2000
|
|
hurbileko haurride karlista eta frankisten aurka, eta iparralde berdeko haurride abertzaleen kondeszendentziaren irensteko. Nekosoa zen iparraldekoei gure" integrazioaren" frogak eman beharra; Araba, printzipioz, kasteilanotzat zuten, hizkuntzaz, paisajez eta politikaz, eta haien aurrean" euskaldun" bilakatzen ginen
|
gure
nortasuna ukatuz eta traizionatuz. Anekdota eta pasadizo piloa dugu arabar abertzale zahar guztiek, eta nobelistentzat utziko ditut.
|
|
Baina ez pentsa, antzerki arlokoak ez gara ahaztuenak, dantzakoak gu baino okerrago daude-eta. Kultura izanda
|
gure
nortasunaren adierazle, nekez konprenitzen da plangintza orokorrik ez egotea arte eszenikoentzat, horrela nola bultzatuko da besteengandik hain ezberdin egiten gaituen euskal nortasun hori. Baina ez dut esan nahi konpainia bakan batzuek aurrekontu guztia xurgatu luketeenik; hori ere ez litzateke batere aproposa, konpainia txiki asko saretik kanpo geratuko liratekeelako.
|
|
Bestalde, liburuaren bosgarren hitzaldian (70 orrialdean) Pirinioetako mugaren gainetik,
|
gure
nortasuna indartu nahian, elkartasuna proposatzen zigun. Gogoan izan zenbait urtez Baionan bizia zela eta, beharbada, han ulertu zuen mugaren bi alderdietan ginela euskaldunak, gure hizkuntza eta iritzi berdintsuei esker, elkarren artean edozertan laster ados jartzen ginenak.
|
|
Gestalt Terapiak dioenez, ametsetan
|
gure
nortasunaren zati alienatuak agertzendira, gure baitatik errefusatzen ditugunak. Ametsak, orainaldian berbiziz, alienatuta dauden zati horiek integratzeko aukera dugu.
|
|
Honela, ondorioztatzen den energia geure probetxurako erabili ahal izangodugu. Azken finean, ametsaren zati ezberdin guztiak
|
gure
nortasunaren zatiak dira.Zatikatuta dauden zati desberdinak batzean, geure nortasunaren integrazioa lortukodugu. Perls en arabera psikoanalistarentzat ametsak joko intelektualak dira; berakzatikatu eta interpretatzen ditu, esanahi asoziatiboa erabiliz.
|
|
Esalen en zegoenean Perls ekametsekin lan egitea nahiago zuela esaten zuen, beraietan gure bizitzan faltandagoenaren, egin ez dugunaren eta bizitzan ekiditen dugunaren mezu existentzialaagertzen baita. Ametsetan, alienatuta dauden
|
gure
nortasunaren zatiak berriroasimilatzeko eta lortzeko materiala dagoela uste zuen. Ametsa berriro, intentsitate osoz, self aren integrazioa gertatzen da eta ondorioz, nortasunarenhazkundea.
|
|
Baina auzia kulturala da:
|
gure
nortasuna (kultur nortasuna) euskalduna ala bestelakoa den, alegia. Ez da nahikoa euskaldun dadin nahi izatea, politikoabertzaleek maizegi dioten gisan.
|
|
|
gure
nortasunaren maitasun zantzuak
|
2001
|
|
Jose Luis Orella historialariak 1000 urtean Euskal Herria nolakoa zen aztertzen du; Erlantz Urtasun historialariak, orduan zeukan hizkuntz egoera; Anton Borja, Nekane Jurado eta Antxon Mendizabal ekonomilariek, berriz, 2000 urtean Euskal Herriak dauzkan erronka ekonomikoak aztertzen dituzte; Karlo Ravelli politika ekonomilariak" Teoria del Estado y Estado vasco" gaia lantzen du; Alberto Frias" Lurra Deialdia" mugimenduaren eragileak," Ecologia año 2000: de Euskal Herria a Euskal Hiria"; Iñaki Gil de San Vicente soziologoak
|
gure
nortasunaz dihardu eta Igor Ortega euskal gazte mugimenduak aurrean dituen erronkez.
|
|
Agian ezkorregia irudituko zaizue nire jarduna, baina aurrerapausoak eman badira ere, batez ere ekoizpenei dagokionez, oraindik euskal antzerkiak badu zer hausnartu. Benetan antzerkigintzan bide berriak eta interesgarriak jorratu nahi baditugu,
|
gure
nortasuna bilatu dugu. Hori antzerkigintzan dabilen jendeari dagokio.
|
|
Nik zentzua dudanetik, sentitu naiz baztertua gure herrian bertan. Ukatu dizkigute
|
gure
nortasuna, gure pentsakera, ideologia, eta gure nafartasuna. Nafarrak diodanean, benetako Vasconiaz ari naiz.
|
|
Espazioa, denbora eta fikzioa dira
|
gure
nortasunaren hiru mugak eta baten aldaketak dakar, zalantzarik gabe, besteen aldaketa. Espazioa aldatzeak, pertsonaz aldatzea esan nahi du.
|
|
Gaurko askoren erantzuna aldez aurretik jakina daukagu: gure zinetako izatea,
|
gure
nortasuna, ez da gugan besteekin batera duguna, besteengandik banatu eta bereizten gaituen izaera berezia baizik.
|
2002
|
|
Nafarroa bera kontutan hartzen badugu hiru hizkuntza ditugu, eta azken urteotako emigrazioa kontuan hartuta, hiru baino gehiago. Baina hizkuntza bat baino gehiago eduki, Euskal Herriaren mamia euskara da, hori da
|
gure
nortasuna aberasten duena.
|
|
Zeren eta euskaltzaletasunak, politikatik etorria izan arren, pertsona bezala osorik hartzen zaitu. Eta guk behar dugu
|
gure
nortasun hau hemen lehen mailakoa izatea, gehiengoan edo gutxiengoan, baina beste edozein aukera bezain lehen mailakoa.
|
|
Erriberan beti nafarrak izan gara, eta nafartzaleak.
|
Gure
nortasuna nafarra da. Historian ere Nafarroa izan zela euskal herriak bildu dituena, eta gaur egun ere hori ikusten dut lotzeko ideia on bat.
|
|
Gure antzerkiaren gabeziak asko izan arren (eskola, pedagogia lana, azpiegiturak...), umiltasunean lan egitea, apal apal gure kulturaren eta gure antzerkiaren oinarrien azterketa eta berreraikuntza dira benetako euskal antzerki baten eginbeharrak. Antzerkigintzaren gure irla txiki honetan, banderarik gabe baina alai fabrikatzen jarraitu behar da zeruertzera begira,
|
gure
nortasun eta sustraietan oinarrituz aktore/ dantzari eredu bat eraikiz. Eta herritarrei erantzun berbera errepikatuko diet mila aldiz:
|
|
Lurraldetasunaren kontua da bestea, niretzako gai nagusia. Hori lortzea denbora kontua izango zela ikusten genuen,
|
gure
nortasuna eta interesak defendatzeko autogobernu maila egokia lortzen bagenuen. Eta, aldi berean, zatiketa irrebertsible bat genuen onartu inondik inora.
|
|
Adikzioek ez dute ezer onik eta inteligentzia, borondatea eta ahalegina erabiliz gainditzen ditugunean,
|
gure
nortasuna sendotu eta oreka emozionala eta bizitza kalitatea hobetzen ditugu.
|
|
Ez dakigu hori espresuki inongo nazioarteko aldarrikapenetanhorrela adierazita dagoen, baina, ez balego ere, gauza nabaria da, une batetikaurrera bere herri izatearekin bizitzea erabakitzen duen herri orok eskubide horiizan behar duela. Guk geuk inolako zalantzarik gabe aldarrikatzen dugu eskubidehori Euskal Herriarentzat, eta, gainera, aldi berean, eskubide horren aurkakoplanteamenduei zilegitasuna ukatzen diegu, zeren planteamendu horiek gureherriaren etorkizuna oztopatzen baitute, eta
|
gure
nortasunaz bizirautearen aurkakoeraso suntsitzaileak baitira. Argi eta garbi diogu:
|
|
Gizakiak oro beti izan du beharra ezaugarri propioak izateko: gure bizia, jaikitzen garenetik, betea dago
|
gure
nortasunaren nabarmentzeko egiten ditugun oharkabeko urratsekin. Eta urrats horiek beti nahi dute baikorrak izan:
|
|
hola, alkandora zikin bat jar genezake soinean, baina normalean nahiago izaten dugu garbia jarri, jakinik zikinarekin ere nabarmenduko ginatekeela, baina kontrara, guk, nabarmentzekotan, onera nabarmendu nahi baitugu. Hori da kontua,
|
gure
nortasuna indartzen gabiltzala, aukeran beti baiezkora joaz. Edo zergatik uste duzu daramazkizula zuk itxura horiek, ez baldin bada besteengandik bereizteko eta zu ere, zure lagun guztiekin batera, helduen aurrean hor zaudela baieztatzeko ez bada?
|
|
Nik ez dut zalantzarik, globalizazio mundu honetan, Ameriketako Estatu Batuetako bizimodua gainbehera nahitaez datorkigun honetan, hizkuntzatik hasirik denak berdindu nahi gaituela, ez dut zalantzarik, diot, horren aurrean euskalduna sentitzea, euskalduna izatea eta euskaraz mintzatzea dela
|
gure
nortasunari egiten diogun ordaindu ezineko opari eder bat. Euskara da, horrenbestez, gure nortasunaren ezaugarri funtsezko bat, desberdin egiten gaituena, eta bereizi, denak berdindu, berdinak izan gabe, nahi gaituen mundu honetan.
|
|
Nik ez dut zalantzarik, globalizazio mundu honetan, Ameriketako Estatu Batuetako bizimodua gainbehera nahitaez datorkigun honetan, hizkuntzatik hasirik denak berdindu nahi gaituela, ez dut zalantzarik, diot, horren aurrean euskalduna sentitzea, euskalduna izatea eta euskaraz mintzatzea dela gure nortasunari egiten diogun ordaindu ezineko opari eder bat. Euskara da, horrenbestez,
|
gure
nortasunaren ezaugarri funtsezko bat, desberdin egiten gaituena, eta bereizi, denak berdindu, berdinak izan gabe, nahi gaituen mundu honetan.
|
|
Zure kezkak ez dira, beharbada, euskararen ingurukoak. Baina zenbat aldiz ez duzu entzun zure inguruan, bada, euskara bultzatu behar dela, ikasi,
|
gure
nortasunaren ezaugarria dela, eta abar. Eta zenbat aldiz entzun duzu euskara gaur egun ongi dagoela, edo kontrakoa, arras gaizki eta baztertua?
|
2003
|
|
Frantsesek mugaz beste aldean benetako espainolak topatzea espero dutelako eta espainolek, berriz, mugaz alde honetan benetako frantsesak aurkitzea espero dutelako. Ordea, bi aldeetan euskaldunok gaude eta
|
gure
nortasuna ez da errespetatzen, ez Parisen ez Madrilen. Hor dago gakoa!
|
|
Arazoa da parametro horien arabera jokatuz gero
|
gure
nortasunaren osaera azalekoak, engainagarriak eta iraupen laburrekoak diren irizpideetan oinarritzen dugula.
|
|
Dezagun ikas, hortik beretik, gaurko, demokrazietan?, hautetsi guztien gainetik, badaudela barrandan auzitegietako epaile eta legelariak! Horra zergatik entzungor dagoen oraino V. Errepublika eta, baigorriar izan, zuberotar, ala paristar, Iparraldeko euskaltzain guztiok daukagun,
|
gure
nortasun agirian idatzirik, nahi ala ez: nationalité française; erran nahi baita, euskara garbian, naziotasunez frantsesak garela, ofizialki, guztiok.
|
|
Ordainez, inguramen horrek berak bere egiturak eskainiko dizkio gero gure izpirituari eta, misteriozko elkarrizketa horren bitartez, jaikiko da, ongi egituraturik
|
gure
nortasuna.
|
|
Argi dago, beraz,
|
gure
nortasuna eraikitzen duten norberaren eta inguramenaren harreman horietan, hizkuntza dela tartekari nagusia.
|
|
Ondorioz, eta hau ez du zeren ahantz sekula gizaki bakoitzaren duintasuna zaintzeaz arduratzen omen den teologoak ala moralistak? Hizkuntza hunkitzen eta jotzen duen edozein erasok, hunkitzen eta zaurtzen ere du Gizakia bera; are gehiago oroitzen baldin bagara Jainko Jaunarekilako elkarrizketa bezala definitu dugun fededunaren ekintzak
|
gure
nortasun osoa hartzen duela.
|
|
" Esan zer jaten duzun eta zer zaren esango dizut", idatzi zuen Excelat Savarin gastronomoak Fisiología del gusto lanean, XIX. mendean sibaritentzat idatzitako benetako tratatua. Orain dela gutxi egindako ikerketen arabera, gustuak oinarri biologikoa izateaz gain, gure organismoa, gure gorpuzkera eta
|
gure
nortasuna hizkuntzan dauden dastamen papilen gozotasunak baldintzatu ditzake.
|
|
Gainerakoa, argitara eman dituen nobela eta kontakizunak, zuek ezagutzen duzuena, ez da ariketa lagungarri bat baizik izan. Guztiok jartzen diogu adabakiren bat
|
gure
nortasunari, guztiok dugu zerbait gezurrezkoa, baina berak grina handiz eta egunez egun, bere biografia ukatuz, osatu zuen bere autorretratua. Heriotza bakarrik falta zitzaion eta horretan huts egin du, nire erruz –esan zuen eta arnasa hartzeko geratu zen.
|
|
Easan dirua da neurria, eta guztia da negozio, badakizue, eta, Azpil Easapean jarriko bagenu, Azpil izanen litzateke Easako negozio berria, eta, jakina, Easak izain baten antzera zurrupatuko liguke odola! Aurrerapena bai, baina ez gure borondatearen aurka eta
|
gure
nortasunaren truke! Egun berri baten sorrera nahi dugu:
|
|
|
Gure
nortasunaren eta ongizatearen
|
|
oroimena
|
gure
nortasunaren iraganean
|
|
|
gure
nortasuna estaltzen duten
|
2004
|
|
Sinetsi nahi genukeen baino euskaldun gutxiagorentzat da, damurik, gaur eta hemen, euskara lehen hizkuntza nagusia, eta gure sozializazio jardunean sortzen eta berritzen ditugun osagai kognitiboak eta afektiboak erdararen bidez taxutuak ditugu gehienbat. Hizkuntzak bizi eta egiten gaituela,
|
gure
nortasunaren oinarriak bere bidez finkatzen ditugula, esaten ari bagara, ez gara ari, jakina, hizkuntzaren zeregin sinboliko mitikoaz soil soilik; aitzitik, geure gizatasunaren zimentarriak ditugu gogoan.
|
|
Egia esan, ez da hitz etsikorra: . Guk
|
gure
nortasuna behar den modernizazio eta dotoretasunarekin zabaldu egiten badugu inoiz baino ulertuagoak izan gaitezke globalizazioaren mundu honetan?. 152
|
|
Gizartearen erabidean inplikaziorik ez duen kultura, kulturaren definizioak hala eskaturik; eta gizarte eredu bat eraikitzeko balio dezakeen kultura, kulturaren egitekoa gizartearen oinarri delako ustean. Hori eta horrenbestez, euskal kulturgintzaren eremuan daukagun atergabeko tirabira aspaldiko kontua da,
|
gure
nortasun krisiak euskal izatearen errekastoa agortu zuenekoa gutxienez.
|
|
Mende amaieran, Mendebaldeko lurraldeek osatuko duten egitura politikoak. EAEk? egin duen Euskadi kontzeptuaren patrimonializazioaren ondorioz, Euskal Herria kontzeptuari eman nahi izan zaio esanahi politikoa, nahiz eta jakin, badakigun,
|
gure
nortasun kultural eta linguistikoa adierazteko terminoa baizik ez dela?. 706
|
|
Hizkuntzak ez dira neutroak. Hizkuntza komunikatzeko bitartekoa da, eta euskarak euskaldunek bizitzaz dugun ikuspuntuak azaltzeko bitartekoa izan behar du,
|
gure
nortasun bereziaren bitartekoa eta geroaldirako eraiki nahi dugun proiektuaren oinarria. Eta lan hori burutzeko hizkuntzarekin batera eduki kultural propioak behar ditugu?. 454
|
|
Europako historia egitekoa da Euskal Herrikoa bezala. Biak hutsunez beteak, biek historiaren bideak hartu behar mitologian erori gabe, baina
|
gure
nortasuna itzalperatu gabe.
|
|
Edozein kasutan ez du Goihenetxek mitologiaren errazbidea hartu nahi euskal (edo europar) historia polit bat osatzeko baizik irizpide metodologiko zorrotzei jarraiki, hots, lan neketsu eta zintzoa eginez eraiki nahi du gure konbentzio historikoa. Aldi berean, iradokitzen du ez litzatekeela adituentzako diskurtso zientifiko soil batean geratu behar, baizik funtzio sozial zabalago bat izan lukeela,
|
gure
nortasuna ez itzalperatzearekin lotutakoa. Beraz subjektu historikoaren abiapuntua egun dugun nortasunetik abiatzen da Goihenetxeren proposamenean, eta nortasun hori euskal nortasuna litzateke.
|
|
Ondo dago zinema eta telebista ikustea eta orden agailua erabiltzea, baina irudiaren azterketa teorikoa, bere gramatika, denbora eta espazioaren arteko erlazioa, elementu hauek guztiak beharrezkoak zaizkigu gizaki eta herri bezala
|
gure
nortasuna eta gure identitatea garatzeko.
|
2005
|
|
Balantzea baikorra da. Gure espektro ideologiko eta gure jomugen ibilbidean aritu gara,
|
gure
nortasuna galdu gabe, EAJren helmugetatik desberdindu gara. Jakina, guk ezkerraren gobernu hegemonikoa nahi genuke, ezkerreko nortasun ezberdinez osatua.
|
|
«1983tik 1987ra Herrera de la Manchan 200 bat preso geunden, ia kolektibo osoa. Han, norberak kartzelari aurre nola egiten zion ikusi zuten,
|
gure
nortasuna, portaera, jokabideak ikertu zituzten. 1987tik aurrera sakabanatu gintuzten eta ordutik aurrera bakoitzak bere indarrarekin egin behar zion aurre kartzelari».
|
|
Horrek zer ondorio lukeen, hain maite ditugun gure haurrenzat pizatu dugu?
|
Gure
nortasunak osoki loratu behar omen haurrari gostaiak gosta. Onartzen ote dugu haurrak erran dezan, bere nortasunak duela loratu behar, aita ameri gostaiak gosta?
|
|
Erronka utopikoa, erronka birtuala eta erronka erreala.
|
Gure
nortasuna, euskalduna, jagon behar dugu sarean, saretik eta sarea bera erabiliz. Izango bagara, hor behar dugu jardun.
|
2006
|
|
Independentziaren estrategian beste elementu klabea da euskal kultura ulertzea euskaraz eta euskararekin egiten den kultura bakarrik. Gu bezalako herria, %70k euskaraz hitz egiten ez duen herria, onartzea euskal kultura dela euskaraz egiten den kultura bakarrik,
|
gure
nortasun kulturalean ikaragarrizko anputazioa onartzea da.
|
|
Horrelako jokabide arauak moldatzean
|
gure
nortasunaren ezaugarrien eragina jasaten dugunez, hein batean edo bestean jaiotzetiko eta nahigabeko jitearen aginduak betetzen ari gara.
|
|
Kontua ohiturez aldatzea denean, bereizi beharra dago: zer den
|
gure
nortasunaren egituraren ezinbesteko partea (nekez eralda daitekeena, beraz) eta zer alda daitekeen.
|
|
Gertatzen den guztia ez da betiko galtzen.
|
Gure
nortasuna osatzen duten emozioak eta esperientziak artxibatzeaz arduratzen da memoria. Estatu Batuetako zientzialariek, ordea, agerian utzi dute elementu asaldatzaileak eguneroko gertaerak baino hobeto inprimatzen direla memorian, eta kezkak edo aurkezpen txarrak ere oroitzapen faltsuak sortzeko gai direla.
|
|
Aingeruk dio
|
gure
nortasunak ere baduela bere itzala, askotan ezagun bainoago arrotz zaiguna. Hura zenbat eta gehiago ezagutu, orduan eta geure buruaren jabeago omen gara.
|
2007
|
|
Arrantzaren eremuan, gure portuak hiltzen ari dira, Frantziak ez du sektore ahul hori babesten. Politikoak isilik eta, noski, turismoa,
|
gure
nortasuna ezabatzera bultzatzen duen ekintza ekonomikoa. Euskara karriketatik desagertu ondotik gure izaera desitxuratzen laguntzen duten turista gehiago ekarrarazteko.
|
|
Izan ere, jardunaldiotan izan ditugun hizlari gehienak ados daude baieztapen honekin, behinik behin: 1936ko gerrari buruz jakin behar genukeena baino dezente gutxiago dakigu, giltzape zabalgaitzegietan gordetako dokumentu asko dago, erailketa askoren arduradunen oinordeko zuzenek euskaldunon memoria historikoa desagerrarazi eta
|
gure
nortasuna birdefinitzeko ahaleginean ari dira ordutik gaur egunera. Duela hilabete gutxi Nafarroako Udal nagusian, Francori hiriko seme kutuna izatearen izendapena kentzeko mozioa aurkeztu zuten eta UPNren abstentzioari esker, bere horretan dirau generalisimoak, Iruñeko seme besoetako.
|
|
Guk ikusten doguna eta eurek espiluan ikusten dabena ez datoz bat. Beharbada, errazagoa da guretzat, immigrau barik, hona etorri garanontzat,
|
gure
nortasunari eusteko inguruan dogun ahalegina lagun dogula.
|
|
EITB Euskal Herri osora zabaltzen da eta hiru milioi pertsonengana iristengara. Gehiagora ere iristen gara baina Euskal Herria da, batez ere, gure erreferentea,
|
guri
nortasuna ematen diguna eta gure helburua.
|
|
Hemengo kulturgaiak, hemengo errealitateak, osagarri modura hartzen dituzte Espainiako edoFrantziako beste osagarri anitzekin batera. Euskal Herria ardatz hartzen dugunontzat, aldiz,
|
gure
nortasunaren ezaugarri edo gene modura kontsideratuak izatendira hemengo gaiak. Guretzat, euskal kultura edukitzea hil edo biziko auzia baita.
|
|
Baina sakonean auzia kulturala da:
|
gure
nortasuna (kultur nortasuna) euskalduna ala bestelakoa den, alegia. Ez da nahikoa euskaldun izan dadin nahiizatea, politiko abertzaleek maizegi dioten gisan.
|
|
Gune hori egoera zehatzetatik eta bizitzaren gorabeheretatik, honantzago? dugun
|
gure
nortasun bereizia etaaskea bide da. Irudikapen honen jatorria ikusiko dugu hurrengoan.
|
|
gertatzen zaigunaren eta gertatzen zaigunaren interpretazioaren arteko interfazea; edo interpretazio horrek gure osasun fisikoa baldintzatzen duen modua. Buru ongizateak, bizitzaren aurrean pentsatzeko, sentitzeko eta erreakzionatzeko gure moduak
|
gure
nortasuna konfiguratzen du eta gure gizarte harremanak zehazten ditu; baina gure tentsioak kudeatzeko modua ere definitzen du, erakundearen beraren mezuak interpretatzen ditugu eta geure burua zaintzen dugu. Gorputza jakintsua da, baina ezin du zehaztu itoaldia BGBK edo asma baten ondorio den.
|
|
Hizkuntza komunikatzeko bitartekoa da, eta euskara euskaldunek bizitzaz dugun ikuspuntuak azaltzeko bitartekoa izan behar da,
|
gure
nortasun bereziaren bitartekoa eta geroaldirako eraiki nahi dugun proiektuaren oinarria.218
|
|
Alta tabuak ukatzen ziren: herrialde aitzinatuaren itxura eman nahi genuen eta zailtasunak genituen nor nori nork arauan
|
gure
nortasunak konjugatzeko.
|
2008
|
|
Egun foruen inguruan interpretazio nahiko" existentzialistak" egiten dira: " Nafarren nortasuna foruetan gorpuzten da" edo" Foruak dira
|
gure
nortasuna hobekien adierazten dutenak" bezalako adierazpenekin ematen du badakigula zer diren foruak. Foruen esanahia historian barrena aldatuz joan da, ordea.
|
|
Ni Galizian jaio nintzen, baina bertan bizi izan ez nintzenez, ez naiz galiziar sentitzen. Sentimenduek osatzen dute
|
gure
nortasuna.
|
|
Arrazoi du Urrek" tamalez, askotan behartuta aurkitzen gara
|
gure
nortasuna exhibitzera" dioenean. Lotura bikoitza deitzen dio Eve Kosofsky Sedgwickek horri homosexualitatearen kasuan:
|
|
|
Gure
nortasuna zaintzeko?
|
|
Pertsonek inguruneekin dituzten harremanetan (familia, harreman taldeak, identifikazioeta erreferentzia taldeak, etab.) oinarrituz eraikitzen dute nortasuna. ...k (hizkuntza, adibidez) begirune gutxi jasotzen badute sistematikoki, edo baztertu egiten badira, norbanakoa ezaugarri horiek baztertzera behartuta sentitzen da, eta horrek egonezina eragiten dio —ezin da justifikatu—.Onartzen badugu hizkuntza, komunikazio bitartekoa ez ezik, nortasun adierazlea ere badela (Mar�, 1996; Adell 2003) eta autoestimu maila egokia lortzeko, besteak beste,
|
gure
nortasunaren berri eman eta inolako konplexurik gabe agertzeko beharra dugula, nortasun adierazpen hori etengabe baztertzen eta kontra jartzen bada, beste hizkuntza baten faboretan (eta, horrenbestez, beste nortasun baten faboretan), oso zaila da, ezinezkoa ez bada, autoestimuari eustea. Fenomeno hori bikain aztertu du, Kataluniako gizarteari erreparatuz, Victor Alexandrek (Alexandre 2003).
|
|
alienazioaren neurria erlatiboa da, izatez. Identitatea bera ere erlatiboa delako hain zuen, harreman sozialen eta linguistikoen altzoan oratzen den izaera delako
|
gure
nortasunaren neurria. Etengabeko sokatiraren irudia baldin bada alienazioaren eta identitatearen metafora, ez dago esan beharrik dinamika sozial eta nazional etengabearen legea dugula hor auto erregulazioaren araua.
|
|
Hiru aldiz eta hiru neurritan pairatzen dugu euskaltzale abertzaleok gutxiago izatearen ukapen sistema. Hiru harlauza ditu
|
gure
nortasunean jasaten dugun besterentze sistemaren politikak.
|
|
Frogatu uste dugun bezala, ez baita ideologia politikoa izaten norberaren nortasun mota determinatzen duen mekanismo nagusia, hizkuntzari eta kultura nazionalari dariona baizik. Azken honen baitan erabakitzen da batez ere
|
gure
nortasun nazionalaren zerizana, nahiz eta hemen ere, jakina, ñabardurak egin behar izaten diren.
|
|
Gorputza gure desioen erakusleiho,
|
gure
nortasunaren ikur, gure kulturaren ikono bihurtu dela adierazi nion. Badaudela esan nion irakurketa zaileko gorputzak, isilak eta urrunak, eta berea bezala ozen mintzatzen direnak, estalita ere biluzik doazela diruditenak.
|
|
Irakurle horrek uzten badit, gogoeta egin nahi nuke bost kontinenteetatik etorriak izan eta Katalunian edo Euskal Herrian bizi diren pertsonei buruz, generikoki immigrazio gisa definitzen ditugun horietaz. Herrialde biotako biztanleria lehenengokoa, batik bat hainbeste ugaldu da, pertsona horiek samaldaka etorri direla eta, non autoktono askok beldurrez eta susmoz edo, are, etsaitasunez baitakusate immigrazioa; horrek behartu ditu hainbat politikari immigrazioa beren mesedetan erabiltzera, jendeari sentipenak asaldarazteraino, «ezberdin horiek»
|
gure
nortasuna, hizkuntza, ongizatea eta odola zurrupatzera datozen balizko etsaitzat hartzen dituztenei batik bat. Hauteskundeetako mezu ugarik sotilki jokatu ohi dute osagaiokin eta oihartzun nobleko hitz iradokitzailez jantzi ohi dituzte:
|
|
Ez dira immigranteak, bada,
|
gure
nortasunari eta hizkuntzari mehatxu egiten dietenak, baizik eta katalan eta euskaldun horien jarrerak, normaltzat jotzen baitute edozein ikuskera hispanozentriko, eta erradikaltzat hartzen edozein ikuskera katalanzentriko edo euskaldunzentriko. Horiek behar dute, eta ez etorkin palestinarrek edo ekuadortarrek, Katalunia eta Euskal Herria Espainiaren mendeko izatea, norbere bizimoduko miseriei bere hartan eusteko.
|
|
Aldi berean, lasaitasuna eskatu dio euskal gizarteari eta «burua altxatzeko». «Aurrera begiratu behar dugu, etsipenik ez, burua altxatu behar da,
|
gure
nortasuna defendatzen jarraitu behar da, gure gorputza eta gure arima».
|
|
«Zuek zabiltzate oker, guk dugu arrazoi. Goiz ala berant, Frantziak onartu du
|
gure
nortasuna, hizkuntza eta kultura existitzen direla». Frantziaren arkaismoa kritikatu du.
|
|
|
Gure
nortasun agiria ezkutatu gabe, beren eguneroko lanean euskararen esparrua zabaltzen duten guztiekin batera abiatu dugu bidea. Horrexegatik, gure iritzi atalean hainbat komunikabidetan ari diren kazetari ezagunak aurkituko dituzue.
|
|
Kontzientzia indartsuagoa eraiki!
|
Gure
Nortasuna onartuaz gaiztotasuna barne. Eskubideak eta erantzukizunak giza seme alabekin banatuz.
|
|
Ezker abertzaleko udal taldeak arbuiatzen du Udalak Olentzeroren etorrera aurreratzeko Udalak hartutako erabakia. Isabel Sanchez Robles Turismo eta Jaiak Saileko zinegotziak hartutako erabakia Udal gobernuak euskal kulturarekiko eta
|
gure
nortasunarekiko duen begirune ezaren beste adierazle bat besterik ez da.
|
|
Ezker abertzaleak dei egiten dio Udal gobernuari hartutako erabaki oker hau zuzentzeko eta euskal kulturari eta
|
gure
nortasunari zor zaien begirunea errespetatzeko.
|
|
Euskal kulturarekiko eta
|
gure
nortasunarekiko begirune eza
|
|
Baina arriskuak ondo kudeatuz gero, aukerak handiagoak dira. Horregatik, hobe dugu astia eskaintzea gure blogari, eta bertako atalak ondo zaintzea,
|
gure
nortasunaren eta esperientziaren ispilu egokia izan dadin.
|
|
|
Gure
nortasunaren eta lobulu frontalaren arteko harremanek zalantza gutxi uzten bazuten, Lehen Mundu Gerra ondoren guztiz ezabatu ziren. Milaka soldadu izan zen bala eta metrailaz zauritua garunean eta haien azterketa neuropsikologiko zehatzak egin ahal izan ziren ebaluazio tresna berriekin.
|
|
Oinarri duzun euskal mintzoan dela
|
gure
nortasuna
|
|
Gogo bihotzez lantzea da beti zor dizuguna Zuzenbidean, eginbidean, finki agertzen zaiguna Oinarri duzun euskal mintzoan dela
|
gure
nortasuna
|
|
Gogo bihotzez landutzea da jitez zorra dizuguna Zuzenbidean, eginbidean finki agertzen zaiguna Oinarri duzun euskal mintzoan dela
|
gure
nortasuna.
|
2009
|
|
Sarritan nahasten dira, zenbait diskurtsotan, talde nortasuna eta kultura. Nonbait"
|
gure
nortasun ikurrak zaindu behar ditugu" eta antzekoak irakurtzen ditugunean, ez dakigu ondo geure kulturaz ari garen, ala gure bereizgarritasuna adierazteko erabiltzen ditugun ikurrak ote diren jagon beharrekoak. Horregatik garrantzitsua da kontzeptu biak bereiztea, are gehiago bi eremuetan horren aldaketa sakonak gertatzen ari diren aro honetan.
|
|
Agutek zuzenduko du Co (n) parada, Artera baldintza garaikideetan hurbiltzeko materialak programaren barruan dago ekimena eta Aguten beraren hitzetan, hauxe da tailerrean jorratuko dutena: norbaitek beti gure ordez eta gure izenean, gu ordezkatuz, okupatzen duen eremua,
|
gure
nortasuna txertaketa modura bere gain hartuta; hau da, amaigabeko lekua eta leku horren betetzea.
|
|
Kontzentrazioan irakurritako komunikatu batean, gizon zein emakumeei ezarritako rolak eta balore sistema aldatzen ez badira eraso hauek ez dira amaituko, patriarka sistema aldatzen ez den bitartean, nabarmendu dute. Horrela, emakumeei nahi bezala bizitzeko aukera ukatzen zaigu,
|
gure
nortasuna garatzeko eskubidea, deitoratu dute.
|
|
Antonio Zavala askotan joan zen Urepelera, bertsolariarekin hitz egitera, liburuen probak zuzentzera edo kontsultak egitera. Xalvador Eguna euskararen festa izatea nahi dugu,
|
gure
nortasuna erakusteko modu bat, eta Ipar Euskal Herrian ere bizirik gaudela esateko festa gaineratu dute Deiadarra elkartetik.
|
|
2) Balioak den denok dauzkagu, zibilizatuenak bezalaxe basapiztienak, eta burgestoak bezalaxe terroristak.
|
Gure
nortasun moralaren espresio bezala ikus genitzake, baina niaren osagarri funtsezkoetakoak dira hala berean: nik ipintzen ditut berak, beraiek ipintzen naute ni.
|
|
Haurtzaro eta nerabezaro/ gaztaroan barneratzen dira seguru asko bizi guztirako, ez arrazoimenarekin zerikusirik gabe, baina are gutxiago arrazoimenaren konklusio biluzi bezala, more geometrico: logika soilean gabe,
|
gure
nortasun guztian daude oinarrituak (barne direla gizaberearen filogenesia, tokatu zaigun aro historikoa, gizartea, etab.), eta gure nortasunaren oinarrietako bat bilakatzen dira; hots, giza askatasunak eta deliberoak oinarritzen ditu; norberaren hautu (existentziala) dira, fedezko aitortza,, grazia?, egintza.
|
|
Haurtzaro eta nerabezaro/ gaztaroan barneratzen dira seguru asko bizi guztirako, ez arrazoimenarekin zerikusirik gabe, baina are gutxiago arrazoimenaren konklusio biluzi bezala, more geometrico: logika soilean gabe, gure nortasun guztian daude oinarrituak (barne direla gizaberearen filogenesia, tokatu zaigun aro historikoa, gizartea, etab.), eta
|
gure
nortasunaren oinarrietako bat bilakatzen dira; hots, giza askatasunak eta deliberoak oinarritzen ditu; norberaren hautu (existentziala) dira, fedezko aitortza,, grazia?, egintza.
|
|
Izan ere, ezezaguna zaigu geure burua: bizitzan gaindi
|
gure
nortasuna eta jokaera izango direnak haurtzaroan erabaki baitziren, helduaroan inkontzientean dautzan desira eragotzi zenbaiten bidez.
|
|
hizkuntza, etnia eta
|
gure
nortasuna sendotu, munduko beste
|
|
Bestalde, Gipuzkoako Foru Aldundiak programa bat aurkeztu zuen joan den asteazkenean, lurraldeak landa inguruekin daukan konpromisoa zehazteko. Alde batetik, landa inguruak garatzearen aldeko erronka garbia egingo dute, eta horretarako, kontuan hartuko dituzte lurraldea kohesionatzeko balio duten faktoreak, lurraldeko oreka bultzatzen duten elementuak eta
|
gure
nortasunaren eta gure kulturaren parte diren alderdiak. Beste alde batetik, landa inguruek ingurumenari egiten dioten ekarpena eta kalitateko elikagaiak eta lehengaiak ekoizteko orduan landa inguruek betetzen duten zeregina ere ez zituzten ahaztu aipatutako konpromisoaren aurkezpenean.
|
|
Informazio hori daramaten datagramek zeharkatuko duten sareren edota bideratzaileren batean sniffer bat baldin badago, jai dugu: snifferrak bildutako informazioa jasotzen duen arrotzak
|
gure
nortasuna ordezka dezake, nahi duenean. Garbi dago segurtasuna bermatzeko bidalketa horiek zifratu egin behar direla.
|
|
Txuletak ere kostu bat dauka. Jende askok sagardotegian bakarrik jaten ditu produktu horiek modu horretan, eta guk
|
gure
nortasunari eustea ere garrantzitsua da, guretzat eta guregana etortzen denarentzat.
|
|
Gure garunean pentsamenduak, oroitzapenak, irudimena, artea, sentipenak eta abar kokatzen dira. Munduarekin erlazioan jartzeko eta gure ingurukoekin erlazionatzeko, eta
|
gure
nortasunarekin eta norbere buruarekin komunikatzeko ere, garuna behar dugu. Lana izugarria da, benetan!
|