2001
|
|
4 Oso ikerketa gutxi eta berriak dira aipatutako prozesu psikosozial horiekbatera aztertzen dituztenak, ez soilik beraien arteko lotura nolakoa denikusteko, baita
|
hauen artean
euskararen erabileran eragin handiena dutenakzeintzuk diren ikusteko ere. Baina azken ikerketetan oinarrituz, badirudiidentitatea dela prozesu nagusia:
|
2005
|
|
Esate baterako, izen elkartuen mugatzaile berezitzat hartu ohi diren gain bezalako osagaiak gero eta hurbilago daude aurrizki bihurtzetik44 eta gainera, lehenago lekua baizik adierazten ez bazuten ere (gainjantzi, gaingune), egun intentsitatea ere adierazten dute zenbait hitzetan (gainzama) 45? Aldaketa
|
hauek
euskara erabilera berrietara egokitzeko beharrak eragindakoak dira eta euskara ahuldu gabe aberastu egiten dutela pentsa dezakegu.
|
2009
|
|
Euskararen munduek erakargarri izan behar dute. Erakargarri, lehenik eta behin, euskaraz bizi direnentzat eta euskaraz bizi nahi dutenentzat,
|
hauek
euskararen erabilera gero eta beteagoa egin dezaten. Izan ere, hauek asebetetzen ez baditu nekez iritsiko baita euskara berarengandik urrun daudenak erakartzera.
|
2011
|
|
Gaur egun EAEko gazte gehienak elebidunak dira eta gehienek euskara etxetik kanpo ikasi dute, eskolan edo euskaltegian hain zuzen ere. Honek izugarrizko eragina izango du
|
hauen
euskararen erabileran, esparru horietatik kanpo dituzten harreman sare nagusiak erdara hutsez izango baitira.
|
|
Gaur egun EAEko gazte gehienak elebidunak dira eta gehienek euskara etxetik kanpo ikasi dute, eskolan edo euskaltegian hain zuzen ere. Honek izugarrizko eragina izango du
|
hauen
euskararen erabileran, esparru horietatik kanpo dituzten harreman sare nagusiak erdara hutsez izango baitira. Egoera hau, berriz, areagotu egiten da, gazte euskaldun berri gehienek guraso erdaldunak dituztelako.
|
2014
|
|
Aztertutako aldagai psiko sozio lingustiko kultural pedagogikoen artean, ikus daiteke bereziki alderdi lingusitiko kultural eta psikosozialen (jarrera eta identitatea) barruan aztertutako aldagaiak direla Bilboko Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako 2 mailako eta 4 mailako ikasle
|
hauen
euskararen erabilera orokorra, edo euskal kultur praktikarekin ere altuen erlazionatzen direnak. Hortaz, baieztatu egiten da, partzialki behintzat, 1 ereduan aurreikusten genuena.
|
|
Aipatzen duenez, aisialdi taldeko hezitzaile guztiek euskaraz badakite eta gehiengoak euskaraz bizi dira beraien egunerokotasunean. Badira salbuespen gutxi batzuk, dena den, eta
|
hauen
euskararen erabileran (aisialdi taldearen baitako ekintzetan) izugarri eragiten ei du Atxutxiamaikak.
|
2015
|
|
Gainera, zenbait udalerri are egoera larriagoan geratu dira, inguruko herrietan euskarak duen egoera minoritarioagatik. Esandakoak ondorio sakonak ditu, egoera hauek euskarak aitortza ofiziala duten inguruetan ere gertatzen ari baitira, beraz, legedia
|
hauek
euskararen erabilera soziala nagusi den eremuetarako dituzten ezintasunak agerikoak dira. Ezinbestekoa gertatzen zaigu, udalerri euskaldunetako hizkuntza arau eta ohituren oinarriak zein diren zehaztu (aztertu, ezagutu), horien babeserako bideak aurkitu eta interbentzioak zehaztea.
|
|
IMHk barne erabilera sustatzeaz gain, kanpora begira eragile lanak egiten ditu, enpresa zein erakundeekin elkarlanean traktore izateko eta
|
hauetan
euskararen erabilera sustatzeko ahaleginetan ere.
|
2016
|
|
Hirigune orotan bezala, euskarak etengabe atzera egin du azken hamarkadetan, eta Hokiko baserri auzoan dira topatzen euskaradun gehienak. Hortaz, ez da batere harritzekoa maskarada
|
hauetan
euskararen erabilera nahitaezkoa den karguetako eramaile guztiak Hokikoak izatea eta horietatik asko ikastolan ibilitakoak.Artzain andereakEuskaraz jakitea behartzen duten karguetakoak izendatzearren, erran behar da kauter nagusia den Kabana Handia Ximun Hegiaphal dela, Pitxu kauter txiste egilea Mattin Hegiaphal dela, Buhame erregina Maider Hegiaphal, eta kherestuak direla Guillaume Bürküdoi e... Jauna egiten duen Artzen Letona ere euskaraduna da.
|
|
Horrela, ikusi dugu azken urte hauetan. EUS domeinuen kopuruak gora egin duela, eta gainera, web orrialde
|
hauetan
euskararen erabilera bera ere hazi egin dela. Datu hauek tentuz hartu behar ditugu, izan ere, oraindik hiru urte bete ez dituen ekimen berri bat da honako hau.
|
2018
|
|
Emaitzen atal honekin amaitzeko, esperientzia hauek aztertutako taldeen hizkuntza erabileran izandako efektua beste ikuspegi batetik azalduko dugu. Horretarako gune
|
hauetan
euskararen erabileraren aldetik" hobetu" edo auEusle metodologia: gaztelanian finkatutako hizkuntza ohituretatik euskarazkoetara lan munduan – Pello Jauregi eta Pablo Suberbiola rreratu zitekeena eta aurreratu dena alderatuko ditugu.
|
2021
|
|
Itzulinguru horiek egin ostean, ikerketaren funtsa izan da aztertzea elkarteek zer lortu duten: zer neurritaraino lortu duten euskaldunon komunitatea trinkotzea, zer bidezidor eta dispositibo eraiki duten elkarte
|
hauek
euskararen erabilera sustatzeko, zer eragin edo influentzia lortu duten diskurtso eta pentsamendu aldetik jendartean euskararen garrantzia handitzeko eta abar.
|
2022
|
|
Entitateek aukera izango dute identifikagarriak bertan jasotzeko. " 180 entitatek eman dute izena herrian, eta
|
hauek
euskararen erabileraren alde eman duten urratsari publikoki balioa eman nahi diogu argazkiarekin. Gainera, arrasatearrak izena ematera animatu nahi ditugu, parte hartuko duten entitateekin batera ariketa egin dezaten", nabarmendu dute.
|