Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2000
‎Espezializazioaren legeak liburutegien munduari ere bere logika ezarri dio, eta lege horren logika oso erraza da: gure gizarte modernoa zenbat eta konplexu, anitz eta espezializatuago bihurtu, hainbat eta presio handiagoa ere sortzen da gure liburutegiak bilakaera horri egokitzeko. Izan ere, gaur egun munduan zehar gero eta liburutegi gutxiago dago han eta hemenka argitaratzen diren liburu guztiak edo gehienak bere baitan fisikoki biltzeko asmoa dutenak.
2001
‎Gizarte primitiboak hotzak dira, gure gizarte moderno beroekin konparatuta. Erlojuen modukoak dira, desordena, aldaketa eta entropia gutxi sortzen dute, eta gizarteak berdintsu jarraitzen du belaunaldirik belaunaldi, ia historiarik gabe.
2007
‎Elikagaigintza sektore estrategikoa eta sektore bultzatzailea da gure ekonomiaren barruan; oraindik ere zabaltzen eta aldatzen jarraitzen du. Hori dela eta, Azti Tecnalian lanean ari dira enpresei babesa ematearren eta batez ere kontsumo joera berrietara egokitzen saiatzen diren enpresei laguntzearren; ez baitugu ahaztu behar gure gizarte modernoan gertatzen den bilakaera etengabea dela.
‎Identitate kolektiboen auzia ordea ez da identitate sistema hori osatzen dutenosagaien kopuru auzia. Gure gizarte modernoetan, adibidez, erlijioaren eraginak ezdu itzal handirik. Aipatu ere ez dugu egiten euskal nazioaren eraikuntza dela-eta, erlijioaren faktorea, garai batean ez bezala.
2010
‎esaten zuen Simone Weilek, eta halaxe sentitzen dut nik ere; garai batean objektu bakoitza, izaki bakoiza eta pertsonaren arnasaldi bakoitza Jainkoagan sinesteko argudioak eta heldulekuak ziren; gaur, ordea, ez dago heldulekurik, Nietzschek haizatu zuèn Jainkoaren hilotza ez bada; zuk zientzia aldarrikatzen zenuen, eta hara zertara eraman gaituen zientziak, Damaso: gero eta erosoago sentiarazten gaituzten produktuetara, zeintzuk erosi eta erosi egin behar izaten baititugu, horixe baita gure gizarte modernoaren ezaugarria eta zerbait daukagun neurrian baikara nor, bestela jai; hemen ere moduak, zientzia gizarte kapitalistan txertatzeko moduak, berarekin eraman baititu gizarteak eredutzat zituèn giza balioak, gizakiaren inkontzientean gordeta zeudenak?
‎"... et spero resurrectionem mortuorum et vitam venturi saeculi" —, ez delako badena eta badelako ez dena; Nietzschek Jainkoaren heriotza dekretatu zuen, eta Jainko post mortem Dei batengan sinesteko aukera ireki zaigu;" Hau baino aro hoberik jaiotzeko, zeinean guztia galdu den...!" esaten zuen Simone Weilek, eta halaxe sentitzen dut nik ere; garai batean objektu bakoitza, izaki bakoiza eta pertsonaren arnasaldi bakoitza Jainkoagan sinesteko argudioak eta heldulekuak ziren; gaur, ordea, ez dago heldulekurik, Nietzschek haizatu zuèn Jainkoaren hilotza ez bada; zuk zientzia aldarrikatzen zenuen, eta hara zertara eraman gaituen zientziak, Damaso: gero eta erosoago sentiarazten gaituzten produktuetara, zeintzuk erosi eta erosi egin behar izaten baititugu, horixe baita gure gizarte modernoaren ezaugarria eta zerbait daukagun neurrian baikara nor, bestela jai; hemen ere moduak —zientzia gizarte kapitalistan txertatzeko moduak— berarekin eraman baititu gizarteak eredutzat zituèn giza balioak, gizakiaren inkontzientean gordeta zeudenak... indibidualismorik basatiena errotzeko, aldi berean; baieztatu ere, baieztatuko nuke gure gizarte laikoan —Elizek ez ... Eliza katolikoak hemen Europan ez bederen... —, gero eta protagonismo handiagoa hartuko duela sinesteko beste era batek —biluziago eta zinezkoagoa izango denak—, ekialdeko eta mendebaldeko hainbat eta hainbat mistikok jorratutako bidetik —via negationis—, Jainkoari buruzko ikusmolde berri bat ardatz... berria bezain zaharra ere badena, bestalde, Donibane Gurutzekoarena ere izan zelako —" Ez hau, ez hau eta ez hau; ezer ez, ezer ez, ezer ez; oro biluz eta oro gau" —, askapen teologiaren ekarpenak ahaztu gabe, zeinak profetismoari eta salaketa sozialei haize berriak ekarri dizkien, marxistekiko elkarrizketa bultzatzeaz gain, munduko galtzaileen aldeko jarreran; Simonek argi eta garbi esan zuen zeri lotu behar zaion:
2012
‎Nonahi eta noiznahi dago pertsuasioa gure gizarte modernoetan. Telebistan, irratian, prentsa idatzian, interneten, markesinetan, hesietan, saltokietan, kiroldegietan, kultur etxeetan, kalean...
‎«Saretutadagoen mundu honetan estatu modernoaren hainbat osagai zaharkituta geratzenari direnean, [halere], indarraren eta asistentziaren monopolioak ematen dionlegitimitatea eta gizarte ospea mantentzen du estatuak». Edo, Hinsley ek dioenmoduan, «komunitate/ estatu harremana, aspaldidanik ezarria gure gizarte modernoetan, zulatu beharrean, sendotu egin da konplexutasun hazkorra dela eta».
‎Igara ezizenarekin sinatu zuen aurrena: " Levy Strauss-ek Unamuno-rengana", existentzialismoaren gaurkotasunari buruzkoa, Mikel Lasak Zeruko Argian jaulkitako iritziaren aurka; Levy Straussen estrukturalismoan oinarrituz pentsamendu mitiko primitiboa gaurko gure gizarte modernoetan ere benetakoa dela baieztatzera dator. Zortzi urte lehenago, existentzialimoaren gaurkotasuna baieztatu zuen bezala, Euskal Herriari buruz:
2015
‎Ez da egundo gertatu, ezta ere, jendea hainbeste lekutan ibiltzea, hainbeste ikusiz eta hainbeste entzunez, hainbeste eginez eta hainbeste hitz eginez, hain arin eta astirik gabe. Hiperaktibitatea da gure gizarte modernoko dogma, eta ia ez gara gelditzen, zeregin bat amaitu orduko beste bat dugularik egiteko, etengabeko katean. Hainbeste eta, hala ere, zer.
2016
‎7 Erabat ados hirekin dioalarik giza harremanak harreman fisikoa behar duela eta, ondorioz, horrek gure gizarte modernoari buruz eta bereziki komunikazio molde berriei buruz (Internet…) gogoetatzera eraman behar gaituela, parez pareko giza harremanak gutxitzen dituztelako. Gogoeta hori jendartean ez dela batere aski zabaldua kezkaturik ikusten diat.
‎Badira, jatorria armadan ez, baizik eta eguneroko lanean duten beste batzuk ere, nekazal mundu tradizionalean gorde direnak eta oraindik ere hainbat lekutan dirautenak. Ez litzateke ideia txarra gure gizarte modernoetan, lehiaketa desmilitarizatzen hasteko, gizartegintzan oinarrituriko beste lehiaketa bat egitea, hiritar guzti guztiok parte hartzeko modukoa: Dekatloi zibila, hots, gizartearen osasunaren eta bizkortasunaren neurria ematen duten igergarrietan oinarrituriko proba.
2019
‎Lebitarren liburuan bereziki, gaueko isuria orbantzat jotzen da, nahiz eta emakumeak zerikusirik izan ez. Eta gure gizarte modernoetan, masturbazioa arriskutsutzat eta bekatutzat hartzen da: horri emandako haur eta gazte askok larrimin izugarriak dituzte horregatik.
2020
‎Ostalari naturala galduz, birusek ostalari berria bilatzen dute, eta gizakia aukerako ostalaria da: birusak espeziearen hesia gainditu eta giza organismora egokitu ondoren, gure gizarte moderno, trinko eta ultra konektatuak dira birusak zabaltzeko oso aproposak... Zientzialariek ohartarazten dute:
2023
‎Big Day Out sortu zen Australian, Fuji Rock Japonian, Wacken heavya Alemanian, Pukkelpop Belgikan, Coachella Kalifornian… Nahi beste jarrai genezake halakoak aipatzen, birus bat nola zabaldu baitzen makrojaialdien modelo hura. Gure gizarte modernoak bere berea duen arrazionalizatzeko joera ekidin ezinaren eragina izango da akaso, edo merkatuaren gaitasun anestesikoa, bestela, baina kontua da Woodstocken mitoaren abaroan pixkanaka eratu zen ereduak ikusteko gutxi zuela orduko jai xarmagarri, transgresore eta kontrolaezinarekin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia