Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2011
‎Teoriatik tiraka intimoetan euskaraz (are gutxiago euskaraz bakarrik) egiten eta gero gutako batzuek (apur batzuek, hainbatek edo ia denok) unibertsitatean, udaletxeko bulegoetan, aurrezki kutxako jestioetan, eleberriak irakurtzerakoan edota jendaurreko hitzaldi formala ematerakoan beti erdaraz egiten. gure egoera ez da hori. egoera nahasia da gurea, oso, noiz euskaraz eta noiz erdaraz egiten dugun esateko orduan. ezer garbi baldin badago, horixe dago garbi: euskaldungoa oro har harturik erreferente, gure hiztun elkarteak ez dauka euskara erdaren arteko konpartimentazio argirik: ez dago konpartimentazio territorial hertsirik (azpeitiarrek euskaraz egiten al dute den den dena, hitzez eta idatziz, etxean eta lantokian, eta bilbotar guztiek den den dena erdaraz). ez dago, bereziki, konpartimentazio soziofuntzional zorrotzik:
‎Baina diglosia modu bat, azken finean: euskara erdaren konpartimentazioa, luze zabaleko funtzio banaketa egonkorra garantizatuko duena, bilatu eta hezurmamitu behar omen dugu euskaldunok eta erdaldunok. (M. zalbidek –2004–). kohesionatu gabeko hiztun elkarte elebidun txikiko hizkuntza ukipen egoera egongaitza da, ederto.
‎Iraupen iturri izan al liteke diglosia berri hori? posible al da gizarte moderno mendebaldar globalizatu honetan euskara erdaren konpartimentazio soziofuntzional berririk eratu, behar adinako gizarte adostasunez zabaldu eta belaunez
2016
‎Zer pisu eragin du belaunez belauneko jarraipen edo iraupen indar horretan hiztun elkartearen (edo bere baitako hiztun talde jakin baten) beregaintasun maila politiko operatiboak (hortik eratorritako ordainsari zigorren sistemaz eta marko jurilinguistikoaz) eta moldaera ekonoteknikoak (industrializazio mailak, kale/ baserri tarteak)? Zer eragin du iraupen indar horretan euskara erdaren arteko konpartimentazio soziofuntzionalak (hots, diglosia bai/ ez dikotomiak). Zer pisu du hiztunen formazio mailak eta ama hizkuntzaren ezagutza formal eskolarrak?
Euskara erdaren konpartimentazio eskema zabal eta egonkor berria sortu, adostu eta aplikatu beharra dago horretarako: hori gabe," arrain handiak txikia jango du".
2019
‎" halakotan erdaraz egiten irakurtzen idazten da, baina gainerako guztian euskaraz egiten dugu" zioen arau unibertsala, konpartimentazio soziofuntzional argia zekarrena, apurtuz doa begien bistan. hiztun taldeari begira (ez norbanako jakinen artean) hiru irteera ditugu teorian posible, etorkizun ez hain urrunean: a (euskara hutsezko bizimodua, hitzez eta idatziz), B( euskara erdaren konpartimentazio soziofuntzional berria) eta C (erdara hutsezko bizimodua). euskara hutsezko a bizibiderik ez dago arnasguneetan. are nekezago izango da halakorik gero, gizarte urak beren bidetik badoaz: a) erdararen nagusitasun moldaera hain zabala eta hain sakona izanik gure artean, eta inork" bere arnasgunean ixkutaturik" bizi nahi ez duenez, erdararik gabe ezin da bizi:
‎Mikel Zalbide – Arnasguneak. Etorkizuneko erronkak konprometituenen sailean, aukera gisa planteatu ere egiteko. erronka handia da beraz, motibo biengatik, euskara erdaren konpartimentazio soziofuntzional hori. ez dago, ordea, beste biderik.
‎Baina funtsezko galdera geratzen zaigu oraindik erantzuteke: zer izan daiteke XXI. mendearen lehen erdi honetan," euskara erdara konpartimentazioa", hizkuntzen arteko konpartimentazioaz edo diglosiaz hitz egiten dugunean deskribatzen dugun errealitatea oso polarizatua da:
‎XIX. mende hasierako arnasguneak irudikatzen ditugunean ere horrelako zerbait datorkigu burura: euskara hutsez bizi ziren eta nagusiki herritar elebakarrez osaturiko herriak non agintariak elebidunak ziren eta funtzioak erdaraz burutzen zituzten. errealitate soziolinguistiko hura ordea, aldatu egin da eta berarekin batera, euskara erdara konpartimentazio zurruna. gaur egun, euskaldunen artean elebitasuna unibertsalizatu egin da, eleaniztunak gero eta gehiago direlarik, eta hizkuntzen arteko konpartimentalizazioari dagokionez, aurreikus genezake, epe motz ertainean, arnasguneetako hiztun eta egoera gehienak, gutxi ala gehiago, elebidunak, eta kasu eta esparru batzuetan eleaniztunak izango direla:... ikasketak, kultur kontsumoa, zenbait lan, aisialdia... euskal herrian eta munduan gerta daitezkeen aldaketek eragin handia izango dute, noski, bilakaera horretan:
‎I.3 Oinarrizko formulazio teoriko bati aurrez aurre heltzeko adorea probetxu handiko sarrera autobiografikoaz eta ekinbide konkretuetara pasatzeko gogoaz gainera badu kike amonarrizen irizpenak aparteko ezaugarria: euskaltzaleok erantzun eske daukagun oinarrizko formulazio teoriko bati aurrez aurre heltzeko adorea izan du. gure artean inor gutxi bezala, hizkuntza konpartimentazioaz hitz egitera ausartu da. euskara erdaren konpartimentazio soziofuntzional egingarriaz eta komenigarriaz mintzatu da, labur baina argi. konpartimentazio soziofuntzionalaren gaiak, batez ere bidelagun duen diglosiak, ez du pozbide handirik sortzen gure artean. deabruari ur bedeinkatuak baino beldur biziagoa ematen digu konpartimentazio soziofuntzional delakoak.
‎saio amaierako zenbait oh horren aldeko planteamenduek ez dute feed-back handirik jaso izan eta, halakorik gertatu denean, gutxitan izan da feed-back hori buru lanaren ondorio eta akuilu. oso pozgarri da guretzat, horregatik, oraingoan jaso dugun erantzun zehatz eta ozena. are pozgarriago, norbaitek behar eta kike amonarrizek heldu izana gaiari. hona bere hitzak, orrazketa lan xumeaz muin muinera bilduak: " zer izan daiteke XXI. mendearen lehen erdi honetan euskara erdaren konpartimentazioa, hizkuntzen arteko konpartimentazioaz edo diglosiaz hitz egiten dugunean, deskribatzen dugun errealitatea oso polarizatua da:
‎Egoera horiek garai bateko banaketei dagozkie normalean. (...) Errealitate soziolinguistiko hori(...) aldatu egin da eta, berarekin batera, euskara erdaren konpartimentazio zurruna (ere bai).
2020
‎Demolinguistikaz ko pisu absolutua eta erlatiboa(...), espazio soziofuntzionalar en araberako erabileraespektro diferenteak, interakzio sareen zenbatekoa eta, euskara erdaren konpartimentazio soziofuntzional gero eta kamutsagoa, hizkuntza eredu bateratuaren onarpeneta barneratze maila desberdinak, etab.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia