Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2009
‎Pedagogia eremuan, eskolari etekin handiagoa ateratzeko, Europako Erreferentzi Markoa hartzeaz gain, metodologiak barne hartu beharra du hizkuntzaren ikaskuntza elkarrekintzan oinarritzea honek erabilpena bultzatzen duelako bai ekintza bidean eta bai harremanetan. Eskolak ezin du bete hizkuntzaren lekua sozializazio prozesuetan beharrezkoa da euskara gaitasuna lortzeaz gain euskara gizarte bizitzarekin lotzea.
‎Eskolak ezin du bete hizkuntzaren lekua sozializazio prozesuetan beharrezkoa da euskara gaitasuna lortzeaz gain euskara gizarte bizitzarekin lotzea.
‎Izan ere, gizartearen hizkuntza kontzientziaren tamainak ere mugatzen baitu euskararen aurrerabidea. Esan nahi da, euskarak gizarte bizitzako esparru ugarietan erabilera aukerak izango baditu eta erabilera aukera horiek baliaraziko badira, ezinbestekoa dela askotariko eragile kultural, ekonomiko, sindikal eta sozialen jarrera positiboa. Hedabideen jarrera, enpresari eta merkataritzako elkarteena, sindikatuena, kirolari eta artistena, guztiena da erabakigarria.
‎Legeak eta arauak beharrezkoak dira, bidezkoak, lagungarriak beti, baina ez dira ahalguztidunak. Lege eta arauek, edo hizkuntza plangintzek, ezin alda ditzakete, esate baterako, elebidunen euskara gaitasun ezberdinak, edo etxeko hizkuntza euskara ez izateak eta euskara gizarte bizitzan gaztelaniaren ondoan ahula izateak euskara ikasi berriari euskara erabiltzerakoan ekartzen dizkion mugak eta zailtasunak, edo euskararen estimu soziala, edo elebidun berrien soslai berria. Faktore horiek guztiek zuzen zuzenean eragiten dute erabileran, baina ameskerian erortzea da uste izatea faktore horiek lege eta arau bidez alda daitezkeela.
‎Baina arrazoiak arrazoi, euskarak eta hizkuntza bizikidetzak behar dutena ez da inor arrazoiz blai hiltzea, baizik eta alde guztiek egiazki bere egitea" euskara guztiona da" dioen leloa. ...zaleek ez badiote erabilerari hil edo biziko garrantzia ematen, eta ez badute normaltasun osoz onartzen kolore guztien plaza dela euskararen plaza; ez abertzaleak ez badira euskaltzaletzen, eta ez badute bere egiten euskara eta hizkuntza bizikidetzaren erronka, euskara sustatzeko jardunaren aitzinean jarrera defentsibo eta errezelotsuak albora utziz eta jarrera positiboak hartuz... nekez haziko da euskara gizarte bizitzan eta nekez areagotuko da euskararen erabilera elebitasun gero eta orekatuago baten perspektiban. Erdal mundua etsaitzat hartzen duen hizkuntza politikak jai du gurean, eta euskararen auzia guztion bizikidetzaren auzia dela onartu gabe euskarari bizkar emanda bizi denak ere, hitzak hitz, ez dakarkio ekarpenik euskara biziberritzeko prozesuari.
2010
‎Zer negozia daiteke beraiekin? Alor bakoitzarentzat proiektu bat egin litzateke" 4 tolosako udalaren euskara batzordeak" euskara gizarte bizitzan", tolosan euskaraz jardunaldiak antolatu zituen 1983an. Jardunaldi horien bidez, euskaraz bizi nahiaren kontzientzia agertu eta ikuspegi berri bat ireki nahi izan zuten tolosarren artean. horretarako, tolosako bizitza sozialaren gizarte sektoreekin harremanetan jarri ginen, sektore bakoitzeko pertsonarik erreferenteenak parte hartu zuten eta ateak ireki zizkioten euskararen erabilerari:
‎BiBliograFia araCil, lluis V.; larraÑaga, iñaki, 1984. " Euskara Gizarte Bizitzan"(" Tolosan Euskaraz" Ihardunaldiak). toloSako udala. euskara batzordea. itzulpena: tolosako euskara zerbitzuak. larraÑaga, iñaki, 1999 Euskararen egoerari buruzko ikerketak:
‎4 euskara gizarte bizitzan 46 orrialdea.
‎5 euskara gizarte bizitzan 7 – 8 orrialdeak.
‎6 euskara gizarte bizitzan 25 – 26 orrialdeak.
‎7 euskara gizarte bizitzan 36 – 37 orrialdeak.
‎8 euskara gizarte bizitzan 20 orrialdea.
2011
‎Baina ez aski. Eremu hau hain da zabala, ezen titulu askoz gehiago bailirateke euskararen gizarte bizitza normalizatua balitz, edo normalizatzeko.
2015
‎— Erakunde publikoetan prebentzioaren ikuspegia txertatzea, garatzen duten ohiko jarduerak kalterik ez eragiteko gune euskaldun horien euskarazko gizarte bizitzan eta kultur garapenean.
‎(...) Irtenbidea, egotekotan, ez dago Iparraldeko hizkuntz baliadiak Hegoalderatzean (hau gainegitura linguistikoaren mailako adabakiak jartzea delako), behinola Sebero Altubek, oker ez banago, egindako proposamenean baizik: euskal lurralde autonomo bat (eskualde euskaldunak lehendabizi) euskarari gizarte bizitza oso betea eskainita. Euskalduna euskaraz sozializatzeko modu bakarra, euskaratik pentsatzen hasteko bide bakarra, euskaldungoa beregaintasunean oinarritzeko irtenbide bakarra.
2018
‎Eusko Legebiltzarrak euskara batuaren sorrerak euskararen historian eta, halaber, euskararen normalizazioan duen garrantzia aitortzen du, euskara gizarte bizitzako hainbat jardunetara normaltasunez hedatu ahal izateko ezinbesteko tresna izan baita.
2019
‎Gau eskoletan euskarazko klaseak ematen hasi nintzenean ahalik eta atseginenak izan zitezen saiatzen nintzen, besteak beste, ikasleek ez zitzaten utzi, eta giro onean gehiago ikasiko zutelakoan. Eta esango nuke planteamendu hau obsesio ere bihurtu zitzaidala, 1983an, Euskara Zerbitzua abian jartzera gindoazela-eta antolatu genituen? Euskara gizarte bizitzan. Tolosan euskaraz?
2020
‎Gure jarduna testuinguru horretan kokatzen da eta erronka dugu euskararen transmisioa eta erabilera garatzea. Eta zerbitzuak euskaraz ematea ezinbestekoa dugu euskarari gizarte bizitzaren esparruetan ikusgarritasuna emateko”. “Horretarako Euskara Zerbitzua indartu behar dugu, bertan prestakuntza profesionala garatu... ”, gaineratu du Erremundeguy k.
2021
‎Halere, zalantzarik gabe, eta aurreko plangintzaldian ere hala jaso zen, eskualde honek baditu arnasgune izateko bokazioa eta aukerak. Arnasgune edota udalerri euskaldun jo diren eremuei trataera berezia ematea ezinbertzekoa da, euskarak gizarte bizitzan duen nagusitasuna zainduz eta sendotuz. Izan ere, hizkuntza guziek behar dituzte kualitatiboki osoak eta trinkoak diren gizarte guneak, beren biziberritzea eta garapena bermatzeko.
2022
‎Mankomunitate honek garatu duen ELE (Eragin Linguistikoaren Ebaluazioa) erabili litzateke aurrera begirako garapenek herrian hizkuntzaren ikuspegitik ere izango duten eragina neurtzeko. Azken batean, ingurumenean bezala, prebentzio ikuspegia txertatu nahi da, garatu beharreko eremuak ez eragiteko kalterik gune euskal horien euskarazko gizarte bizitzan eta kultur garapenean. Hirigintza garapen berri batek Zumaian sortuko lukeen egoera soziolinguistikoaren aldaketa kontuan hartu litzateke, eragina aurreikusiz, identifikatuz eta ebaluatuz.
2023
‎Babesgunea k hizkuntzaren oasiak dira, batik bat euskaldunak gutxiengo diren gune soziolinguistikoetan. Baina arnasgune geografikoetan ere babesguneak behar beharrezkoak ditugu euskarazko gizarte bizitza gehiago ehuntzeko, saretzeko eta trinkotzeko. Besteak beste, arnasgune geografikoetan ere premia gorria dago lantegi fabrikak eta lan bizitza oro har euskararen babesgune bihurtzeko euskarazko bizierari hauspo handiagoa eta sendoagoa emateko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia