2006
|
|
Aditu horrek dioenez, mezuak sortzen duen uste okerraren eta kontsumitzailearen erosteko erabakiaren artean ez da erlazio zuzenik behar, nahikoa da iragarkiak kontsumitzaileari itxaropenak sortzea, eta, ondorioz, promozio horretan interesa sorraraztea; aztertutako Citroën kasuari begiratuz, ez da kontratu bat sinatu behar publizitatearen engainuzko izaera
|
ez
zilegitzat hartzeko, baizik eta nahikoa litzateke hartzailea kontzesionarioan sartzea iragarkiak engainua sortu duela esateko. Berdin
|
|
Zuzentarauaren ikuspegitik omisioa espresuki jasotzeak ondorio okerrak izan ditzake, legearen interpretatzaileak oker joka baitezake. Ondorioz, hainbat kasu aldez aurretik zedarritutako kontzeptu zehatz eta hertsi horren barruan koka daitezke, testuingurua behar bezala aintzat hartu gabe, eta zilegiak izan daitezkeen jokaerak
|
ez
zilegitzat har daitezke (De la Cuesta, 1995: 142; Lema, 1995b:
|
|
Esanak esan, saio batean produktu bat aurkeztea
|
ez
zilegitzat hartuko da baldin eta bi baldintza betetzen badira; batetik, pertsona, jarduera, produktu edo zeinu bereizleak promozionatzeko helburuarekin azalduko dira telebistan; eta bestetik, publikoak ez du argi jakingo ia jarduera horrek izaera publizitarioa duen ala ez (De la Cuesta, 2002: 168).
|
|
Publizitatearen Lege Orokorraren 6 bis artikuluak
|
ez
zilegitzat hartuko du publizitate konparatiboan besteren izen ona gaizki erabiltzea: «Iragarleak ezin izango du ez dagokion abantailarik lortu lehiakide baten zeinu bereizlearen, merkataritza izenaren edo markaren izen ona erabiliz; bestalde, ezin izango dira baliatu beste lehiakide baten produktuen jatorrizko deitura, geografia izendapena edo tradizio bereziak babesten dituen deiturak.
|
2012
|
|
99 Dena den, Konstituzio Auzitegiak 2001eko martxoaren 26ko epaian garbi utzi zuen, ezin dela beti
|
ez
zilegitzat hartu baimendu ez den irudi baten hedapena publizitatean. Izan ere, egoera horretaz gain, kontuan hartu da irudia pertsona ezagunari dagokion edo aurreko kanpainetarako irudiaren gaineko ustiapen eskubideak eman dituen, eta abar.
|
|
Arrisku araua izateak, berriz, esan nahi du zigortuko duela ez bakarrik jokaerak benetako kaltea sortu izana, baizik eta jokaerak kaltea sor dezakeenean ere bai. Beraz, arauak aurreratu egiten ditu kaltearen ondorioak eta merkataritzako jokaerek kalteak sor ditzaketenean ere, jokaera
|
ez
zilegitzat hartuko dira. Hausnarketa bat dator Lehiaketa Desleialaren Legearen 4 artikuluaren lehenengo paragrafoaren interpretazioarekin.
|
|
Lehiaketa Desleialaren Legeak
|
ez
zilegitzat hartuko du publizitate konparatiboan besteren izen ona gaizki erabiltzea: «Iragarleak ezin izango du ez dagokion abantailarik lortu lehiakide baten zeinu bereizlearen, merkataritza izenaren edo markaren izen ona erabiliz; bestalde, ezin izango dira baliatu beste lehiakide baten produktuen jatorrizko deitura, geografia izendapena edo tradizio bereziak babesten dituen deiturak.
|
|
Horrela, alde batetik, konkurrentzia ez zilegitasun baten aurrean egon behar dugu edo izandakoaren aurrean, zeina demandatzaileak alegatu eta frogatu behar duen, epaile batek berretsi dezan, bere gauzatzearen probabilitatearen froga nahikoa ez delarik. Bestalde, beharrezkoa da demandatzailearen eta
|
ez
zilegitzat hartu nahi den jokaeraren arteko harreman bat egotea, haren interes ekonomikoak zuzenean kaltetuak edo mehatxatuak aterako direlarik jokaera desleialarengatik demanda ezartzeko momentuan. Hori da baldintza beharrezkoa demandatzailearengan legitimazio aktiboa aitortzeko, Lehiaketa Desleialaren Legearen 33.1 artikuluarekin bat.
|
|
Esanak esan, saio batean produktu bat aurkeztea
|
ez
zilegitzat hartuko da baldin eta bi baldintza betetzen badira; batetik, pertsona, jarduera, produktu edo zeinu bereizleak promozionatzeko helburuarekin azalduko dira telebistan; eta bestetik, publikoak ez du argi jakingo ia jarduera horrek izaera publizitarioa duen ala ez (De la Cuesta, 2002: 168).
|
|
Halaber, Lehiaketa Desleialaren Legearen 18 artikulu berriak honako hau ezartzen du: «Publizitatearen Lege Orokorraren arabera
|
ez
zilegitzat hartzen den publizitatea, desleiala izango da». Ondorioz, espainiar legegileak aurreikusten du publizitate ez zilegiaren barruan suposamendu garrantzitsuenen artean zenbaiten kalifikazioa lehiaketa desleialaren ekintzatzat, une honetan, horien artean engainuzko publizitatea azpimarratzen dugularik.
|
|
Aditu horrek dioenez, mezuak sortzen duen uste okerraren eta kontsumitzailearen erosteko erabakiaren artean ez da erlazio zuzenik behar, nahikoa da iragarkiak kontsumitzaileari itxaropenak sortzea, eta, ondorioz, promozio horretan interesa sorraraztea; aztertutako Citroën kasuari begiratuz, ez da kontratu bat sinatu behar publizitatearen engainuzko izaera
|
ez
zilegitzat hartzeko, baizik eta nahikoa litzateke hartzailea kontzesionarioan sartzea iragarkiak engainua sortu duela esateko. Berdin deritzo aditu horrek Auzitegi Goreneko 1997ko maiatzaren 8ko epaiari buruz Gorenak aztertu zuenari.
|
|
Zuzentarauaren ikuspegitik omisioa espresuki jasotzeak ondorio okerrak izan ditzake, legearen interpretatzaileak oker joka baitezake. Ondorioz, hainbat kasu aldez aurretik zedarritutako kontzeptu zehatz eta hertsi horren barruan koka daitezke, testuingurua behar bezala aintzat hartu gabe, eta zilegiak izan daitezkeen jokaerak
|
ez
zilegitzat har daitezke (De la Cuesta, 1995: 142; Lema, 1995b:
|
2016
|
|
Dutxa txikia baina erosoa, eta ur berogailua zaharra baina ondo zebilena. Ura eta gasa merkeak, beraz noizean behin dutxa
|
ez
zilegiak hartzen nituen, kontzientziak ezartzen zizkidanak baino luzeagoak. Batez ere sukaldean nonor zegoenean gosaria prestatzen, inork ikusten ez gaituenean gauzak nola egiten ditugun begiratzea atsegin bainuen, baita jendea honen arabera epaitzea ere.
|