2004
|
|
Aipatu beharra dago lege
|
honek
ez duela erabiltzen gora joatzeari atxikitzea deituriko kontzeptua, kontzeptu horrek hainbat zalantza sorrarazten baititu. Haatik, lege honek nabarmendu eta zehazten du zer nolako eginkizuna betetzen duen, beste alderdiaren gora jotzea ikusita eta hasieran gora jotako alderdia izanik, errekurtsoaren aurka jartzen denak, horrek, aldi berean, jadanik gora jotako autoa edo epaia aurkaratzen badu, auto edo epai hori ezeztatzea edo onuragarriagoa den beste batekin ordeztea eskatuz.
|
|
Era berean, epai horri beste kasazio errekurtso bat jar zekiokeen, lehenik, «legea urratzeagatik»; bigarrenik, epaiketaren oinarrizko formak urratzeagatik; eta, hirugarrenik, bi kontzeptuongatik. Lege
|
honetan
ez da funtsezko aldaketarik ezarri, izapideak bizkortzeko mekanismoak adibidez, auzilarietatik bakoitzak epai berberaren aurka errekurtso berezi desberdina aukeratu duenerako.
|
|
Halaber, lege araubideari ezin zaio eskatu hartzekodun guztiei euren kreditu guztiak ordaintzea beti. Lege
|
honetara
ez da bildu nahi formula utopikorik. Aitzitik, lege honetara arauen multzoa bildu da, eta, arau horiekin, batetik, hobeto babestu nahi da hartzekoduna, horren eskubideak behar besteko agerpen juridikoa badu; eta, bestetik, arauok xedatzen dituzte orain arte kontuan hartu ez diren edo legeak alde batera utzi dituen egoera eta arazoak.
|
|
Azkenik, ohartarazi behar da, prozesu monitorioari dagokionez, legeak kontuan hartu duela beste herrialde batzuetako arauketa. Arauketa horietan, izapide berezi
|
hau
ez da muntaren arabera mugatzen. Dena den, jurisdikzio babeserako tresna hau Espainiako prozesu zibilaren sisteman sartzean, egokiagotzat jo da munta zentzuzko kopurura mugatzea.
|
|
Prozedura zibilari buruzko lege berriak aintzat eta helburutzat hartu du, oso osorik, justiziapekoen interesa, alegia, subjektu juridiko guztien interesa, eta, ondorenez, gizarte osoarena. Lege
|
honek
ez ditu bazter utzi justizia zibilean protagonista diren profesionalen esperientzia, ikuspuntuak eta proposamenak. Alabaina, lege honek kontuan hartu ditu, gehienbat, beren eskubide eta interes legitimoentzat jurisdikzio babes eragingarria eskatu dutenak edo eska dezaketenak.
|
|
Estatuaren onura gizarteari zor zaion zerbitzu eskuzabalaren adierazle garbia izanik, lege
|
honek
ez ditu bazter utzi lan horiek. Haatik, Prozedura Zibilaren Legea egiteko balio eta interes handikoxehe aintzat hartu dira 1881eko Legea osagaiak dira, eta, horregatik, xehe ren hainbat manu, egoki oso direlako, lege horrek eratorritako jurisprudentzia nahiz doktrina oparoa, eta organo eta erakunde desberdinek nahiz profesional eta aditu ospetsuek egindako txosten eta iradokizunak.
|
2006
|
|
1 Konkurtsoan arazoak sortu badira eta horiek lege
|
honetan
ez badute zehaztuta beste izapidetzarik, konkurtso intzidentearen bidetik gauzatuko dira.
|
|
Izan ere, Europako erakundeak zuzendu behar izan du estatu bateko nazio gobernuaren jarduera, hizkuntzaren ofizialkidetasunari buruzko jokabidea bideratuz, eta horrektzeko borondaterik ez dagoela (borondate eza, beharbada, ez da nahitakoa; bai, ordea, agerikoa). Horrexegatik, ofizialkidetasun horri laguntzen dion aurkezpen hau egiteak bereziki betetzen nau, kasu
|
honetan
ez delako ofizialkidetasun formal hu esan nahi du, batetik, ofizialkidetasuna ez dela egiazkoa, eta, bestetik, berori lortsa, ezpada materiala, benetakoa eta eragingarria.
|
|
Prozedura
|
hau
ez da aplikatuko jardunaren sekretua erabakitzea bidezkoa denean, 302 artikuluan ezarritakoa aintzat hartuta.
|
2007
|
|
«4 Izaera pertsonaleko datuetatik, tratamenduaren objektu diren datuak Tributu Administrazioari laga behar zaizkionean, lege honen 111 artikuluan, artikulu honen aurreko paragrafoetan edo lege lerruneko arauetatik edozeinetan xedatutakoaren arabera, lagapen horrek ez du behar izango ukituaren adostasunik. Halaber, esparru
|
honetan
ez da aplikatuko Izaera Pertsonaleko Datuak Babesteko Lege Organikoaren 21 artikuluko 1 paragrafoak ezarritakoa administrazio publikoei dagokienez».
|
|
Lege honen azken xedapenetatik lehenengoak ezarritakoa gauzatu arte, indarrean egongo dira, eurei dagokien lerrunarekin, aurretik zeuden erregelamenduak, eta, bereziki, martxoaren 26kotuak, lege
|
honen aurkakoak
ez diren neu 428/ 1993, ekainaren 20ko 1332/ 1994 eta ekainaren 11ko 994/ 1999 errege dekrerrian.
|
|
2 Lege
|
hau
ez da aplikatuko jarduera batzuetan, jarduera horien berezitasunek lege hau aplikatzea eragozten duten ondoko eginkizun publikoen esparruan:
|
|
Erregelamendu
|
hau
ez zaie aplikatuko Estatuko Funtzionario Zibilen, Indar Armatuen eta Justizia Administrazioko Funtzionarioen Gizarte Segurantzaren Araubide Bereziei. Araubide horiei euren arau bereziak aplikatuko zaizkie.
|
|
Lege
|
honek
ez du ukitzen Meatzarien Estatutua onetsi duen abenduaren Lege honek ez du ukitzen Meatzarien Estatutua onetsi duen abenduaren 21eko 3255/ 1983 Errege dekretuaren IV. kapituluan, eta hori garatzeko arauetan jaso meategietako lanbide arriskuenen indarraldia, ezta Meatzaritzako Araubiderako Erregelamendu Orokorra one prebentzioari buruzko xedapen berezitsi duen abuztuaren 25eko 2857/ 1978 Errege de...
|
|
Lege honek ez du ukitzen Meatzarien Estatutua onetsi duen abenduaren Lege
|
honek
ez du ukitzen Meatzarien Estatutua onetsi duen abenduaren 21eko 3255/ 1983 Errege dekretuaren IV. kapituluan, eta hori garatzeko arauetan jaso meategietako lanbide arriskuenen indarraldia, ezta Meatzaritzako Araubiderako Erregelamendu Orokorra one prebentzioari buruzko xedapen berezitsi duen abuztuaren 25eko 2857/ 1978 Errege dekretuko eta Meatzaritzako Segurtasunaren Oinarrizko Arauei buruzko Er...
|
|
Kontratuoi alderdiek esanbidez adostutakoa aplikatuko zaie, lege
|
honen aurkakoa
ez bada. Ordezko moduan, Kode Zibila aplikatuko da, eta, koderik ez badago, aplikatzeko modukoak diren erabilera eta ohiturak.
|
|
1 Lege
|
hau
ez zaie aplikatuko Hiri errentamenduei buruzko Legearen aplikazio eremura bildutako errentamenduei, lege horren I. tituluarekin bat etorriz, ezta hasieran edo amaieran xedetzat finkak dituzten errentamenduei, horietan hurrengo inguruabarretariko bat gertatzen bada:
|
|
Lege hote errealitateari erreparatzea. Hala eta guztiz ere, lege
|
honek
ez ditu arau bihurtuko praktikatik lortutako datu guztiak; aitzitik, lege honen xedea zabalago eta sakonagoa da. Alde batetik, antolamendu juridiko guztiek etorkizunerako joera dutenez gero, ez da nahiko gaur praktikan gertatzen dena berrestea; horrez gain, etorkizunean gerta daitekeena ere aurreikusi beharra dago.
|
|
Botere publiko horiek ez zuten zaintze eginkizun hutsa egingo («Estatu jendarmearen» edo «estatu abstentzionistaren» ildo klasikoan); horren ordez, estatuak gizartean eta ekonomian modu aktiboan esku hartuko du, prozesu ekonomikoa eta horren protagonista nagusiak arautuko ditu, gizarte desberdintasunak zuzentzeko eta banakako eskubideak eta eskubide politikoak, eta eskubide ekonomikoak eta gizarte eskubideak aitortu eta modu eragingarrian babesteko. Eredu berri
|
hau
ez da zuzenbideko estatua «besterik gabe», Herman Heller ek lehenengoz zuzenbideko estatu sozial izendatu zuena baino. Eredu berritzailea, konstituzio zuzenbidean Mexikoko 1917ko Konstituzioaren eta Alemaniako Weimar-en 1919ko Konstituzioaren bidez bidea irekitzen hasi zena eta Bigarren Mundu Gerraren ostean gure inguruko konstituzio demokratiko gehienetan orokortu zena (adibidez, Bonneko 1949ko Oinarrizko Legean, Frantziako 1958ko Konstituzioan, Italiako 1947ko Konstituzioan, etab.).
|
|
...iz familiaren ohorea eta intimitatea bermatu eta babestea (1 art.). Lege organiko hau aplikatuko zaie izaera pertsonaleko datuei, baldin eta datu horiek euskarri fisikoan erregistratuta badaude eta euskarri horrek ahalbidetzen badu datuon tratamendua; aplikatuko zaie, halaber, sektore publikoak eta pribatuak datu horien gainean gerogarrenean egin dezaketen erabilera modalitate orori (2 art.). Lege
|
hau
ez zaie aplikatuko pertsona fisikoek dituzten fitxategiei eta fitxategi publiko batzuei (sailkatutako gaiak babesteari buruzko arautegiaren mende dauden fitxategiei, terrorismoa eta delitugintza antolatuaren agerpen arriskutsuak ikertzeko ezarritako fitxategiei). Beste fitxategi publiko batzuek arautegi berezia dute, besteak beste, hauteskunde araubidearen legeriak araututakoak, estatistika xedeetarako bakarrik balio dutenak, Erregistro Zibiletik eta Zigortu eta Auzi Iheslarien Erregistro Zentraletik ateratakoak, Segurtasun indar eta kidegoek erabilitako bideokameren bidez zein irudi eta soinu lortu eta horietatik ateratakoak, gai horretako legeriarekin bat etorriz, etab.
|
|
Lehenengo tituluaren I. kapituluan, batez ere, titulu horretan jasotako eskubideak egikaritzeko baldintzak ezarri dira, baina salbuespen moduan, eskubide bereziren bat jaso da, esaterako asilo eskubidea (EKren 13.4 art.). Kapitulu
|
honetan
ez da arlo horren arauketa agortzen eskubideen egikaritzari dagokionez, baina egikaritza horri buruzko gidalerro batzuk finkatzen dira, bi araubide desberdin erabiliz naziotasun espainiarra duen edo ez kontuan hartuta eta eskubideak erabat egikaritzeko baldintza orokorretako bat argi eta garbi ezarriz: adin nagusitasuna.
|
2008
|
|
Izan ere, gai batzuetan lege testuak Sozietate Anonimoen Legearen zenbait manu errepikatu ditu, batzuetan zehaztapen teknikoak eginda?, edo igorpena egin du lege horren artikulu zehatzetara. Edonondik begira dakiola ere, lege
|
honek
ez du zuzenbide ordeztailearen izaerarik, ezta merkataritzako beste lege bereziek ere.
|
|
Arean ere, sozietate mota hori ekonomiaren esparru, alor eta sektore guztietan ageri da, eta ekonomia nahiz enpresa jarduleek modalitate hori aukeratu ohi dute, horren izaera, eraketa nahiz egitura gogoan izanda. Ildo berari ekinez, ezin ahantz daiteke lege
|
hau
ez ezik, badirela sozietate honen jarduera arautzen duten arau bereziak ere. Bestalde, sozietate mota hau erabili behar da derrigor, enpresak balore merkatuan jardun nahi izanez gero; kasu horretan, lege honetako xedapenez gain balore merkatuko arautegia ere izan behar da kontuan.
|
|
f) Datuak egiaztatzeko jarduna. Eginkizun
|
hau
ez da jaso Lurralde
|
|
Hori dela eta, antolamendu juridikoak ondorio bereziak arautu ditu kasu horietarako. Horiek horrela, 2005etik aurrera Bizkaian beterazpen aldia zuzenean hasten da borondatezko aldia amaitzean eta, horrenbestez, errekargu
|
hau
ez zaie aplikatzen epez kanpo eta borondatez aurkeztutako autolikidazioei.
|
2009
|
|
6 Erregistratzaile titularrak epez kanpo egin badu inskripzioa, arantzelak ehuneko hogeita hamarrean urritu behar dira, kasuan kasuan aplikatu beharreko zehapen araubideari kalterik egin gabe. Inskripzio epea behar bezala betetzeko, apirilaren, uztailaren, urriaren eta urtarrilaren lehenengo hogei egunetan erregistratzaileek estatistika bidali behar dute Erregistro eta Notariotzaren Zuzendaritza Nagusira euskarri informatikoan, aurkeztutako tituluen kopurua nahiz inskripzio data zehaztuz, eta artikulu
|
honetan
eza rritako epetik kanpo aurkeztutakoen portzentajea aipatuz. Erregistro eta Notariotzaren Zuzendaritza Nagusiak jarraibide baten bitartez zehaztuko ditu erregistratzaileek bidali beharreko formatu elektronikoa eta datuak.
|
|
Xedapen
|
hau
ez zaie aplikatuko tokiko alkate, epaile eta fiskalei, ezta noizean behin epaile nahiz fiskal eginkizunak betetzen dituztenei ere.
|
2011
|
|
Mehelin zortasunak arautzen dituzte titulu honetako xedapenek, eta tokiko ordenantza eta usadioek ere bai, azken horiek titulu
|
honen aurkakoak
ez diren heinean, edo titulu honek arautzen ez dituen gaietan.
|
2012
|
|
Epaile edo auzitegi horiek epai irmoak berrikusiko dituzte, zigortua zigorra betetzen ari denean, xedapenik mesedegarriena aplikatuz, zehatz mehatz hartuta eta epailearen erabakimena erabili barik. Zigor askatasun gabetzaileetan kode
|
hau
ez da mesedegarriagotzat hartuko, egitateari aurretik ezarritako zigorraren iraupena, egitatearen inguruabarrak kontuan hartuz, kode berriaren arabera ere ezar daitekeenean. Aurrekoa ez da kontuan hartuko, kode honek egitate berbererako askatasunaz gabetzen ez duen zigor hautabidezkoa ezartzen badu; kasu horretan, epaia berrikusi da.
|