Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 10

2000
‎Comteren ideietan oinarritu zen, beregandik ezagutzaren izate unitarioa hartuz, eta Duhem eta Poincareren konbentzionalismoan. Ez zuen zientziaren batasuna ikerketa espezializatuen batuketa lez ikusten, zientzi jarduera gobernatzen zuten printzipio komunetan (gemeinsame Prinzipien) oinarrituriko zerbait lez baizik. Comteren aurka, haatik, ez zuen onartu zientzi jarduera filosofoen esku utzi behar zenik, horren trukean zientzialariek beren mugak gaindi zitzaten zientziaren ikusmolde orokorrago bat besarkatzeko.
2001
‎Bi zientzia hauez gain Metafisika dugu, baina ez dugu zientzia gisa agertzen den Metafisikaren baten adibiderik eta, ondorioz, zera galdetu behar da: 3) Metafisika zientzia gisa oro har ahalgarri da?
2003
‎Alabaina, hemen aurkeztu duen idazkian6 badirudi Kuhnek honako tesi hau proposatzen duela: zientziaren logikak interes gutxi duela eta azalpenerako indarrik ez duela zientziaren historialariarentzat.
‎objektibotasuna eta egia kontzeptuak oldartzera. Haatik, ez SBS, ez RS ezta SBP ere, ez ziren erasoari erantzuten ahalegindu, ez zuten zientziaren eta teknologiaren irudiaren aurka instantzia desberdinetatik —komunikabideak, Unibertsitatea, erakunde politikoak... — bideratutako higadura prozesu hori aintzat hartu. ‘Zientziak egia bilatzen du’ ideiaren aurka filosofo eta zientzialari batzuek prestatutako argudio sorta azpimarragarria da prozesu horretan.
‎Pentsalari ausart eta iraultzaileak ere makurtzen dira zientziaren epaiaren aurrean. Kropotkinek garaiko erakunde guztiak suntsitu nahi ditu —baina ez du zientzia ukitzen— Ibsen oso urrun joan zen egungo gizateriaren baldintzak ezagutzera ematerakoan —baina oraindik zientziari eusten dio egiaren neurri bat delakoan— Evans Pritchard, Levi Strauss eta beste batzuek ere onartu dute ‘Mendebaldeko Pentsamendua’, giza bilakaeraren gailur bakarra izatetik urrun, beste ideologia batzuetan topatzen ez diren arazoek ukitzen dutel...
2004
‎Descartesek arrazoinamendu matematikoari ematen dion garrantzia funtsezkoa izan arren, hau ez da traba izango esperientziaren balio aparta onar dezan zientziari dagokionean. Esan bezala, berak du bururatu kontenplazio hutsean gelditzen den eta erabilpen praktikorik ez duen zientzia. Honi dagokionez, ez da ahaztu behar Diskurtsoaren bukaeran eta beste zenbait momentutan garbiro erakusten digula esperimentazioari ematen dion garrantzia.
‎Erabateko onaz, erabateko baliotsua denaz, bizitzaren azken zentzuaz hitz egiterakoan ez dugu zientzia formalik ez naturalik egingo (egin ahal izango), behin eta berriro tronpatuko gara, baina dogmatismo eta tranparik (demagogiarik) gabe esango duguna ez da zentzurik gabekoa izango ez alferrikako. Mistikoaren aurrean, benetan balio duenaren aitzinean ahoz eta idazlumaz isil gaitezke, betiko isildu ere.
2005
‎Honen zeregina, hain zuzen, gizakiak bere garapen prozesurako behar dituen erreferenteak lantzea eta eskaintzea da, gizabanakoari orain denetik geroan izatera irits daitekeenera hurbiltzen lagunduko diotenak. Honengatik ez ditu zientzia honek" errealki osatuak edo eratuak dauden karakterearen ezaugarriak bakarrik deskribatu behar", baizik eta" baita izatera irits daitezkeen edo luketen haiek ere" 33 Gizakiari buruzko haren teoria, kontraesankorra badirudi ere, ez da hainbeste teorikoa baizik eta batez ere praktikoa: beronek, gizakiaren ezagutza teoria batean geratu gabe, gizabanakoentzako humanizazio proiektu bat jarri nahi du martxan.
2008
‎1 Lehenengo atalean, Aristotelesek ez ditu zientzia (episteme) eta artea (techne) bereizten, testuinguru horretan, filosofoak bataren eta bestearen berezitasun komunak nabarmendu nahi baititu. Izan ere, esperientziaren aurrean, zientzia eta artea jakintza unibertsalak eta kausei buruzkoak dira.
‎4 Nolabait (pos), hau da: jakintsuak ez ditu zientzia partikularrak, banan banan hartuta, zehatz mehatz ezagutzen; baina zientzia partikularrak kausa eta printzipio lehenei buruzko jakintza unibertsalaren menpe dauden neurrian, jakintsuak haiek ere ezagutzen ditu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia