2001
|
|
Euskalgintzak euskara ardatzat duen eleaniztasunean dauka lagunik onena, europar testuinguruan indartsua, nazionalismo espainolaren argudiorako jasangaitza, eta euskal gizartearen etorkizunerako giltzarri litzatekeena. Orain dela hogei urte bezalatsu, euskararen berreskuratzea askatasunarekineta demokraziarekin zetorren hein berean, gaur eta bihar
|
euskara
euskal gizartea ren mintzabide saihestezin izatea europar gizarte anitzarekin batera dator.
|
2007
|
|
euskararen identitate soziala eta kulturala arrotza da egungo gizartearen funtzionamenduan eta izaeran, etaorobat, egungo gizartearen identitatea ere arrotza da euskal hizkuntzaren funtzionamendu edo erabilerarako.
|
Euskarak
euskal gizartea eta euskal giroa eskatzen duerabilia izango bada, euskalduntasunean arrotza ez den gizarte modua, ez egungoerdal gizartea. Bi identitate horien, hizkuntzarena batetik, gizartearena bestetik, arteko etena eta haustura erabatekoa denez, euskararen erabilerak ezin du bereburua bazter erabilera diglosikotik atera.
|
2009
|
|
Ez dago, ordea, ezta ere, ez behintzat errealitatearen argitan, triunfalismoa bezain antzua den biktimismorako motiborik. Hurrengo atalean luzatuko diogu begirada euskarak hogeita bost urteotan izan duen bilakabideari, baina, gerorako utzi gabe, argi eta garbi esan dezagun, aldi honetan,
|
euskarak
euskal gizartean izan duen bilakaera positiboa izan dela. Edozein prozesu sozialetan gertatzen den antzera, honetan ere gazi gozo ugari izan da, baina prozesuak oro har gozotik askoz gehiago izan du gazitik baino.
|
2010
|
|
garai haietako erdaldunen inguruan sortua dena eta nortasun espainiarduneko gizarte sektoreen eta alderdi estatalisten eskutik gizartera hedatua. ...ak ala biak, gizarte berean eta aldi berean egotea ez dela baldintzarik egokiena hizkuntza politika eraginkor bat aurrera eraman ahal izateko, ezin baita eragileen arteko eztabaidaren gainean, ezta jendearen zalantzen edo ukazioaren gainean ere, ezer iraunkorrik eta sendorik eraiki. izan ere, edozein hizkuntzak duen bermerik handiena txertatuta dagoen komunitatearen babesa eta atxikimendua da, eta
|
euskarak
euskal gizarte osoaren laguntza behar du, ez soilik sektore euskaldunena. hortaz, hizkuntza politikak aurrera egingo badu eta euskara biziberrituko bada, euskal gizartearen gehiengo zabalak dituen hautemateak eta ulertzeko moduek, biek ala biek, bat egin lukete hizkuntza horren berreskurapenerako abian jarri behar diren neurriekin. hala ere, arestian azaldu den bezala, egungo datuek ez dute adost... aukera pare bat ikusten dugu tentsioan dauden bi elementuen arteko disonantzia gutxitzeko; alegia, interbentzio eraginkorra eta horren gaineko hautematea eta interpretazioa elkarri hurbiltzeko. aukera bat eta errazena, interbentzio mota aldatzea da, hizkuntza politika Framing Herabearen nahira egokituz; alegia, kritikatuak diren interbentzio neurriak kamustea edo murriztea. beste aukera, aldiz, interbentzio eraginkorrari heldu eta hori kritikatzen duen Framing Herabea iraularaztea. bigarren aukera horren alde egin behar delakoan, zalantzak batzuk sortzen zaizkigu. nola ekin Framing Herabearen aldaketari?
|
|
Joerak eta jokabideak badu loturarik jarrerarekin eta jarrera bakoitzaren adierazle edo/ eta eragile izan ohi den hizpide edo diskurtsoarekin. hori horrela izatekotan, euskararen erabilera eta euskararekiko jarreren auzian, hizpideen arteko borrokak ere eraginik izan zezakeen. ordutik sortu zitzaigun,
|
euskarari buruz
euskal gizartean nagusi diren hizpide ezberdinak ikertzeko gogoa.
|
2012
|
|
Ez euskararekin ezta katalanarekin ere. Nire ustez ordurako
|
euskara
euskal gizartearen hizkuntza izango da eta ez dakitenek ondo ulertuko dute. Erdi bide honetan ezin du jarraitu, ez da gertatu halakorik.Baina zergatik bi bide hauek. Ez dago beste eredurik.
|
2016
|
|
bizi indarra dugu erronka gaur. Beheranzko joera irauli eta hazkundean jarri du
|
euskara
euskal gizarteak. Euskararen bilakaera hazkunde jarraitua izatea lortu dugu azken laur hamarkadetan.
|
2018
|
|
Hizkuntza Politika eraginkorra behar da
|
Euskarak
euskal gizartean merezi duen tokia berreskura dezan
|
|
PSOEko alderdiak Donostian, edo PPko alderdiak Gasteizen. "
|
Euskara
euskal gizartearen bigarren hizkuntza bihurtu da", esaten da artikuluan, baina ez orain, baizik frankismoaren aurretik jadanik, esango nuke; ama hizkuntza edo lehen hizkuntza izatetik, bigarren/ hirugarren/ laugarren... hizkuntza izatera pasatu da Euskara; Espainierarentzat izan dira derrigortasun guztiak, Euskararekiko berriz edo debekua edo aukera izan ditu bakarrik, orain ere oraindik:... nola onartu egoera hau?
|
|
Esan behar dizut, nik ere asko ikasi dudala J.A. Fishman autorearekin, eta kolaboratu dudala bere argitalpen batzuetan, hemen esan ditudan zenbait gauza adierazten duten bezala. Mila esker ere soziolinguistikan aditu bezala eskaini didazulako zure artikuluari buruz nire iritziak ematea, nire asmoa ere delako" hizkuntza politikak nondik jo behar ote duen,
|
Euskarak
euskal gizartean merezi duen tokia berreskuratu dezan" gaiaren eztabaidan parte hartzea. Minbizia duzula ere jakinda:
|
|
Azken aldi honetan, han hemenka, eztabaida edo hizpidea sortu da, euskararen berreskurapenaren hemendik aurrerako nondik norakoei buruz. Euskaltzaleen artean galdea dabil, ondorengo urteetan hamarkadetan hizkuntza politikak nondik jo behar ote duen,
|
euskarak
euskal gizartean merezi duen tokia berreskura dezan. Nire asmoa eztabaida horretara argi pixka bat ekartzea baino ez da izan.
|
|
Hizkuntza Politika eraginkorra behar da
|
Euskarak
euskal gizartean merezi duen tokia berreskura dezan
|
|
Sekula baino hiztun gehiago ditu baina erabileran herren egiten du.
|
Euskara
euskal gizartearen bigarren hizkuntza bihurtu da.
|
|
Eta agian badu bere logika, kontuan hartzen badugu lan mundua eta sozioekonomia gizartearen erdigunean kokatzen direla eta berau egituratzeko faktore baldintzatzaileak ere badirela. Zentzu horretan,
|
euskarak
euskal gizarteko esparru sozioekonomikoan hegemonia maila bat eskuratuko balu, ez al luke horrek eragin biderkatzailea eta positiboa izango beste arlo guztietan. Eta hori horrela bada, ezin al da agian planteatu, edota gutxienez hausnartu, pasatako hamarkadetan eskola hizkuntza normalkuntzarako politika eta ekinbidearen esparru zentrala izan den bezalaxe, datozen hamarkadetan lan mundua izan daitekeela erdigune eta zentralidade hori hartu lukeen esparru nagusia?
|
2019
|
|
–Duela ehun urte, jada, Azkue saiatu zen euskararentzat modernotasuna antolatzen?, dio Gartziak arestian aipatutako Jakin aldizkariko artikuluan,, baina bere proiektua oraindik osorik katolikoa zen eta esparru horretara mugatu zen (eta hor ere oso kuestionatua izan zen). Txillardegi izan zen
|
euskara
euskal gizarte osoari zabaldu ziona, inolako baldintzarik gabe; hura da euskara batuaren zinezko aita. Baina beharrezkoa izan zen, aldi berean, Eliza katolikoaren barruan atxilipurdi historiko bat gertatzea eta sektore aurrerakoiek, aldi labur batez sikiera, hegemonia eskuratzea, horren ondorioz Euskal Herrian gauzak aldatzeko bidean jartzeko.
|
2023
|
|
Azken hauek sarritan ez dute garatua talde pertenentzia sentimendurik euskararen inguruan eta euskara beraien errepertorio pertsonaleko osagai moduan ikusten dute bakarrik. Jakina, gure ikasle guztiak bizi diren gizartearen isla dira; esan nahi baita
|
euskarak
euskal gizartean bete behar duen funtzioa argitu gabe dagoela eta hizkuntz normalizazioa adierazpenaren atzean adiera ezberdinak daudenez (Iztueta 2015) ikasleen (eta irakasleen) artean ez dagoela euskaltasunarekiko bisio partekaturik.
|