2000
|
|
Legeek
|
ezin
dute inor behartu, aurretiaz ezagutaraziak izan gabe. Horrexegatik aritu gara lege horien aldarrikatze moldeaz.
|
|
Legeek
|
ezin
dute inor behartu, aurretiaz ezagutaraziak izan gabe. Horrexegatik aritu gara lege horien aldarrikatze moldeaz.
|
2001
|
|
Hori da legearen arduradun den gizaki epaileak ebazten duena; eta zigortu egiten du gizaki egilea. Baina etikaren munduan ez dugu legerik, ez dugu maitatzea beste metrorik,
|
ezin
dugu inor bere egiteez epaitu, are gutxiago kondenatu; metro horrek, berriz esan, ez duelako inolako neurririk. Bi galdera zeharo desberdinak dira:
|
2003
|
|
Kontrara, norbaitzuek elkar maite badute, on gorenarekin lotuta egoteko espiritua dutelako, ez dute euren interes pertsonala bilatzen, baizik eta guztioi erkide zaien mesedea. Mesede horren izaera gainerako ondasun guztietatik desberdina da oso, eta, horregatik,
|
ezin
du inork bere buruarentzat gorde; alderantziz, guztiontzat berdin izatea nahi du, eta ahalegin guztiak egingo ditu besteek ere hori lor dezaten. Hori guztia aintzakotzat hartuta, norbaitzuk euren lagunei lotuta badaude lotura mota horren bitartez, besteen eta maite duten guztien ona eta onura bilatzen dute; eta on hori goraipatzeaz batera, beste edozein ondasun arbuiatzen dutenez gero, prest daude euren lagunengatik ondasunak eta bizia emateko, hori beharrezkoa izanez gero.
|
|
Horregatik, gizakiak ondasun sentikorretan bilatu izan du zoriona; baina ondasunotan bi akats aurkitu ditu, bi perfekzio haien kontrakoak direnak: lehenengoaren ondorioz, guztiek ezin dituzte halako ondasunak eduki; eta, bigarrenaren eretzean, ondasunok
|
ezin
dute inoren zoriona eragin. Hortaz, ondasun horiek maite eta gura izatearen ondorioz, liskarrak sortzen dira ondasunotan euren zoriontasuna bilatu nahi dutenen artean.
|
2006
|
|
Gizabanako heroikoak oso zentzu zorrotzean onartzen du ez duela ihesbiderik —heroikotasunaren oinarrietako bat izango da patua— Patuak hari urraezinekin ehundu du jaiotzean bertan bakoitzaren etorkizuna, Herak gainerako jainko andereekiko elkarrizketan darabilen metafora errepikatzearren63; eta
|
ezin
ditu inork, Penelopek bezala, hari horiek askatu. Gizabanakoak ezin du ezer aldatu.
|
2007
|
|
Horrexegatik da posible, hain zuzen," arau moralen" eta" hizketa ekintzen" arteko loturaz jardutea, ze, finean, gizakiaren izaera" komunikatiboa" delako —eta horregatik bakarrik— du zentzurik ere gizakien arteko" exijentziez" hitz egiteak175 Esan behar da ere, hirugarrenik, etika hori —Beorleguiren hitzetan—" adostasuna" bilatzen duen" razionaltasun komunikatiboan" oinarritzen dela176 Ez da kasualitatea, horrela, etika" komunikatiboa" bera, gainera," diskurtsiboa"," argumentatiboa" edota" dialogikoa" bezalako izenondoekin ere ezaugarritu ohi izana, horiek guztiek lotura zuzena dutelarik hizkuntzarekin. Kontua da, horren arabera, inork
|
ezin
duela inor elkarrizketatik kanpo utzi, ze —Apelek esan bezala—" komunikazio linguistikorako gaitasuna duten izaki guztiak aintzatetsi behar dira pertsona bezala" 177 Horiek guztiek osatzen dute" hiztunen komunitate ideala" 178 eta, finean, horiek adostu dituzte bizikidetzarako oinarrizko arauak. Hemendik sortzen den" inperatibo kategoriko" berria honela definitzen digu Cortinak:
|
2010
|
|
Labur zurrean, gizakien esparruan, botere legegilea, gutxienez, gorengo buru horrengan agertzen da, buru hori edonor izanda ere, ezin garelako horren bila ibili eperik gabe, eta esparru horretan
|
ezin
duelako inork izan botere handiagorik. Horren mende dauden kategoria txikiagoko printzeek boterea izango dute, buru horrek ematen dien heinean, euren kargua, ohitura eta lege edo pribilegioak kontuan izanda; gai hori gero jorratuko dugu zabalago.
|