2002
|
|
Bestalde, badakizue hiruki didaktikoarenelementuak dinamikoak direla (Llobera, 1998): ikasleengan aniztasuna aurkitzendugu, herri ezberdinetako ikasleak ezberdinak dira, talde bereko ikasleak ezberdinak dira (aurrezagutzetan, erabiltzen dituzten estrategietan, motibazioan...)?, oraingo eta lehengo ikasleak ezberdinak dira?
|
euskara
ikasteko motibazioa, dutenformazioa, denbora librearen erabilera, adina...?. Eta gauza bera gertatzen da hirukiaren beste bi erpinetan ditugun elementuekin, irakaslearekin eta objektuarekin?:
|
|
Goian aipatzen direnabantaila guztiez gain, AEKren ikuspegi espezifikotik begiratuta, bestelako onurak ere topatzen dizkiogu: ...skalprofesionalak (gure kasuan, euskara irakasle trebatu eta jantziak) sortzeko bide ezin hobea izango litzateke, irakasleen etengabeko prestakuntzan eta gaurkotzean izugarrilagunduko luke, ikerkuntzari bultzada ederra emango lioke, testugintzan eta ikas materiala sortzekotan aurrerapauso itzelak emango genituzke eta, maila sinbolikoan, euskal komunitatearen eta hizkuntzaren prestigioa sendotu eta
|
euskara
ikasteko motibazioa indartuko luke. Arriskuak ere badaude, noski, gauza guztietan bezala, baina euskarazko unibertsitatearen aldean eskaintzen zaizkigunalte rnatibak ere arriskuz josiak daude.
|
2007
|
|
Baina Vascuencearen legeak eremu ez euskaldun definitzen duenaz mintzo bagara, Iruñerritik hegoaldera alegia, gauza are okerrago bilakatzen da.
|
Euskara
ikastea motibazio handiz egin beharreko lana da. Eremu horietan lan egitea gero eta konplexuagoa da.
|
|
Eta puri purian jarraitzen du
|
euskara
ikasteko motibazioren noranzkoei begiratzeko joerak (IKEI, 2003; Etxeberria, A. 2005; Otegi, 2006). Euskalduntze alfabetatzean ardatza ez duten azterlanetan ere kontuan hartzen dira euskara ikasteko arrazoiak.
|
|
|
Euskara
ikasteko motibazio eta jarreren azterketa.
|
2009
|
|
Jarraian, hiru kategorien analisia aurkezten dugu: euskalduntze prozesua,
|
euskara
ikasteko motibazioa eta euskararen inguruko sentimenduak eta balorazioak, ikasleek ikasi duten hizkuntzaereduaren (A, B, D) eta norberaren familiaren hizkuntzaren arabera.
|
|
Bigarren galderari dagokionez: Ba al da desberdintasunik ikasleen artean
|
euskara
ikasteko motibazioaren inguruan?
|
|
" B" ereduan, euskaraz mintzatzen den guraso bakarra duten ikasleek nortasun elementuak aipatzen dituzte
|
euskara
ikasteko motibazio gisa. Hizkuntza kontzientzia aipatzen dute:
|
|
" A" ereduko ikasleen taldeko guztiek adierazten dute euskara beharrezkoa dela lanerako. Gurasoetako batek euskaraz hitz egiten duen ikasleen kasuan, nortasunarekin lotzen dute sarriago
|
euskara
ikasteko motibazioa. " A" ereduan, hizkuntza inposaketa bidez ikasteko arrazoia nabarmentzen da;" D" eta" B" ereduetan, berriz, gaztelaniaren inposaketak ekarri duen euskararen galera eta horrek eragiten duen erru sentimendua nabarmentzen dira.
|
|
|
Euskara
ikasteko motibazio argudioen artean, instrumentalak nagusitzen dira eta, batez ere, lan munduarekin lotura dutenak. Hala ere," D" eta" B" ereduko ikasleek integrazioa aipatu dute hizkuntza hori ikasteko arrazoi gisa." D" eta" B" ereduetako ikasleek nortasun elementu gisa ulertzen dute euskara; ez hainbeste, ordea," A" eredukoek.
|
|
Euskararen murgilpen handiago dutenen aldetik
|
euskara
ikasteko motibazioa euskaldun izatearena da; alegia, euskara identitate kulturalarekin jartzen dute harremanetan. Hori motibazio sinbolikoa litzateke.
|
|
|
Euskara
ikasteko motibazio argudioen artean, instrumentalak nagusitzen dira eta, batez ere, lan munduarekin lotura dutenak. Hala ere," D" eta" B" ereduko ikasleek integrazioa aipatu dute hizkuntza hori ikasteko arrazoi gisa." D" eta" B" ereduetako ikasleek nortasun elementu gisa ulertzen dute euskara; ez hainbeste, ordea," A" eredukoek.
|
|
Ikasle guztien ehuneko berrogeita hamar ia hutsetik edo maila apal batetik aurrera hasten da euskara ikasten.
|
Euskara
ikasteko motibazioari dagokionez, hainbatek bestela izatea espero zezakeen arren, nagusi da motibazio ez instrumentala duen ikasleen kopurua, hau da, nagusi dira lanerako edo behar zehatz baterako nahitaez behar izan gabe, motibazio afektiboz edo pertsonalez ikasten hasten direnak (seme alabekin, ezkontidearekin edo bikotekidearekin, familiarekin, lagunekin hitz egiteko, euskaraz (ere) bizi ahal ... Ikasleen artean izaten den funtzionario kopurua gero eta mugatuagoa da.
|
2010
|
|
4.1
|
Euskara
ikasteko motibazioak..................... 105
|
|
4.1
|
EUSKARA
IKASTEKO MOTIBAZIOAK
|
|
Hona zein diren
|
euskara
ikasteko motibazioen indar erlatiboak, bi ikasturteetako ikasle guztiak kontuan hartuz: herriko ikasleak (H), etorkinak (E), ikasle oro (O).
|
|
Jatorriaren arabera,
|
euskara
ikasteko motibazioak
|
|
tokikoak (Euskal Herrian sortuak), kanpokoak (Euskal Herritik kanpo sortuak), tokikoak baina guraso bat edo biak kanpokoak. Hemen tokikoak eta kanpokoak konparatuko ditugu, bi zati bakarrik hartuz euskal nortasunaren baldintzak eta
|
euskara
ikasteko motibazioak.
|
|
|
Euskara
ikasteko motibazioak
|
|
|
Euskara
ikasteko motibazioak
|
|
2002an eta 2008an
|
euskara
ikasteko motibazioak aztertzeko xedearekin, 8 erantzun proposatu zeie AEKko ikasleei. Herritarrentzat motibazio nagusiak dira euskaldunen arteko komunikazioa, nortasunaren adierazpena eta, euskal kulturaren jabekuntza.
|
2013
|
|
Ikerketa soziolinguistikoaren terminologian, eta baita herri hizkeran ere, hori izan da euskaldunberrien profil historikoa. Hiztun berri horien artean asko eta asko
|
euskara
ikasteko motibazio ideologikoak izan dituzte; Francoren erregimenaren aurkako erresistentziari lotutakoak edota identitate balioari lotutako motibazioak, hain zuzen. Garai hurbilagotan, euskara ikasten duten pertsona nagusi ugarik arrazoi instrumentalak ere erakutsi dituzte euskara lanbide jakinetan gero eta beharrezkoagoa delako. b) Gaur egun 35 urte baino gutxiago duten hiztun berriak.
|
|
Bi talde horien artean desberdintasun nabarmenak antzematen dira gure datuen arabera, bai
|
euskara
ikasteko motibazioari dagokionez, bai euskararekiko erakusten duten konpromiso desberdinagatik, eta baita euskara ikasteak ekarri dien onurari dagokionean ere.
|
|
Hori izan da euskaldunberrien profil historikoa. Hiztun berri horien artean asko eta asko
|
euskara
ikasteko motibazio ideologikoak izan dituzte.
|
2015
|
|
Bik letretako graduak (Zuzenbidea) eta beste bik zientzietakoak (Biologia, Arkitektura) ikasten dituzte. Beraz, hizkuntzalaritzako ikasleetatik harago, euskararekiko interesa egon badagoela ikusi nuen. d)
|
Euskara
ikasteko motibazioari dagokionez, arrazoi familiar, pertsonal, akademiko, zein politikoak zituzten euskara ikasteko. Beraz, nire aurreiritzien kontra, ikusi nuen Hego Amerikako euskara ikasle guztiak ez dutela zertan euskal jatorria dutelako ikasi. e) Unibertsitateko ikastaroa amaituta, etorkizun hurbil batean, euren kabuz zein euskal etxeetan euskaran sakontzeko asmoa zuten laurek.
|
2017
|
|
...ren arren, euren identitate etnolinguistikoa ez dute euskararekin soilik lotu, gaztelerarekin zein euskararekin lotzen dute euren identitate etniko eta kulturala. euskal kultura ere definitzen saiatu dira eta euskaraz egindakoa euskal kulturaren parte dela argi badute ere, beste hizkuntzetan egindakoaren sailkapenean zalantzagarriak izan dira jasotako erantzunak, inolako ideia argirik azaldu gabe.
|
euskara
ikasteko motibazioen inguruan, ikasleek etxean ez bada, eskolan ikasi dute euskara, oso txikitan. Txepetxen hizkuntza ikaskuntzaren teoriaren (Sánchez Carrión, 1987) ibilbide naturala jarraitu dute beraz ikasleek, euskara ikasteko berezko motibazioa izanik. hala ere, ikasle batek aipatu du egungo gizartean irakasle izateko euskarak duen garrantzia. baieztapen horren atzean, gardner eta lambert en (1959) motibazio instrumentala ikus daiteke. laburbilduz, etorkizuneko irakasle izango diren ikasleek euskararen inguruan diskurtso garbirik ez dutela esango genuke. euskara gustuko dutela bai, familiarekin edo lagunekin lotzen dutela bai, baina gazteleraren parean jarri dute bertoko hizkuntza, nahiz eta gaztelerarekin identifikatzen ez direla baieztatzen duten.
|
|
– gizabanakoaren nortasunaren aldagaiak eta irakaskuntzaikaskuntzaren aldagaiak duten garrantzia azpimarratzen da. amorrortu eta bestek (2009)
|
euskara
ikasteko motibazioei buruz egindako lanean, barne eta kanpo motibazioak azaldu dituzte. barneko motibazioen artean nahi dudalako moduko formulazioak agertzen dira; baita
|
2018
|
|
Hori diote euskararekin erlazionatutako zenbait eragile eta norbanakok. Ziklo berriak ireki behar direla uste dute batzuek, eta
|
euskara
ikasteko motibazio berriak sortu behar direla besteek. Gako nagusia, baina, ezagutzatik erabilerara eman beharreko saltoan dago.
|
|
Txepetxen ekarpen hori duela hiru hamarkadakoa da, eta, esan dugun moduan, panorama soziolinguistikoa asko aldatu da ordutik hona. Urte haietan goia jo zuen, ikasle kopuruan, helduen euskalduntze mugimenduak (Iñigo, 1999), 3 haien artean
|
euskara
ikasteko motibazio nagusiak integratzaileak izanik, lanarekin lotutako instrumentalen oso gainetik (AEK Soziologia Taldea, 1986). Testuinguru hartan, euskara bigarren hizkuntza gisa ikastera hurbiltzen zirenek motibazioa zuten abiapuntu, Txepetxek azaldu bezala.
|
2020
|
|
Beraz, elkarrizketatuen artean badira gaztelania lehen hizkuntza dutenak eta ez dutenak, badira Euskal Herrira etorritakoan hizkuntza hori bazekitenak eta ez zekitenak, badira hizkuntza gutxitua lehen hizkuntza dutenak edo hizkuntza gutxituren bat hitz egiteko gai direnak, alegia, haien jatorrizko herrialdeetako hizkuntza nagusiaz gain bertako hizkuntza gutxitua hitz egiteko gai direnak, hala nola, sardiniera, kaxmirera, katalana, guaraniera edo jola. Bada, ezaugarri linguistiko batzuk ala besteak izan, lehen aipatu dugun euskararekiko gertutasunaren continuum horretan (urrun asebeteta aktibatuta) kokaleku guztietan ageri dira herritar horiek, hasi euskara urrun sentitzen dutenetatik eta gaur egun
|
euskara
ikasteko motibazioa dutenera arte. Beraz, euskararekiko duten jarrera ulertzeko bereziki faktore argigarriak dira harreman sare trinkoak, haurrak, lan espektatibak eta herrian gelditzeko asmoa.
|
|
Horrek eskatzen du, batetik, doakotasun unibertsal erreala bermatzea; eta bestetik, motibazioetan eragiteko estrategia bat prestatzea. Eratu beharreko diskurtso berrian kokatu dira, beraz,
|
euskara
ikasteko motibazio pragmatikoak, instrumentalak, norberaren garapenari begirakoak... Halere, horrekin batera, euskararen ikaskuntza motibazio integratibo ardatz duen komunitatea eraikitzea izango da etorkizunerako erronka nagusia.
|
2021
|
|
Horrez gain, azpimarratzen dute euskarak administrazioan zein gizartean duen presentzia konparatiboki oso urria dela-eta, lasai asko bizi daitezkeela bertan euskaraz hitz egiten ikasi gabe. Horiek horrela,
|
euskaraz
ikasteko motibazioa nahiko ahula antzeman da kasu horietan, eta ahalegina egin badute ere batzuk, oso etorkin gutxik lortu dute.
|
2022
|
|
Hara nola, hizkuntzaren irakaspen hutsean oinarritu diren euskalduntze ereduek, testuingururik gabeko hizkuntza irakastera bultzatu duten eskola hein handienean.
|
Euskara
ikasteko motibazio instrumentala gizartean nagusituz joan den neurri berean, motibazio kulturalaren eta integrazionalaren nahia apalduz eta indargabetuz joan da. Ondorioz, euskalduntzea gaitasun akademiko formalean oinarritzen den hizkuntza irakaspenera murriztuta gelditu da, euskararekiko gogo beteko harremana lortu ezinik.
|