2000
|
|
Hogeigarren mende honen erdian hasten da, gutxi gorabehera, gaur egungo zientziagintza berria. Ematen diren aldaketak horren handiak direlako justifikatzen da egungozientziagintza berriaz edo egungo zientziagintzaren sorreraz
|
hitz
egin ahal izatea.Sorrera hau modu anitzean ulertu ohi da, baina hala ere nahiko adostasun handia dagohonako ezaugarri mota hauek aipatzerakoan:
|
|
Nazioak duen ezaugarririk garrantzitsuena, beraren ustez, hizkuntza da: hizkuntza abiapuntutzat harturik eraikiko litzateke nazioa, eta hizkuntzari esker
|
hitz
egin ahal izango litzateke kultura nazionalaz. Baina, eta hemen legoke guk aztertu nahi dugun arazoaren gakoa?
|
|
Baina ez zen ez hori maila profesionalera mugatzen zen kontrol sistema; Irakasle eskolak, oposizio sistema eta hezkuntza arloko administrazio egituraren barruan kokatzen zen egitura burokratiko eta funtzionarialaren antolakuntzarekin, Moyano legeak irakasleria Estatuaren zerbitzura jartzeko bidea eskaini zuen, eta Estatuak benetan bere kontrolpean jarri zuenetik aurrera (hau ez da XX. mendearen hasiera arte gertatuko240),, nazioaren? interesen defentsarako eraiki den ejertzitoaz
|
hitz
egin ahal izango da. Hona hemen guztiz adierazgarriak diren Loperena-ren hitz hauek:
|
|
Baina esandakoa atzerapen nabarmenarekin Estatu espainiarraren kasuan mendebaldeko Europako Estatu Nazioen eraikitze prozesuen ezaugarri orokorra da. Zein dira Estatu espainiarreko hezkuntza sistemako curriculumaren ezaugarriak curriculum nazional bereziaz
|
hitz
egin ahal izateko, hots, curriculum nazional espainiarraz hitz egin ahal izateko270 Lehenik eta behin hizkuntzaz hitz egin behar da; oinarrizko mailan sei ataletatik hiru hizkuntzarekin lotuta dauden gaiak zehazten dituzte: irakurketa, idazketa eta gramatika.
|
|
Baina esandakoa atzerapen nabarmenarekin Estatu espainiarraren kasuan mendebaldeko Europako Estatu Nazioen eraikitze prozesuen ezaugarri orokorra da. Zein dira Estatu espainiarreko hezkuntza sistemako curriculumaren ezaugarriak curriculum nazional bereziaz hitz egin ahal izateko, hots, curriculum nazional espainiarraz
|
hitz
egin ahal izateko270 Lehenik eta behin hizkuntzaz hitz egin behar da; oinarrizko mailan sei ataletatik hiru hizkuntzarekin lotuta dauden gaiak zehazten dituzte: irakurketa, idazketa eta gramatika.
|
2001
|
|
Laugarren etapaz edo aldaketaz
|
hitz
egin ahal izango balitz, Chanel 5 perfumearen agerpena aukeratuko genuke, hain zuzen ere, bere aldehido usainaz gain, bere aurkezpen eragatik: ontzia, etiketa, propaganda...; eta hori guztia oso ondo aukeratuta.
|
2002
|
|
borondate soziala ekoiztearen prozesua kontrolatzearena». Alegia, informazio askea beharrezkoa da, oinarrizkoa, askatasun politikoez
|
hitz
egin ahal izateko.
|
|
Berbak kontzeptuak dira, hizkuntza bera pentsamendua da. Abstrakziorako ahalmenaren jabe izatea baieztatzen du
|
hitz
egin ahal izateak. Pentsamendua berbetan oinarritzen da, pentsatzen dugunean hitzen bidez pentsatzen dugu, arrazonamenduaren oinarrian berbak daude; ez berbek ordezkatzen dituzten objektuak.
|
2007
|
|
Baina ez al gara sistematizazio gehiegizkoetan erortzen ari? Zuzendariarekin zuzenean
|
hitz
egin ahal izateko aukera berdin mantentzen al da, adibidez?
|
|
Oso interesgarria iruditzen zait prentsa bulegoen inguruan
|
hitz
egin ahal izatekoparada hau izatea, hain zuzen ere, azken urte hauetan, prentsa bulegoak manipulazioaren eta presioaren sinonimo bilakatu direlako, eta ni, aldiz, ez nagoelakobaiezko horren alde. Ni, beraz, bien artean kokatuko naiz, prentsa bulegoekikoizaten dugun amodio eta gorrotozko harreman horretan.
|
|
Solaskidea erdalduna izaten da eta hark ezartzen dit niri bere askatasunanire mendekotasunaren ordain. Nik ere, jakina, solaskide erdaldunak bere mintzaira aukeratzean egiten duen askatasun ekintza pertsonala mamitzeko, askeizateko alegia, nik ere, nioen, euskara aukeratu eta euskaraz
|
hitz
egin ahal izanbeharko nukeela, euskaraz bizi, hori delako neure askatasun premiak agintzendidana, baina, hara, gauzak nola diren gure herri honetan, ni ezin naiz aske izanerdalduna aske den Donostian. Bataren askatasunak bestearen ukapena dakar.
|
2012
|
|
Kasuhorretan, naziotasuna motorra da herritartasuna lortzeko. Erran nahi baita, EuskalEstatuaz
|
hitz
egin ahal bada, hori izango da pertsona multzo esanguratsu batek, euskal herritar sentiturik, helburu hori aldarrikatzen duelako. Euskal herritar, eta soilik euskal herritar, nor sentitzen den, euskal nazioko kide nor den jakiteafuntsezko bihurtzen da, horrek indarra emango baitu estatua aldarrikatzeko, etainoiz autodeterminazio erreferenduma ere bultzatzeko.
|
2014
|
|
Plazan nagusiki entzuten den hizkuntza ez dela existitzen den hizkuntza bakarraaldarrikatzea; gramatika berri bat eraikitzea; hitz, aditz, doinu eta ahoskera berriakproposatzea; tentsiorik gabe, plaza publikoan ere etxean darabilgun hizkuntzalasaitasun berarekin
|
hitz
egin ahal izatea; geure azentua ezagutzea eta balioa ematea; konplizeekin bide egitea; geure nortasunarekiko ukazioa gainditu eta gozatzea; iraultza dantzagarria izatea; berrasmaketan murgiltzea, munduan egoteko guremodua hautatzea uler dezagun nor garen, non gauden, zein den gure herrialdea, zeingure historia; gorpuzkera mosaiko bat garatzea: burua edukitzeko modu bat, irriparegiteko, alboetara begiratzeko, entzuteko, egoteko, entzunaz atentzioa jartzekomodu bat.
|
|
Gaur egun eraikin bi horietan familia euskaldun asko bizi dira eta beraien parte hartzea handituz doa herrikoekintza kulturaletan... Adibidez, haietariko asko udalak antolatzen dituen euskara eskoletan matrikulatuta daudeberaien seme alabei eta ilobei euskaraz
|
hitz
egin ahal izateko eta eguneroko bizitzan lagundu ahal izateko, apurka apurka gune horretan ere euskararen presentzia nabarituz doalarik.
|