Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2000
‎Ahozko literaturak herri baten kulturan duen garrantzia azpimarratu nahirik, Bernardo Atxagaren hitzaurrearekin batera aurkezten zaigu Lurdes Auzmendik eta Koldo Bigurik egin duten euskal tradizioko ipuinen bilduma hau. Ipar zein Hego Euskal Herrian ahoz aho transmititu izan diren euskal elezaharretatik gustukoen dituztenak aukeratu eta horiexek aurkezten dizkigute, gazteleraz ahatik.
‎Biak izan dira argudiatuak eta eraberrituak. Kulturaren arloan darabiltzagunetan, bereziki nortasuna dela-eta Herri baten kulturarenean, Aranak arima berezi batenezaugarri gisan ekarri zituenak, ahul eta desitxuratuta geratu zaizkigu dagoeneko, baiarraza, bai erlijio kutsuko espiritua.
‎Nik nahiago dut nortasun hitza mantentzea, identitatearenean kloniko baten itxura gehiago agertzen delako, nortasunaren aurkakoa hainzuzen. Herri baten kultur aberastasunari, bat izanik ere, barneko aniztasuna adierazteko, nortasuna hitza hobeki dagokio. Euskal Herriaren nortasuna, Euskal Herriarenkultura nola bizkortu?
Herri baten kultura kolektiboa izaten da bere egituraketan. Norbanakoarennortasunak, neurri batean, indibiduala izan behar badu ere, Herri batena gizarte ororennortasuna da.
‎Zirenak eta direnak. Herri baten kultura bati buruz ari gara eta behin eta berriz esandugu kultura bizitzaren arloan dagoela, ez abstrakzioetan, ez tresnerian, ez eraikinetan.Denok gara kultur egileak, bakoitza bere inguruan. Baina ez dugu denok arlo guztietankuxkuxeatu behar.
‎Baina ez dugu denok arlo guztietankuxkuxeatu behar. Herri baten kulturaren osagaiaz ari gara, ez biztanle bakoitzarenaz.22 kromosomak denon artean osatu behar ditugu, gure Herriaren gorputza osa dadin: besoak, begiak, hankak, burua. Ez zaigu komeni bakoitzaren kultura Euskal Herriosoaren miniatura gisa antolatzea.
2003
‎Horretarako, gure iritziz, hauxe guztia birplanteatu beharra dago: kultura hitzaren erabilpena, kultura aztertzeko erabilitako kontzeptuak, beste arlo batzuetara gertatu diren desbideraketak ezabatzea (ekonomia, ikuskizuna, engainua...) arlo horiek kulturaren bizkarroi edo parasitoak baitira, eta, jakina, gure ondorio operatiboek ez dute zerikusirik Administrazioek, Komunikabideek eta kultur ekoizpenak, oro har, eginiko jokaerarekin, eta, herri baten kulturari buruz ari garenean bereziki interesatzen zaigun aspektua da kulturaren izaera pertsonala eta eskubide naturalak aintzat hartu behar direla herri horren identitate kolektiboan barneraturik, bere eskubide kolektiboaren iturri eratzailea izatera pasatuz.
2004
‎Kultura kontzeptu zabala da oso, eta beraren bitartez gizakiek eta gizarteek une bakoitzean mundua ulertzeko dituzten iritzi desberdinez osatzen eta egituratzen da eta, halaber, era desberdinez islatzen da. Ingurua, gizarte harremanak, herri baten kulturaren eratzaile eta isla. Baina beste alde batetik, gaur egungo gizarte kapitalista garatuetan, kultura, gizarte praktika bezala, produkzio eta kontsumo jarduera bezala ere ulertu beharra dago.
2007
‎Egiaz, Jainkoak munduko hizkuntza guztiak ontzat dauzkan eran, hala lituzke Printzeak ere bere herrietako hizkuntza ezberdinak, ez ontzat eman soilik, ezpada baita ohoratu ere? 453 Ez du onartzen hizkuntza bakarraren inposaketa progresoagatik, herri atzeratuen instrukzioagatik, harremanen lastertzeagatik, efikaziagatik justifikatu nahi izatea. Herri baten kultura ona ez da lasterrezkoa; are, ez laster eta ez astiro ahal da herri bati hizkuntza arrotz baten bidez kultura inposatu; nazioaren lur gainean eta hizkuntzan bakarrik hazten da ganoraz kultura. –Anything is preferable to a system which imposes the ideal of one culture on another and arranges, adjusts, makes for uniform «physiognomies», as opposed to a condition which is «natural», in a state of «creative disorder», where alone individuality and freedom live and grow.
‎Beraz, identitatea erabiliko dut nik ereherri nortasunaz ari garenean. Herri baten kultur aberastasunari, bat izanik ere, barneko aniztasuna adierazteko, nortasun hitza hobeki dagokio. Euskal Herriarennortasuna, Euskal Herriaren kultura nola bizkortu?
Herri baten kultura kolektiboa izaten da bere egituraketan. Norbanakoarennortasunak, neurri batean, indibiduala izan behar badu ere, Herri batena gizarteororen nortasuna da.
‎Zirenak eta direnak. Herri baten kultura bati buruz ari gara eta behin etaberriz esan dugu kultura bizitzaren arloan dagoela, ez abstrakzioetan, ez tresnerian, ez eraikinetan. Denok gara kultur egileak, bakoitza bere inguruan.
‎Baina ez dugudenok arlo guztietan kuxkuxeatu behar. Herri baten kulturaren osagaiaz ari gara, ezbiztanle bakoitzarenaz. 22 kromosomak denon artean osatu behar ditugu, gureHerriaren gorputza osa dadin:
‎Eta, jakina, gure ondoriooperatiboek ez dute zerikusirik, administrazioek, komunikabideek eta kulturekoizpenak oro har eginiko jokaerarekin. Herri baten kulturari buruz ari gareneanbereziki interesatzen zaigun aspektua da kulturaren izaera pertsonala. Horregatikeskubide naturalak aintzat hartu behar dira herri horren identitate kolektiboanbarneraturik, bere eskubide kolektiboen iturri eratzailea izatera pasatuz.
‎Etnikoa, herri horren belaun guztien arteko moldaketa delako. Hizkuntza da, horretara, herri baten kultura sorkari nagusia: denetan osoena, sakonena eta herritarrena.
‎Izan ere, iragan uztailaren 7an eta irailaren 1ean Etxebarre 007 ikusgarri sorta oso bereziari harrera egin zion 70 bizilagun baino gutxiago dauzkan nire herri honek. Ttittika Rekalt adiskidearen eta Hebentik kultur batasunaren asmakizunetik sortu eta gauzatu den kultur animazio guztiz berezia izan da Etxebarre 007 Nolabait laburbiltzearren," herri bat kulturaz beztitzea" izan da helburua, hots, herri bateko bizilagunak ez daitezen soilik harrera egile eta ikusle arruntak izan, baizik eta esku hartzaileak eta jarduleak. Erabat egitasmo berria eta berezia zen eta arrakastatsua izan dela erran daiteke, zalantzarik gabe.
2008
‎Haren altxorra ez da Oiarzungo urre meatzak irudi agortua, baina J. M. Satrustegik euskal mitoen galera eta ez eraberritzeak kezkaturik zegoene an, arrenkura berdina zeukan, ahoz galtzen direnak herri jakintza horretan aurkituko ditugu gure arbasoek, aukeratu, hobetu ogasunak. Noski, corpus baten duintasuna dela-eta, iritziak iritzi, herri baten kulturan agrikulturan bezala lore, gari, arto eta patata egin ote daiteke lur, lohi eta zimaur arruntik gabe?
2009
Herri baten kultura gutxiesten denean, mobilizazioak hasten dira. Orain arte esandakoaren arabera, oso posible da Konstituzionalak ez onartzea katalana espainolaren pare egotea.
2010
‎Hogei urteko epean oihalgintza bi mila langiletik 62ra jaitsi dela gogorazten digu eta orain Bergarako bailaran sektore historiko izan dena zeharo galtzeko zorian dagoela. Azul bergara esaten zitzaion orain mende eta erdi Algodoneran egiten zen oihal motari eta mahoizko erropa horien arrastoa herri baten kulturan garatzen dela azpimarratzen du Kostako herrietako jaietan erabiltzen diren jantziak edo eta Olentzeroren galtzak jartzen ditu lekuko gisara.
‎Hori dela-eta, sukaldea funtsezko nukleotzat har daiteke, han bertan gizartearen garapena gertatu izan delako. Izan ere, sukaldearen bilakaerak herri baten kultura maila islatzen du; bilakaera hori historiaurreko sutondo xumetik gaur egungo ekipo automatikoetara, eta batzuetan sofistikatuegiak, izan da.
2011
‎Webster?), Hegoaldean geroago (Azkue, Barandiaran?). Herri baten kulturan ipuinek duten garrantzia ez dago besterik gabe haien balio literario edo linguistikoetan; izan ere, horietan agertzen diren eta transmititzen diren munduaren ikuspegiak, balioak, ezagutzak, kultura horren ezaugarriak eta eboluzioa ulertzeko bideak ematen ditu. Baina ipuinak kontatzea bada jardun artistikoa ere; alegia, mintzamena modu sortzailean eta ederrean erabiltzea, esan gabe esatea, entzulearekin jolastea, irudimenaren eremuetan barneratzea.
‎–Gure agintari afrikarrek, berriki aipatu dugun bezala, Mendebaldeko agintari gogaideen hizkuntzak bere egin dituzte, beraien jatorrizkoak bertan behera utzita. Alde horretatik, hizkuntza Herri baten kultur identitatea baldin bada, erkidego bateko izanarazten gaituen identifikazio elementua izatekotan, zer dira gure agintariak. Bistan da:
‎Poetek uste dute poesia beraiek asmatzen dutela eta dena beraiengandik sortzen dela eta beraien barrutik, baina ez da egia. Hitzak hor ditugu, herri baten kulturatik jasotakoak, baina baita nonbaitetik datozkigunak ere. Hitz arnastuak edo arnasadunak.
2014
‎Beharrezkoa zait gertatzen direnak kontatzea eta salatzea. Herri baten kulturari horrelako mespretxua egiteak erresistentzian eta lubakietatik tiraka ibiltzera behartzen gaitu. Uztaritzen eman dugu" Hazparneko anderea" antzerkiaren lehena, urriaren 25ean.
2015
‎‘Savia hitza erabili dut, aurreko astean agure bati entzunda. Zuhaitzaren barne izerdia bezala da hizkuntza herri baten kulturan, herriaren izaeran. Barne izerdi hori galtzen bada, kanpotik apur batean itxura ematen du oraindik zuhaitza hor dagoela, egitura hor dauka.
2017
‎Jatorrizko herri baten kultura identitate etnikoak nazioaren bidea hartzen du kontzientzia politikoa bere egiten duenean. Orain arte esandakoaren haritik, naziotasuna etnikotasunaren gainditze bat litzateke, beraz; hartara, identitate etnikoaren kategoria kultural soilak kategoria politiko bihurtzen dira nazio eraikuntzaren bidea garatu ahala.
2018
‎Etorri zen beste bat, eta azken hau ere badoa pixkanaka, eta ez dakigu zer datorren. Bertsolariak inoiz ez dira berriro izango herri bateko kultur erreferente nagusia, garai bateko zenbait bertsolari izan ziren bezala. Hori badakigu.
2021
‎lehenik, Setioa eta Sorrera kapituluetan, kolonizatzaile anglosaxoien historia berrikusten da, indigenen bertsioak ekarriz; Gerra eta Uholdea ataletan, Missouri ibaiaren inguruko herri indigenen lurretan AEBek eginiko triskantzaren eta haren kontrako erantzunaren berri ematen da; eta, azken hiruretan, Red Power, Internazionalismoa eta Askapena atalburuetan, borrokatik eratorritako irakaspena gogorarazi, eta aktibismo indigenaren transbertsalitaterako bidea ezagutarazten du Estesek. Ibilbide hori gogoratuz, irakasleak indigenen izatearen harrotasuna berreskuratzen du; tradizioari loturik, herri bateko kultura baten autoestimua berreskuratzen du, eta munduari jakinarazten dio.
2022
‎Alferrik da Bertsolari aldizkariko irakurleei inprobisatzaileen garrantzia azaltzea. Poesia herrikoiaren esentzia dira, herri baten kulturaren erakusle, atsotitz eta esamoldeen sostengatzaile: hizkuntzaren freskura eta edertasun guztia mantentzen dute.
‎Kultura bakoitzak oinarrizko erlazio hori bere erara adieraziko du, baina erlazio horri buruzko kontakizunak kultura guztietako nukleo eratzailea izango dira. Izan ere, erlazio horri buruzko kontakizunek herri baten kulturaren imajinario kolektiboa hezurmamitzen dute. Historian eta munduan zehar imajinario kolektibo asko agertu dira, baina guztiek bikote horren erlazioa adierazten dute.
2023
Herri batean kulturak edota erlijioak finkatutako sinesmenak denborarekin aldatu, garai berrietako bizimoldeetara egokituz, edota desagertu egiten dira, jadanik funtsik ez zaielako aurkitzen. Historikoki aldaketa gerta zitekeen barne garapenaren bidez, katolizismotik bereiztu zen protestantismoa bezala, edo beste sinesmen sistema batekin topo egiteagatik, maiz beste erlijio batekin.
‎Beharrezkoa zait gertatzen direnak kontatzea eta salatzea. Herri baten kulturari horrelako mespretxua egiteak erresistentzian eta lubakietatik tiraka ibiltzera behartzen gaitu. Datorren larunbatean, Uztaritzen emango dugu lehena, urriaren 25ean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia