2000
|
|
Espezializazioaren legeak liburutegien munduari ere bere logika ezarri dio, eta lege horren logika oso erraza da:
|
gure
gizarte modernoa zenbat eta konplexu, anitz eta espezializatuago bihurtu, hainbat eta presio handiagoa ere sortzen da gure liburutegiak bilakaera horri egokitzeko. Izan ere, gaur egun munduan zehar gero eta liburutegi gutxiago dago han eta hemenka argitaratzen diren liburu guztiak edo gehienak bere baitan fisikoki biltzeko asmoa dutenak.
|
2001
|
|
Gizarte primitiboak hotzak dira,
|
gure
gizarte moderno beroekin konparatuta. Erlojuen modukoak dira, desordena, aldaketa eta entropia gutxi sortzen dute, eta gizarteak berdintsu jarraitzen du belaunaldirik belaunaldi, ia historiarik gabe.
|
2007
|
|
Elikagaigintza sektore estrategikoa eta sektore bultzatzailea da gure ekonomiaren barruan; oraindik ere zabaltzen eta aldatzen jarraitzen du. Hori dela eta, Azti Tecnalian lanean ari dira enpresei babesa ematearren eta batez ere kontsumo joera berrietara egokitzen saiatzen diren enpresei laguntzearren; ez baitugu ahaztu behar
|
gure
gizarte modernoan gertatzen den bilakaera etengabea dela.
|
|
Identitate kolektiboen auzia ordea ez da identitate sistema hori osatzen dutenosagaien kopuru auzia.
|
Gure
gizarte modernoetan, adibidez, erlijioaren eraginak ezdu itzal handirik. Aipatu ere ez dugu egiten euskal nazioaren eraikuntza dela-eta, erlijioaren faktorea, garai batean ez bezala.
|
2010
|
|
esaten zuen Simone Weilek, eta halaxe sentitzen dut nik ere; garai batean objektu bakoitza, izaki bakoiza eta pertsonaren arnasaldi bakoitza Jainkoagan sinesteko argudioak eta heldulekuak ziren; gaur, ordea, ez dago heldulekurik, Nietzschek haizatu zuèn Jainkoaren hilotza ez bada; zuk zientzia aldarrikatzen zenuen, eta hara zertara eraman gaituen zientziak, Damaso: gero eta erosoago sentiarazten gaituzten produktuetara, zeintzuk erosi eta erosi egin behar izaten baititugu, horixe baita
|
gure
gizarte modernoaren ezaugarria eta zerbait daukagun neurrian baikara nor, bestela jai; hemen ere moduak, zientzia gizarte kapitalistan txertatzeko moduak, berarekin eraman baititu gizarteak eredutzat zituèn giza balioak, gizakiaren inkontzientean gordeta zeudenak?
|
|
"... et spero resurrectionem mortuorum et vitam venturi saeculi" —, ez delako badena eta badelako ez dena; Nietzschek Jainkoaren heriotza dekretatu zuen, eta Jainko post mortem Dei batengan sinesteko aukera ireki zaigu;" Hau baino aro hoberik jaiotzeko, zeinean guztia galdu den...!" esaten zuen Simone Weilek, eta halaxe sentitzen dut nik ere; garai batean objektu bakoitza, izaki bakoiza eta pertsonaren arnasaldi bakoitza Jainkoagan sinesteko argudioak eta heldulekuak ziren; gaur, ordea, ez dago heldulekurik, Nietzschek haizatu zuèn Jainkoaren hilotza ez bada; zuk zientzia aldarrikatzen zenuen, eta hara zertara eraman gaituen zientziak, Damaso: gero eta erosoago sentiarazten gaituzten produktuetara, zeintzuk erosi eta erosi egin behar izaten baititugu, horixe baita
|
gure
gizarte modernoaren ezaugarria eta zerbait daukagun neurrian baikara nor, bestela jai; hemen ere moduak —zientzia gizarte kapitalistan txertatzeko moduak— berarekin eraman baititu gizarteak eredutzat zituèn giza balioak, gizakiaren inkontzientean gordeta zeudenak... indibidualismorik basatiena errotzeko, aldi berean; baieztatu ere, baieztatuko nuke gure gizarte laikoan —Elizek ez ... Eliza katolikoak hemen Europan ez bederen... —, gero eta protagonismo handiagoa hartuko duela sinesteko beste era batek —biluziago eta zinezkoagoa izango denak—, ekialdeko eta mendebaldeko hainbat eta hainbat mistikok jorratutako bidetik —via negationis—, Jainkoari buruzko ikusmolde berri bat ardatz... berria bezain zaharra ere badena, bestalde, Donibane Gurutzekoarena ere izan zelako —" Ez hau, ez hau eta ez hau; ezer ez, ezer ez, ezer ez; oro biluz eta oro gau" —, askapen teologiaren ekarpenak ahaztu gabe, zeinak profetismoari eta salaketa sozialei haize berriak ekarri dizkien, marxistekiko elkarrizketa bultzatzeaz gain, munduko galtzaileen aldeko jarreran; Simonek argi eta garbi esan zuen zeri lotu behar zaion:
|
2012
|
|
Nonahi eta noiznahi dago pertsuasioa
|
gure
gizarte modernoetan. Telebistan, irratian, prentsa idatzian, interneten, markesinetan, hesietan, saltokietan, kiroldegietan, kultur etxeetan, kalean...
|
|
«Saretutadagoen mundu honetan estatu modernoaren hainbat osagai zaharkituta geratzenari direnean, [halere], indarraren eta asistentziaren monopolioak ematen dionlegitimitatea eta gizarte ospea mantentzen du estatuak». Edo, Hinsley ek dioenmoduan, «komunitate/ estatu harremana, aspaldidanik ezarria
|
gure
gizarte modernoetan, zulatu beharrean, sendotu egin da konplexutasun hazkorra dela eta».
|
|
Igara ezizenarekin sinatu zuen aurrena: " Levy Strauss-ek Unamuno-rengana", existentzialismoaren gaurkotasunari buruzkoa, Mikel Lasak Zeruko Argian jaulkitako iritziaren aurka; Levy Straussen estrukturalismoan oinarrituz pentsamendu mitiko primitiboa gaurko
|
gure
gizarte modernoetan ere benetakoa dela baieztatzera dator. Zortzi urte lehenago, existentzialimoaren gaurkotasuna baieztatu zuen bezala, Euskal Herriari buruz:
|
2015
|
|
Ez da egundo gertatu, ezta ere, jendea hainbeste lekutan ibiltzea, hainbeste ikusiz eta hainbeste entzunez, hainbeste eginez eta hainbeste hitz eginez, hain arin eta astirik gabe. Hiperaktibitatea da
|
gure
gizarte modernoko dogma, eta ia ez gara gelditzen, zeregin bat amaitu orduko beste bat dugularik egiteko, etengabeko katean. Hainbeste eta, hala ere, zer.
|
2016
|
|
7 Erabat ados hirekin dioalarik giza harremanak harreman fisikoa behar duela eta, ondorioz, horrek
|
gure
gizarte modernoari buruz eta bereziki komunikazio molde berriei buruz (Internet…) gogoetatzera eraman behar gaituela, parez pareko giza harremanak gutxitzen dituztelako. Gogoeta hori jendartean ez dela batere aski zabaldua kezkaturik ikusten diat.
|
|
Badira, jatorria armadan ez, baizik eta eguneroko lanean duten beste batzuk ere, nekazal mundu tradizionalean gorde direnak eta oraindik ere hainbat lekutan dirautenak. Ez litzateke ideia txarra
|
gure
gizarte modernoetan, lehiaketa desmilitarizatzen hasteko, gizartegintzan oinarrituriko beste lehiaketa bat egitea, hiritar guzti guztiok parte hartzeko modukoa: Dekatloi zibila, hots, gizartearen osasunaren eta bizkortasunaren neurria ematen duten igergarrietan oinarrituriko proba.
|
2019
|
|
Lebitarren liburuan bereziki, gaueko isuria orbantzat jotzen da, nahiz eta emakumeak zerikusirik izan ez. Eta
|
gure
gizarte modernoetan, masturbazioa arriskutsutzat eta bekatutzat hartzen da: horri emandako haur eta gazte askok larrimin izugarriak dituzte horregatik.
|
2020
|
|
Ostalari naturala galduz, birusek ostalari berria bilatzen dute, eta gizakia aukerako ostalaria da: birusak espeziearen hesia gainditu eta giza organismora egokitu ondoren,
|
gure
gizarte moderno, trinko eta ultra konektatuak dira birusak zabaltzeko oso aproposak... Zientzialariek ohartarazten dute:
|
2023
|
|
Big Day Out sortu zen Australian, Fuji Rock Japonian, Wacken heavya Alemanian, Pukkelpop Belgikan, Coachella Kalifornian… Nahi beste jarrai genezake halakoak aipatzen, birus bat nola zabaldu baitzen makrojaialdien modelo hura.
|
Gure
gizarte modernoak bere berea duen arrazionalizatzeko joera ekidin ezinaren eragina izango da akaso, edo merkatuaren gaitasun anestesikoa, bestela, baina kontua da Woodstocken mitoaren abaroan pixkanaka eratu zen ereduak ikusteko gutxi zuela orduko jai xarmagarri, transgresore eta kontrolaezinarekin.
|