2003
|
|
Izan ere, poesia ez zen forma literariorik egokiena historia lan bat bere aparatu kritikoaz aurkezteko. Eta hola, bertso artean egiten zituen autore klasikoen (Estrabon, Diodoro) eta egungo jakintsuen (Humboldt, Ampero) aipuek,
|
ezin
zioten seriotasun historiografikorik eman forma poetikoak zamaturiko lan honi. Euskaldunentzat herrikoia zen forma narratibo batean (hitz neurtuz) idatzi nahirik, historiografiaren moldeetatik irten zen Hiribarren.
|
2004
|
|
Egitarau ofizial honek ere jasotzen du puntu hori. Baina azken ikerketen argitan
|
ezin
esan daiteke halakorik: Julio Caro Baroja izan zen, erromatar testuak oker interpretatuz, bereizketa hori seinalatu zuena, halakorik erromatar ahotan ezin jar daitekeelarik14 Beraz egokia litzateke dikotomia oker horren aipamena kentzea.
|
2005
|
|
Kolonizazio greziarraren garrantzi eskasa Iberiar Penintsularen osotasunean: kolonizazio greziarrak garrantzitsua izan bazen ere, hori Levante aldeko herrietan izan zen, eta
|
ezin
esan daiteke penintsula osoan hainbesteko garrantzirik izan zuenik, segur aski greziarrek eurek nahi izan ez zutelako. Maila ekonomikoan batez ere eragina izan zuen kolonizazioa izan zen, faktoriak horren adibidea dira.
|
|
mi confianza en la identidad entre lo ibérico y lo vasco?). Alonso-rena
|
ezin
esan daiteke metodoa denik, metodo horrek beti emaitza berdina duelako: iberiera euskararen bitartez ulertu eta itzul daitekeela.
|
|
Beraz, metodorik ez darabilelako, iberieraren gramatika eta sintaxiari buruz
|
ezin
esan dezakeela ezer (itzultzeko gai den arren) eta atal honetan aipatu ditugun beste zenbait akatsengatik Alonso-ren iberiera euskararen bitartez ulertzeko saiakera ez zaigu proposamen sinesgarria iruditzen. Halaber etruskoa eta minoeraren deszifratzea are sinestezinagoa egiten zaigu, berriro ere erabilitako metodoa, iturri, eta beste, iberiera euskararekin erabiltzen dituen berberak direlako.
|
|
Adibidez, denek España hitza modu batera edo bestera iberieraz idatzita aurkitzen dute, Zamanillo eta Bergua ren kasuetan batez ere. Hala ere
|
ezin
esan daiteke proiektu politiko zehatzik dagoenik atzean, baina espainiar sektore bateko politikari eta egunkariak beraien liburuetaz bai baliatu dira104.
|
|
Baina asko hain izan ziren idazle apalak ze ez dugu eurei buruzko erreferentzi biografikorik topatu. Hola Afan de Ribera granadarraz, edo Emilia Calé galiziarraz bakoitzak bizpahiru poema bidali zituztela baino
|
ezin
esan dezakegu. Mariano Cávia zaragozar idazle eta kazetariak() eta Constantino Llombart valentziar katalanistak() ere beste horrenbeste egin zuten.
|
|
Halaber aipatu izan da Herrani erronkak gustatzen zitzaizkiola, eta hortaz Gasteizko egoera erraza utziz Madrilen zortea probatzera joan zela49 Jakina, zuzendariari hain loturik zegoen aldizkaria, Herranen joan etorri petsonalen ondorioz ere ezar zitekeen Madrilen. Nolanahi ere, toki aldaketa Herranek bideratu bazuen,
|
ezin
esan gauza bera eduki aldaketaz. Aitzitik, Madrilen agerturiko aurkezpen prospektoak, jatorrizko xede berberak berresten zituen etapa berrirako:
|
|
Euskal nortasuna politikatik baino kulturatik defendatzea zegokion aldizkari honi. Eta horretan
|
ezin
esan Revista k bere helburua guztiz bete zuenik. Gasteizko aldian Euskal Herriko kultur aldizkari izaera mantendu bazuen, Madrilen euskal kolaborazio faltagatik, kultur aldizkari gero eta orokorragoa bihurtuz joan zen.
|
|
Eliteak beraiek laster egokitu ziren egoera berrira eta 1879ko diputaziorako hauteskundeetan transigenteak irten ziren garaile. Hola bada, Gasteiz konbultsio handirik gabe integratu bide zen espainiar probintzi hirien artean.10 Hala ere
|
ezin
esan daiteke arabar guztiak egoera berriarekin oso gustura zeudenik, adierazgarria izanik 1881ean Ortiz de Zarate tradizionalista foruzalea aukeratu izatea Madrilgo gorteetarako. Hortaz iduri luke erreakzio kontrajarriak eragin zituela foru abolizioak, onespen erresignatu eta kontrakotasun ez oso aktiboaren artekoak.
|
2011
|
|
Hain zuzen ere Tolosaren kasuan hauteskundeak dira tradizionaltasun horren ideia bete betean betetzen ez dutenak. Kazikismoaren garai bete betean gaude eta
|
ezin
esan genezake askatasun handiegirik, egun ulertzen dugun zentzuan, zegoenik bozka ematerako orduan. Langileria berri honek bere burua iraganeko artisau bezala ikusiko duen moduan, patroiak iraganeko jauntxo bezala ikusiko ditu.
|