2000
|
|
Comteren ideietan oinarritu zen, beregandik ezagutzaren izate unitarioa hartuz, eta Duhem eta Poincareren konbentzionalismoan.
|
Ez
zuen zientziaren batasuna ikerketa espezializatuen batuketa lez ikusten, zientzi jarduera gobernatzen zuten printzipio komunetan (gemeinsame Prinzipien) oinarrituriko zerbait lez baizik. Comteren aurka, haatik, ez zuen onartu zientzi jarduera filosofoen esku utzi behar zenik, horren trukean zientzialariek beren mugak gaindi zitzaten zientziaren ikusmolde orokorrago bat besarkatzeko.
|
2001
|
|
Bi zientzia hauez gain Metafisika dugu, baina
|
ez
dugu zientzia gisa agertzen den Metafisikaren baten adibiderik eta, ondorioz, zera galdetu behar da: 3) Metafisika zientzia gisa oro har ahalgarri da?
|
2003
|
|
Alabaina, hemen aurkeztu duen idazkian6 badirudi Kuhnek honako tesi hau proposatzen duela: zientziaren logikak interes gutxi duela eta azalpenerako indarrik
|
ez
duela zientziaren historialariarentzat.
|
|
objektibotasuna eta egia kontzeptuak oldartzera. Haatik, ez SBS, ez RS ezta SBP ere, ez ziren erasoari erantzuten ahalegindu,
|
ez
zuten zientziaren eta teknologiaren irudiaren aurka instantzia desberdinetatik —komunikabideak, Unibertsitatea, erakunde politikoak... — bideratutako higadura prozesu hori aintzat hartu. ‘Zientziak egia bilatzen du’ ideiaren aurka filosofo eta zientzialari batzuek prestatutako argudio sorta azpimarragarria da prozesu horretan.
|
|
Pentsalari ausart eta iraultzaileak ere makurtzen dira zientziaren epaiaren aurrean. Kropotkinek garaiko erakunde guztiak suntsitu nahi ditu —baina
|
ez
du zientzia ukitzen— Ibsen oso urrun joan zen egungo gizateriaren baldintzak ezagutzera ematerakoan —baina oraindik zientziari eusten dio egiaren neurri bat delakoan— Evans Pritchard, Levi Strauss eta beste batzuek ere onartu dute ‘Mendebaldeko Pentsamendua’, giza bilakaeraren gailur bakarra izatetik urrun, beste ideologia batzuetan topatzen ez diren arazoek ukitzen dutel...
|
2004
|
|
Descartesek arrazoinamendu matematikoari ematen dion garrantzia funtsezkoa izan arren, hau ez da traba izango esperientziaren balio aparta onar dezan zientziari dagokionean. Esan bezala, berak du bururatu kontenplazio hutsean gelditzen den eta erabilpen praktikorik
|
ez
duen zientzia. Honi dagokionez, ez da ahaztu behar Diskurtsoaren bukaeran eta beste zenbait momentutan garbiro erakusten digula esperimentazioari ematen dion garrantzia.
|
|
Erabateko onaz, erabateko baliotsua denaz, bizitzaren azken zentzuaz hitz egiterakoan
|
ez
dugu zientzia formalik ez naturalik egingo (egin ahal izango), behin eta berriro tronpatuko gara, baina dogmatismo eta tranparik (demagogiarik) gabe esango duguna ez da zentzurik gabekoa izango ez alferrikako. Mistikoaren aurrean, benetan balio duenaren aitzinean ahoz eta idazlumaz isil gaitezke, betiko isildu ere.
|
2005
|
|
Honen zeregina, hain zuzen, gizakiak bere garapen prozesurako behar dituen erreferenteak lantzea eta eskaintzea da, gizabanakoari orain denetik geroan izatera irits daitekeenera hurbiltzen lagunduko diotenak. Honengatik
|
ez
ditu zientzia honek" errealki osatuak edo eratuak dauden karakterearen ezaugarriak bakarrik deskribatu behar", baizik eta" baita izatera irits daitezkeen edo luketen haiek ere" 33 Gizakiari buruzko haren teoria, kontraesankorra badirudi ere, ez da hainbeste teorikoa baizik eta batez ere praktikoa: beronek, gizakiaren ezagutza teoria batean geratu gabe, gizabanakoentzako humanizazio proiektu bat jarri nahi du martxan.
|
2008
|
|
1 Lehenengo atalean, Aristotelesek
|
ez
ditu zientzia (episteme) eta artea (techne) bereizten, testuinguru horretan, filosofoak bataren eta bestearen berezitasun komunak nabarmendu nahi baititu. Izan ere, esperientziaren aurrean, zientzia eta artea jakintza unibertsalak eta kausei buruzkoak dira.
|
|
4 Nolabait (pos), hau da: jakintsuak
|
ez
ditu zientzia partikularrak, banan banan hartuta, zehatz mehatz ezagutzen; baina zientzia partikularrak kausa eta printzipio lehenei buruzko jakintza unibertsalaren menpe dauden neurrian, jakintsuak haiek ere ezagutzen ditu.
|