Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2000
‎Alde batetik Deustuko Unibertsitatean irakasle gisa segitu. Bestetik, Donostian sortzen ari ginen Euskal Herriko Unibertsitate Publikoan aritu; baina azken honetan bi bide desberdin bazituen ere, gutxienez: Filosofia arloan aritu ala Hezkuntzan murgildu. Azken hau izan zen orduko Joxeluisenhautua.
2002
‎Zentzu hertsian, bada, euskararekiko aitorpena salbu, Euskal Herriko unibertsitate publikoen eta Espainia Estatuko gainerakoen artean ez dago diferentziarik.Horrela, bat Orella Unzue irakaslearekin, esaten duenean Euskal Herrikounibertsitateen helburu behinena Espainiako batasunaren balioen defentsa etahedapena dela. Batzuentzat hori horrela dela adieraztea mingarria omen da.
‎Euskara ez dakiten irakasleen zentralitatean eraikita dagoenEuskal Herriko Unibertsitate Publikoan, euskalduntzearenaldeko leloa betetzeko gauzatu zen, euskal adarra?. Bilakaerakonkretuak, nabarian utzi ditu hezkuntzan, ikerketan, ikas-materialetan, ikasleen eskarian, irakasleriaren baldintzasozio laboraletan eta irakasle horien lanbide garapeneansortutako zenbait arazo.
‎Euskara ez dakiten irakasleen zentralitatean eraikita dagoen Euskal Herriko Unibertsitate Publikoan, euskaldunizazioaren aldeko leloa betetzeko gauzatu zen, euskal adarra?. Bilakaera konkretuak, nabarian utzi ditu hezkuntzan, ikerketan, ikas-materialetan, ikasleen eskarian, irakasleriaren baldintza sozio laboraletan etairakasle horien lanbide garapenean sortutako zenbait arazo.
‎Irakasleen artean ere diferentzia handiakdaude. Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoetan, lan berdina eginarren, irakasleak sailkatuak izaten dira, eta Espainiako funtzionarioak direnek ordezkaritza mailarik altuena daukate. Unibertsitate pribatuetan arazohau areagotuta dago, eta zuzendaritza organoak nahiko ilunak izaten diranormalean.
‎Arlo honetan ere, Madrildik eta Paristik finkatzen dirairizpide guztiak. Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoetan irakaslebatek bere ibilbide profesionalean finkotasuna lortu nahi baldin badu, Espainiako funtzionario bihurtu behar du. Unibertsitate pribatuetan irakasleriaren irudiak finkatzeko askatasun handiago daukate.
‎Harritzekoa den zerbait topatzen dugu arlo honetan. HegoEuskal Herriko unibertsitate publikoetan funtzionario espainolak diren irakasleen soldata autonomia erkidegoetatik ordaintzen da. Hau da, erabakitzeko orduan ez dugu inolako gaitasunik, baina dena guk ordaindu behardugu.
‎Herri honek bere hezkuntza eremu guztietara garatzeko eskubidea du (1948ko Giza Eskubideen aldarrikapenaren 26 artikulua). Euskal Herriko Unibertsitate Publikoen artean, gutxienez, batek Euskal Unibertsitatea behar du izan. Egun, gure historian lehen aldian akaso, behar bezalako baldintza soziologikoak ditugu, baina politikoki ez da aurrerapenik sumatzen.
‎2.Hau ez da egin zaigun lehenengo galdera, baino ziur askiho rtik abiatu ginateke holako gai garrantzitsuamahai gainean jartzeko orduan; edo hobeto esanda, gai honen inguruan zein da erantzun behar den lehen galdera? Alegia, Euskal Herriko Unibertsitate publikoa sortu zenetik hainbeste urte pasatu ondoren beharrezkoa al da
2008
‎Baina, horretarako, ikasleek, sindikatu eta jendarte eragileek gutxieneko konpromisoetara ailegatu behar dugu aurretik aipatutako gaien inguruan. Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoetan Titulu Berrien egokitzapenerako (kurtsorako) prozesua irekita egotea eztabaidarako egoera paregabea da.
2009
‎Boloniako prozesua Espainiako unibertsitateetan gaur egun eskaintzen diren 3.500 titulazio baino gehiagotatik, 1.275 ikaslek emango dituzte ikasturtean Goi Mailako Hezkuntzaren Europako Esparrura (GHEE) egokitutako irakaskuntzak. Bederatzi unibertsitatetan, ordea, ez da titulurik egokitu Boloniako eskakizunetara (Salamancako Unibertsitate Pontifizioa, Elxeko Miguel Hernández Unibertsitatea, Euskal Herriko Unibertsitate Publikoa (EHU), Valladolideko Unibertsitatea, Kanaria Handiko Las Palmasko Unibertsitatea, Granadako Unibertsitatea, Viáante Unibertsitate Autonomoa IE Unibertsitatearen, Madrilgo Urrutiko Unibertsitatearen (UDIMA), Deustuko Unibertsitatearen eta Zaragozako San Jorge Unibertsitatearen kontrako kasua, Europako esparrura egokitutako lehen eta bigarren zikloko hezkuntza eskaintza osoa... Hedapen akademikoa Unibertsitateko karrera amaitu ondoren, ikasle askok erabakitzen dute beren prestakuntza handitzea.
‎Txikietan txiki diren standetan zubiak aurkitu ditugu. Euskal Herriko unibertsitate publikoek duten utzikeria dibulgatiboari eta intelektualari erantzuten diote ekimen pertsonal batzuek. Azokan Euskalemako postuan Raul Zelik itzuli duen Edorta Mataukok (Lagun armatua, Txalaparta, 2009) hiztegia saldu dio alaba Alemanian duen bikoteari.
2011
‎Beharrizanen Lantaldeak Martin Mateoren esku utzi zuen bere txostena 1979ko uztailean. Bai lantaldea zein txostena, ondoko puntuetan aztergai izango ditugu, Euskal Herriko unibertsitate publiko batean planteatutako lehen hizkuntza plangintza izan zelako.
2020
‎Datu orokor horiek osatzen dituzten beste hainbat ikerketaren emaitzek ere ondorio argigarriak erakusten dizkigute. Batetik, esparru akademikoarekin lotutako datuetan euskararen indarberritze zantzuak ageri dira (20202021 ikasturtean, kasurako, Euskal Herriko Unibertsitate Publikoan ikasle berrien% 53,9 euskarazko taldeetan matrikulatu dira), eta aisialdiarekin lotutako zenbait esparrutan ere antzera gertatu da (euskarazko literatura eta musikaren kontsumoak4 nabarmen gora egin du azken hamarkadan). Baina, ez da gauza bera jazo puri purian dauden beste eremu batzuetan:
2021
‎Beraz, egoera horren aurrean, eta EAJren eta PSE EEren gehiengo absolutuak Euneiz gaitzea bermatuko duela jakinik, EH Bildu saiatu da eztabaida kokatzen, ez horrenbeste unibertsitate berriaren proiektuan edo prestakuntza eskaintzan, baizik eta horrek Euskal Unibertsitate Sisteman eta, bereziki, Euskal Herriko Unibertsitate Publikoan izan ditzakeen ondorioetan.
2022
‎EHU bere nazioarteko bikaintasun campus bakartian dago; NUP nazioarteko bikaintasun campus zabalago batean dago Errioxa, Zaragoza eta Lleidarekin; eta Aturrialdeko campusak (Baiona, Angelu, Miarritze) Paueko periferia osatzen jarraitzen du. Eta, Europako esparruan, Euskal Herriko unibertsitate publikoak bi partzuergoetan banaturik daude: alde batetik, EHU Enlight aliantzan dago, eta, bestetik, NUP eta UPPA UNITAn daude.
‎Haatik, nazio eraikuntzaren ikuspegitik, Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoen garapenak bi muga nagusi izan ditu. Bata, lurraldeko unibertsitateen artikulazio eza sistema bakar batean.
‎Era berean, sistema batek, sistema izateko, bere funtzionamendurako lukeen unibertsitateen arteko konexio instituzionalizaturik eta helburu partekaturik ez da sortu harrez gero ekimen txiki batzuk alde batera utzita. Beraz, elkarren arteko lehian dabiltzan EAEko unibertsitateen artean aurrekontuak banatzeko tresna huts bilakatu da aipatu legea.1 Horiek horrela, gaur egun ez dago kolaborazio instituzionalizatu sendorik ez Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoen artean, ezta lurralde administratibo bakoitzeko unibertsitate publikoen eta pribatuen artean ere.
‎Eta euskara gehiago garatu den unibertsitatean ere, hau da, UPV/EHUn, euskararen ezarpena motela izan da irakaskuntzan, eta, beste erdaren ondoan gaztelania eta ingelesaez dio bazterreko hizkuntza izateari utzi. Izan ere, graduko ikasketetan ahalegin instituzionalak eta aurrerakuntza handiak egin diren arren, oraindik gradu batzuetan ez dago ikasketak oso osorik eusNazio eraikuntzaren ikuspegitik, Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoen garapenak bi muga nagusi izan ditu: lurraldeko unibertsitateen artikulazio eza sistema bakar batean eta euskararen bazterreko garapena karaz egiteko aukerarik.
‎Lehenik eta behin, belaunaldien ordezkapenarekin batera, ibilbide akademikoaren orientazio estrategikoa joan da areagotzen irakasle ikertzaileen artean.2 Hego Euskal Herriko unibertsitate publikoen sorreran parte hartu zuen euskaldunen lehen belaunaldiko aitzindariek hizkuntza jarrera integratzaileak edo parte hartzaileak zituzten euskarari dagokionez; ondorengo belaunaldietan, aldiz, hizkuntza jarrera instrumentalagoak gailentzen joan dira. Zehatz adierazita, lehenengo belaunaldien hizkuntza praktikak euskal komunitatea eta haren hizkuntza interesak goi mailako hezkuntzan integratzera bideraturik zeuden.
2023
‎Amaitu da ikasturtea Euskal Herriko unibertsitate publiko zein pribatuetan. Ikasleok, gehiegizko matrikula, alokairu eta ikasmaterialak ordaindu behar izan ditugu beste urte batez.
‎Bai, berak bai, bakarrenetarikoa izan zen. Ez dut ulertzen nolaz ez duten adar bat irekitzen hemen Arrasate, Deustu edo Euskal Herriko unibertsitate publikoak. Orain arte ez dute fitsik egin, eta hor ikusten da mugaren eragina.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia