2000
|
|
Emazteak
|
ezin
du beste egoitzarik izan senarrarena baino. Horrek dena administratzen du, dena ikuskatzen.
|
2001
|
|
zientziak fenomeno fisikoen datuei buruzko adijardunaren emaitzetara mugatzen dira. Beraz, adibidez, galdetzen badugu zer zen big bang aurretik, zientziak
|
ezin
du beste erantzunik eman fenomeno fisikoei dagokiena baino. Hau da, edozein fenomenoren argibidetzat zientziak eragile fisikoen bila jardun behar du, amaitu ezinezko datuen sokari jarraituz (ez amaierarik gabeko sokari, in indefinitum den sokari baino, Kantek zuzen zehazten duenez bere Arrazoimen hutsaren kritika liburuan).
|
2003
|
|
Inork ez bailuke uste izango hori sexu hutsezko batasuna denik, horretarako elkarrekin egonik horren adore handiz poztuko balira bezala. Bakoitzaren arima ordea nabarmena da esan
|
ezin
duen beste zerbait nahi duela, baina nahi duena sud matu eta igarkizun gisa adierazten du. Eta Hefesto, bere tresnak hartuta, bioi elkarrekin oheratuta daudela agertu eta galdetuko balie:
|
2005
|
|
Humboldtek" giza-formazioa" aztertzen duenean, beraz," hizkuntza" kontuan hartzeko beharra ikusten du eta, egiaz, bai gizakiaren handitze kognitibo intelektuala bai hobetze etiko morala planteatzerakoan. Honi buruzko ideia esanguratsuenak bilduko ditugu jarraian eta, hasteko, garrantzitsua da berriz ere azpimarratzea formazio prozesu horretan handitze eta hobetze horiek elkarren osagarri direla, alegia, batek
|
ezin
duela bestea ordezkatu eta honek ere ezin duela haren lana egin. Gure aldetik, ordea, hizkuntzak hemen duen zeregina nabarmendu nahi dugu, ze, azken batean, tresna edo bitarteko hori gabe inork ezin du bere ezagupen esparrua zabaldu ezta bere burua ondu ere.
|
2006
|
|
• Gerrari gizarte estereotipatu bat2: Troia hartzeko eta suntsitzeko gerra homerikoa, garai luzeetan barrena gertatu ziren beste gerra askoren eredu edo paradigmatzat hartu litzateke; Tebasen aurkako erasoak, esaterako,
|
ezin
zuen beste narrazio molde bat izan3.
|
2008
|
|
Arrazoitzeak subjektu lasaian aurkitzen duen lur irmoak dar dar egiten du, eta higidura hori bera soilik bihurtzen da objektu. Bere edukia betetzen duen subjektuak utzi egiten dio horretatik haraindi joateari, eta
|
ezin
ditu beste predikatu edo akzidenteak izan. Edukiaren sakabanatzea, alderantziz, horren bidez norberaren azpian lotzen da; ez da orokor dena, subjektutik aske askori dagokiona.
|
2013
|
|
Kasu horretan, arima egoera horrek eragin dezakeena interesatzen zaigu. Aristotelesen arabera, bi ikuspegi horiek elkarren osagarriak dira, hau da, batek
|
ezin
du bestea saihestu edo ezabatu. Arimaren auzia, bada, ertz askotakoa da, eta zientzialari desberdinek egin dezakete beren ekarpena.
|
2017
|
|
Bestela esateko, ni ez naizena ez da ez Beste objektua ez ni objektua, baizik eta Beste subjektua. Kontua da nik
|
ezin
dudala Bestea ez izan ni subjektu bezala (orduan Bestea objektu hutsa baita niretzat), soilik izan daiteke Bestea ez naizen kontzientzia bezala.
|
|
Bere baitarakoa Bestea ez den hori da ‘isla islatzaile’ modu ezereztatzailean. Bestea ez izatea ez da inoiz emana, baizik eta hautatua eta etengabe birsortua; kontzientziak
|
ezin
du Bestea ez izan, ez bada bere burua (ren) kontzientzia bezala Bestea ez izaten. Hor ere, beraz, barneko ezeztapena, munduaren aurreko presentziaren kasuan bezala, izatezko lotura bateratzailea da:
|
|
ni ukatu hori Ni alienatutzat jotzen dut Besteagandik askatzen naizenarekin batera. Baina horrekin batera, Bestearen existentzia ez ezik, Ni Bestearentzakoarena ere onartzen eta aitortzen dut; azken batean, nik
|
ezin
dut Bestea ez izan, ez badut onartzen nire Bestearentzako objektu izatea. Ni alienatuaren desagertzeak Bestearen desagertzea ere ekarriko luke, Ni neu suntsitzearekin batera.
|
|
Ordea, Besteak begiratzen badit, bera subjektu delarik izan behar du (eta, beraz, berak ni objektutzat hartzen nauelarik). Baina nik
|
ezin
dut Bestea atzeman bere objektua baldin banaiz (eta, ondorioz, subjektu ez banaiz). Beraz, Besteak ikusia izan deritzan erlazioa ezin da ondorioztatu ez niretzat objektu litzatekeen Beste batetik (objektu delarik ezin baitit begiratu) ez ni subjektu aske batetik.
|
|
ni eratzen naiz ez izaten izate bat ni ez izaten eratzen dena. Era berean, Bestea ez objektua da, ezen nik
|
ezin
baitut Bestea ez izan ez badiot Besteari subjektutasuna aitortzen. Bestela esateko, ni ez naizena ez da ez Beste objektua ez ni objektua, baizik eta Beste subjektua.
|