2004
|
|
Hauek maiz jaso duten esker gaiztoko jarrera horrek ez du, antza denez, gertatuaren ezaguera zuzenik: hain zuzen, euskarazko gaitasun eskasaren azken arrazoia
|
ez
baita euskara ikasten jo eta su aritu den euskaldun berriaren bizkar dagoen erantzukizuna, baizik eta euskaldun berri horri sarritan euskara erabiltzeko ukatu zaion aukera. Erabilera aukera urria duen hizkuntza bat ikasi izana larrutik ordaindu behar izan dute euskaldun berri anitzek.
|
|
Gauza horiek ezin omen dira horrela plateatu: . Hori esatea, ordea, erraza bezain tranposoa da. Paulo Iztueta ari zaigu?, zeren arazoa
|
ez
baita euskara dakitenek ez dutela erabiltzen konstatatzea; zailagoa da esplikatzea zergatik ez duten egiten eta, esplikatuz gero, azaltzea nolako bitartekoak behar diren hizkuntza egoera desorekatu hau normaltzeko. (...) Hizkuntza erreformaren emaitzak arras mugatuak izango dira, borondaterik handiena jarrita ere, baldin aldi berean ez badira aldatzen gizarte egiturak.
|
|
Alde horretatik, irizpide jakinetan oinarrituriko gomendioak emango dizkigu Garciak: . Ildo horretatik jarraituz, eta euskararen erabilera bultzatzeko asmoz, euskal identitatea indartu litzateke zuzenean, eta ez orain arte instituzioetatik bultzatu den identitate integratzailea, edo euskal espainiarra (elebiduna, kulturbiduna, edo antzekoa, beste ikerketa batzuetan), identitate kulturbiduna
|
ez
baita euskararen erabilerarekin lotzen, lan horren emaitzetan ikusten den bezala?. 635
|
2009
|
|
Abertzaletasunaren diskurtsoak balio du abertzaleak euskarari lotzeko, euskaraz dakitenak ez
|
ezik
baita euskaraz ez dakiten abertzaleak ere, abertzaletasunaren proiektu politiko ezberdinen osagai funtsezkotzat onartzen dutelako. Lotura hau ez da gutxiestekoa, bereziki abertzaleak Euskadin asko direla kontuan harturik.
|
2012
|
|
Horregatik ez du izutzen etorkizunean gazteak eskolatik euskaldunduta irteteagatik edo ikasketak euskaraz eginda titulua jasotzeagatik euskaltegietara ez joateak. Baina penagarria irizten dio ikasketengatik titulua emateari, gazte horiek gehienetan hartzen duten hizkuntza maila
|
ez
baita euskaraz bizitzeko adinakoa. Bestalde, argi du etorkizuna:
|
2013
|
|
...a zenbat eta arrazoibide ezberdin gehiago onartu, orduan eta indar handiagoz tira egingo dugu euskararen gurditik; behar dugu jakin zer den euskara indarberritzeko" nahi" hori gauzatzeko ezinbestez egin behar dena, zer deserosotasun diren saihetsezinak aurrera egiteko, zer den bakoitzak egin dezakeena eta norberak baino egin ezin dezakeena, eta zer prezio gauden prest ordaintzeko, guztia
|
ez
baita euskara eta euskarak berak ere ez baitu —eta ez du izango— balio bera guztientzako. Hizkuntzaren gainetik dago hiztuna, eta hizkuntza ez ezik beste" osagai" asko ditu hiztunak.
|
2014
|
|
2 Euskara ohiko hizkuntza izango duten arnasgune eta funtzioak zaindu, indartu eta hedatzea, euskararen belaunez belauneko transmisioa bermatzeko eta erreferentzialtasun soziala indartzeko. Azken batean, helburua
|
ez
baita euskararen ezagutza zabaltzea, besterik gabe, baizik eta euskal hiztunak sortzea. 3 Familia transmisioa bermatzea, oso bereziki 25 urte barru izango diren 30 urtez azpiko gazte elebidunek euskara ere izan dezaten etxeko hizkuntza.
|
2015
|
|
Gauza errazak egitera jotzen dugu, orainari bakarrik erreparatuta, atzera begiratu gabe, sakontasun barik. Euskalgintzan ere ikusten dut hori, kontua
|
ez
baita euskara salbatzea, euskalduntasuna salbatzea baizik. Euskara inperioaren jantziz salbatzea?
|
2016
|
|
Ez du itzultzen bere barne gatazka, bere identitatearen problema, aldiz antzerkiak bai, sinetsi behar baita, guk egiten duguna, antzerki errealistak nahi baititu konfliktoak erakutsi diren lekuetan eta hori ez da normal gaurko moduan erakustea
|
ez
baita euskaraz gertatzen, gertatzen dena taula gainean ez da euskaraz gertatzen, orduan publikoa harrotua da horretan, jadanik erakustea errealitatean dauden konfliktoak taula gainean eta gainerat euskaraz berak ez duelarik hala pentsatzen, beti bada konflikto, lehen konflikto bat edo bigarren konflikto bat, eta bertsolaritzak eginen du bide, lan ona eramana baita alde batetik bertsolariak sortze...
|
2021
|
|
" Horretarako irakasleria osoak hartu luke konpromisoa, batzuetan
|
ez
baita euskarako irakaslea irakurlerik gogoetatsu, hausnarkor eta arituena. Literaturaren balioa eta beronekin gozamena sentitzen duen norbaiten eskutik literaturan sartzea umeei eta gazteei opa dakiekegun gauzarik handiena dela esan dezaket".
|
|
" Honetarako, irakasleria osoak hartu luke konpromisoa, batzuetan
|
ez
baita euskarako irakaslea irakurlerik gogoetatsuena eta arituena. Literaturaren balioa eta beronekin gozamena sentitzen duen norbaiten eskutik literaturan sartzea umeei eta gazteei opa dakiekegun gauzarik handiena dela esan dezaket".
|
|
Euskararen Agenda Estrategikoan ezarrita dagoen modura, Hizkuntza Politika Sailburuordetzaren egitekoetako bat da ‘Euskara ohiko hizkuntza izango duten arnasgune eta funtzioak zaindu, indartu eta hedatzea, euskararen belaunez belauneko transmisioa bermatzeko eta erreferentzialtasun soziala indartzeko. Azken batean, helburua
|
ez
baita euskararen ezagutza zabaltzea, besterik gabe, baizik eta euskal hiztunak sortzea’ Eta helburu hori erdiesteko bidea da guretzat programa hau”. Gainera, Zupiriak hizkuntza politikaren arloan erakunde desberdinen artean ematen den lankidetza ere azpimarratu du.
|
|
Ildo horretatik jarraituz, eta euskararen erabilera bultzatzeko asmoz, euskal identitatea indartu litzateke zuzenean; Garciak (2001: 160) dioen bezala," eta ez orain arte instituzioetatik bultzatu den identitate integratzailea, edo euskal espainiarra (elebiduna, kulturbiduna, edo antzekoa, beste ikerketa batzuetan), identitate kulturbiduna
|
ez
baita euskararen erabilerarekin lotzen", lan honen emaitzetan antzematen den bezala.
|
2022
|
|
Egunkariaren –eta geroago Berriaren– ekarpenetako bat izan da euskarari balio oso bat ematea, erran nahi baita, euskal irakurleei informazio osoa lortzeko aukera ematea, beste hizkuntza batera jotzeko beharrik gabe. Kontua
|
ez
baita euskaraz irakurtzea bakarrik, zer del a ere aipatzen dena, baizik eta euskara beste edozein hizkuntzaren mailan jartzea. Eta, beraz, denetaz aritzea euskaraz.
|
|
Beraz, gizarte osoari, gizarteko sektore eta erakunde guztiei dei egiten diegu aurtengo ariketan parte hartzeko″ Euskaraldia maila indibidualean nahiz kolektiboan egin daitekeela nabarmendu zuen, eta, bide batez, ariketa sozialaren helburua gogorarazi zuen: ″erabilera dinamikak abiatzeko edo indartzeko aukera paregabea da″ Gainera, ″bakoitzak gure lorpenak eta erronkak plazaratzera″ animatu zuen, ″hau
|
ez
baita euskararen aldeko egitasmo bat, erabileran pauso zehatzak emateko ariketa baizik: bai herritarrendako eta baita erakunde eta gizarte eragileendako ere”.
|