Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2006
‎Izan ere, jakin badakigu biztanleriaren orotariko hazkuntza ez datorrela bat ezinbestean jaiotza tasarekin, migrazio mugimenduak izan ohi direla dakigun bezala. Dena den honen xedea ez da bost urteren buruan jatorrizko euskaldunak zenbat diren jakitea. Sinpletasuna (partsimonia) izan da jarritako oinarria arazo anitza eta konplexua aztertzerakoan.
2008
‎" Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzaren aldirako egitasmoa jasotzen duen Hizkuntza Politika aurrera begira dokumentuko 23 jardunbidearen garapenerako egoki diren iradokizun eta proposamenak egitea da, besteak beste, batzorde atal honen xedea. Izan ere, informazioaren eta komunikazioaren teknologia berrietan euskarazko baliabideak, tresnak eta aplikazio berriak garatzea ezinbestekoa da, bai eta euskararen presentzia areagotzea Interneten, eduki digitalak sortuz.
2010
‎Sarrera badirudi egungo mendea elkarrekiko mendekotasunarena izango dela. inoiz baino gehiago, lurra gero eta txikiago ari da bilakatzen, gizakiak lortutako aurrerakuntzen ondorioz. elkarrengandik milaka kilometrora dauden bi pertsonek elkarrekin hitz eta lan egin dezakete gaur egun, denbora errealean. aurrerakuntza handi horiek ingelesez hedatzen dira, nagusiki, eta, nazioarteko beste hizkuntza gutxi batzuetan, bigarren maila batean. hizkuntza aniztasunari krisi larria dakarkion joeraren erakusgarri da jokamolde hori. horrenbestez, hizkuntzek bizirauteko aukera bakarra idatzizko araudi bateratu bat sortzea izango da eta, horren ondorioz, dagokion lurralde historikoan normalizatzea, betiere lurralde hori barne hartzen duen/ duten estatuaren/ estatuen babes irmoarekin. zoritxarrez, berrehun baino gutxiago dira egoera horretan dauden hizkuntzak. horrek izugarrizko deskalabrua ekarriko liguke; izan ere, oraindik munduan diren 6.000 hizkuntzetatik gehienen heriotza ekarriko luke (ia seguru, egungo mendea amaitu baino lehen). deskalabru hori jada iragarri zuten itzal handiko zenbait hizkuntzalarik, duela zenbait hamarkada. ...iago, norabide horretako gizarte mugimenduak sortzen joan ziren, indartsu, hizkuntza gutxituko hainbat herritan. dakigunez, euskararen berreskurapen mugimendua izan zen aitzindarietako bat, eta mugimendu guztietan arrakastatsuena izan zen, gainera, zalantzarik gabe, erabileraren ehunekoen bilakaerari dagokionez behinik behin, jarraian ikusiko dugun bezala. euSKararen aTzeraKada HiSToriKoa azterlan honen xedea ez da euskararen galera prozesuak zer etapa izan dituen aztertzea. ezta galera horren zergatiak argitzea ere, hizkuntzaordezkapen gehienetan berdinak izaten direnak, esan dezagun bidenabar. nolanahi ere, gogoratu beharra dago zenbateko arriskuan zegoen euskara joan den mendearen bigarren erdian, prozesu hark izan zuen joeraaldaketa sakonaren ondorioz. hamaika belaunalditan, estatuaren hizku... estatuek beren eskola sistemak hobetu zituzten, soldaduska hedatu zuten, eskala handiko hedabideak garatu zituzten eta barneko lan mugikortasuna bultzatu zuten. bat batean, hiru belaunaldi eskasetan, atzerakada historiko horizontaletik atzerakada moderno bertikalera igaro zen. egoera horrek geolinguistikak proposatzen zituen mapa zaharrak hankaz gora jartzea ekarri zuen, besteak beste. euskaradun herriak, atzerakada geldi baina etengabean zegoenak, bere baitan eutsi zion euskararen transmisioari eta gizarte erabilera erabatekoari. amaitu zen hizkuntza muga poliki poliki, baserriz baserri eta auzoz auzo atzeratzen joatea. besterik gabe, desagertu egin zen.
2012
‎" Auzoko egitasmoa" euskara, aniztasuna eta herritarrak barnebiltzen dituen egitasmoa da eta herritarrak euskarara gerturatzeko helburua du. Artikulu honen xedea," Auzoko egitasmoa, gerturapen bat" ikerketako edukiak eta ondorioak azaleraztea da. Ikerketaren landa lana 2010eko irailetik abendura burutu zen Agurainen, Bergaran, Berriatuan, donostiako Antigua auzoan, orion eta zeanurin. egitasmo hau parte hartzaileek euskararekiko duten gertutasunaren edo urruntasunaren baitan egituratzen da eta bi profil aurreikusten ditu:
‎Artikulu honen xedea, Auzoko Egitasmoa, gerturapen bat ikerketako edukiak eta ondorioak azalaraztea da. Ikerketaren landa lana 2010ko irailetik abendura bitarte burutu da, egitasmoa martxan zegoen sei herriak oinarri hartuz.
‎Horretan oinarriturik, eta horren argitan, lau herritako egoera aztertzen ahaleginduko naiz, hainbat datu konparatuz eta horien interpretazioa eginez eta hipotesiak botaz. Lan honen xedea xumea da: arnasgune diren lau herritako behaketa egitea.
‎Lan honen xedea arnasgune jakin batzuetako egoera aztertzea izan da. Dislokazio ezberdinen eragina noraino gertatzen ari den ikustea.
2014
‎Ikerlan honen xede nagusia Elgoibarko Atxutxiamaika Aisialdi Taldeak herritar eta erabiltzaile diren haurren, hauen gurasoen eta hezitzaileen euskararen erabileran duen eragina aztertzea da. Aisialdi taldean antolaruriko ekintza zein proiektuak herriko haur, nerabe eta gurasoei zuzendurik daude, baina lan honetan, nerabeen adin tartea ez da kontuan hartuko, gero ikusiko dugunez.
2015
‎Lurralde eremu (auzo, herri, hiri, eskualde) jakin bateko proiektu eta jarduera pribatu zein publikoek bertako errealitate linguistikoan izan ditzaketen balizko eraginak aurreikustea, identifikatzea, ebaluatzea, eta euskararen eta euskal hiztun elkartearen egoerari kalterik eraginez gero, horiek murrizteko eta aurrea hartzeko neurriak hartzea da proiektu honen xedea.
‎Lurralde eremu (auzo, herri, hiri, eskualde) jakin bateko proiektu eta jarduera pribatu zein publikoek bertako errealitate linguistikoan izan ditzaketen balizko eraginak aurreikustea, identifikatzea, ebaluatzea, eta euskararen eta euskal hiztun elkartearen egoerari kalterik eraginez gero, horiek murrizteko eta aurrea hartzeko neurriak hartzea da proiektu honen xedea.
‎Sortze legearen arabera, erakunde honen xedeen artean daude: a)" Euskararen irakaskuntza, ikasketa eta erabilera mundu osoan sustatzea... b) Euskal kultura, bere hizkuntza ofizialetako edozeinetan eta zeinahi adierazpen, euskarri, bide eta adierazmoldetan, kanpoan ezagutarazten eta hedatzen laguntzea... d) Euskarak nazioartean onespena lor dezan bultzatu eta sustatzea. e) Halaber, euskal kulturari buruzko ikerketa sustatzea, bereziki unibertsitate eta goi mailako ikerketarako erakundeetan." 5
2016
‎DiKomA Interbentzioa izenarekin identifikatu genuen bigarren fasea, hizkuntza ekologiari buruzko kontzeptuen sozializaziorako baliabidea prestatzearen eta esku hartze esperimentalaren fasea izan zen. Fase honen xedea, aurreko fasean prestaturiko Materialen Corpusaren edukietatik abiatuta, herritarrak subjektu aktibo bihurtuz herritarren jabekuntza indartu nahi zuen esperientzia parte hartzailea garatzea izan zen. Fase honetan emandako urrats nagusiak bi izan ziren.
‎Fase honen xedea, herritarrak subjektu aktibo bihurtuz herritarren jabekuntza indartu nahi zuen esperientzia parte hartzailea garatzea izan zen. Fase honetan emandako urrats nagusiak bi izan ziren.
‎DiKomA analisia eta proiekzioa izenarekin identifikatu genuen hirugarren eta azken fasea, sortutako baliabidea adituekin kontrastatzeko eta balidatzeko, EkoLinguA materialen azken bertsioa osatzeko, eta emaitzen azterketarekin ondorioak atera, txostena prestatu eta azken produktuari zabalkundea emateko fasea izan zen. Fase honen xedea, aurreko faseetan jasotako datuen eta interakzioan sortutako interpretazioen azken analisia gauzatzea eta ikerketari itxiera ematea, eta, esperimentatutako EkoLinguA tresna metodologikoa doitzea, osatzea eta eskuragarri jartzea izan zen. Fase honetan emandako urrats nagusiak bi izan ziren.
‎Alde batetik, lehenengo fasea izan da gurasoei eurei protagonismoa ematea; horretarako, proiektu honen xede taldeko1 gurasoengana heldu behar izan dugu, unibertsoaren lagina osatuz. Lagina osatu dugu gurasoen aldetik informazioa jasotzeko dagokigun gaiaren inguruan.
‎Zehazki, hauxe da txosten honen xedea: erabilerarekin duen harremana eta lotura estua argitzea helburu hartuta, hizkuntza gaitasunaren azterketa continuum ikuspegitik egiteko proposamena argudiatzea eta oinarri metodologikoak finkatzea.
‎Euskal Herriko kale erabilera hori hainbat herritan neurtu izan du Soziolinguistika Klusterrak eta lekuan lekuko emaitzak argitara emanik daude han hemen. Argitalpen monografikoei dagokienez oso kontuan hartzekoak dira, gure lan honen xedea kontuan izanik, Bermeoko, Gernikako, Lekeitioko, Ondarroako, Baztango, Altsasuko, Andoaingo, Errenteriako, Tolosako eta Zestoako kale neurketen emaitzak. Badira horietan izan ere, alde eta bereizgarri nabarien ondoan, amankomuneko puntuak.
2017
‎2 IKERKETARI BURUz: BEHAKETAK, ElKARRIzKETAK, TAlDE EzTABAIDAK ETA DOKUmEnTAzIOA ikerketa honen xede nagusia nerabeen hizkuntza praktiketara eta diskurtsoetara gerturatzea izan zen genero rol araberako ezberdintasunik ematen ote den esploratzeko. horretarako hiru helburu zehaztu nituen: (1) sozializazio sexistak 12 urteko nerabeen euskararen praktika sozialean duen eragina esploratzea; (2) nerabe horiek bizipenetan eta diskurtsoetan genero rolen araberako hizkuntza ezberdintasunik identifikatzen eta deskribatzen ote duten jasotzea eta (3) hizkuntza ezberdintasun horien nolakotasuna aztertzea eta genero ikuspegi baten bidez ulertzea. ikerketan gazteen perspektiba erdigunean jartzeko ahalegina egin nuen; aktoreen iritzia eta hausnarketatik abiatu nintzen, haurtzaro eta nerabezaroaren antropologiaren planteamendu teoriko metodologikoak erabiliz. antropologian ohikoak diren tekniken bidez nerabeen hizkuntzasozializazioan ematen diren prozesuetara hurbilketa egin nuen, nerabeen praktiken azterketa eginez eta nerabeen hausnarketetatik abiatuz. horretarako, etnografia lanetan ohikoak diren hiru teknika erabili nituen. batetik, behaketa parte hartzailea:
2018
‎15 Hemen aztergai ditugun hamahiru esperientzia hauez gain, 2013 eta 2016 urteen artean, izan ditugu beste lau esperientzia, antolatu eta abiatu bai, baina arrazoi ezberdinengatik, aurreikusitako bi hilabeteko epe hori osatu ez dutenak. Lan honen xedea eusle metodologiaren ezaugarriak eta lortzen diren emaitzak azaltzea izanik, dena den, ez gara hemen arituko osatu gabe geratu diren esperientzien xehetasunez. Gainera, eusle metodologiaren ikerketarako darabilgun informazio sinple eta mugatua kontutan izanik, oso oinarrizko eta zeharkako informazioa baino ez dugu ongi garatu ezin izan diren esperientzia horiei buruz.
2019
‎" arnasgune erasanak" tipologiak norabide zentzu argia du. hori ematen du aditzera kategoriaren izenburuak berak, eta horixe baieztatzen du testuak ere: ...zalantza handirik ez dago gaur egun errealitatea hori izango dela kategoria horretan sar ditzakegun herri guztien kasuan. udalerri horiek guztiak orain baino euskaldunagoak eta arnasguneagoak ziren lehen. tankera honetako sailkapen bat lantzen denean, argigarria izan ohi da finkatzea zer islatu nahi dugun, une jakin bateko egoerak (argazkiak) edo bilakaera joerak (filmak). gure iritziz, sailkapen honen xede nagusia" une jakin bateko argazkia" definitzea izanik, goitik behera doazen udalerriak eta behetik gora datozenak multzo berean eta izendapen beraren azpian jasotzea da egokiena, kategoriari norabide zentzurik eman gabe. horrela, sailkapenak eta terminologiak aldi eta testuinguru gehiagotarako balioko digu.
‎Iñaki Iurrebaso – Hego Euskal Herriko arnasguneak zenbatzen arreta handiz irakurri dut mikel zalbideren" arnasguneak. etorkizuneko erronkak" lana (zalbide, 2019). ...era enpirikoki aztertzeko funtsezko oinarriak zehaztu ditu zalbidek. eta horri lotuta, arnasguneen barne ezberdintasunak aztertzen hasteko tipologia bat ere proposatzen du. zalbidek zehaztutako oinarri teoriko horretatik abiatuz, operatibizazioa landu eta ikerketa enpirikoaren eremutik hego euskal herriko arnasguneak kuantifikatzeko lehen hurbilpena egiterainoko ibilbidea egitea izango da artikulu honen xedea.
2020
‎Lan honek xede izango du GU k hizkuntza plangintzarako duen tresna garrantzitsuenetakoa, EP, eraginkorragoa egitea.
2022
‎Bai akademian bai kalean nolabaiteko zeresana ematen ari da azken boladan. Lan honen xede nagusia, labur esanda, honako hau da: hitanoaren egoeraren gaineko errebisio garaikide kritikoa egitea.
‎Ondoren, 2021eko maiatzean aurkeztu zenetik hona legea aplikatzetik salbuetsita egon diren esparruei buruz sortu diren eztabaidak dokumentatuko ditugu; hala nola, zenbait enpresa kategoria, hezkuntza orokorreko eta bokazio hezkuntzako ikastetxeetan goi mailako hezkuntza (cegep zentroak) eta etorkinentzako osasun zerbitzuak. Orain bete dituzte, baina 2022ko maiatzean izan diren eztabaidak ez dira artikulu honen xede. Quebeceko hizkuntza autoktonoen egoeraren gainean eztabaidatuko dugu osasunaren eta hezkuntzaren esparruetan, hor sortzen baita kultura segurtasunaren paradigma, eta labur azalduko ditugu frantsesaren eta hizkuntza autoktonoen kudeaketa paraleloak eragindako hizkuntza erronkak, kultura arloko kasu baten bidez. Amaitzeko, ondorioztatuko dugu jadanik ez dela nahikoa Quebeceko plangintza linguistikoak aurreikusita duen salbuespenezko hizkuntza autoktonoen kudeaketa.
2023
‎Horrela, helburu ditu, besteak beste, haurren artean euskararen erabilera sustatzea eta udalekuetan parte hartzea haurrentzat bizipen positiboa izatea. Hain justu, ebaluazio ikerketa honen xedea da Eman Hegoakeko programazioak eta hezitzaileen esku hartzeak helburu horiek lortzen dituen jakitea. Hau da, udalekuek testuinguru bakoitzari egokituz euskararen erabileran eragiten duten eta hori esperientzia positiboak bizitzearekin batera egiten duten jakitea.
‎Lan honen xede nagusia izan da Eman Hegoak egitasmoari, indarguneak azpimarratzeaz gain, hutsuneetatik hobekuntza proposamenak luzatzea. Horrela, honako hauek dira, emaitzak marko teorikoarekin eztabaidan jarri ostean, ateratako ondorioetatik egiten ditugun hobekuntza proposamenak:
‎Ebaluazio ikerketa honen xedea, Zirimolako programek hezkuntza ez formalaren bitartez udaleku testuinguruetan eragiteko duten gaitasuna neurtzea eta ebaluatzea izan da. Hain zuzen ere, jolasa eta ludikotasuna ardatz, haurrentzako testuinguru seguruak sortuz eta haur horientzat bizipen positiboak sustatuz, euskararen erabileran eragiteko duten gaitasuna.
‎Artikulu honen xedea ez da ikerketa lan horretan sakontzea, ezpada, azken hogei urteetan izandako ibilbide pertsonal batetik ateratako zenbait ondorio eta bizipen partekatzea. Urteotan guztietan jasotako transmisioak, izandako harremanek eta bizitako esperientziek euskara elkarteen gainean sortu duten ikuspegi bat da artikuluan jasoko dena, pertsonala.
‎Aurrez aipatu dugu metodologia honen xedeetako bat dela, emaitzez gain, epe luzeko lorpenak izatea; eta honek, landare medizinalei buruzko beste lan batzuek ez bezala, beste lanetatik bereizten duten ezaugarri batzuk ditu. Hasieratik pentsatu eta diseinatu zen taldean, eta diziplina anitzeko eta diziplinarteko ikuspuntua eman zitzaion, kulturartekoa eta hartu eman ez hain bidegabeak izatea xede zuena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia