2000
|
|
Eguneroko prentsa irakurtzen dutenen artean,
|
euskararen
ezagutza handia da.Nafarroaren kasuan %30ekoa eta Baskongadetakoa nabarmen altuagoa: %58, 4koa.
|
2001
|
|
1) badaude subjektuarengan garrantzitsuak diren zenbait aspektu (jaioterria, gurasoen lehen hizkuntza eta subjektuaren gertuko sareak duen euskararen ezagutza maila), eta aspektu horiek subjektuaren sare sozialari ematen diote bide, hau da, subjektuak gertuko nahiz urrutiko sarean eta erabilpen indibidualetan egiten dueneuskararen erabilpen maila aurrez aipatu ditugun aspektuek markatuta dago; 2) sarehorrek, aldi berean, subjektuarengan gertatuko diren azpiprozesu psikosozialetaneragingo du, eta sarearen arabera, identitate bat, jarrera jakin batzuk eta orientaziomotibazional jakin bat gertatuko dira. Horrela, orduan eta
|
euskara
ezagutza handiagoa izan subjektuaren sarean eta, ondorioz, erabilpen handiagoa egin, subjektuak identitate euskaldunagoa garatuko du, eta euskaldunekiko jarrera positiboagoaeta orientazio motibazional integratzaileagoa izango du; eta 3) amaitzeko, saresozialak eta aspektu psikosozialek subjektuaren portaeran, edo, bestela esanda, euskararen jabekuntza mailan eragingo dute.... Beraz, eta gure ereduan proposatzengenuen bezala, subjektuaren sare soziala eszenatoki moduko bat litzateke, etaEuskal Herrian gertatzen denaren arabera, azpiprozesuak modu batera edo besteragertatuko dira subjektuaren eta objektuaren arteko interakzioan.
|
|
1) badaude subjektuarengan garrantzitsuak diren zenbait aspektu (jaioterria, gurasoen lehen hizkuntza eta subjektuaren gertuko sareak duen euskararen ezagutza maila) eta aspektuhoriek subjektuaren sare soziala ahalbidetzen dute, hau da, subjektuak gertukonahiz urrutiko sarean eta norbanako erabilpenetan egiten duen euskararen erabilpen maila aurrez aipatu ditugun aspektuek markatuta dago; 2) sare horrek, aldiberean, subjektuarengan gertatuko diren azpiprozesu psikosozialetan eragingo du, eta, sarearen arabera, identitate bat, jarrera jakin batzuk eta orientazio motibazionaljakin bat gertatuko dira. Horrela, orduan eta
|
euskara
ezagutza handiagoa izansubjektuaren sarean eta, ondorioz, erabilpen handiagoa egin, subjektuak identitateeuskaldunagoa garatuko du, euskaldunekiko jarrera positiboagoa eta orientaziomotibazional integratzaileagoa izango du; eta 3) amaitzeko, sare sozialak etaaspektu psiko sozialek subjektuaren portaeran edo, bestela esanda, euskararenjabekuntza mailan eragingo dute.... Beraz, eta gure ereduan proposatzen genuenbezala, subjektuaren sare soziala eszenatoki moduko bat litzateke, eta hor gertatzendenaren arabera, azpiprozesuak modu batera edo bestera gertatuko dira subjektuaren eta objektuaren arteko interakzioan».
|
2007
|
|
Doneztebek eta Baztanek
|
euskararen
ezagutza handiko udalerriak dira eta Nafarroan neurtu diren emaitzarik altuenak eman dituzte. Bietan
|
2009
|
|
Ohartzen gara
|
euskararen
ezagutza handiena adin multzo zaharrenetan dela eta gainbehera harrigarria badela gazteagoetan euskaldunen kopurua konparatuz. Aldiz elebidun hartzaileen ehunekoa goratuz doa, hiztun zaharrenetarik gazteenetaraino, kasik% 20, 15 urteko adin taldean.
|
|
|
Euskararen
ezagutza handia da euskal herri administrazioetan: langileen %58 inguruk egiaztatua du hizkuntza eskakizunen bat.
|
2014
|
|
ISEI Irakats Sistema Ebaluatzeko eta Ikertzeko erakundearen 2013ko txosten exekutiboa kalean da, eta erakutsi du, aurreko urteetako azterlanetan bezala, ikasleen errendimenduari begira, eredua dela onurarik handienak dakartzana.
|
Euskararen
ezagutzarik handiena bermatzen duen eredua da. Hala ere, eredu horrek ere ez du lortzen ikasle gehienak euskara maila aurreratuan aritzea, ezta hurbiltzea ere.
|
2015
|
|
25); hara esaldi esanguratsu bat adibide modura: . Eguneroko prentsa irakurtzen dutenen artean,
|
euskararen
ezagutza handia da. Nafarroaren kasuan %30ekoa eta Baskongadetakoa nabarmen altuagoa:
|
2016
|
|
Azkenik, Euskal Herriak inoiz ezagutu gabeko egoera soziolinguistikoa bizi du, izan ere,
|
euskararen
ezagutza handiena jende asko bizi den udalerrietan dago, hau da, eremu urbanoan. Euskal hiztunen gehiengoa, beraz, euskaldunen ehunekoa apala den tokietan bizi da eta etxetik kanpo ikasi du hizkuntza.
|
2017
|
|
Azpiko irudiari erreparatzen badiogu, EAEko udalerriek egoera soziolinguistiko heterogeneoa dutela ikusten da. EAEko iparraldeko udalerrietan,
|
euskara
ezagutza handia da, bereziki, Gipuzkoa erdialdean eta Bizkaia ekialdeko udalerrietan. Arabako eta Bizkaia mendebaldeko udalerrietan, berriz, euskara ezagutza apalagoa da.
|
2018
|
|
XY koordenatuetan kokatu dira udalerriak: zenbat eta eskuinago, orduan eta
|
euskararen
ezagutza handiagoa; zenbat eta gorago, orduan eta erabilera altuagoa. Ez da harritzekoa, beraz, eskuinaldean dauden herriak goEuskaldunon dentsitateak zer nolako eragina du euskararen kale erabileran?
|
2020
|
|
Adin tarteka sailkatuz gero, 15 eta 29 urte bitarteko gazteak dira
|
euskararen
ezagutza handiena dutenak; denera, %40 Adin handiagoetan, berriz, euskara dakitenen ehunekoa pixkanaka murriztuz doa. Biztanleriaren %10entzat da euskara etxeko hizkuntza.
|
|
Esaterako, Euskal Autonomia Erkidegoan euskara maila ona duten euskal herritar berrien kopurua txikia dela aitortu du(% 6,1). Hori bai, gure Hezkuntza sisteman dauden gazteek
|
euskararen
ezagutza handiagoa dutela ere azpimarratu du, pentsatzekoa denez. Eta bestelako ondorio esanguratsu bat ere agertu du:
|
2021
|
|
Bestalde, neskek diote mutilek baino gehiago darabiltela euskara hizkuntza nagusi gisa, baina aldea txikia da. Lurralde historikoen araberako azterketan ikusten da Gipuzkoan —non
|
euskararen
ezagutza handiena den— gazteen %30ek euskara erabiltzen dutela batez ere txatean idaztean edo sare sozialetan edukiak argitaratzean; Araban eta Bizkaian ehunekoak askoz baxuagoak dira, %3, 5ekoa eta %8, 4koa, hurrenez hurren.
|