iparraldean) euskara gorde dute eta elebidunak dira gaur egun. Hala ere, badira euskara guztiz edo partez galdu dutenak (%3). Galera horren zati bat (erdia inguru EAEn eta Iparraldean, eta herena Nafarroan) galera partziala izan da, alegia, pertsona horiek euskaraz ondo
|
hitz
egin ez arren, ganoraz ulertzeko gai dira. Aldi berean, lehen hizkuntza erdara izan arren Euskal Herriko biztanleen artean, euskara ikasi eta gaur egun elebidun diren 249.918 pertsona daude, 1991n baino 178.216 pertsona gehiago.
|
2013
|
|
Hemen kontuan hartu behar dugu jadanik eman dugun datu bat: Euskal Herrian ez bezala, Galesen elebidun pasiboen (hots, ulertu bai baina
|
hitz
egiten ez dutenen) kopurua gurean baino nabarmen baxuagoa da, populazioaren %5 inguru. Beraz, S4Ck galesera ulertzen ez dutenen artean lortzen duen harrera adierazgarria dela esan daiteke.
|
2014
|
|
5 On line liburu dendak informazio garrantzitsu baten jabe dira. Horretaz sobera
|
hitz
egiten ez den arren, hori da euren kapital nagusia. Big data ren garapenari esker, erosleen gaur egungo zaletasunak zeintzuk diren xehe mehe jakingo dute aurki, beldurra eragiterainoko neurrian datu horiekin trafikatuz.
|
2015
|
|
Xabier Amurizak idatzi eta Oskorrik abestu zuen Euskal Herrian euskaraz abestia euskalgintzaren ereserkia bilakatu da. Bertan," Euskal Herrian euskara
|
hitz
egiterik ez bada bota dezagun demokrazia zerri askara" esanez, euskararen erabilera eta demokrazia kontrajartzen dira. Adibide horrek, inportantziarik gabekoa dirudien arren, jarrera orokor bat adierazten du.
|
2017
|
|
Arte pentsalarien artean geratuko naiz, beraz, tartetxo batean, eta Hito Steyerlen artikulu bati egingo diot tira orain, literaturaz eta politikaz aritzeko. Horiek biak juntatzen direnean galderak antzekoak dira beti bazterrotan, halakori edo besteri egozten zaio nahikoa
|
hitz
egin ez izana euskal zeraz, aipatu izana soilik gatazkaren bando bat.
|
|
Askotan esaten da euskara ez dela arma arrojadiza bezala erabili behar eta ziur horrela delabaina ezin dugu ere ahaztu hizkuntza batek, beti, berori hitz egiten dutenak biltzen dituela eta, aldi berean, hiztun horiek euren hizkuntza
|
hitz
egiten ez dutenengandik bereizten dituela. Gizakiari ezin zaio eskatu gizaki ez izatea, eta, horrela, hizkuntzari eta nazioari ere ezin zaie eskatu hizkuntza eta nazio ez izatea.
|
|
Aukera, beste herri mugimenduekin aliantzak egiteko, euskararen mugimenduarekin egiten ari garenez. Aukera, momentuz euskaraz
|
hitz
egiten ez dutenekin edo jatorria, adina, bizilekua edo dena delakoagatik inoiz egingo ez dutenekin nola jardun pentsatzeko. Konbentzituta bainago horretan ere eredu izan gaitezkeela.
|
2018
|
|
9 Analisia gehiago finduz, esan daiteke euskaraz gaitasun handiena dutenen artean ere(
|
hitz
egin ez eze irakurri eta idatzi ere egiten dutenen artean, alegia), gehiago direla ETB2 ikusten dutenak ETB1 ikusten dutenak baino.
|
|
Baina, zer da ondo zaintzea? Zuk pertsona baten ama hizkuntzan
|
hitz
egiten ez baduzu, pertsona hori eta bere familia osoa hizkuntzaz aldatzera behartzen baduzu... horrek kalitatea kentzen dio zaintzari.
|
2020
|
|
Bestelako adituen lanaren emaitza beste batzuentzat izaten bada ere, filosofo akademikoena beren buruarentzat soilik egoten da hor, ekoizleak eta hartzaileak bat bera izanik. Baina
|
hitz
egitea ez da eremu huts batean gauzatzen: beti hartu behar dira aintzat entzuleak eta testuingurua, bai eta irakurleen jakintza maila (edo ez jakintza maila) mintzatzen den gaiaz.
|
|
Bestelako adituen lanaren emaitza beste batzuentzat izaten bada ere, filosofo akademikoena beren buruarentzat soilik egoten da hor, ekoizleak eta hartzaileak bat bera izanik. Baina
|
hitz
egitea ez da eremu huts batean gauzatzen: beti hartu behar dira aintzat entzuleak eta testuingurua, bai eta irakurleen jakintza maila (edo ez jakintza maila) mintzatzen den gaiaz.
|
2021
|
|
Latinetik eratorria ez izateak euskara arrotz bihurtzen du, hots, ezagutzatik kanpokoa da eta ondorioz arriskutsua. Jakina, euskara ez da horrelako ezer;
|
hitz
egiten ez duten eta balio kulturalik aitortzen ez dioten horiek hala antzematen dute. Baina gutxitan egiten da hizkuntzak berezkoa duenaren eta ezezagutzak eragindako aurreiritzien arteko bereizketa.
|
2023
|
|
Horrela, adibidez, Irungo biztanleen %40 elebiduna balitz eta %20 ia euskalduna edo elebidun pasiboa (euskara ondo
|
hitz
egin ez arren, ulertu egiten duten pertsonak), indizea honako hau izango litzateke: 40+ 20/ 2= 50 Ondorioz, Irungo Udaleko lanpostuen %50ek derrigorrezko hizkuntza eskakizuna izan lukete.
|
|
Horien emaitza gisa, sozializazio prozesuan zehar, ikasitako babesgabetasuna barneratzen dugu. Euskaraz
|
hitz
egiteagatik ez ulertzeak, deserosotasunak edota gatazkak sor daitezkeela ikasten dugu. Aitzitik, errazago onartzeko eta ulertzeko zein azkarrago komunikatzeko errefortzu positiboak jasotzen dira gazteleraz hitz eginez gero.
|
|
Fantasiaren tranpari iskin egin eta irudimena aktibatu nahi badugu, ezbairik gabe beharrezkoa da ikasgelatik eta gure konfort eremuetatik ateratzea. Toki ezezagunetara joan, normalean
|
hitz
egiten ez dugun jendeari entzun edo gure hedabideen burbuilatik irten: errealitatean murgiltzeko modu asko dago, denak ere lagungarriak errealitatea begirada berri batez ikusteko eta gure aurreiritziei aurre egiteko.
|