Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2008
‎90eko hamarkadaren amaieran egoera ez zen hain baikorra. Euskararen ezagutzan aurrerapausoak eman ziren, euskaldun gehiago ateratzen baitziren ikastetxeetatik eta euskaltegietatik, baina haien hizkuntza gaitasuna ahula zen eta euskaldun gutxi zegoen oraindik. Gainera, Altzan euskara erabiltzea ia ezinezkoa zen.
2016
‎«Hala ere, badago arrisku bat», ohartarazi du Lozanok. «Langile berri horiek prestatuta egongo dira euskaraz lan egiteko, bai, baina, hasiera hasieratik garbi esaten ez bazaie zein diren erakundearen hizkuntza ofizialak erabiltzeko irizpideak, litekeena da haien hizkuntza gaitasunak behar bezala ez aprobetxatzea».
2019
‎Garrantzi handiko kontua da kronologia hau, izan ere, aurkikuntza honi esker, gure esku baitago argitzea euskaran nola joan ziren harilkatzen giza hizkuntzaren osagarriak, eta, euskararen garapenean, zeintzuk izan ziren lehenengo mailak; eta bide batez, zein izan zen arbaso haien hizkuntza gaitasuna. Hiru osagai hauek definitzen dute, oso ongi gainera, beren alorra eta hortik askoz errazagoa da ikustea nolakoak izan ziren lehenbiziko esaldiak, eta, esaldiak asmatu ahala, nola joan ziren betetzen sumatu zituzten hutsuneak.
‎Bertze garai batzuetara joanen gara eta garaiko jendea aurkituko dugu. Gure lana, beraz, haien hizkuntza gaitasuna hona ekartzea da.
‎Nolabait ere, erran dezakegu lehenbiziko erakuslea asmatu zutenetik, giza hizkuntzetan lehenengo pausoak eman ondoren, beren logikan harrapatuta zeudela ematen duela: aspaldiko garai haietan behar beharrezkoa zen holako errekurtso bat edukitzea elkar ulertzeko; lexiko urria eta oinarrizko adizkiak, hain zen eskasa haien hizkuntza gaitasuna ze, behatz erakusleaz lagundurik, aurrean zuten objektura hurbiltzeko ez zuten inolako aukerarik izan. Eta hau hitzaren abantailaz jabetu ondoren, denbora kontua izan zen gainerako erakusleez eta erabilerez konturatzea.
‎Gizaldi haien hizkuntza gaitasuna eta beren unibertsoa kontuan hartuta, zer izaki ote zen momentu batean DA eta bertze momentu batean ZENizaten ahal zena. Akaso garai hartan ezagutzen zuten izakirik momentu batean ZEN eta bertze batean DA izaten ahal zena?
‎Gure aztarnategiko kotei esker belaunaldiak eta haien hizkuntza gaitasuna bereizten ari gara. Ba aurrizkia lehenbiziko aldiz erabili zuten momentua seinalatzeko" uzten baduzu" ikurra aukeratu dugu eta horrela bereizi dugu belaunaldi hori.
‎Bistan da zaila ez ezik, segur aski ezinezkoa ere izanen dela osagarri berriak historia unibersalean kokatzea; baina, hala ere, euskararen historian kota bat jartzeak badu abantaila biziki interesgarria: hortik aurrera hitz egin daitekeelako kota horren bi aldetan bizi ziren belaunaldiei buruz eta, horrenbertzez, haien hizkuntza gaitasunaz; nolabait ere, bazterketa bat egin ondoren, hizkuntza egoera izanen baita finkatuta agertuko zaiguna.
2022
‎Taulan jasota daude 2 urtetik gorakoen biztanle kopurua eta haien hizkuntza gaitasuna.
2023
‎Bertsogintzaren oinarria euskara izanik, ukaezina da Bertsolaritza Irakaskuntzan programak ikasleen komunikazio gaitasunean eta euskararekiko jarreran duen eragina. Bertsoa euskaraz pentsatu eta egin behar den jarduera da, eta, horrenbestez, ikasleek haien hizkuntza gaitasuna garatzen dute saioz saio. Bertsogintzaren funtsa hizkuntza baliabideak lantzean datza; hots, ideiak hitzetara ekartzea, egitura metriko jakin batzuen barnean eta errimak erabiliz.
‎Euskaldunentzat, eta bereziki helduentzat, biziki zaila da hori entzutea. Ez du kentzen haien hizkuntza gaitasunean anitz ekartzen diegula. Baina haur bat haur bat da, eta bere lehen misioa, hitz egiteko momentuan, komunikatzea da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia