2007
|
|
Bestetik, euskaldundu diren gazte jende horiek –gazteak, gehienbat, aurrerago ikusiko dugun bezala– erdarazko harreman sareetan gizarteratuta daudelako, berariazko harreman sare euskaldunik sortzera iritsi gabe. Hau da, zonalde euskaldunetako belaunaldi euskaldunak
|
euskarazko
gizarte harreman sareetan hazten diren bitartean, Gasteizen eta Araban euskarazko sarerik ia ez dago, euskaldunak erdarazko harreman sareetan gizarteratzen direlarik. Hortaz, zonalde erdaldunetan harreman sare berririk sortu ezean, ez dago euskaraz norekin egiterik eta, euskaldun gehiago egonda ere, erabilerak bere horretan dirau.
|
2009
|
|
Lurralde eta zonalde batzuetan, euskara zen nagusi, gaztelania bestetzuetan; lurralde edo zonalde batzuetan, euskara baino ez zen erabiltzen, gaztelania baino ez bestetzuetan. Baserri girotik industrializaziorako jauzia egiterakoan hezurmamituriko hiritartze prozesuan, gaztelania nagusitu zen
|
euskararen gainetik
gizarte harremanetako funtzio askotan, funtzio jasoetan eta hiri inguruetan. Euskararen eta gaztelaniaren arteko desorekatze etengabearen prozesua, beraz, diktaduraren berrogei urteak baino lehenagokoa da, eta frankismoak egin zuena da hizkuntza pluraltasunari eusteko eta hizkuntzen ekologia bermatzeko guztiz negatiboa zen prozesu hura bortizki eta gupidagabe bultzatu eta sendotu.
|
2010
|
|
Faktore horiek guztiak, hein handi batean, txikitako hizkuntza sozializazioari lotuta daude. alde horretatik, Mendialde euskalduneko gazteek izan dituzte euskarazko sozializaziorako baldintzarik hoberenak eta, antza, horri esker dira egun euskal hiztun aktiboagoak. hizkuntza egoera pribilegiatua da gazte haiena. pribilegiatua diot nafar euskaldun gehienak ez baitira halako giro euskaldunean bizi. baina egoera on hori ahul bezain hauskorra da. Mendialdeko herri koskorrak edozein aldaketa demografikoren eraginbera dira eta
|
euskarak
gizarte harremanetan bere lekua sendotu behar du. kezkak ere kilikatzen nau: elizondon adibidez, eremu euskaldunean dagoen herri erdaldundu eta erdalduntzaile batean, joan den ikasturtetik ikastetxe publikoan hasten diren haurrek ezin izanen dute orain artioko d ereduan ikasi, euskara gaztelania ingelesa hirueleko til ereduan hasten baitira. hau da, oraingo haurrek ez dute izanen gure gazteek izan duten eskolaren eragin bete positiboa eta horrek luzera ez dakigu zer ondorio ekarriko duen.
|
|
Izugarrizko lana egin dugu euskara normalizatuz gaur egungo premietarako prestatzen, baita euskarari komunikabideetan, irakaskuntzan nahiz administrazioan bidea egiten. Hala ere, ahaleginak ahalegin, kili kolo ageri zaigu
|
euskara
gizarteko harremanetan. Esaera laburrez adierazita, ez gara euskaraz bizi.
|
2012
|
|
Iruritako errekan aldiz, erdarazko eskolak ez zuen ez haurren arteko ez familien barneko hizkuntza harremana erdarara erakartzeko aski indarra izan
|
euskara
gizarte harremanetan sakonki errotuta baitzegoen. euskarazko eskolaren hastea eta bere ondorioak haranean euskara irakasbidea zuen irakaskuntza elizondoko Baztan ikastolan 1970ean hasi bazen ere6, eskola publikoetan euskarak aise beranduago izan zuen sarbidea. 1980ko hamarkadaren erdialdean eskola publikoetan jarduten zuten maisu maistra euskaldunak izan ziren, hein handi batean, irakaskuntza publikoan euskara sartze prozesuaren sustatzaile eta aitzindariak.
|