Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2000
‎Adimenaren ekimena, giza pentsamendua alegia, oldozte bidea da funtsean, aritzeluzea: tximistak ez bezala, gizakiak ez baitu errealitatea une bakar batean argitzen, ezdu mundua hitz bakar batez azaltzen, denboraren beharrean baita. Gehienez ere, hitzbakartuen nahiz mintzo ez osoen bidez, errealitatearen osotasuna osatzen dutenosagaiak ezagutarazi ditu banan banan.
‎Hortaz, oso aintzakotzat hartzeko moduko bitartekotza gertatzen da, batez ere informazio ikuspegitik eta hotsaren balio dokumentaletik. Teknikak ez du errealitatea den bezala islatzen, zenbait aldakuntzaren bidez baizik, zeintzuei, nahita egiten diren manipulazioetatik bereizteko,, naturalak, dei diezaiekegun.
‎Azken hauek giro bat ematen dute aditzera. Beti, beharbada, ez dute errealitate baten irudi konkretua ematen, baina testuingurua iradokitzen dute, egintza bat gertatzen deneko giroaren parte dira. Batzuetan, lehen planoan ere ager daitezke, sakonetik irtenez.
2001
‎Itxuraz bere eleberriak errealitatearekin duen lotura estua adierazi nahi diguidazle ondarrutarrak, ez ahantzi, zentzu horretan, Arrandondo izenaren izaeraanagramatikoa?. Errealitatea islatze soiletik urrundu bada. Brix eta Tramanarenhizkera gordinaren aurrean hartzen duen joera autozentsuratzailea lekuko?, errealitate hori eufemizatzeko izan da, inolaz ere ez bere zati bat ezkutatzeko asmoz.Bakhtin en ikuspegi dialogikotik ikusirik, ordea, Kresalak ez luke errealitatearekiko harreman partzial eta ideologikoa baino. Ohiturazko eleberriak, edo teorizatzaile errusiarrak idilio erregionalista deitzen dion horrek, errealitatearen zati batisolatu eta idealizatu egiten du, euskara eta erlijio katolikoa nagusigo solipsistabatean batzen dituen herrixka, gure kasuan?, ontologikoki polifonikoa deneleberriaren izaera sakonari muzin eginez, errealismotik at geratuz.
2003
‎Horietako bat aurkituko du irakurleak hurrengo orrialdeetan, baina beste batzuk jorratzea ere posible da. Beraz, ez dut errealitate osoa azaltzeko inongo asmorik. Aukeratu dudan esparrua Unibertsitatea eta euskara lotzen dituena da, hirurogeita hamarreko hamarkadan hedatu zen aldarrikapenetako bat.
2007
‎Esan nahi baita, esanahia bere konplexutasun linguistiko antropologiko psikosozial guztian hartu dugula, Sapir-ek 1929an hizkuntz determinismoaren bi printzipio oinarrizko formulatu duenean: errealitatea (soziala) hizkuntzak zertzen duela, eta hizkuntzen artean diferentziak halakoak direla, ezen eta ezein hizkuntza bik ez dutela errealitate sozial bat bera zertzen.
2011
‎Autodeterminatzen ohituak daude eta fantasiaren bidez beren buruaren irudi indartsua irudikatzen dute. Beren buruaren irudi puztu hori ez dute errealitatean oinarrituta egiaztatzen, mendean hartuko dituzten harremanetatik ihes egin eta fantasian babesten baitira. Bakartu egiten dira eta ez dituzte besteen ikuspegi eta jarrerak partekatzen.
‎Psikotikoak afektua errepresentaziotik bereizten du, desira ez du errealitatean edo objektuan inbertitzen; desirak haluzinazioz betetzen ditu; prozesu primarioa nagusitzen da harengan. Ez du pentsatzen, beraz, prozesu sekundarioek indarrik ez dute harengan; hitz egin baino gehiago hitzekin jokatzen du, hizkuntza ekintzaren esparru berean kokatzen baitu.
‎Antolamendu neurotikoaren larritasun berezia zikiramendu edo irentze mehatxuari dagokiona da, eta ez zatikamendu arriskuari dagokiona. Neurotikoak ez du errealitatea ukatzen, baizik eta hura defentsa mekanismoz eraldatu egiten du. Gurasoekiko harremanak modu triangeluarrean egituratuta daude, eta atsegin printzipioaren eskakizunak errealitate printzipioaren menpean gelditzen dira.
2012
‎...otan kritikatzen duenez, balioabsolutu asko, paperean hain gloriosoki eta dogmatikoki absolutizatuak daudenhoriek baino gehiago, ohituraren eta zirkunstantzia historiko sozialen bidez gizartebatek inplizituki zehaztuak dituen eta betetzen dituen horiek dira, sinple sinpleak.Balio absolutuak, isilpeko premisak besterik ez dira, inplizituki deklaratuak, ezfundamentatuak (paper batean fundamentatzeak ez baititu errealitatean absolutuegiten), gure elkarbizitza arautzen dutenak (ilara egin autobusean sartzeko, eta abar). Azurmendik bikain azaltzen digu erlatibismoaren eta objektibismoaren artean omendagoen ezikusia.
‎...otan kritikatzen duenez, balioabsolutu asko, paperean hain gloriosoki eta dogmatikoki absolutizatuak daudenhoriek baino gehiago, ohituraren eta zirkunstantzia historiko sozialen bidez gizartebatek inplizituki zehaztuak dituen eta betetzen dituen horiek dira, sinple sinpleak.Balio absolutuak, isilpeko premisak besterik ez dira, inplizituki deklaratuak, ezfundamentatuak (paper batean fundamentatzeak ez baititu errealitatean absolutuegiten), gure elkarbizitza arautzen dutenak (ilara egin autobusean sartzeko, eta abar). Azurmendik bikain azaltzen digu erlatibismoaren eta objektibismoaren artean omendagoen ezikusia.
2014
‎dena ezeztatzen, baina, berez? den hori ulertzeko duen moduak osatzen du egia.Naturak ez du errealitaterik giza ekintzaz berrartu ez den arte eta giza natura bera ez da salbuespena» (I, 76).
2015
‎5 Prezioek paper garrantzitsua jokatzen dute5 Prezioak eta aldaketa teknologikoaren papera eskasia adierazten dutelako, eta, ondorioz, gutxietsiak dira. Prezioek ez dute errealitatea ordezkaketa eta aurrerakuntza teknologikoa aditzera ematen kanpo eraginen existentzia sustatzen dute. Nahiz eta aldaketa teknologikoa dela-eta.
2017
‎Beraz, errealitatea genero eragilearen iragazkitik pasatu behardela kontuan hartzen dugu. Egia esan, iturri gehienek ez zuten errealitatea guztiz objektibokikontatzen, eta eginkizun ezberdinak igarri zitezkeen. Sarritan audientzia konbentzitzekoahalegina nabaria zen:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia