Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 36

2003
‎Hauen arabera, orduko gizabanakoa honelakoa zen: gizabanakoak ez zuen erlijiorik, ez herritar nortasunik ezta nortasun sozialik. Kontzepzio hau arrunt abstraktua izanik ere, estatuaren kontzepzioan nagusitu zen.
‎Zenbait gauza zehaztu nahi nuke, hala ere. Gizabanakoak ez zuela erlijiorik, ez herritar nortasunik, ez izaera sozialik erran dut. Frantzian estatua eta eliza bereiz doaz eta horrela etorri dira gaur arte.
2006
‎Eguzkiaren kolorea nagusitu zen Dianaren mazeletan. Anarteraino inoiz ez genuen erlijio solasik erabili gure artean. Istant batez isilik egon zen.
2009
‎Historia, bai euskararen herriaren eta bai kristau fedearen desegileago begitantzen zitzaion naski, egile baino). Badakigu erlijioa edo Jainkoa berez gehiago dena, zirkunstantzia historiko batzuk edo kultura konkretu bat baino (antzinako Grezian eta Germanian ere badaude, edo Afrikan, kristautasunarekin zerikusirik ez duten erlijio polit askoak), edo politika hau eta hori baino. Alabaina baita ere, ikasi askoa dugu, esanak esan, gure herriko erlijio konkretua, historiko eta soziologikoki, h. d., errealki, ez idealki, de fakto jada hala bakarrik eman daitekeen bezala, ez dela besterik aspaldi politika jakin bat baino, euskaldunontzat ez lehen eta ez gero positiboegia, herabetsu esateko?, eta historian ez dela berriro inoiz izango, bere barru barruraino, ez axalean bakarrik, politizatua delako betiko.
‎Apurka apurka zure mundu zaharra gotik behera doa, seguru asko zeu ohartu gabe. Ikaslagun zenbait protestantea duzu, islamista palestinar eta indonesiarrak, judu errusiar bat (denbora guztian juduei buruz aritzen dena; baina sinagogara doa, behin joan zinen zeu ere berarekin); Berlingo neska bat, jentil perfektua, ideiarik ez zuena erlijioaz, eta galderarik ezustekoenak egiten zituena beti, lagun kuttuna oraintxe ere hainbat urte pasa eta gero. Zure 68ko maiatza ez zen eztanda bat izan, eboluzio leun kasik sumaezin bat baizik.
‎Filosofo edo zientifiko modernoa, gizasaldotik bereizia bere berezitasunaren uste burgoiaz eta bere begikotasun ilustratuaz gutxiengo selektoentzat, oso goitik sentitzen da herri xumetik eta horren premietatik. Berak ez du erlijio herritarraren beharrizanik, berea erlijio goragoa da. Azpimarratu behar da Gandiagaren herri xumea ez dela herri idealizaturen bat:
‎Hori dela-eta, espiritu aldaketa hori beste aukera bat zen euren propaganda gizarteko eremu guztietara ailegatzeko. Hala ere, Zeruko Argia k ez zuen Jaungoiko Zaleren bide bera hautatu eta ez zituen erlijiotik kanpo zeuden gaiak, politika edo hezkuntza, esaterako, jorratu.
‎Mistikaz ari naizenean, ez nabil erlijio ekintza batez, baizik eta gizakiak ezezagunaren aurrean duen jarreraz, hor sumatzen duen gauza bera baino sublimeago horren aurrean. Ez du erlijio dogma batekin zerikusirik, haatik, jarrera bat da. Gizakien ahalmen horiek, jakin mina tartean, dira dugun gauzarik handiena.
‎Eta hauxe Panuzzoren erantzuna: " Golek ez dute erlijiorik".
2010
‎«Dena onartuko dugu, gauza bat izan ezik, ez dugu erlijioz aldatzea ametitu­ko?».
‎Matxinen bertsoetan, baina, ez dago holakorik. Matxinek, fededun zintzoa izanagatik, ez du erlijioa erabiliko bere arrazoiak indartzeko; azken bertsoan, hori bai, Jainkoa ipiniko du gerla egitada guztien juje: –Jainkoak jujaturen tik horiek denak?.
‎Eskandalizatuta zegoen ama. Erlijioa ematen zigun fraideak ez zuen erlijioaz bakarrik hitz egiten, eta bere liburutegi txiki pertsonalaren parte bat eramaten zuen ikasgelara kartoizko kaxa batean, guk bere liburuak klasean irakurtzeko, edo etxera eramateko nahi izanez gero.
‎" Kongresoak ez du erlijio ezarpenaren gainean legerik aterako, ezta haien praktika debekatuko ere".
2011
‎Erlijioak etikaren sorburu izateari utzi dio, arazo pribatua bihurtu da, hautu pertsonala, alegia. Ez dugu erlijioaren beharrik ez etikoki jokatzeko, ez mundua antolatzeko, ez zintzoagoak izateko.John Rawls, XX. mendeko pentsalari politiko garrantzizkoena, bihotzekoak jota hil zen 2002an, 82 urte zituela.
‎Ni ez naiz inoiz elizara joan izan, ez naiz erlijio zalea, ez dut erlijioetan sinesten, baina sinesten dut espirituan, gure haragia traszenditzen duen zerbaitetan. Denok bat garela sentitzen dut, uste dut ni bat naizela kalean dabilen zakurrarekin, zurekin edo munduaren beste puntan dagoen eskimal batekin.
‎barne. Bortxaren eztabaida ez badugu erlijio mailan tratatu nahi, inportantea da ohartzea azken helburuok kulturazkoak direla, erlatiboak; eta aintzat hartzea azken helburuaren komuntasun difuso hori, bai noraezeko oinarri amankomun bezala orain elkarren onarpenerako eta dialogoaren abiapunturako (subjektu moral gisa denok berdinak gara: inork inori, pertsonari?
2012
‎barne. Bortxaren eztabaida ez badugu erlijio mailan tratatu nahi, inportantea da ohartzea azken helburuok kulturazkoak direla, erlatiboak; eta aintzat hartzea azken helburuaren komuntasun difuso hori, bai noraezeko oinarri amankomun bezala orain elkarren onarpenerako eta dialogoaren abiapunturako (subjektu moral gisa denok berdinak gara: inork inori, pertsonari?
‎Aurrenekoa da, nork bere pentsamenduak dituela onarturik, elkartzen dituena eta ez bereizten dituena bilatzen dutela bestearengan; horretarako, nahitaezko baldintza dute bestearengan uste ona jartzen jakitea ezagutzen ez den eremurantz elkarrekin joateko. Masoiek egiten dutela dioten bezala, ez dute erlijioaz eta politikaz hitz egiten, edo, zehatzago esanda, ez dute fede edo alderdi politiko jakin bati buruz jarduten. Erlijioek eta ideologiek bereizteko joera dute (Frankfurteko Eskolako adiskideek izango lukete zer erantsi honen inguruan) eta afaltiarren borondate nagusia, esan bezala, elkartzen dituenaren bila aritzea da.
‎Eliz mutilarekin zirri lanetan barrena, beraz, erretoreak ez zuen erlijioa inbokatzen halako debekuaren zirrara edo eskaintzeko. Hau da:
2013
‎«Mistikaz ari naizenean, ez nabil erlijio ekintza batez, baizik eta gizakiak ezezagunaren aurrean duen jarreraz, hor sumatzen duen gauza bera baino sublimeago horren aurrean. Ez du erlijio dogma batekin zerikusirik, haatik, jarrera bat da. Gizakien ahalmen horiek dira, tartean, jakin mina?
2014
‎Egia da Jesusen jarraitzaile moderno egiteak pixka bat lehen momentuetan nahastea dakarrela, dena aldrebes balego bezala baita itxura batean, aldrebes baino diferentea dela erran genuke, hobea, guk ez dugulako erlijio kristaua sinplifikatzen Shopenhauerren moduan, adibidez, baina ni nago ezen kristauok, geure barneko psikologian, ez garela diferente besteekin konparatuta, eta denok daukagu geure buruan hoberenaren, onenaren eta ederrenaren aldeko halako joera noblea, eta kristauok Jesus topatu dugu nobleena, alderik ere ezin daiteke neurtu bigarrenarekin, permititzen bazait txapelketa bezala a... Jakinduria sobrenaturalak, goragokoa denez gero, bere baitan konprenitzen ditu beste guztiak, mundanala ere, bistan dago, eta Nietscheren filosofia jakinduria mundanal molde bat baizik ez da.
2015
‎Roger Etchegaray kardinal ezpeletarrak Joanes Paulo Aita Sainduaren denboran Pekinera egin zuen bidaia diplomatikoak bideak ireki zituen, baina geroztik bide erditan daude; parte bihi batek ez ditu ez hautsi nahi, ez eta hobetu ere. Pekinek katolikotasun txinatarra bultzatzen du ofizialki, erakusteko ez duela erlijioen beldurrik, eta berak izendatzen ditu apezpikuak. Hara hor puntu bat ezin onartua Vatikanoarentzat, betitik honek baititu zuzenean izendatzen apezpikuak mundu osorako.
2016
‎Ez zen izan bigarren dantzaldiaren erdira arte noiz eta, beren mugimenduetan egiten zituzten geldiune batzuk zirela medio, zeinetan baitzirudien guztiek begiak goratzen zituztela, imajinatu bainuen bereiz nezakeela halako igotze izpiritual bat, poztasun soilaren kausa edo ondorio den alaitzetik ezberdina. Hitz batean, uste izan nuen Erlijioa ikusi nuela dantzarekin batera nahasia, baina nola egundaino ez nuen Erlijioa hain okupatua ikusi, betiere ni tronpatzen dabilen irudimenak sorturiko ilusio horietariko bat zela pentsatuko nukeen, baldin eta gizon zaharrak dantza amaitu orduko esan izan ez balu betidanik dantzatu izan zirela modu horretan; eta bere bizi guztian beti arautzat hartu izan zuela familiakoak dantzara eta libertitzera deitzea afaria bukatutakoan; ezen gogo alaitsua eta pozez beteri...
‎Hala ere, orain kontuak aldatu egin dira Heziberrirekin. Lehen bazegoen aukera curriculuma emateko, inork ez bazuen Erlijioa eskatzen maila berean; orain, berriz, derrigorrez Baloreak izeneko irakasgaia eman behar da, LOMCEk derrigortzen duelako. Ez hori bakarrik; Batxilergoko 2 mailan ere, eskaini egin behar da Erlijioa.
‎Elizatik bakarrik. Zuzenbide kanonigoak dio pertsonen aurrean ezkondu behar duzula lehenik jainkoaren aurrean ezkontzeko segidan, eta lehenagoko emazte haiek ez zuten legearen arabera egin nahi, ez zutelako pentsioa galdu nahi, baina ez zuten erlijioaren kontra bizi nahi ere, eta Elizatik ezkontzen ziren, salbuespen gisa. Orduan, pentsatu genuen gure amari eskatzea Etxegarai kardinalari idaztea.
2017
‎Erlijioa pertsona askorentzat opioa izan daiteke, baina erlijioaren irakurketa okerrengatik da. Nire bizitzan ez dut erlijiorik jarraitzen, baina erlijioa dutenek ikasi eta ondo aztertu lukete, beste inoren interpretazioen menpe egon gabe. Hartara, Gazan eta mundu islamiarrean, emakumeen ahalduntze handiagoa gertatuko litzateke.
2018
‎Iluntasunak baizik ez gintuen beldurtzen. Ez genuen erlijio aztarrenik, ez mundu ikusezinaren kontzepturik. Mundu erreala baino ez genuen ezagutzen, eta gauza errealei genien beldurra, arrisku zehatzei, ehizan jarduten zuten haragi odolezko piztiei.
2019
‎Oraingoan, ordea, fedea galdu eta burua handik askatu duten bi pertsonaien bizialdi berri baten bidetik. Leopold Bloom eta Stephen Dedalus, nobelako bi pertsonaia nagusiek, zeinek Joyceren beraren alter ego rola jokatzen baitute, ez dituzte erlijioaren erreferente kulturalak galdu, haietan hezi zituzten: fedea galdu dute, baina kultura erlijiosoa ez Beste modu batean manifestatzen da, beraz, ez mendekotasun moduan, ezta krisiaren bidetik ere, errebelamenduzko epifania laikotu bat baliatuz baizik:
2020
ez dut erlijiorik,
2022
‎Are, begira historian zehar zenbat irakurketa egin diren ebanjelioaren inguruan, eta zer ezberdinak. Hori bai, kulturatik hurbildu naiz; ez du erlijioarekin deus ikustekorik.
‎Gotzaindegiak elizaren erabilera lagatzeko asmoa berretsi du. " Elizako eta haren inguruko gertakarien zama emozional handia dela eta, oroimena kokatzeko leku aproposa da", adierazi dute; elizak ez du erlijio ofiziorik 2014az geroztik.
‎Dogmek agian ez dute erlijio baten zona itsuak saihestea beste funtziorik (Jesusen berpizkundea, Mariaren birjintasuna, Trinitatea...). Ulertezina egiten zaidana da politika bezalako hain egintza beharrezko bezain zibil batean zein errotuak egon ohi diren dogma ideologikoak eta jarrera dogmatikoak.
‎Laburbilduz: ez dute erlijio sinesmenik. Ez dirudi munduaren eta naturaren inolako ezagutza objektiborik dutenik; eta, errematatzeko, ez dute gizon emakumeei zibilizatu titulua emango dien inolako idazkera zantzurik.
‎Lekuak ez du erlijioaren beharrik
‎Hiru eguneko gure konklabean ez dugu erlijio kontuekiko aipurik detektatu. Musulmanak izango dira gehienak, apur bat arakatuta atera dugun ondorioaren arabera.
‎Baina Frantzian alderantziz da, legala dena herriko etxekoa da. Batez ere, guk ez dugu erlijioan sinesten eta gure haurren bataiatzeko asmorik ez dugu. Gure egoeran, niretzat beharrezkoa da ezkontzea, nahi baitut dokumentu ofizialetan ager dadin nire haurren aita nor den, zer gerta ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia