Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2000
‎Abelin Linazisorok ere gaztaroko amodioa izango du hizpide bere eleberrian. Hartara, lehen amodioaren lilurak mugituko du eleberri labur honen pertsonaia. Pedrok, lantegian arazoak izan dituela-eta, abokatu batengana joko du.
‎Azaleko aipamen batzuk besterik ez dira egiten. Hortaz, Karmen da eleberri honetako pertsonaia biribil bakarra, semearen atxiloketak barne ezinegona sortaraziko baitio.
‎Trena dugu, hartara, liburu honetako pertsonaiarik nagusiena. Hausturak, bada, hemendik sortuko baitira.
‎Ipuin bildumaren amaieran, aurreko ipuinak kateatzen dituen poema idatzi du. Honetan pertsonaia ezberdinak biltzeaz gain, berriro ere pelikanoak ditu hizpide. Gure aburuz, pelikano horiek, hegaka dabiltzan ametsen eta ilusioen irudia lirateke.
‎Liburu honetan azaltzen diren pertsonaiak kondenaturik daude, kondena hori zenbaitetan jatorritik datorkie umezurtzak izaten dira (I eta II atalean batez ere) eta heldutasunean badirudi, irtenbide bezala, suntsipena erabili behar dutela; erahilketa, suizidioa. Besteetan, pertsonaiek errealitatea, interpretapen eta bizipen distortsionatu batetik, desarroilatzen dute, eldarnioan murgildurik daude, giro etsai honek pertsonaiei oso baliabide urriak horni diezazkieke, beraz, kanpotik datorrena traumatikoa izan ohi da, edota pertsonaiak berak badu bere baitan zerbait traumatikoa dena. Beraiek harrapaturik daude, maiz planteatzen den egoera edo errealitatea itogarria gertatzen da, eta pertsonaiak emango duen irteera ez da bere kondena baino izango.
‎Itxuraz, bidaia izpiritual honek indar gehiago bereganatuko du narrazioak aurrera egin ahala. " Azken batean, bidaia honetan pertsonaia konturatu egiten baita bidaiekiko bere zaletasuna, zer den ez dakien baina bilatzen duen zerbaiten lasterketa dela. Baina mutila ez dago bakarrik, neska du itxoiten, bidaiak noiz amaituko." (Egunkaria III) Baina, istorioan aurrera egin ahala, ordura arteko narrazioaren zenbait ezaugarri hankaz gora utziko dituen beste pertsonaia batekin topo egingo dugu:
‎amodiozko gai bat jorratzetik genero beltza jorratzera igaro baita. Eleberri honetako pertsonaiak bat batean hilketa bat ikertu beharrean ikusiko du bere burua. Xabierrek aspaldian ikusten ez zuen anaiaren heriotzaren berri izan zuen.
‎Ondorioz, eleberri honetan pertsonaia ugari aurkezten zaizkigu: erakunde armatuko partaideak, CIAkoak, presidenteak, laguntzaileak,...
‎Izan ere, pertsonaien kezkak era sinplean ezagutarazten saiatzen da. Juaristiren hitzek egoki azaltzen dute eleberri honetako pertsonaien nolakotasuna:
‎bata, Ladix Petrirenekoa da, bera baita Santa Luzia ikusiko duen pertsonaia bakarra (Santa Luzia ermitatik alde egin ondoren); bigarren pertsonaia nagusia On Benjamin apaiza da. Hau pertsonaia gatazkatsua da, izan ere, fedearen inguruko zalantzak izango baititu, liburuan zehar zalantza hauen nondik norakoak ikusi ahal izango ditugu. Hau izango da, hortaz, pertsonaiarik gatazkatsuena:
‎Eleberri honetako pertsonaiaren bizitza gure garaitik hurbilago kokatua dago. Igantzi deituriko gazte baten bizipenak kontatzen zaizkigu:
‎Belaunaldi ezberdinen bizipenak harira ekarriz, eta historiaurreko gizakiei erreferentzia eginez, unibertsaltasuna aldarrikatzen saiatzen dela dirudi. Izan ere, istorio honetako pertsonaiek berek ere sexuaren arabera besterik ez dira bereiztuko: honela, emakumezkoak Mari deiturarekin izendatu ditu, eta gizonezkoak Txomin (edo honen aldakiak diren, Maria, Miren, Domingo...).
‎Askotan, beraz, ideia edo ezaugarri baten inguruan eraikiriko estereotipoak izango dira. Era honetako pertsonaiek egingo dutena aurreikus dezakegu.
2001
‎Gure iritziz, pertsonaia hauen sendotasun deskriptiboa eta garapen narratiboa benetan nabarmenak dira. Beste hiru nobeletan baino ahalegin handiagoa dago azken nobela honetan pertsonaien taxuketari dagokionez. Nobela irakurri ahala, irakurleak beren izakera eta bilakaera psikologikoaz datu ugari biltzen ditu zeharka, deskribapen psikologiko honen aberastasunari ihes egitea zail gertatzen zaiolarik.
2002
‎Ibilbide berri honetan, 1973an argitara eman zuen Itsasoa ur bazter luzea da (1973) eleberria nabarmendu genuke lehenik. Eleberri honetan pertsonaia nagusiak duen tratamendu berritzailea azpimarratu nahi izan zuen Otegik bere ikerlanean. " Pertsonaia babesgabea" deritzon tipologiakoa dela diosku, egoera larri eta bitxian galduta sentitzen den pertsonaia, hain justu.
‎Augustinen nobela hontako pertsonaje nabarmena biribila, Edwuard M. Forster-en eskaeraz bat da. Simon" Simon zarra".
2005
‎Giro barnerakoi eta lirikoa gailentzen da. Egileak nortasuna du hizpide, norbait izan eta izaera hori besteei erakusteko gaitasuna izatea, komunikazioa lortzea da narrazio sorta honetako pertsonaien ardura, arazoa edo ezaugarria beste barik. Egileak azaleko nortasunari baino gehiago pertsonaren barru munduari erreperatzen dio, kanpotik ikusten ez dena azaldu nahian.
‎Ikuspegi horrek zerikusia du Sarrionandiak heriotzaren aurrean erakusten duen jarrera nihilistarekin. Ipuin honetako pertsonaiak kinka horretan bizi dira, iraganaren eta etorkizunaren artean harrapatuta, euren tragedia bizi dute, eta horrelaxe bizi dira bestelako ipuinetako pertsonaiak.
2013
‎Beltzen maskarada: beltza da nagusi talde honetako pertsonaien artean. Talde honetako pertsonaiak hauek dira:
‎beltza da nagusi talde honetako pertsonaien artean. Talde honetako pertsonaiak hauek dira:
‎Ofizioak: zati honetan pertsonaiek beren lanbidea antzezten dute, gorrien dantzak eta beltzen antzezpenak dira atal honen osagaiak. Dantzarekin batera mimikak hartzen du leku handia.
2019
‎" Oso Nouveau romanaren tankerako eleberria den arren, pertsonaien tratamendu sakonak mugimendu literario horretatik apur bat urruntzen du. Saizarbitoriaren hirugarren eleberriaren sakontasun psikologikoa handiagoa da, itxuraz kontra, beren postulatuetan defendatzen dena baino[...] Horren ondorioz, ikerketaren puntu garrantzitsuena eleberri honetan pertsonaien azterketa izan da, ama semeena zehazkiago esanda, ama ikaragarri jungianoarena eta seme neurotiko obsesibo eskizoide larriena" (2008: 379).
‎Horregatik, behin baino gehiagotan bere emaztea kolpatzeko gogoa adierazten duenez, aldi berean eleberriaren momentu konkretu honetan adierazten du momenturik samurrenak ere bere emaztea lotan zegoen bitartean sentitu izan zituela, hots menderatzeko moduan, hila bezala ikusten zuenean. Argudio horrekin, bere burua justifikatzen ahalegintzen da narratzaile ez fidagarria, izan ere, egiazko pertsonak anbibalenteak gara, kontrako sentimenduak ditugu eta ezaugarri hau pertsonaiari ezartzeak, errealismo psikologikoa ematen dio kontaketari.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia