2001
|
|
Erreakzio bezala hiritarraren euskaraganako aldekotasuna eta atxikimendua indartzea hain zuzen. Nafarro akogobernuak hartutako azken neurrien aurrean esaterako, hirita rrek erakutsitako euskararen aldekotasuna, karrikak betez, haurrak
|
euskarazko
ereduan matrikulatuz, Korrikajendetsu batean parte hartuz... Epe motzean eta sarritan espontaneoki ematen diren erreakzio hauek hiritarrek euskaraganako duten atxikimenduaren adierazle dira eta atxikimendu hau landu eta areagotzea izango da seguruenik erasoei erantzuteko modu natural eta iraunkorrena.
|
|
3. Euskararen aldeko eragileen eginkizuna da, epe laburrera eta urgentziazko erantzunak emateko, beren baitan biltzen den jendea aktibatzea eta euskararen aldeko neurrikonkretuetan parte har dezaten dei egitea eta lortzea. Jarrera aktibo hori ekimen ezberdinetan konkretatu liteke, haurrak
|
euskarazko
ereduan matrikulatuz, euskara ikasiz, lan munduko euskara planetan arituz, euskararen alde antolatzen diren festa, aldarrikapen eta ekimen ezberd inetan parte hartuz, administrazioan euskaraz egin diezaioten exijituz, euskarazko produktuak hobetsiz eta kontsumituz...
|
2007
|
|
2 2001etik 2006 bitartean Nafarroako Gobernuaren hizkuntza politika murriztaileak segitu du: euskararen erabilera instituzionala bazterrekoa egiten du eta erabilera soziala ez du sustatzen; helduek euskara ikastea eta haurrak
|
euskarazko
ereduetan matrikulatzea ez du instituzionalki bultzatzen, alderantziz ere, egun nafarren erdiek segitzen dute euren haurrak euskarazko hezkuntza publikoan matrikulatu ezin izaten. Halere, nafarren artean euskararekiko jarrera ez da makurtu13 eta ereduko matrikulek ez dute beheiti egin.
|
2014
|
|
Trebiñun beharrezko ikusi dute euskara jakitea, eta gehienek
|
euskarazko
ereduetan matrikulatu nahi dituzte seme alabak. Hori ondo dago:
|
2015
|
|
Guk poz handiz hartu genuen legearen aldaketa partziala, batez ere, orain arteko egoera etsipenez bizi izan duten gurasoengatik. Izan ere, guraso askok uko egin behar izan diote euren txikiak
|
euskarazko
ereduetan matrikulatzeari, eta hautu hori ez dute borondatez egin, egoerak behartuta baizik. Hortaz, euskararen legearen aldaketa ona izan da, pertsona horiei arindu eginen zaielako eguneroko bizimodua.
|
2020
|
|
2016ko Inkesta Soziolinguistikoaren datuen arabera, berriz, EAE eta Nafarroako iparraldean, 25 urtez azpikoen euskara ezagutza %80koa da. Eta ehuneko handiagoa da
|
euskarazko
ereduetan matrikulatuta dauden irakaskuntza arautuko ikasleena. Nafarroako gainerako zonaldeetan eta Ipar Euskal Herrian, ehunekoak baxuagoak dira, baina goranzko joera erakusten dute.
|
|
Udaletxeko bilkura aretoan ez ezik, kalean ere kargu hartu zioten koalizio espainiazaleari: dozenaka gurasok elkarretaratze zaratatsua egin zuten Udaletxe plazan, eta seme alabak
|
euskarazko
ereduan matrikulatzeko eskubidea aldarrikatu zuten. «Maia, entzun, Iruñea euskaldun» eta «haur eskolak euskaraz» leloak oihukatu zituzten, eltzeak, zartaginak eta bestelako tresnak gogor astintzen zituzten bitartean.
|
|
Plana abian jartzen ez duten bitartean, seme alabak
|
euskarazko
ereduan matrikulatu nahi dituzten familiek Iruñerriko haur eskoletan matrikulatu dituzte. Horrek eragin ditzakeen gastu gehigarriei konponbidea emateko prest azaldu da udala:
|
2022
|
|
Euskalgintzako eragileek, hezkuntzakoek eta sindikatuek agerraldia egin zuten atzo, Iruñean, eskaera bat eginez: Nafarroako gurasoei galdegin zieten seme alabak
|
euskarazko
ereduetan matrikulatzea. Aurrematrikula epea irekitzear dela, ikastoletako edo ikastetxe publikoetako eredua hautatzeko gonbita egiteko elkartu ziren hamabost eragile:
|
|
Beste eskubideetan ez bezala, hizkuntza eskubideetan herritarrei bizi diren herriaren arabera aitortzen zaizkie eskubideok. Udalerri batean, umeak eta haurrak ezin izatea herriko eskolan
|
euskarazko
ereduan matrikulatu. Herri jakin batean, medikuaren edo administrazioaren aurrean ezin izatea euskaraz artatua izan, edota tramiteak euskaraz egiteko amaigabeko oztopoak eta ezintasunak jasatea.
|