2000
|
|
Carnapek, bere hasieratan, Aufbau ean esate baterako, ‘Gizaki oro hilkorra da’ motako orokorpen batek hilda daudela dakigun gizakiei buruz soilik ari direla zioen; gauza bera esan genezakeen ‘Eguzkia egunero ateratzen da’ enuntziatuaren inguruan. Beraz, ‘Bihar eguzkia aterako da’ ez da eguzkiak egingo duenari buruzko enuntziatua, nik iraganean esperientziaturikoaren eta etorkizunean proiektatzen dudanaren deskribapen zeiharra besterik
|
ez
baizik. Eta hau, Carnapen aburuz, soilik inferentzia magiko batean oinarritzen den proiekzioa da.
|
2003
|
|
— Zergatik diogu bada —esan zuen—, Sokrates, guztiek gauza berberak eta beti maitatzen badib tuzte, ez dutela guztiek maitatzen, batzuek bai eta beste batzuek
|
ez
baizik?
|
2006
|
|
Propietate lehenei ‘errealak’ deritze Lockek. Haatik, propietate bigarren bat zertan den adierazteko aintzat hartu behar dira propietate lehenak eta beroriek gugan duten eragina.22 Propietate bigarrenak errealitatean
|
ez
baizik eta gugan daude. Propietate lehenak objektiboak dira; bigarrenak, berriz, subjektiboak.
|
2010
|
|
Hizkuntzaz arduratzen diren beste zientzien artean, hirugarrenik, hizkuntzaren psikologia eta psikopedagogia aipatuko ditugu: gizakia eta hizkuntza, antropologia eta linguistika, sakonki lotuta daudela esaten dugun unetik, bada, posible bakarrik
|
ez
baizik eta behar beharrezkoa da ere hizkuntzaren inguruko hausnarketa psikologiko eta psikopedagogiko sakona burutzea. Azken batean, giza portaera eta giza hizkuntza loturik daude, eta, horrexegatik, nahitaez aitortu behar zaio dimentsio psikologikoa hizkuntzari berari eta berorren irakaskuntzari.
|
2017
|
|
Begirada kontzientzia horiek elkartzen dituen ‘plataforma’ modukoa da. Kontua da kontzientzia bakoitzak bere existentzia bere begietatik
|
ez
baizik eta Bestearen iragazitik jasotzen duela. Begirada maiz da aipagai:
|
|
Eta existentzia horri eusten badiot, aldiz, bihotza taupaka sentituko dut eta adi egongo natzaio soinu txikienari eta eskailera maila bakoitzaren kraska txikienari. Nire lehen alertarekin Bestea desagertu
|
ez
baizik, areago, nonahi dago orain, nire azpian, nire gainean, ondoko geletan, eta jarraitzen dut sakonki sentitzen nire Bestearentzako izatea. Eta litekeena da nire lotsa ez desagertzea:
|
|
Zehaztu banitu tresna sare guztiak Bestearengana biratuta dauden bezala, alegia, atzeman banu ez bakarrik mailuak eta iltzeak tresna sare horretan okupatzen duten lekua, baizik eta baita kalea, hiria, nazioa eta abar ere, zehazki eta osoki definituko nuke Bestearen izatea objektu gisa. Bestearen intentzio bati buruz tronpatzen banaiz, ez da inola ere bere keinua subjektibotasun helezin batekin lotzen dudalako subjektibotasun horrek, bere baitan eta bere aldetik, ez dauka berezko neurririk keinuarekin, bere baitarako transzendentzia baita, transzendentzia gaindiezina, tronpatzen naiz mundu osoa keinu horren inguruan antolatzen dudalako berez antolatzen den eran
|
ez
baizik eta bestela. Horrela, Bestea objektu gisa agertze hutsagatik osotasun gisa ematen zait printzipioz, osorik barreiatzen da mundutik zehar mundu horren antolamendu sintetikoaren indar mundutar gisa.
|
|
Hori atzematen da, esaterako, lotsaren kasuan: " ni lotsatzen naiz Besteari agertzen natzaion bezala". 49 Dena den, lotsatzean, nire izatearena
|
ez
baizik eta zeharo Bestearenaren menpeko nagoelarik, kontzientzien talka batasun modura bizitzen da:
|
2021
|
|
Hala, ikusgarriro erakusten du bizia ez dela balio gorena gizonarentzat, goragoko helburuen zerbitzuan jarri behar dela bizia bera. Emakumearen madarikaziorik makurrena, hain zuzen, gerra espedizio horietatik bazter egotea da; bizia emanez
|
ez
baizik bizia arriskatuz goratzen da gizona animaliaren gainetik[...] Existentziari esker Bizia transzenditzean bermatzen du gizonak Biziaren errepikapena: gainditze horren bitartez, balio batzuk sortzen ditu, zeinek balio guztia ukatzen baitiote errepikapen hutsari.
|
2022
|
|
Eta zabaltzen zaiguna, aliantzan ulertzeko posibilitatea. Ahotsaren eta norberaren esperientziaren singulartasunak ezeztatu
|
ez
baizik aurresuposatu egiten du komuna den horren lurraldea. Norberaren filosofiak nekez izango du pentsamenduaren sistemaren osotasuna lortzeko asmorik.
|