2003
|
|
Baina etorkizunari begira herri bezala indartsuago izateko oroitzapenaren berreskurapena garrantzitsua da, hori izan da nire asmoa. Agian
|
gure
historia ez dugu ongi ezagutzen eta euskal nazionalismoaren ikuspegitik astakeria asko idatzi dira. Adibidez, sarritan esan dugu egungo gatazka Gerra Karlistetatik hona datorrela, baina historiaren azterketak erakusten digu gaia hori baino sakonagoa dela eta gure egungo errealitatea hobeki aztertzeko gure historia ere hobeki ezagutu genukeela.
|
|
" Ez dugu ahaztu behar XX. mendearen amaiera aldean eta XXI.ean, euskararen sendotze eta berreskuratze aro bat bizi izaten ari garela eskualde horretan, Euskal Herri ia osoan bezala. Jende euskaltzalearen, herritar langileen eta ikastola eta ikastetxe publiko euskaldunen lan duinari esker, euskara ez da hemen betiko ezkutatu
|
gure
historia ez euskaltzalearen eraginez. Ez da jadanik arraroa irunberriar edo erronkariar euskaldunekin hitz egitea".
|
2004
|
|
Ez dago zoroago irioten dugun krediturik denborarena baino.
|
Gure
historia ez egina, egina bezain gurea da; eta ez eginak, eginak bezainbat egiten (desegiten) du gure aiurria, izaera. Batzuetan, geure buruari ez diogu sentimendu bat sentitzea, edo sentimenduan pausatzea baimendu nahi izaten.
|
2006
|
|
|
Gure
historiak ez du dimentsio lineala, ezta ikuspegi ziklikoa ere zenbait antropologok dioen bezala. Gure historiak espiral baten irudia du.
|
|
Hemen benetan borrokatu zirenak sozialistak, komunistak eta anarkistak izan ziren, asaltoko guardiak izango ziren borrokatu ziren errepublikar bakarrak, azken batean gobernuaren enplegatuak zirelako. Beraz, historia berreskuratu behar omen den honetan,
|
gure
historia ez da lurpetik ateratzen ari, alderantziz, gureari lurra botatzen segitzen dute. Baina historia oso buru gogorra da, eta beti aterako du ezkutatu nahi duten zerbait.
|
2010
|
|
Geroztik elkarrekin egon gara.
|
Gure
historiak ez dauka misterio askorik, ezta erromantizismo berezirik ere.
|
2012
|
|
Irakaskuntzan arazoak zituzten ikasleekin ene lana errealitatean funtsatua ematea bilatzen nuen, ene ikasgaiak eguneroko beharretan oinarritzea. Arazo handiak zituzten nerabeak ziren, haiek motibatzeko herriko errealitatetik abiatu nahi nuen, baina ez nuen dokumentaziorik, ez
|
gure
historiari ez geografiari nondik heldu ere. Lauburu Elkartea aurkitu eta historia ezagutzeko egiten zuen ahaleginaz ohartu nintzen.
|
|
zalantza handiak dituzte gure filosofoek, eta ilargitik edo izarren batetik eroria zarelako susmoa dute; zeren eta egia baita zure tamainako ehun gizakik Maiestatearen aginterriko uzta eta ganadu guztiak suntsituko lituzketela denbora laburrean. Gainera, sei mila ilargialdiko
|
gure
historiak ez du beste herrialderik aipatzen, Liliput eta Blefuscu bi Inperio Nagusiak izan ezik. Eta bi botere indartsu hauek, esatera nindoakizun bezala, oso gerra tematsuan 19 ari izan dira azken hogeita hamasei ilargialdietan.
|
2013
|
|
Langileen batzarrak gai nagusietan erabakitzeko ahalmena edukitzea aski ez dela eta, TRADOCekoak hasi omen dira antolatzen salmentari helduko dion adar bat. "
|
Gure
historiari ez diogu uko egingo. Gu kooperatiba gara eta langile klasea da gure klasea".
|
2014
|
|
Izan ere, esan du, Euskaltzaindiko gizon eta emakume askoren lanak gure historia, gure ohiturak, gure paisajea berreskutatzeko balio izan du. Eurei esker, geure hiriaren izenak berreskuratu ditugu esta,
|
gure
historian ez ezik, gure egunerokoan eta gure etorkizunean ere, presente daude.
|
2017
|
|
Guk liberalismorik ez dugula eduki, esan liteke (Ernazimenturik, Erreformarik, Ilustraziorik, Erromantizismorik... ez daukagun moduan, eta bai Erdi Aro txar azkengabea,
|
gure
historia ez europarrean). Liberal kritiko izan nahita ausarki ekin (XVIII) eta liberal piadoso bilakatuta belaunaldi gutxi geroxeago (XIX):
|
|
Batetik, Burgoseko apezpikuak pasarteko herejeak" gugandik gertu dauden mendietakoak" zirela zioen, baita haien apezpikuak kondenatu zituela ere; beraz, herejeak ez ziren Burgoseko elizbarrutikoak. Bestetik,"
|
gure
Historiek ez dute garai hartan erretako beste herejerik oroitzen, Durangokoez gain", eta XV. mendean Durango Kalagurriko elizbarrutiaren barruan zegoen, Burgosekoaren ondokoa zena. Horrela, pasarteko herejeak Durangarrak zirela ondoriozta zitekeen:
|
2018
|
|
Ba al dago nahikoa bosgarren eltzekada honetaz hitz egiteko? Zeintzuk izan daitezke,
|
gure
historia ez ofizialera igaroko diren pasarteak?
|
2019
|
|
Txikitako eta gaztetako historia dugu Geu," papá" esaten genuenok lana.
|
Gure
historia ez oso hurbila deskribatzen du eta ez hain urruna: zer dira, bada, 40 urte gizateriaren historian?.
|
|
Batzuk aipatzearren: lehen aldiz
|
gure
historian ez dago euskaldun elebakarrik, lehen aldiz dugu elkarren artean komunikatu ahal izateko euskara batu bat, lehen aldiz haurrek eta gazteek, helduek eta zaharrek baino euskara maila hobea dute eta gehiago hitz egiten dute; lehen aldiz gure historian, eta Europako hizkuntza gutxituen historian, seguruenik, gazte euskaldunen artean gehienak jatorriz erdaldunak dira, euskaldunon multzo handi bat hobeto moldatzen da erabilera formaletan informaletan baino, eta hobeto idazten du hitz egin baino, eta, aitzitik, lehen aldiz gure historian, unibertsitatetik pasa eta gero, hala alor formalean nola informalean euskaraz erdaraz baino hobeto moldatzen den gazte multzo esanguratsu bat dugu, eta euskalkirik ez duen euskaldun asko, etab., etab. Ez Europan eta ez munduan, ez dira asko biziberritze prozesu bati ekin eta 50 urteko epean halako aldaketak bizi izan dituzten komunitateak.
|
2021
|
|
|
Gure
historia ez da oso desberdina. Azken batean premu izatearen auzia da kontua.
|
|
|
Gure
historia ez da jateko.
|
2022
|
|
Algarren artean harremanak etxekitzen eta garatzen dütüe, askazi eta lehen aüzo honen artean egin behar den bezala.
|
Gure
historia ez zen 1449an ürrentü, ez 1512an, ez 1530ean, ez 1620an, ez eta 1789an ere. Arren, jo aitzina!
|
|
gure arbasoak nola bizi ziren jakitea eta zabaltzea, ez bakarrik erregeek egiten zutena.
|
Gure aurrekoen
historia ez da asko aztertzen ikasgeletan. Historia irakasgaiari falta zaiona eskaini nahi dugu; jende arruntaren historia.
|
|
Bestalde
|
gure
historia ez da hainbat abertzalea izan, berriki arte gure aitzinekoak ez baitziren abertzale, salbuespenez kanpo. Aberriaren ideiarik ez zuten, izan ledin Euskadi ala Frantzia:
|