Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 129

2000
‎Ene ikusmoldetik artegintzan arazoa izanen dugu aitzinantzean, artea ez baita kontsumitzen den gauza bat, ez bakarrik bederen. Artea herriarekin sortu behar da, herriak ez badu artea sortzen, arte sortzaileak galtzaile geldituko gara.
‎Bata, hizkuntzaren alorreko fenomenoak ahalik eta ongienik ezagutzea(...) Bestea, berriz, hizkuntz pizkundean herria bera interesatu gabe, soluziorik ez dagoelasinetsi eta sinesterazi behar dugu. (...) Herriak ez badu nahi, herriak ez badu nazio hizkuntzaren arazoa bere gain hartzen, jai dago? (1, 10).
2002
‎ez dizkiogunetik, herriak ez du ardurarik; behinola
‎– Ez duzu lehenago esan Santosen bila etorritakoak brigadakoak zirela? Kale jantziz etorriko ziren beraz, eta horiek herrian ez dute egoitzarik.
2003
‎Urteko beste datu nabarmena euskaldun berrien kopuru altua izan zen, %45, 81 Hasierako datuetan, erdia baino gehiago izango zirela ere pentsatu zen. Alde horretatik, UEU euskaldun berri askorentzako euskaltegi berezia zen, beraien herriek ez zuten euskal giro dotorea eskaintzen baitzuen. Ordaina, Egin egunkariko kazetariaren hitzetan:
‎Egia da badaudela isiltasunera edo otoitzera bultzatzen gaituzten lekuak eta baita barrenean larria edo izua eragiten digutenak ere. Badaude urruti mina ekarri edo haurtzaroa gogoratzen digutenak eta seguru asko egongo dira hilketa gertakari ezdeus eta arrunt bihurtzen duten lekuak ere, baina gu bizi ginen herriak ez zuen horrelakorik. Ez zuen prostibulu inguruetan sortu ohi diren ostatu hits eta leiho gabekorik, ez lurpeko parking erraldoirik, ez izen txarreko auzorik ere.
‎Geo rge Bushek honakoa dioenean," gurekin zaude, edo terroristekin zaude", guk hauxe esan dezakegu," Ez, mila esker". Jakinaraz diezaiokegu munduko herriek ez dutela Mickey Mouse Gaizkilearen eta Mulah Zoroen arteanhautatzeko premiarik.
Herrikorik ez zuten ontzietan hil, baina haren ostean Alejandro Mallona gerra beste modu batera ikusten hasi zelakoan nago. Gerra aurreko urteetan Cabo Quilates ontzia Ybarra konpainiakoa izan zen eta, hara, adurrak nahi izan zuen Ybarra familiako batzuk hantxe preso egon izana.
2004
‎Kiriki­ ño, gainera, hainbat hitz berriren sortzaile izan zen, «fué uno de los más pu­ ristas que han existido» (231), eta neologismoak erabiltzeari ere ez zion uko­ rik egin, hala nola auteskunde, itz egin, aots, bentasun, abesti, gudate, osa/ ari, guda, izpar, garazki,/ aterri batza, irakurle, irakurri, izparringi, idatzi, ingi, ele, andrakila, orraztontzi, deun, endore... Kontua da, euskara garbia ala mordoiloa (motro/ lo) gorabehera, prosa landua erabiltzen denean, herriak ez duela uler­ tzen. Baina hau herri guztietako hizkuntzekin gertatzen den zerbait da.
2005
‎Nik dakidala Euskal Herrietan ez dugu Propietate Intelektuala babesteko eta ezta erregistratzeko erakunderik. Oraindik orain ari gara Biblioteka Nazionalaz hitz egiten…
‎«Atxiki zein ohiturari? Arma alardeak behiala desagertuak ziren eta herriak ez zuen tutik ere gogoratzen, ez haien eiteaz, ezta, apika, noizbait izan zirenik ere. (...). Ikusgarritasunhandikoaz?
‎beste, asmakizun? bat da, golkotik aterea, garai hartako prentsakaurkako iritziak besterik ez baititu jasotzen, ospakizun hura prozesioari laguntzekoserioa ez zelakoan(.) Irungo herriak ez du deus asmatzen, izan ere, ez zituenalardeak ezagutzen, 74 urte baitziren, Napoleonen garaipenaz geroztik, desagertuak zirela, ez zela alarderik egiten, zaharrenek ere ez gogoratzeko modukodenbora puska!» (Bidasoan, Hondarribiko Jaiak? 99, 2 or.).
2006
‎Bitartean, Katalunian, Espartero Montjuic-etik bonbardatzen ari zen. Beraz, herriek ez dute esentziarik, herriek historia eta koiuntura dute. Eta guk estereotipo bat finkatu dugu 30 urte besterik ez dituen koiuntura batean oinarrituta.
2007
‎Mikelek gogoan hartu ditu orain egun batzuk Miguel Sanchez Ostizek idatzitako hitzak. Idazlearen ustez, benetako bidaia kontaerak benetako bidaiak pobretasunetik ihesean eta haien herrietan ez duten erosotasunaren bila datozen etorkinen istorio epikoak dira.
‎C. Beren herrian ez dituzte, atzerritarrak, onartzen.
‎Norvegiako Merkataritza eta Industria ministro Dag Terje Andersenek aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersen Norvegiako Merkataritza eta Industria ministroAK] aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioarengaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersenek], [Norvegiako Merkataritza eta Industriaministro (A)], aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasokopetrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎Norvegiako Merkataritza eta Industria ministro Dag Terje Andersenek aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersenek], [Norvegiako Merkataritza eta Industria ministroA], aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersenek], [Norvegiako Merkataritza eta Industria ministroAK*], aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersenek], [BERAU Norvegiako Merkataritza eta Industria ministro (a)], aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersenek], [Norvegiako Merkataritza eta Industria ministro (a) BERA (U)], aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎[Dag Terje Andersenek], [BERAU Norvegiako Merkataritza eta Industria ministro (a)], aste honetan esan du sami herriak ez duela eskubide berezirik Barents itsasoko petrolioaren gaineAN.
‎Norvegiako Merkataritza eta Industria ministro Dag Terje Andersenek aste honetan esan du sami herriak ez duela Barents itsasoko petrolioaren gaineko eskubide berezirik.
‎Joan den urteko abenduaren 24az geroztik herriak ez du erregidoretik egun horretan ospatu baitzen lehen batzarra, eta lehengo alkate juratuak, Maribel Sanjosek, jakinarazi baitzuen kargua uzten zuela. Bigarrena, bi asteren buruan deitu zen, urtarrilaren 6an, baina horretan ere ez zen herritarrik animatu.
2008
‎Alde batetik, espainiar estatuaren lurralde konfigurazioaren inguruko eztabaida suspertu zuen, Getarian bildutako Gipuzkoako Batzar Orokorrek espainiar erresumatik banatu eta frantziar iraultzaileei ateak zabaltzearen ondorioz, gipuzkoarrak traidoretzat jo277 eta foruerregimenaren aurkako eraso ideologikoa hasiko zelako. Bestetik, Gipuzkoako barnealdeko herriek ez zuten Getariako Batzarren zilegitasunik onartu, Konbentzioaren armadaren aurkako erresistentzia antolatu zuten eta errege espainiarrari leialtasunean oinarritutako batzar paraleloak antolatu zituzten Arrasaten. Agirreazkuenagaren esanetan, Getaria eta Arrasateko Diputazioen arteko enfrentamendua, XIX. mendeko liberal eta karlisten arteko borroken hasieratzat jo dezakegu:
‎Asteazken goizean erabaki zuen gose eta egarri greba hastea, biharamunean herrira ez zutela ekarriko abisatu ziotenean. Gaixo handia da; kontrolatua ez dagoen diabetesa dauka, arazo zerebrobaskularrak, hipertentsioa, ikusmena eta entzumena oso ahulak ditu, eta ezkerreko zangoa indarrik gabe.
‎Udaberri demokratikoa dugu hemen. Urteak eta urteak pasatu ondoren diktadura genozidekin eta gobernu neoliberal bidegabeekin Menem Argentinan, Color de Mello Brasilen, Fujimori Perun, Carlos Andres Perez Venezuelan, herriak ez du diktadore ustel eta lapur gehiagorik nahi, eta botoa ematen dio jendearen aurpegia duenari: Lula langileari, Evo Morales indigenari, Fernando Lugo apezpikuari, Rafael Correari, Chavezi, herri mugimenduekin bat datorrenari.
‎(Oharra: herriak ez du jarrera psikosexual jakinik; herria larru soil hiztuna da).
2009
‎Euskal hiztun herriak ez du berea den adierazpide politikorik. Alderdi nazionalistak edo abertzaleak ez dira, berez, euskaldunen alderdirik, politikan ari diren euskaldun gehienak horietan biltzen badira ere.11 Eta adierazpide hori behar du hiztun herriak trinkotze prozesua bideratzeko.
‎Euskal hiztun herriak ez du berea den adierazpide politikorik.
2010
‎Tentazioa ere egon zela onartu du baina, egora hori gainditu da. Frustrazio hori pasa eta eta pentsatu dugu hemen herriaren arazo sakon eta larriak daudela eta herriak ez duela errurik gu kanpoan gelditu bagina. Udaratik jeltzaleek proposamenak egin dituztelako gustura dago Ardanza, ikusteko dago orain, hastear den bigarren epe batek ze ondorio uzten dituen.
‎Ene sorlekutik ikusten dira Orbaizetako mendiak, kasik negu guzian elurrez xurituak. Gero, kontrabanda lekua da, pasaia eta artzain leku, ihizi eta arrantza toki, naturatik hurbil eta, beste herriek ez dutena, urrun izanez. Libertate osoa bizi genuen.
‎...orrek sistemari abantailak ateratzea ahalbidetu du eta batzuek arriskuak hartu zituzten ekonomia guztia arriskuan jarriz, erantsi du presidenteak.Kongresuko buruzagiek lagunduta, zergapekoek ordaindutako Wall Streeteko erreskateak bukatu direla ziurtatu du Obamak, eta legeak gardentasuna eta sinpletasuna bultzatuko ditu kontsumitzaileen maileguetan eta kreditu txarteletan.Lege honi esker, AEBetako herriak ez ditu Wall Streeten akatsak berriz ordaindu", esan du Obamak txalo artean.
‎Areago, edozein haurtxoren eta edozein gizakiren aurrean ahuspezten gara gaur, giza haragi apalaren aintza eta goratasuna aitortuz. Bere buruaren bila dabilen gazte drogazalearen, bere buruaren jabe ez den zahar abandonatuaren, lanik eta familiarik eta herririk ez duen etorkin mespretxatuaren aurrean ahuspezten gara eta Jesus bezala agurtzen ditugu, haiek ere jainkozkoak baitira, Jesus bezala. Eta areago:
‎familia osoa errugabe jo zuten. Beranduegi, ordea, herriak ez zuen sekula onartu oker jokatu zuela, erlijioarengatik egindako den dena ontzat eman ohi zelako.
‎Bi arrautza piper gorri nafarrek lagunduta. Gares herrikoek ez baitute bihotzerrerik eragiten, esan zidan amak.
‎" Aurkitu ditudan herriek ez dute batere gogorik konkistatuak eta esklabotuak, akabatuak edo uxatuak izateko...". 595
‎Gaur egungo politika gehiena hirietara bideratuta dagoenez, herri txikiek etengabeko borrokan dihardute entzun ditzaten. Herriek ez dute interes berezirik garapen motorra diren enpresentzat eta ahaztuak gelditzen dira. Egoera honetan, Eskola Txikiak arnasa ematen diete herriei eta herritarrei.
2011
‎–Gastuak, gastuak? , berriro ekin zion don Marianok?, baina jakin zenuke herriek ez dutela preziorik! Gure herriak, izan ere, bere arima du, ibaiari ezin estuago lotua dagoena.
‎Martin Tomasen arrebarekin eskolan ibilitakoa ere bazen. Berak zekiela, eta udaltzain batek badaki zer edo zer, herrian ez zuen inork sekula borroka batean ikusi, erdian jartzeko ez bazen.
‎«Kirol hau non praktikatu izatea hagitz inportantea da. Guk adibidez, gure herrian ez genuenez saltorik eta ez deus, guk geuk egin genituen rampak, kaidak... eta behar diren gauza guztiak. Honetaz aparte, teknika eta indarra izatea garrantzitsua da.
‎Saltsa askotan ibiltzea gustuko duzu gero! Bai, nahiko saltseroa naiz. Orain herrian ez dut gauza handirik egiten, edadean sartuta nago-eta, baina lehen, 25 urtetik 65 urtera arte, lanean ibili naiz, txirrindulari elkartean, musean... saltsa guztietan sartuta.
‎—Eta komentatu duk herrian ez dutela urkamendi honen inongo berririk?
2012
‎–Nik ez neukan beste herririk?, dio. Herri txikietan ez hainbeste, baina herri industrializatuetan asko dira uda pasatzera beste herri batera joaten direnak; leku horiek nahiko hutsik geratzen dira uda partean, eta beste herririk ez duten bizilagunak herrian bakarrik geratzen direla esan daiteke. Krisiaren eragina Krisi ekonomikoak euskal herritarren ohituretan ere izango du eragina.
‎–Gure gurasoak asko joaten dira Macoterara eta esan digute nabaritzen dela jende gehiago dabilela gaur egun?. Herririk ez dutenentzako kanpaina Baina zer gertatzen da oporretara joateko herri edo, pueblo, rik ez dutenekin. Bada, horiei zuzendutako kanpaina bat martxan jarri du freskagarrien marka ezagun batek.
‎Eszenatoki estatiko hori nazioarteko zuzenbideak aitortzen dituen eskubideekinbateragarria ez izateaz gainera, nazioarteko zuzenbideak debekatzen dituenjarduerak zilegi bihurtuko lituzke, adibidez, estatuek ez legezko moduan herrienaurka indarkeria baliatzean herriek ez lukete erantzunik emateko baliabiderik izango.Izan izanean ere, nazioarteko erakundeek ez diote autodeterminazioari erreparorikjartzen estatu lurraldetasunaren printzipioan besterik gabe oinarrituz8.
‎Altsasuarrek euskal literaturan behin eta berriz agertu den Urgain herrira bidaiatuko dute. Hala ere, idazleak argi utzi nahi izan zuen herriak ez duela zerikusirik Arturo Campionen Blancos y negros eleberrian agertzen denarekin edo Jose Antonio Loidik Hamabost egun Urgainen sortutako herri literarioarekin. Kima euskara taldeak Juan Mari Irigoienek sortutako Urgain berri horretan kokatutako pasadizoak ezagutzeko gonbitea egiten du.
‎Dudan gogoaren arabera jokatuko dut, gogoz kontra aritzea ez delako pertsonarentzat onuragarria. Aterik ez diot itxiko txapelketari, baina garbi dut Euskal Herrikoan ez dudala gehiago parte hartuko; bost aldiz irabazi dut, eta nire bidea egin dudala sentitzen dut. Belaunaldi gazteek lekukoa hartu behar dute.
2013
‎Hiru mila abesti baino gehiago batu zituen modu horretan, hainbat eta hainbat kantatu ere egingo zituenak. «Txileko herriak ez zuen musika hori ezagutzen, berriro eman zion gaur egun guk [herri kantak kantatzen dituztenak] defendatzen duguna. Ez dena telebistak ematen digun kultura, ez dena aldizkarietan agertzen.
‎Nazioarteko garapenerako lankidetzan hori gertatu dela ohartarazi dute. Hego Euskal Herriko administrazio publikoek. Ipar Euskal Herrikoek ez dute eskumenik alor horretan? %48 urritu dute diru sail hori azken bost urteetan, lankidetzaren garrantzia aldarrikatu arren.
‎Hondar puntu gisa, berriz, teknologiaren garrantziaz jabetzen zen: islamiar herriek ez zutela aitzina egiterik, alegia, Mendebaldeko Herrien teknologiaren mende zeuden bitartean. Gero, proposamen batzuk egiten zituen:
‎Baina, zuen herria ez duk mapan
‎Hondar puntu gisa, berriz, teknologiaren garrantziaz jabetzen zen: islamiar herriek ez zutela aitzina egiterik, alegia, Mendebaldeko Herrien teknologiaren mende zeuden bitartean. Gero, proposamen batzuk egiten zituen:
2014
‎1155 Gerra inperatore xahar dekadenteak bakarrik gura izan duela, herriak ez zuela inola nahi, hemendik aurrera (Quinet, Michelet, etc.) literatura apologista guztiko ritornelloa bihurtuko da.
‎Herria bertako kide bakoitzaren produktu espirituala da; horiek ez dira herri bat, izan, ezpada egin egiten dira etengabeki herri bat. Zehazkiago esanda, herria herri gogoaren [Volksgeist] lehenbiziko produktua da; zeren eta herria ez baitu banako bakoitzak banako gisa sortzen, euren banakotasuna gainditzen duten heinean baizik. Norbere gaindipen horren eta herri gogo orokorrean fusionatzearen kontzientzia da herriaren ideian espresatzen dena.
‎Naturala nazioa da; Estatua, aipatu printzipioetako edozeinen arabera antolatua egonik ere? beti artifiziala da, gerraren(, creazione brutale della forza?) edo diplomaziaren ekarpen mudakorra; logikoki lehena eta iraunkorra beti nazioa da, Estatua beti bigarrentiar eta aldabera1011 Askatasun indibidualaren etxea ere nazioa da; Estatuan jendeek eta herriek ez dute egiaz euren eskubiderik, nagusien jabetasun soila dira, larrearen edo ganaduaren antzera: –non possono volere né sono capaci di diritto; sono servo gregge, materia da contrattare o da cedere come il campo o il giumento? 1012 Zuzenbide Internazionala, konkluditzen du, ez Estatuen, baizik nazioen arteko harremanen zuzenbidea da.
‎Eskolarik gabea izan arren, Bizkaiko gi zonik tontoen moduan ezagutzera eman arren, sortzailea ez da listoen erasoen beldur. Azken batez, modu esplizituan adierazi ez izanagatik, bere poesiaren hartzaile den herriak ez duen ahalmen edo botereren baten jabe da tontoentzat idazten duen poeta hau. Ahalmen edo botere horrek listoen aurrean hesia ezarri eta, babestu egiten du.
‎Hiriaren Ideologiaren molde hipermodernoetan herriak ez du leku handirik, politikoki kargatuegia delako, eta kulturalki erabat atzeratua. Hiria sistema konplexu gisa irudikatzen zaigu, adituek kontrolatu eta gestionatu behar dutena, eta gehienon atxikimendua lortzeko gobernantza postpolitikoaren eredu gardenak eta parte hartze bide irekiak eskaintzen dituena.
‎Gure eredua Villabonak dituen aurrekontu publikoak pertsonen beharretara bideratzea da eta une honetan ez dugu inolako obra faraonikoren beharrik aurreikusten, baizik eta herritarrek erabaki lukete zer nolako beharrak ditugun eta gure lana horiei erantzuna ematea izango da. Ondo bukatu den arren, ez zuen halakorik gertatu behar, Villabona herriak ez baitzuen Villabona Lantzenen beharrik. Villabonako Udalak badu nahikoa gaitasun eta konpetentzia herri hau bestelako enpresa pribaturik gabe kudeatzeko”.
‎Maskaraden transmisio sistema, diskurtso ofizialak dionez, herrika antolatua da. (Bedaxagarrek esplikatzen du, haatik, zamaltzain batek bazekiela auzo herriko zamaltzainari bisita egiten esku ukaldiak eta metaforen hazteko; Erramun Tartaxuk, berriz," primaka" irabazteko xantza ukaiteko artzain joan behar zela, bortuan beste herrietako lehiakideekin trebatzeko parada izateko.) Orain herriek ez dute indarrik aski gehiago. Antolaketa alda daiteke, hortaz, baina horretara joateko mintzatu behar da, esperimentatu.
‎1 Beren herrian ez dituzten sailetan istudioak egiteko. Hauek eskukaldi zenbait ematen dute hemen, bainan ez segidako lanik, lan hori ez dadien beren istudioen kaltetan izan.
‎" Ipar Koreak porrot egin duela herriak ez duela zer janik...".
‎Aitortu diot nihaurek ez nakiela untsa zer soinu zaukan" tocsin" horrek eta hitzeman diot lau orenetan behatuko geniola herriko zeinuari. Ez da lau orenetan usaiaz kanpoko zeinurik izan eta haurrak erran daut gure herria ez zukeela gerlak hunki. " Bixtan da baietz" ihardetsi diot, bazirela 54 hilen izenak" momument aux morts" delakoan.
2015
‎Leku guztietan horrela izan da. Eta Euskal Herrian tontoenak ere badaki, eta herriak ez du tontotik ezer. Estatutu eskas horiek ere indarkeriaren presioaren ondorioz eman dituztela, eta, bestela, ez zituztela emango?.
‎geure herrian ez dugu beste aingeru hiltzaile bertakorik,
‎Badakit denok hilko garela, Bush ere bai. Baina Bush hiltzen denean, AEBetako herriak ez du haren falta sentituko guk Fidelen hutsunea sentituko dugun beste, ezta mundu osoak ere?.
‎Ez da antirrazionala, ez irrazionala, historia nobelatzea, mitifikatzea. Unibertsoa nola beztitzen dugun, hala janzten gaitu berak; mundua eginez egiten dugu geure burua ikasten duguna da, herriek ez dutela historiatik deus ikasi", etsitzen zuen Hegelek). Ez da antirrazionala, ez irrazionala, kaleak artelanez eta floraz edertzea, hiriak ekologiaz bizigarritzea, mendiak poesiaz beztitzea, errekak ipuinez, iragana legendaz, etorkizuna utopiaz.
‎Gainera, euskal nazioa eraikitzeko alderdiaren engaiamendua berretsi du eta" herritargoaren borondate askeari jarriko zaizkion nolanahiko eragozpen edo mugak errefusatzen ditugu". EAJk adierazi duenez," gure herriak ez du besteak baino hobea edo okerragoa izan nahi, bainan bere nortasun propioa izaiteko helburua defendatzen du".
2016
‎Bainan herri zergen emendatzerik gabe haatik eta hori ere azpimarratu du Peiuko Duhart auzapezak. Kasu, horrek erran nahi du herriak ez dituela zergak emendatzen bainan goratze bat izaiten ahal da halere, ontasuneri emana zaioten balioa ozka bat gorago ezartzen badute zerga zerbitzuek, balio horren arabera baita gero karkulatzen bakoitxak zonbat behar duen pagatu... Gisa guziz, nola kasu eginez ari behar den, ez dira ere akulatzen egin nahi litazkeen obra guziak...
2017
‎Jakina da Ankarak ez lukeela begi onez ikusiko mendebaldeko kurduak euren lurraldearen jabe bilakatzea. Egia izan ala ez, Girke Lege herrikoek ez dute antzik Damasko edo Alepoko suntsipen irudiekin. Goizaldea iritsi eta etorbide nagusia jendez gainezka zegoen, are Ramadana, musulmanen baraualdia?
‎ez badaukagu lurralde gisa markatutako eremurik, ez daukagu populaziorik. Populaziorik gabe ez daukagu herririk, eta, herririk gabe ez dugu herri burujabetzarik. Hortaz, herri burujabetzak edo autogobernuak lurraldea behar du, ezin baita autogobernurako gaitasun politiko indibidual eta kolektiborik eduki materialki markatutako eremu politiko zehatzik gabe, baina gaur egun ezin da funtzionala den eremu politiko materialik izan eremu horrek ez baditu instituzio eskudun eta lotesleak, eta instituzio publiko lotesle orok lurraldeturik baino ezin du existitu eta funtzionatu.
‎Ez badaukagu lurralde gisa markatutako eremurik, ez daukagu populaziorik. Populaziorik gabe ez daukagu herririk, eta herririk gabe ez dugu herri soberaniarik edo burujabetzarik. Hortaz, herri burujabetzak edo autogobernuak lurraldea behar du, ezin baita autogobernurako gaitasun politiko indibidual eta kolektiborik eduki materialki markatutako eremu politiko zehatzik gabe, baina gaur egun ezin da funtzionala den eremu politiko materialik izan eremu horrek ez baditu instituzio eskudun eta lotesleak, eta instituzio publiko lotesle orok lurraldeturik baino ezin du existitu eta funtzionatu.
‎demokrazia liberalean, lehenago edo beranduago, parte hartzea desbideratu egiten da, eta bitartekaritza sartzen da tartean. Besteak beste, horregatik ondorioztatzen du Dunnek, ordena bat edukitzearen alde ona da herriak ez duela elkar hiltzen; ordena demokratiko bat edukitzearen alde ona da herria ez duela bere gobernuak ausaz hiltzen. Gainerako guztia gogaikarria da?
‎Ez, begira, barkatu. 700 edo 800 urtean herriak ez balu ezer egin, gaur ez zen euskararik egongo, ezta aztarnarik ere. Mesedez, egin ezazue lan pixka bat, begiratu testuak, begiratu intrahistoria, eta ikusiko duzue baietz, herriak egin duela?.
‎erantsiz, eta segitu du, hori ez dela batere gisakoa ez itxurazkoa, eta sendagileak berari uzten ez badio, bilatuko duela sendikoren bat alaba laguntzera etorriko dena. Nik puntuan erantzun diot, ez dudala eragozpenik, baina ez ote zidan aspaldi esan, herrian ez zutela seniderik. Herrian ez baina bai bakarren bat urrutian, eta idatzi egingo ziola lehenbailehen etortzeko.
‎–Ez du inporta, erraten zuen Gartzaingo Amaiak plataformako bilkuretan?, guk ez dugu egunkari baten bozgorailua, guk karrikak ditugu. Gartzaingo herriak ez du proiektua babestu, 2004an Amaiurko batzarrak antzeko proiektua babestu ez zuen modu berean. Presioa egin behar dugu karriketan, proiektuaren benetako datuak eta ondorioak lau haizetara hedatuz.
‎Pilatuta egoten zirela. Mantak eta lastairak biltzen zituztela herrietan ez zutelako denendako ohatzerik. Hiltzera zihoazenen ahaideek eramaten zizkietela tapakiak hil hurren zeudenei.
‎Dena dela, Mathieu Cormanek, Parisko Ce Soir egunkariko kazetariak Munitibarren eta Gernikaren aurkako bonbardaketen berri emateko bidali zuen telegraman zioen herriak ez zuela inolako interes militarrik, eta frontetik 25 kilometrotara zegoela (Aguirre, 1979: 136):
‎Santander ibaiaren bokalean, Minaren espedizioak lurra jo zuen ahalegin handiz, hondarpea oso sakona ez zelako eta, ondorioz, txalupetan garraiatu behar izan zituzten hornigai eta tresna guztiak. Baina lehorreratu ondoren, herria ez zuten hantxe topatu, aspaldian barrualdera, kostaldetik urrun, eraman behar izan zuten eta. Izan ere, zazpi urte lehenago, sukar horiaren izurrite batek eraginda, Sotoko jendeak ibaian gora eraman zuen herria, gaur egun dagoen tokiraino.
‎Aurten ez dituzte goratzen bainan auzapezak aski garbiki erakusterat eman du ondoko urtetan, hein bat obra egitekotan, beharrezkoak direnak, eta nola laguntza gutiago jiten den, ez dela aise segitzen zerga emendatzerik batere gabe... Ziburun ere herriak ez ditu bere zergak emendatu bainan auzapezak erran du jendeak zerga gehixago pagatuko duela halere, eta hori EuskalElkargoaren faltaz, elkargo horren gain baita zikin eta ondarkinen biltzea eta hortarako zerga emendatua izan baita... Urruñan herri zerga emendatzerik ez da bozkatu eta familiek doi bat gutiago pagatuko dute denen buru, hori Euskal Elkargoari esker nolazpait...
‎Bainan Jeannot ezaguna zen ere musaren munduan. Euskal Herriko zonbat herri ez du ba kurritu, antolatzen, laguntzen, hitzaldi batean erran den bezala. Horiek orok dute ekarri eliza bete betea zela, familiako, adixkide eta ezagunak jinak Jeannot ri buruz beren atxikimenduzko undar agurraren ekartzera eta sustengua familiari, zoini eskaintzen baititugu gure doluminak.
2018
‎Horiek dira gure enbaxadoreak, beste batzuei begiak zabaltzen dizkiete, hiztun berriek ikusten dute euskaraz bizi daitekeela. Lea Artibaikook zuen herrian ez duzue premiarik ikusiko, baina zuek ere egin behar duzue ahalduntze prozesua eta jakin oso garrantzitsuak zaretela euskara biziberritzeko zuen herrian eta zuen herritik kanpo.
‎Azaldu dugunez, garbi dago baduela. Eragin hori zer nolakoa den azaltzeko, hiru gune soziolinguistikotan banatu ditugu herriak –lehenengo guneko herririk ez dugu gure laginean–, eta horien arabera argazki bana jaso dugu. Hiru argazki horiek ezaugarri desberdinak dituzte.
‎Frantziako 2017ko bozetan, Le Penek adierazpen esanguratsu bat erabili zuen: «Europako Batasuna hil egingo da, herriak ez baitu maite». Errealitate baten erakuslea zen:
‎Niri ere ez zaizkit gustatzen potoko sarmak; zergatik ez zara hemen geratzen eta lapiko bat benetako sarma guri prestatzen? Rojavako herriak ez luke sekula ahaztuko iraultzarako ekarpen hori, sinets iezadazu.
2019
‎Daniel Urrabieta Vierjé 1851n jaio zen, bibliografia espainiarraren arabera Madrilgo Huertas kalean. Jon Eskisabelek aipaturiko artikuluan esaten duenez, herria ez badu zehazten ere, Euskal Herrian sortu omen zen eta oso ttikia zela Madrilera bizitzera eraman zuten. Aitarengandik marrazkiekiko zaletasuna eta trebezia jaso zituen.
‎Zer du Arantzak bertze herriek ez dutena. Plazan musika dagonean dantza giro ederra duela erranen nuke.
‎" Azaroaren 25a, emakumeen kontra burutzen den indarkeria mota oro, guztiz onartezina dela esateko eguna da; indarkeria sortzen duten eragile eta egitura guztiak errefusatzen ditugula esateko eguna; eta gure herrian ez dugula ez bakerik ez normalizaziorik izango emakume izate hutsagatik emakumeak hiltzen eta erasotzen jarraitzen den bitartean. Horregatik, egun horri begira, erakunde publikook, borroka horretan dugun ardura berretsiz, konpromiso zehatzak hartu behar ditugu.Bide horretan, Arrasateko Udalean ordezkatuta gauden alderdi politikook, azaroaren 25a “Emakumeen kontrako indarkeria ezabatzeko nazioarteko eguna” dela-eta, gure gain hartzen dugu Arrasate indarkeria matxistarik gabeko gune gisa eraikitzeko ardura.
2020
‎Askok esaten dute ekaitz txikia izango dela, urte bi besterik ez duela iraungo, gauzak hurrengo bi hamarkadetarako orekatzen diren arte. Baina herriaren oreka ez da jendea kezkatzen duena, ekonomikoki, herriak ez du baliabiderik, ekoizpen gaitasunik ere ez, beraz, hobetzeko tarterik ez dago. Sektore produktiboen indartzea ahalbidetzeko planik egin duen gobernurik ez da izan orain arte, ez nekazaritza, ez industria, ezer ere ez".
‎Beran, Tramontana egitasmoan, inguruan ditugun soinuak bildu zituzten. Beti esaten dugu herrietan ez dugula deus, baina kontua da ausartak izatea, eta askotan ez gara. Baliabideak baditugu, irudimena da landu behar duguna.
‎–Ama gure herrian ez duzu otsorik?
‎Bai, bi albiste: bata txarra, Jainko bakar bat badela, eta bigarrena ona, datorren astean gure herriak ez duela areago zerik, arrangurarik, buruhauste eta arazorik izango.
2021
‎157,69koa da Azpeitian eta 77,10ekoa Zarautzen. Eskualdeko gainontzeko herrietan ez dute positibo berririk zenbatu, eta beherantz jarraitzen dute intzidentzia tasek. Azkoitikoa eremu berdetik oso hurbil kokatu da:
‎Urola Kostako gainontzeko herrietan ez zuten positibo bakar bat ere atzeman atzokoan eta, ondorioz, herri horietako intzidentzia tasek mantentzera edota behera egin dute. Atzoko kopuru berari eutsi diote Aiak (50,38), Aizarnazabalek (260,08) eta Zestoak (154,08), eta adierazleak behera egin du Azpeitian (223,39tik 210,25era).
‎Eremu laranjan, dira, berriz, Azpeitia (348,23) eta Orio (358,77); Orio gaur atera da eremu gorritik. Eskualdeko gainerako herriek ez dute bost mila biztanleko langa gainditzen, beraz, tasaren arabera ez dira kolorez aldatzen. Honako hauek dira herri horietako intzidentzia datuak:
‎Zarautzen kasuan 197,03tik 205,59ra, eta Azkoitian 83,45etik 91,8ra. Eskualdeko gainontzeko herrietan ez dute kasu positibo berririk atzeman, baina intzidentzia tasek, orokorrean, mantentzera edo apur bat igotzera egin dute.
‎130,46tik 146,77ra. Eskualdeko gainontzeko herrietan ez zuten koronabirus kasu berririk zenbatu atzo, beraz, intzidentzia tasak behera edo mantentzera egin du herri horietan. Une honetan, Azkoitia da 5.000 biztanletik gorako herrietan intzidentzia tasarik baxuena daukan herria:
‎Lehen mailako ikastetxe pribatuetan, elkarte kontratuaren bidez, eskualdeko hizkuntzak erakasteko, finantza partaidetzak argitzea. Haur batek bere herrian ez badu aukera hori, beste herri auzora joan litake.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia