2007
|
|
Armiñok ironiaz dioen bezala: ?
|
Ez
dago Jainkoaren izatearen alde hau baino aldrebeskeria handiagoz gauzatutako aldarririk?. Bide beretik, Carvalho Calerok ere frogabide, estetiko?
|
2009
|
|
eta San Frantzisko). Honezkero biek daukaten problema da, denak kontziente direla, giza mintzairarik
|
ez
dagoela Jainkoaz modu egokian mintzatzeko; eta batak zein besteak, Jainkoaz hitz egiteko, antropomorfismoez behar dutela nahitaez baliatu. Jainkoa gizon emakumearen antzera irudikatuz.
|
|
Eta itxaropenok jartzen dute fedea, Jainkoa. Federik gabe
|
ez
dago Jainkorik; Jainkoa fededunarentzat bakarrik dago.
|
|
hau gizakiaren harrigarria, zentzua positiboki falta denean, hala ere beharbada zentzua dago, zentzu absentea, Jainko absentea. Absolutuki
|
ez
dagoen Jainko hori, Jainkoaren uko hori, zentzu ororen ukoa (halako irakurketa hori Auschwitzena), fededunaren badagoena bezain Jainko izan bide daiteke. Absurdoaren Jainkoa, Jainko absurdoa (Abrahamen Jainkoa).
|
|
Ohartzen dut ekibokoetan korapilatzen ari naizena.
|
Ez
dagoen Jainko batez ari naiz mintzatzen, eta haren zentzu bat posible dela. Améryk honela deskribatzen du intelektual zientistaren, arrazoimen moderno klasikoan hezitakoaren egoera Auschwitzen (hori zen judu askoren kasua), etsipen gorrira eta autodefentsa instintibo soilera murriztua:
|
|
hasita bilatuko dira etikaren, erlijioaren, mitoaren oinarriztapenak edo legitimazioak, zentzuak (jeneralean autoreok existentzialismoaren inguruan mugituko dira, Améry ere bezala). Bazegoen Jainko baten ordez,
|
ez
dagoen Jainko bat (hots, historia bidatzen ez duena, Probidentziarik ez dena, munduaren barruan ezeren kausa bezala eragiten ez dabilena, ezer ez dena); baina, krimen guztiekin ere, giza ekintzak pasatzerik ez duen muga absolutuaren Jainkoa(, sakratua?), esate baterako. Jainkoa pentsagarriaren, izangarriaren, zilegizkoaren muga absolutu bezala:
|
|
Deskribapen lasai lazgarria da Pliniok egiten duena, jendea nola zalapartaka ihesi doan sumendiak jaurtiriko hauts hodeiaren peko ilunpetan, gaua bera baino ilunagoan, ikaratua, aztoratua, nora ez dakiela, zer jazotzen ari den ulertzen ez duela. Andreak adiaka, zinkurinka umeak, gizonak alarauka, gurasoak haurrei eta haurrak gurasoei hoska, senar emazteak elkarri deiadarka, eta, euren desesperazioan, anitz jendek eskuak Jainkoengana jasotzen zituen, eta beste askok inon
|
ez
dagoela Jainkorik jada, interpretatzen, zuen, eta heldua zela munduaren azkena eta betiko gaua?
|
|
Jainko judu kristau Bakarraren existentzia ez da Olinpoko edo Walhallako ugariena baino egiantzekoago.
|
Ez
dago Jainkoaren existentziaren probarik, errepikatzen du behin eta berriro. Are, Jainkoari, arimaren hilezkortasunari, etab., arrazoimenaren probarik ez edukita, fedearekin existentzia aitortzeak, ezertarako ez du balio eta inolako justifikaziorik ez du.
|
|
Baldintza kultural eta intelektual batzuetan bakarrik uler daiteke zerbait jainkozko bezala, eta gure baldintzak ez dira ordukoak. Jainkorik pentsatzeak historia du (euskal mitologian
|
ez
dago Jainkorik, gutxiago kreatzailerik). Jainkoa bat bakarra izateak historia du.
|
2010
|
|
Eta niri, hura ikusi eta nik neuk pairatu nituèn minez oroituta, biktimarenganako errukia nagusitu zitzaidan, baita halako ezintasun bat ere, gizonarekiko fidakaiztasunarekin batera? irudi hartan
|
ez
baitzegoen Jainkoaren eskurik, gizonarena baizik, eta gizonarena bakarrik!
|
|
Aitor dut eta onartzen dut, hasteko,
|
ez
dagoela Jainkoaren existentziaren ez aldeko eta ez aurkako froga erabatekorik, eta horra hor nire lehen muga. Hala eta guztiz ere, ez nago, ez, isiltzeko, ea nik irekitzen dizudan bidea, nire gogoeta pertsonalez gain, irakurketa askoren ondorioa ere badena?
|
|
Baina jainkozaleak egoskorrak zarete, bai, eta, erantzukizuna zuen gainetik egotzita, hara zer asmatu duzuen orain: . Bueno, ongi da, onartzen dugu
|
ez
dagoela Jainkoaren existentzia frogatzeko arrazoibide sendorik, baina froga al dezakezue zuek aurkakorik??. Eta guk amua irentsi, eta frogak asmatzeari ekiten diogu?
|
|
Aitor dut eta onartzen dut, hasteko,
|
ez
dagoela Jainkoaren existentziaren ez aldeko eta ez aurkako froga erabatekorik, eta horra hor nire lehen muga. Hala eta guztiz ere, ez nago, ez, isiltzeko, ea nik irekitzen dizudan bidea —nire gogoeta pertsonalez gain, irakurketa askoren ondorioa ere badena— aintzakotzat hartzen duzun... baita ulertu ere Jainkoagan ez sinestea arrazionalagoa izan daitekeela —hori gutxienez! — sinestea baino.
|
|
Baina jainkozaleak egoskorrak zarete, bai, eta, erantzukizuna zuen gainetik egotzita, hara zer asmatu duzuen orain: " Bueno, ongi da, onartzen dugu
|
ez
dagoela Jainkoaren existentzia frogatzeko arrazoibide sendorik, baina froga al dezakezue zuek aurkakorik?". Eta guk amua irentsi, eta frogak asmatzeari ekiten diogu... jakin dakigun arren ez dagoela erabateko frogarik... nahiz eta niretzat errealitatea bera den, Darwinen teoriei esker gero eta hobeto esplika dezakeguna, frogen arteko froga... esan ere, esan baitezaket %99an nagoela konbentzituta esaten dizudanaz —%99an sentitzen naizela ateoa, alegia, eta %1ean agnostiko—, nahiz eta onartu beharrean nagoen, halaber, Kanten kasuan bezala, nire desio sutsuek ere izan dezaketela portzentaje hauetan beren zerikusia, irtenbide guztien artean Jainkoaren existentziaren posibilitatea jotzen baitut beldurgarrientzat.
|
|
Argazkiak erakusten zuèn biktimak, bestela, ahoa zabalik zuen —Munchen Garrasiarekin ez zuen alde handirik, ez horixe! —, eta aho zabalduak dramatismo berria eransten zion berez ere aski dramatikoa zèn eszenari. Eta niri, hura ikusi eta nik neuk pairatu nituèn minez oroituta, biktimarenganako errukia nagusitu zitzaidan, baita halako ezintasun bat ere, gizonarekiko fidakaiztasunarekin batera... irudi hartan
|
ez
baitzegoen Jainkoaren eskurik, gizonarena baizik... eta gizonarena bakarrik!
|
2014
|
|
Planta auxe dauka aurretik artua; eta ebanjelioen lekukotasuna gauza batzuetan onartzen dizu, eta beste batzuetan ez, «parti pris» orren arabera. Razionalista den aldetik, arentzat
|
ez
dago Jainkorik, edo beintzat ortaz ezin jakin genezake deus. Mundua bere kasa utzita dago, lege itsu batzuen menpean.
|
2015
|
|
Nork esan du
|
ez
dagoela Jainkorik?
|
|
Sokratesek bere burua epaileen aurrean defenditu beharra dauka, hiriari
|
ez
dagozkion jainko berriak asmatzeaz eta gazteak usteltzeaz salatu baitute, eta heriotza zigorra eskatu. Filosofoaren aurkako politikoen, literatoen, militarren eta apaizen mendeku goseak bultzatzen ditu salatzaileak:
|
|
Eleberri honetan, pertsonaiak ez dizkigute ezagutzera ematen beren biografietako mugarri ofizial, garrantzitsu edo deigarriek, baizik egoera eta gertaera arrunten aurreko beren barne mintzoek, eta beste pertsonaien gogoan eragiten dituztenek (perspektibismoa). Skye irlakoez kanpoko ikuspuntua berariaz dagoenez ezabatua, Farorantz eko mundua arras da trinkoa eta bere baitan bildua (inmanentzia,?
|
ez
dago Jainkorik?). Virginia Woolfek uko egiten dio berak sortu pertsonaien ezagutza osoari, zalantzatia da:
|
2017
|
|
–Bubulina neurea, hasi zen kurruka Zorba, bero bero, belaun bat emakumearen belaunaren gainean ezarriz?.
|
Ez
zegon jainkorik, ez zegon deabrurik, ez kezkatu! Altxa zan burutxo hori, ipini zan eskutxoa masailean eta kanta zan amané26 bat, eta leher dadila Balbea!
|
|
–Nagusi, badago ala
|
ez
dago Jainkorik. Hik zer uste duk?
|
2018
|
|
Historiak logika (lotura) bat du. Lotura
|
ez
dago Jainkoak ideian emana, historia sakratuan zegoen bezala?, giza ekintzan baizik: antzinakoak, gaur, gu gara; eta gu gara (italianoak, espainolak, frantsesak) antzinako haiek eginaren jarraipena.
|
2019
|
|
Hain zuzen, Marie Baxkirtseffek ez zuen sekula aurkitu gizonik haren bitartez alienatzeko bezain aparta izango zenik. Gauza bat da norberak asmatu duen eta hurbil
|
ez
dagoen jainko baten aurrean belaunikatzea, eta beste bat, noski, nork bere burua uztea hezur haragizko gizonezko baten esku. Neska gazte asko luzaro tematzen dira beren ametsaren bila mundu errealean barrena:
|
|
zenbat ere goratzen baita, zenbat ere ausartzen baita, emakumeak beti aurkituko du sabai bat buruaren gainean, eta bidea itxiko dioten hormak. Gizonaren jainkoen zerua hain dago urrun, non egiaz
|
ez
baitago jainkorik gizonarentzat; neskatoa, berriz, giza aurpegiko jainko artean bizi da.
|