2002
|
|
Derrigorrezko kredituak kontuan hartuz, irakasgaien% 16,55 euskaraz ikasten dituzte. Euskara planaren arabera %39, 7 izan lukete, kontuan hartuzezen plan horren proposamena Elektronika, Elektrizitatea eta Kimika espezialitateetan,
|
euskarazko
eskaintza ez zabaltzea dela, eta eskaintza zabaltzeko bide bakarra beste espezialitateetan komunak diren irakasgaiak eskaintzea dela. Topografia titulazioari dagokionez, berriz, derrigorrezko %33 kredituak euskaraz eskaintzeaproposatzen du euskara planak.
|
|
Hain zuzen, Zientzia Fakultatekoikasle askok nahiko aukera gutxi dituzte ikastaroak hautatzeko, eta bakarren batzuk erdaraz ematetik euskaraz ematera pasatuz gero, ikasle erdaldunek zailtasunakizan zitzaketen beharrezko kredituak osatzeko. Hori da behintzat behin bainogehiagotan
|
euskarazko
eskaintza ez ezartzeko erabili izan den argudioa.
|
|
Akademikoki ez dago beraz arazorik, eta, hein handi batean, EHUn lortu dugu. Hautazko kredituen arloan, aldiz,
|
euskarazko
eskaintza ez litzateke hain zabala izango, baina imajinazioari ekinez, enpresa publiko eta pribatuko baliabideak erabiliz, txukunago izango litzateke eskaintza. Baina 2002ko euskal unibertsitarioak hiru hizkuntzetan ikasgaiak lantzeko eta ikasteko gauza izan behar du.
|
2006
|
|
Esan bezala, deskribapenari buelta emanda eta, gure kasuan, euskaraz oinarrizko gaitasuna eskola bidez jaso duten baina gaztelaniaz errazago moldatzen diren milaka hiztunen kasuan (gero eta milakago), gauza bera gertatuko da seguruenik, baina alderantziz. Tira, eta" erdal elebidun" izan gabe ere, gainerako euskaldun guztioi edo gehien gehienoi gertatuko zaie gaur egun une, gai edo testuinguru jakin batean, erdarazko espresio, termino edo esaldi batek
|
euskarazkoak
eskaintzen ez dion" kolpea" eskaintzen diola, edota esaktamentian zerbaiti eman nahi dion tonua edo" zaporea" hobeto ematen diola erdararen bidez.
|
2009
|
|
Hezkuntza Profesionalean
|
euskarazko
eskaintzarik ez egitea da, Europako aditu batzordearen txostenaren arabera, betetzen ez den horietako bat. Perez Nievasek zehaztu zuenez, baina, lau talde eskaintzen dira Iruñean.
|
2018
|
|
Laburpena. unibertsitateko osasun ikasketetan gaur egungo euskararen egoera aurkeztu nahi dugu artikulu honetan. Osasun zientzietako graduen
|
euskarazko
eskaintza ez da homogeneoa, batzuetan dena euskaraz ematen den bitartean (erizaintza, fisioterapia), beste batzuetan ez baita lortu guztiz euskaraz eskaintzea (medikuntza, odontologia, farmazia). Kontuan hartu behar da gainera, euskaraz ematen den guztia EHU/ UPVn kokatua dagoela eta bere garapena osasun esparruan euskarak lan hizkuntza modura duen hedapenarekin lotuta dagoela.
|
|
Esate baterako, Nafarroako euskararen legearen bidez, eremu ez euskaldunean bizi den ikasle bati behartzen zaio hamarka kilometroko distantzia egin behar izatera eskolara joateko. Euskal Elkargoan ere, herri jakin batean
|
euskarazko
eskaintzarik ez dagoenean, haurrak alboko herrietara eraman behar dira lehen maila egitera; kolegioa edota lizeoa euskaraz egin nahi duten ikasleek ikastetxe gutxi batzuk besterik ez dituzte aukeran. Kasurik larrienetan, haur horiek 2 ordutik gora eman ditzakete errepidean, egunero, autobus batean edo kotxe batean sartuta, eta honela, gainditu egiten dute Finlandiako haur batek joan etorrietan legez eman dezakeen denbora kopurua.
|
2021
|
|
Beste auzoetan,
|
euskarazko
eskaintzarik ez zuten auzoetan, gurasoek ez zuten euskara aukeratzerik izan, bistan da (Mendebaldean, Mendillorrin, Azpilagañan eta Donibanen). Arrosadiko eta Buztintxuriko haur handienen bi taldeetan ere ez zen euskarazko eskaintzarik, eta, beraz, gurasoek ez zuten aukeratzerik izan.
|
|
Gurasoen% 40’77k euskarazko haur eskola aukeratu zuen. Portzentaje handiagoa izan zen Alde Zaharrean (gurasoen% 50’98k) eta Txantrean (gurasoen% 50’39k, nahiz eta euskarazko haur eskola bakarra izan eta gaztelaniazkoak bi). Beste auzoetan,
|
euskarazko
eskaintzarik ez zuten auzoetan, gurasoek ez zuten euskara aukeratzerik izan, bistan da (Mendebaldean, Mendillorrin, Azpilagañan eta Donibanen). Arrosadiko eta Buztintxuriko haur handienen bi taldeetan ere ez zen euskarazko eskaintzarik, eta, beraz, gurasoek ez zuten aukeratzerik izan.Datuek erakusten dutena oso argia da:
|
2022
|
|
Zinema eta telesailak ikusteko bitarteko nagusia bilakatu diren streaming plataformetan, berriz,
|
euskarazko
eskaintza ez da %0, 1era iristen. Egia da azken alor honetan herri ekimenak alderdi, erakunde eta enpresak mugiarazi dituela, eta aurrerapauso batzuk lortu direla merkatuan nagusi diren bi plataformetan:
|
|
Euskarazko produktu gutxi ekartzeaz aparte, gainerako herrietan euskaraz eskainitakoa gurean gaztelaniaz eskaini dute behin baino gehiagotan.
|
Euskarazko
eskaintza ezak erdarakoen gorakada dakar".
|
2023
|
|
" Kontuan hartu behar dugu gaur egun kate pila bat daudela, baina hala ere, adierazgarria da", esan zuen. Gaineratu zuen, Euskal Herriko zinemetan urtean eskaintzen diren filmen %1 baino ez dela euskaraz, eta streaming plataformetako
|
euskarazko
eskaintza ez dela %0, 1era iristen. " Euskarazko streaming plataforma bat behar dugu", esan zuen Aginagaldeak.
|
|
Bestaldetik, aurreko lau urteek eman dutena badakigu: Euskararen II. Plan Estrategikoa ez zen garatu (anbizio falta zuen arren), hezkuntza kontseilariak ereduaren garapena oztopatu zuen (hor daude Mendigorriaren eta Lerinen kasuak), PAIren aldeko politika itsua bultzatu da, Hizkuntza Eskoletako euskara taldeetan murrizketak egin dira, Gobernuaren haur eskoletan
|
euskarazko
eskaintza ez da handitu, Lezkairuko ikastetxe berrian eredua ezarriko den ez da batere segurua, helduen irakaskuntzan euskara ikasteko oztopoak izan dira, Mañeruko Udalari eremu mistoan sartzea ukatu zitzaion... Nafarroako Gobernuaren lan deialdietan oposizioa izan da nagusi (beraz, euskara baloratu gabe), Osasunbidean oposizio lehiaketa egiten da eta hor euskararen balorazioa eremu mistoan desagertu da, frantsesa, ingelesa eta alemana Nafarroa osoan baloratzen diren bitartean, Plantilla Organikoko postu elebidunak (Hezkuntza kenduta)% 2 inguru dira…
|
|
Hauek izan ziren emandako arrazoiak: ohitura edo erraztasun falta, euskaraz gustuko libururik ez topatzea eta
|
euskarazko
eskaintza ez ezagutzea.
|
|
Izan ere, zenbait ikerketaren arabera, mundu mailan egunean hiru ordutik gora ematen ditugu telebistaren aurrean batez beste, gero eta gehiago streaming plataformen bidez, eta euskaldunok mendebaldar homologatuak gara horretan ere. Hortaz,
|
euskarazko
eskaintzarik ezean, inguruko hizkuntza nagusietan betetzen dugu funtzio hori.
|