2016
|
|
Horrenbestez, gertaeren dramatizazioa eta sorberritzea, edo irudi eta testimonio bereziki gordinak, salbuespen modura erabiliko dira.
|
Gertatutakoa
ulertzeko informazio osagarria ematen dutenean baino ez da halakoetara joko.
|
|
Zuzenekoan gogoeta egiteko eta erabakiak patxadaz hartzeko denbora nahikorik ez dagoenez, arreta bereziz jokatu behar da, kontrol txikiagoaren ondorioz ez dadin errakuntzarik, nahi ez den gauzarik edo Estilo Liburu honetako gomendioen aurkako edukirik emititu. Halakorik
|
gertatuko
balitz, zuzenekoan bertan konponduko da, ahalik eta lasterren.
|
|
Kazetariak eta teknikari taldeak aurretiaz koordinatuko dute kameraren aurrean egin behar diren mugimendu eta ekintzen plangintza. Batzuetan, gomendagarri da espazioa seinaleztatzea, nahi gabeko interferentziarik
|
gerta
ez dadin.
|
|
Ulergarria izateko, titularrak ez du beste informazio elementu baten beharrik izango. Beste alde batetik, aintzat hartu behar da informazio baten titularra hainbat kanaletatik eta euskarri teknologikotatik zabaltzen eta kontsumitzen dela, eta titular horren atzipena era askotako testuinguruetan
|
gerta
daitekeela.
|
|
Ahaleginak egin behar dira
|
gertatutakoaren
bertsio guztiak biltzeko. Edozelako gatazka bat dagoenean eta, beraz, jarrera bi edo gehiago daudenean, oso garrantzitsua da hala jokatzea.
|
|
Elementu multimediak baliabideak dira; ez dago nahitaez erabili beharrik. Albistean bideoak, irudiak, audioak, grafikoak eta beste elementu batzuk zentzurik gabe pilatzea, zer
|
gertatu
den ulertzeko lagungarria izan beharrean, oztopoa izan daiteke.
|
|
Idatzizko elkarrizketetan, hizketaldia grabatu egin behar da, beti, nahasterik eta gaizki ulerturik ez
|
gertatzeko
. Elkarrizketa posta elektronikoz edo idatzizko beste euskarri batean egiten bada, oso osorik gorde behar da.
|
|
Interpretazioa eta iritzia ez dira nahastu behar. Kroniketan iritziak albo batera utzi behar dira; zer
|
gertatu
den kontatzeari eman behar zaio lehentasuna.
|
|
Kronikariak, zer
|
gertatzen
ari den azaltzeaz gain, hitz egiteko aukera eman behar die protagonistei eta lekukoei.
|
|
Poliziaren hesia errespetatu egin behar da bide batez esanda, hesiak bakarra behar luke komunikabide guztientzat. Informazioa jaso beharra dela eta,
|
gerta
liteke poliziak hesitutako esparrutik bertatik grabatu behar izatea. Halakoetan, aurretik polizia arduradunaren baimena eskuratu behar litzateke.
|
|
Kontzientzia klausula eskubide bat da, informazioaren profesionalak euren enpresaren aurrean babesten dituena. Kontzientzia klausula arautzen duen legearen babespean, eskubide hori dagokion EiTBko profesionalak bere kontratua desegiteko eska dezake, baldin eta lan egiten duen hedabidean informazioaren orientazioan edo ildo ideologikoan funtsezko aldaketa
|
gertatzen
bada, edo baldin eta talde bereko beste hedabide batera lekualdatzen badute eta horren ondorioz, hedabide berriaren generoagatik edo ildoagatik?
|
|
hedabide berriaren generoagatik edo ildoagatik? profesionalaren lan ibilbidean haustura nabarmena
|
gertatzen
bada.
|
|
Biktimen hitzek bi alderdi izan ditzakete, bereiziak. Batetik, zuzenean kaltetutako gizabanako modura, lehenengo pertsonan hitz egin dezakete
|
gertatutakoaz
, eta euren mina azaldu. Bestetik, adierazpen politiko edo sozial bat egin dezakete, kritikekin, eskariekin edo aldarrikapenekin.
|
|
Audientziari zenbait irudik sorraraz diezaioketen inpaktu edo shockaren aurrean babesa emateko, gomendagarria da
|
gertatutakoa
ulertzen laguntzen ez duen lehen planorik ez ematea. Minaren berri emateko, ez da beharrezkoa xehetasun lazgarriz betetako kontakizun gordina egitea.
|
|
1.1 Frogatuta dago imitazio jokabideak garrantzitsuak direla suizidioengatiko heriotzetan. Tratamendu informatiboan egon daiteke imitazioaren ondorioz suizidio gehiago
|
gertatzeko
edo eragozteko gakoa, bereziki kolektiborik ahulenetan. Gizarte erantzukizunez jokatzea, beraz, funtsezkoa da.
|
|
Adibidez: «ez dago ulertzerik zergatik
|
gertatu
den; familia bikainekoa zen, maila onekoa; maitagarria zen, seme alabentzat ama ezin hobea...».
|
|
Indarkeria sexista, sarritan, esparru publikotik kanpo
|
gertatzen
da. Jarraipen informatiboa egiten denean, guztiz beharrezkoa da indarkeriaren kontrako jarrera sendoa eta pertsonen intimitatearen errespetua uztartzea.
|
|
Biktimen intimitatea eta mina zaindu, haien anonimotasuna gorde, eta kalte egin diezaieketen datuak isildu egin behar dira. Haien aurpegia ezkutatu egingo da, biktimak berak edo beraren senideek
|
gertatutakoa
ikusgai egiteko eta hedabideetan ateratzeko nahia azaldu ezean. (y, \
|
|
EiTBko profesionalak albistea
|
gertatzen
den lekuan bertan egoteak berrindartu egiten ditu sinesgarritasuna eta hurbiltasuna. Aldi berean, profesional horiek euskal irrati telebista publikoaren markairudia bilakatzen dira.
|
|
Profesionalek, albistea
|
gertatu
den lekuan bertan daudenean, gogoan izan behar dute EiTB markaren irudi bihurtzen direla, eta lan egiten duten hedabidearen ordezkariak direla. Beraz, kazetarien jokabideak bat etorri behar du Estilo Liburu honetan jasotako printzipio orokorrekin eta balioekin.
|
|
|
Gertatutakoaren
irudirik ez badago, beharrezko baliabidea izan daiteke gertalekuan bertan eginiko dramatizazioa. Hala ere, dramatizazioaren bidez ez da tratamendu ikusgarriagoa bilatu behar, aukera soil eta zorrotzagoen aldean.
|
|
Materiala EiTBtik kanpoko iturri batetik lortu bada, jatorria zehaztu behar da. Hala
|
gertatzen
da poliziek eta beste erakunde batzuek ematen dituzten irudien kasuan.
|
|
Komunikabideen eta sare sozialen arteko harremanak noranzko bietan
|
gertatu
behar dira: irratian, telebistan eta webgunean sare sozialetako jardueren berri eman behar da, eta sare sozialek EiTBren edukiak sustatu behar dituzte.
|
|
55 art. Era berean, euren zereginetan aldaketa
|
gertatu
dela eta horretarako arrazoi informatibo edo
|
|
75 art. Gatazka edo desadostasunen bat
|
gertatzen
denean, bitartekari moduan aritu behar dute Zuzendaritzaren aurrean, arazoa dagokion profesionalak hala eskatuz gero.
|
|
82 art. Kazetaritzako etikaren urraketa
|
gertatuz gero
, esate baterako, manipulazioa, jardunbide informatibo txarrak, edo informazio bat ez zabaltzea, EiTBko Zuzendaritza Nagusia jakitun jarriko dute.
|
|
Boto gehien jasotzen dituzten hautagaiak hautetsi bihurtuko dira. Berdinketa
|
gertatuz gero
, Hauteskunde Batzordeak zozketa bidez hautsiko du.
|
|
Zuzeneko emankizuna da hedabide batek mundura irekitako leihoa dela eta errealitateari begira jartzen gaituela erakusteko baliabiderik garrantzitsuena. Dena dela, zuzeneko emankizunaren egiazko balioa unean bertan
|
gertatzen
ari diren ekitaldien transmisioa egiten duenean igartzen da.
|