Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2000
‎Eta, nola Eguzkia sistema planetario berriaren zentroa den, hala, adimenduaren bertze argi hori diagu —eta gizona bera, azken finean— mundu berriaren zentro eta erdigune. Eta, gizonak bere baitarik kanpoan zuèn zentroa bere baitarat ekartzen duela, ikuspuntu berri batez etsamina zezakek bere burua, baita buruz buru duen mundua ere. Eta naturan gertatuaren argibideak naturan aurki zitzakek, eta historiarenak historian.
2006
‎ezin zirela denak argitaratu, eta batzuk ez nituela argitaratu nahi ere. Batek esan diezaioke bere buruari iraganari leial izanez gero, eta joko zikinak bazterrera utziz, denak behar liratekeela argitaratu, horrela irakurleak epaitu ahal ditzan. Baina gertatzen da, norberaren gaurko iritziez aparte, badaudela kantuen hitzen bilakaeran gauza bitxi eta harrigarriak norberaren borondate irmoarekin zerikusi haundirik ez dutenak.
2009
‎Albertorekin hasten bazara, biok hilko zarete, hara zer dioen kantak! Nik bizirik nahi zaitut, ordea, Ada!?; egoera hartan, baina, Domingok nekez engaina zezakeen bere burua berriro, hain izan zen erabatekoa, itxura batean, arestian hartu zuèn sentimendua eta hain zen eskasa engainuaren argudioa; horregatik, halaber, Albertok harako iruzkin hura egin zionean, bi ahizpek, Albertoren etxean limonada bana hartuta gero, zinerako bidean behar zutèn une berean?: –Zure arreba gazte hori, Ada, liraina eta atsegina da oso?, Domingok, aurretik bizi izan zuèn barne borrokak edo eraginda, halaxe erantzun zion, tinko bezain urduri:
‎potroak, batez ere!?, eta berak, Domingok ez bezala, ez zituela, alor hartan behintzat ez: Nazariok, izan ere, noiznahi irudika zezakeen bere burua gerra batean, fusila eskuan hartuta etsaiari aurre egiten, baina, halakoetan ere, oinez irudikatzen zuen, airean nekez; beste datu bat ere erabil zezakeen Nazario Orbek memento haietan, apika Domingo, ipurtarin hutsa eta menderagaitza zirudiena, guztiz mende agertzen baitzitzaion noiznahi, bere iparraren jabe behingoz, egun batean eredutzat ere hartu ez zuen, bada, anai arrebek haren e... ez ote zegoen erdibiderik?
‎Albertorekin hasten bazara, biok hilko zarete, hara zer dioen kantak! Nik bizirik nahi zaitut, ordea, Ada!"; egoera hartan, baina, Domingok nekez engaina zezakeen bere burua berriro, hain izan zen erabatekoa, itxura batean, arestian hartu zuèn sentimendua eta hain zen eskasa engainuaren argudioa; horregatik, halaber, Albertok harako iruzkin hura egin zionean –bi ahizpek, Albertoren etxean limonada bana hartuta gero, zinerako bidean behar zutèn une berean–: " Zure arreba gazte hori, Ada, liraina eta atsegina da oso", Domingok, aurretik bizi izan zuèn barne borrokak edo eraginda, halaxe erantzun zion, tinko bezain urduri:
‎potroak, batez ere! –, eta berak, Domingok ez bezala, ez zituela, alor hartan behintzat ez: Nazariok, izan ere, noiznahi irudika zezakeen bere burua gerra batean, fusila eskuan hartuta etsaiari aurre egiten, baina, halakoetan ere, oinez irudikatzen zuen, airean nekez; beste datu bat ere erabil zezakeen Nazario Orbek memento haietan, apika Domingo, ipurtarin hutsa eta menderagaitza zirudiena, guztiz mende agertzen baitzitzaion noiznahi, bere iparraren jabe behingoz, egun batean eredutzat ere hartu ez zuen, bada, anai arrebek haren e...
2010
‎gizonaren neurria gizona bera da. Lurra unibertsoaren zoko batean dago, ez erdigunean!?, eta neurri horretatik ateratzen denean, akabo! Gizonak amets egin dezake, leihotik bota dezake bere burua, adibidez, besoei eraginez hegan egin dezakeelakoan?, baina ametsa ameskeria bihurtzen denean dator hondamena: gizon hegalariak hegaldiari ekin ez beste txikitzen eta apurtzen du bere burua.
‎gizonaren neurria gizona bera da —Lurra unibertsoaren zoko batean dago, ez erdigunean! —, eta neurri horretatik ateratzen denean, akabo! Gizonak amets egin dezake —leihotik bota dezake bere burua, adibidez, besoei eraginez hegan egin dezakeelakoan—, baina ametsa ameskeria bihurtzen denean dator hondamena: gizon hegalariak hegaldiari ekin ez beste txikitzen eta apurtzen du bere burua.
2011
‎Zer egin dezake erbesteratuak bere egoera, normalizatzeko?, baina oraintxe bertan, alegia, sasian dabilela? Zer egin dezake bere buruarekin. Bistan baita, hainbat asmo, ekimen, txosten, sakabanatze, tiro, manifa eta bileraren despit, hemengook oraingoz ez dugula asmatzen ihesi dabiltzanak itzul daitezen moduko egoera sortzen.
‎Diferenteak gara, eta diferenteak izaten segitu nahi dugu, diote, beren aldetik, mugimendu horietako ordezkariek?: bizikidetza harmonian eratu ahal izateko herri eta kultura guztien arteko begirunea eskatzen dugu, aniztasuna dugu premisa eta ardatz horretarako, eta inork ez dezala bere burua inoren gainetik jartzeko asmorik eduki. Orobat, gure buruaren jabe izan nahi dugu aginte gaietan:
2013
‎Ez zeukan zer pentsaturik ere. Errekako korronte alaiak eroan dezan bere burua abandonatzen duen hostoaren moduan zihoan. No necesito silencio/ yo no tengo en qué pensar.
‎lanak emango zizkion edonori haren berbekin mintzeko; eta, bestalde, Darcy sekula ez zen inongo emakumerekin Elizabethekin bezain sorgindurik egon ordura arte. Gizonak benetan uste zuen, Elizabethek halako senide eta lagun xeheak izan ez balitza, bide labain samartsuan ikus zezakeela bere burua.
2015
‎Gaur egun, hortaz, abertzaletasuna nazioaren aldeko sentimendu primariotzat jo daiteke, egoera berezietan (zerbait irabazi edo galtzeko aukera dagoenean batez ere; dela gerra bat, dela kirol ekitaldi bat) azalarazten dena. Estatudun nazioetan abertzaletasuna nazioarekin eta estatuarekin nahasirik doa, eta, nazionalismoa azalarazi behar ez denez, jendeak abertzaletzat eduki dezake bere burua, nazionalista izan gabe, baina besterik gertatzen da estaturik gabeko nazioetan, hemen nazioari atxikirik ikusiko baitugu. Azkeneko kasu honetan, nazioa prozesu aktibo eta militantea da, eta zailago egiten da termino biak bereiztea; hortik abertzale eta euskal nazionalista sinonimo izatea Euskal Herrian.
‎Azken batean, lubakian dagoen soldaduak, agian, engaina lezake bere burua, ez da alferrik isuriko gure odola eta abar, eta kontsolamendu izpi bat aurkitu horretan, baina gaixoaren lubakitik ikusten den etsaia garaiezina da, gau iluna bezain beltza, eta berak badaki alferrik borrokatuko direla oraingo eta geroko armadak horren kontra, uko egin baitzion Adanek hilezkortasunari eta, bizitzaren zuhaitzari muzin eginik, ongiaren eta gaizkiaren jakitatearen zuhait...
2016
‎Tenorea heltzean otoi, suak jan nazala bere burua jaten duen bezala, eta maite nauzuenok, zuen malkoak gin eta tonika artean nahasi. Trago bakoitzean biziari segundo bat irabazi.
‎Dena den, behera erori ostean soka guztiak ongi lotuta daudela frogatzen duen trapezistak bezala, gobernuak ere aldaketaren sakontasuna neurtzera behartua ikus dezake bere burua, errealitate politikoa jota muturrekoa hartu nahi ez badu. Edo, gutxienez, hori pentsatzen du Uxue Barkos Nafarroako lehendakariak, aldaketa lasaia?
2017
‎Identitatea (euskalduna, europarra, emakumea, langilea) ongizatea bezain materiala da, eta mugen inguruko borroka subiranotasunaren inguruko borroka denez, mugagintza eta ongizatea aldi berean aztertu behar dira. Baina, nork gobernatu dezake bere burua. Gaitasun politikoa duenak, identitate egituratua duenak.
2018
‎Harrituta dirudi. Egia esan, ez zekien zer egin zezakeen bere burua aske ikustean. Albo batean dagoen motxila txikia hurbiltzen dio Saioak uhal batetik helduta.
2019
‎Bere existentzia justifikatzeko kezka duen gizabanako orok, hain zuzen, bere burua transzenditzeko behar zehaztugabe baten gisan sentitzen du existentzia bera. Emakumearen egoera, ordea, modu singular batean dago definitua; izan ere, nahiz eta gizaki guztiak bezala askatasun autonomo bat den, gizonek inposatzen diote Beste gisa etsi dezala bere burua aurkitu eta aukeratu beharra daukan munduan: emakumea objektu gisa finkatu nahi dute, eta immanentziara kondenatu, beste kontzientzia esentzial eta burujabe batek transzendituko baitu, beti eta beti, haren transzendentzia.
‎Haur guztiak saiatzen dira sedukzio jokaerak eta limurbideak erabiltzen bularra kendu ondorengo urruntze hori konpentsatzeko; fase hori pasatzera behartzen dute mutila, eta bere nartzisismotik libratzen dute, hura zakilean finkatuz; neskatoari, berriz, sustatu egiten zaio bere burua objektu bihurtzeko joera, haur guztiek duten joera hori. Panpinak lagundu egiten dio horretan, baina ez du rol erabakigarririk; mutilak ere maita dezake bere burua proiektatzeko darabilen hartz txiki bat, txotxongilo bat; haien bizitzaren forma globalean hartzen du bere pisua faktore bakoitzak, izan zakila, izan panpina.
‎pertsonaia anbiguoa da; norengandik sortua den, bada, huraxe akabatzen du, hala nola gertatzen baita Poeren ipuinetan, Dorian Grayren erretratuan, Marcel Schwobek kontatzen duen istorioan. Hala, emakumetzen denean, alabak heriotzara kondenatzen du ama; eta, guztiarekin ere, modua ematen dio bizirik iraun dezan bere buruaz harago. Amaren portaerak arrunt aldatzen dira alaba erabat garatzea zeren promesa iruditzen zaion:
‎Emakumearen amodio propioa asebeterik dago. Maitalearen besoetan utz dezake bere burua, baina ez da makurtuko borondate arrotz batera; ez diote plazera, jasanaraziko?, baizik onura osagarri halako bat irudituko zaio; emakumea ez da, harrapatua, izango, ordainsaria jasoko baitu.
‎Baina norberaren baitan etxe bat aurkitzeko, lehenik nork bere burua mamitu behar du obretan edo ekintzetan. Gizonak erdizka baino ez du interesik bere barrenaren aldera, eskura baitu unibertsoa bere osoan, eta proiektuetan berrets baitezake bere burua. Emakumea, berriz, ezkon komunitatean giltzapeturik dago:
‎esaterako, irakasle zahar pitin bat irrigarri batengana. Neska nerabea giltzapetua dagoen munduaz harago agertzen dira adineko gizon horiek, eta neskak, isilka, haientzat eskain dezake bere burua, haiei emana bizi, Jainkoari emana balego bezala: halako emate bat ez zaio batere umiliagarria, baizik libreki onartua, ez baititu haragiz desiratzen halako gizonak.
‎Satira bat da adierazteko Ingalaterra, mundu, ez dagoela faxismotik libre. Izan dezakeela bere buruaren kontzepzio gorena, aurreratua, sofistikatua, zibilizatua. Baina berdin gara daitekeela etxean atzerrian egon den piztia.
‎Orduantxe, laguna zorabiatu antzean eta armarik gabe ikusita, Inaxio zutik jarri, patxadaz galtzak jantzi eta, ezin eutsizko gorrotoz, oraindik lurrean datzan lagunari oldartzen zaio, gorputz osoan egundoko ostiko eta ukabilkadak joz. Manuelek, bere onera guztiz etorri gabe, apenas babes dezakeen bere burua lurrean bil bil eginda jarriz. Manuel bere kidearen aldetik hartzen ari den jipoia sekulakoa da, eta badaki duela luzaro jasan etengabeko kolpe zaparrada hori.
‎Orain arte, egoerak behartuta, bere helburuak lortzeko tresna gisa erabili du, noski, nahiz eta jakin, ederki jakin ere, pertsona batez era horretan baliatzea ez dela, inondik inora ere, etikoa. Honi dagokionez, baieztapen erraz batekin zuri lezake bere burua, hala nola: –Gerran etikak ez dik lekurik, adiskide!?
2021
‎Geure kariño guztiarekin gogoratu behar diogu Iparraldeko euskalkietatik datorren berba frantsestu bat erabiltzeak arrisku handiak dituela. Hori egiten duen bakoitzean, entzun dezala bere burua kanpotik, ahal badu. Baudelaireren antza hartu du, edo Tip y Coll en esketxarena?
2023
‎Argi zuen auzapeza agintetik botatzekotan abertzaleekin aliatu zuela. Ez zuen berak joan nahi eskean, postura ahulean jar zezakeelako bere burua eta ez ziotelako zerrendaburu postua eskainiko. Utzi behar zituen etor zekizkion.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia