Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 35

2008
‎Erizek dioen legez (1997: 402), tradizionalismoak, berez, ez zuen bermatzen euskara sustatzeko jarrera (are gutxiago modernitatera hedatzea), eta «erabakigarriena pertsona eta taldeen herri hizkuntzekiko sentiberatasuna izaten ze [n], ez erreferentzia ideologiko hutsak.» Ikus ere karlismoaren euskaltzaletasun mugatuaz Narbaiza (2004: 31).
‎«Il n, y a pas à se préoccuper des paysans, des pêcheurs et des ouvriers, car les classes inférieures imitent toujours les classes dirigeantes»). Azkuek, aldiz, «t, sapeldunen[...] adiskidetasun zarra galdu barik» aritu gurago zuen, haientzat ere ekimenak bultzatuz, baina arreta bereziaz arituz hirian euskara sustatzen.
‎Azkuek aurreikusten zuen erakundea bada, korporazio erlijioso bat izango zen, bereziki euskara sustatzera dedikatua. Korporazio horren xede formala umezurtzez arduratzea bazen ere, era guztietako proiektu euskaltzaleetarako plataforma izan nahi zuen:
‎Izatez, Txomin Agirreren lana izan zen, presezki eta inolako zalantzarik gabe, «novela edo roman» generokoa izateko baldintza formalekin idatzi zen aurreneko testua. Eta ikusten denez Azkueri bururatu zitzaion genero horretako obra bat euskaraz sustatzea Euskalzale aldizkaritik. Lehiaketa berean, eleberriaz gain, teatro generoko beste obra bat ere saritu nahi izan zuen.
‎Azkuek ez zuen ukatzen euskara zabaltzeko beste bide batzuk egon zitezkeela (gazteei txekiar eta katalan ereduak aztertzea gomendatzen zien). Baina bere iritzi pertsonala zen euskara sustatzeko bide onena haur hezkuntza zela, lehen bi edo hiru urtean elebakarra (euskaraz). Ondoren, pentsa liteke, hezkuntza elebiduna onartzen zuela (euskara gaztelania), ezin jakin konbikzioz ala pragmatismoz.
‎Ikusten denez Akademiak euskara sustatzeko programa zabala hartzen zuen bere gain: hizkuntzaren batasuna, hiztegigintza, testu­liburuen idazketa, iragarki publikoak euskaratzea, literatur lehiaketak antolatzea, testu zaharren argitalpena, katedren sorrera?
2009
‎Bi bide gehiago gelditzen zitzaizkion, lehentxeago aipatuak: ikerketa, eta Jagon sailetik bideratu nahi dituen ekimenen bidea, euskara sustatze aldera.
‎2 Euskaltzaindiak 1918 urtean sortzetik beretik ikerlanak burutzeaz gainera beste xede hau du: euskararen sustatzea eta jagotea. Horrexegatik mintzatu izan da Erakunde hau argi eta garbi zenbait alditan euskara gure ustez oker tratatu izan denean; hala nola, Espainiako Konstituzioan (1978), 3.1 artikuluan, eta Nafarroako Foru Hobekuntza Legean (1983), 9 artikuluan.
2010
‎Gero eta ezagunagoak dira euskararentzat halako ikerketak, hizkuntza bera nork, non, zertan eta zertarako erabiltzen den hori aurkezten digutenak esparru desberdinetan. Hartara, euskararen sustatze eta jagote zereginetan lanabes baliotsuak eskaintzen dituzte, Euskal Herriko lurraldeetan euskararen estatusa hobetzeko eta aitzinatzeko.
‎Lan interesgarria dugu esku artean, euskararen sustatze eta babeste zereginetan urte luzez haur eta gazteen heziketan ardatz izan den ikastolaren nondik norakoak azaltzen dizkiguna. Pozgarri zaio Jagon Sailari bere bildumaren helburu eta edukietan bete betean sartzen den lana argitara ematea.
2016
‎Kultura ekintza horietan antzerkia kokatzen dugu. Izan ere, kultura mugimendu honek hunkitzen zuen gazteria parrokietan hezia izana zen, parrokietan hasia zen komediak lantzen, beraz hau zen tresna erabilgarriena, euskararen sustatzeko eta hedatzeko. Idazten zuten apaizak euskarari atxikiak izaki hau zuten predikatzeko eremu aparta eta gazteentzat jostakina.
2017
Euskararen sustatzea, erabileraren zabaltzea, hizkuntzaren kalitatea bermatzea eta hiztunen eskubideak zaintzea, horiek dira Euskaltzaindiaren Jagon Sailaren eginkizun nagusiak.
2019
‎Aliatuak bilatu eta aurkitzeko erraztasunak dakartza horrek. Dimentsio txikiari lotuta betiere, EBPN (Euskara Biziberritzeko Plan Nagusia) eta ESEP( Euskara Sustatzeko Ekintza Plana) bezalako plan orokorretatik eskaintzen diren eskemek neurri bateraino bakarrik balio dute. Ezinbestekoa zaie horien irakurketa egokituak egitea, lekuan lekuko beharrak eta erronkak ahalik eta egokien identifikatuz, eta hori guztia dimentsio egokiagoko ekintza planetara bihurtzen ahalegintzea.
Euskara sustatzearen alde daudenen ehunekoak 8 puntuko igoera izan du 25 urteotan (%45, 4 versus %53, 4). Ez dago alde handirik, ostera, ez alde ez aurka agertzen direnen arteko ehunekoan (%33, 4 versus %32, 7); baina bai, aurka daudenen artean, 7,2 puntuko jaitsiera izan baitu (%21, 1 versus %13, 9).
‎EBPN lehenik (Euskara Biziberritzeko Plan Nagusia) eta ESEP gero( Euskara Sustatzeko Ekintza Plana), biak izan dira, neurri handi batean, gure lanaren iparra. Hortik abiatuta, ahalegindu gara alorrez alorreko irakurketa propioak egiten, beharrak eta erronkak ahalik eta egokien identifikatzen, eta hori guztia ekintza plan bihurtzen.
‎Horrekin lotuta, gaur egun Euskara Sustatzeko Ekintza Planak (ESEP), eta bere aurretik Euskara Biziberritzeko Plan Nagusiak (EBPN) eskaintzen dizkiguten eskemek, ados, balio digute, baina neurri bateraino bakarrik. «Aisia eta kirola» esparruan zer lortu nahi dugun erabakitzea bezain garrantzitsua da, gertuko lanean, norekin eta nola egin nahi dugun zehaztea.
‎Hainbestetan aipatutako zeharkakotasunaren kontzeptuarekin zerikusi zuzena du horrek: euskara zerbitzuena soilik da euskara sustatzeko lanen ardura. Ala, ardura hala izanik ere, lana banatu beharra dute euskara zerbitzuek?
‎Hasieratik, talde eragile bat eratu zen prozesua lideratzeko. Bertan, Arabako izaera desberdineko entitateak ari dira parte hartzen (administrazioa, enpresak, euskara sustatzen duten erakundeak, hezkuntzarekin lotutakoak, etab.) Arabako alor sozioekonomikoan eragiteko, euskara txertatzeko eta bere presentzia handitzeko helburu partekatuarekin: Arabako Foru Aldundia, SEA?
‎Arabako erakunde eta enpresa asko ere jauzia egiten ari dira, euskara gero eta espazio handiagoa betetzen ari da. Aldaketak ari dira ematen, eta, pixkanaka bada ere, euskara sustatzeak eta erabiltzeak ekar ditzakeen onurez ari dira jabetzen enpresak, merkataritza eta ostalaritzako establezimenduak eta bestelako entitateak. Hor daude, esate baterako, euskara plana duten edo Bai Euskarari Ziurtagiria3 zein Bikain agiria4 duten enpresak.
‎1 Abiapuntua: bakoitzaren enpresatik abiatuta, zer egiten da enpresan euskara sustatzeko (lanean ari diren pertsonei begira eta kanpora begira). Nola egiten da?
‎Eduki horrekin, hiru urtera begirako plan proposamen bat adostu zen, Arabako alor sozioekonomikoan euskararen presentzia txertatzea/ handitzea eta euskara sustatzea helburu duena. Horretarako hiru ildo adostu ziren:
‎Nafarroan, horixe duzu kezkarik handiena: inkesta soziolinguistikoa egiten denetik lehen aldiz, gehiago dira euskara sustatzearen aurka daudenak alde daudenak baino. Sekulako zama da edozein normalizazio prozesurako.
‎c) Azkue Eliza Katolikoko eta administrazio zibileko zen hezkuntza erakundeetako arduradunekin bildu zen, arlo horietan euskarak leku handiagoa izan zezan eskatzeko, idazkiak euskaraz argitaratuz, ekitaldietan euskara erabiltzea sustatuz eta abar. Orduko aita santua ere bisitatu zuen. Benedikto XV.a?, 1921ean, euskara sustatzeko lan horretan.
‎Euskaltzaindiaren historiako adierazpenak Euskaltzaindiaren adierazpenak. Euskararen sustatzea, liburuan jasota eman zituen argitara akademiak 2018an, Andres Iñigo euskaltzain osoak paratutako edizioan.
‎Euskaltzaindiaren adierazpenak. Euskararen sustatzea,
2023
‎Herria: harreman sareak, euskara sustatzeko loturak eta konpromisoak, baliabideak eta abar. " Eskolatik auzora eta auzotik eskolara" proiektua, auzoko denda euskaldunen inguruko ikerketa, euskarazko komunikazioa eskolatik kanpo sustatu eta bultzatzea, aisialdia (eskolaz kanpoko ekintzak), euskara batzordea (proiektu jarraipen bateratua egiteko espazioak) eta beste.
‎Ildo berean dago Ruiz Bikandik dioena: " Garrantzi handia eman zaio umeak eskolan euskararen eraginpean dauden denborari baina oso txikia denbora horretan hizkuntzaren bidez egiten dutenari" 6 Eta, bigarrena, ikastetxeetan euskara sustatzeko modu planifikatuan burutzen ziren egitasmo gehienak gelako lanetik kanpoko kanpainak ziren ikasleek euskaraz hitz egin zezaten animatzeko7.
‎7" Euskararen erabilera bultzatzeko azken 2 hamarkadetan ikastetxeetan egindakoa aztertu genuen, hau da, euskara sustatzeko zer egiten zen eta zeri ematen zitzaion garrantzia (esate baterako, gelatik kanpoko jarduerak antolatzea, ikasleekin egiten diren jolasak euskara sustatzeko". (Mugertza eta Olasagarre, 2015:
‎7" Euskararen erabilera bultzatzeko azken 2 hamarkadetan ikastetxeetan egindakoa aztertu genuen, hau da, euskara sustatzeko zer egiten zen eta zeri ematen zitzaion garrantzia (esate baterako, gelatik kanpoko jarduerak antolatzea, ikasleekin egiten diren jolasak euskara sustatzeko". (Mugertza eta Olasagarre, 2015:
‎9 Esaterako, ikasleen motibazioa eta atxikimendua lantzeko bestelako prestakuntza jarduera batzuk eskaintzen dira: " Euskara sustatzeko bideak: motibazioa eta ahozkoa gelan HH, LH; Bigarren Hezkuntzako ikasleen atxikimendua lantzea".
EUSKARA SUSTATZEKO BERRIKUNTZA PROIEKTUAK IRUÑEKO PATXI LARRAINZAR IKASTETXEAN
‎Hori dela eta, ikastetxeko langileak saiatzen gara gure txikiei euskararen erabilerarako aukerak eskaintzen, eta xede horretarako bideragarri diren proiektuak aurrera eramaten. Nafarroako Gobernuaren Hezkuntza Departamentuak urtero berrikuntza proiektuen deialdia egiten du, eta azkeneko urteetan zehar gure eskolak euskara sustatzea helburu duten hiru proiektu aurkeztu ditu eta guztiak onartuak izan dira. Horietatik bi azkeneko urteetan modu sistematikoan lantzen ari gara, dagozkien jarraipena eta ebaluazioa eginez, eta hirugarrena ikasturte honetan abian jarritakoa da.
Euskara sustatzeko berrikuntza proiektuak Iruñeko Patxi Larrainzar ikastetxean
Euskara sustatzeko berrikuntza proiektuak Iruñeko Patxi Larrainzar ikastetxean 70
Euskara sustatzeko berrikuntza proiektuak Iruñeko Patxi Larrainzar ikastetxean
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia