2001
|
|
Lan honetan
|
Euskararen
erabilera aztertzen da, gehienbat ikuspegi psikosozialarijarraituz. Euskararen erabilera delako aztergaia, literatura psikosozialean kokatzenden hizkuntza erabileraren aztergai barruan sartzen da, eta aztergai hau, berriz, psikologia soziala eta hizkuntza, edo psikosoziolinguistika izeneko testuinguruanlantzen da.
|
|
Hala ere, hizkuntzaren erabilerak ez du berak bakarrik gaiespezifikoa osatzen, ezta hizkuntzen erabilerak taldearteko testuinguruan edoukipen egoeretan ere; gehienetan, gai horiek ez dira zuzenki lantzen, zeharkabaizik, bigarren hizkuntzen jabekuntza, elebitasuna, hizkuntza eta etnizitatea, identitate etnolinguistikoa, etnien edo kulturen arteko komunikazioa bezalakogaietan txertatzen direlarik. 4) Komunikazioaren ikuspegi teorikoak garrantzi berezia dauka, ez soilik psikosoziolinguistikan daukan presentziagatik, edo psikologiasozialaren eta psikosoziolinguistikaren arteko batasun puntua delako, baizik etahizkuntzaren erabileran interesa daukaten aspektu ezberdinak integratzen dituelako, hau da, oso interesgarria da euskal testuinguruan
|
euskararen
erabilera aztertzeko. Hizkuntzaren erabilera aztertzeko kontuan hartu beharreko alderdi batzukondokoak dira:
|
2009
|
|
• Elkarrekin izan ginen Euskararen Gizarte Erakundeen KONTSEILUAK 2006an antolatu zuen Erabilera areagotzeko hizkuntza politikaren bila izeneko jardunaldian. Koldo Mitxelena Kulturunean burututako jardunaldi hartan,"
|
Euskararen
erabilera aztertzeko eredu matematikoa" aurkeztu zenuen, eta nik" Euskara erabiltzearen erraztasuna/ zailtasunaren eragin emozionala eta horren ondorioak", gero UZTARO aldizkarian argitaratu zena.2
|
2010
|
|
Testuinguru hori kontuan hartuz jokatu da, bada, gazteen
|
euskararen
erabilera aztertzerakoan. Eta, jakina, udaletan gaztetxoentzat programazio bereziak antolatzerakoan.
|
2013
|
|
Datu bilketan, sarri, metodo hori erabiltzen da; bereziki, azterketa soziologiko eta psikologikoetan. Behaketaren helburua da gertaera bere ingurune naturalean, eta sortzen den eran deskribatzea (kalean
|
euskararen
erabilera aztertzea adibidez). Jokaerak aztertzea erreza da tresna horren bidez; izan ere, ekintza bat nork, non, nola, noiz eta zergatik egiten duen era naturalean ikusten da.
|
2017
|
|
" hondarribiko 16 urtetik gorako euskaldunen hizkuntza erabilera osoa, hau da, ahozkoa zein idatzizkoa, ekoizlea zein hartzailea, zenbatekoa den neurtzea". bertan, batetik, ikerketa objektua zehazten da," hondarribiko 16 urte edo gehiagoko euskaldunak"; eta, bestetik, aztergaiari buruzko bi hitz gako daude, ikerketaren ardatz direnak: hizkuntza erabilera osoa eta zenbatekoa. ikerketa objektuari dagokionez, hondarribian bizi diren eta euskaraz dakiten pertsonak izango dira aztertuko ditugunak; ez du zentzurik emaitza jakina daeuskaraz ez dakitenen
|
euskararen
erabilera aztertzea, erabiltzeko ezagutza izatea ezinbestekoa baita. era berean, arrazoi operatiboak direla-eta (aurrerago aipatuko den Denbora Aurrekontuen Inkestan hala egiten delako, besteak beste), 16 urte edo gehiagokoak soilik hartuko dira kontuan. laburbilduz, 16 urtetik beherakoak eta euskaraz ez dakitenak ikerketa honetatik kanpo geratuko dira. eta aztergai diren hizkuntza erabilera osoa... lehenik eta behin, zeri deitzen diogu hizkuntza erabilera osoa?
|
|
36 Ikus Xabier Isasiren?
|
Euskararen
erabilera aztertzeko oinarri zientifikoak?, Bat soziolinguistika aldizkaria, 71 zenbakia, 2009, 49.
|
2018
|
|
Isasi, X. (2009 (2)). " OMENEZ;
|
Euskararen
erabilera aztertzeko oinarri zientifikoak". BAT Soziolinguistika Aldizkaria 71 zk. 39 or
|
2021
|
|
Hainbat dira euskal hiztun gazteen
|
euskararen
erabilera aztertu dituzten lanak, eta baita honekin lotuta euskararen gaitasuna eta hizkuntzarekiko ideologiak ere (Amorrortu et al. 2018; Amorrortu et al. 2017; Goirigolzarri et al. 2019; Hernandez & Altuna, 2020; Hernandez et al. 2020; Olasagarre et al. 2019; Ortega, 2017; Ortega et al. 2016; Ortega et
|
|
Gainera, Arratiatik eta Durangaldetik bezero ugari heltzen da. " Merkataritzan
|
euskararen
erabilera aztertzeko ikerketa egiteko asmoa dugu laster", gaineratu du euskara teknikariak.
|
2022
|
|
lan honetan ereduan euskaldundutako Lizarrako gazteen
|
euskararen
erabilera aztertzeko ikerketa bat aurkeztuko dugu, euskararen biziberritze prozesuaren testuinguruan kokatuta.
|
|
Honela, aipatu berri ditugun soziolinguistikako ikerketa ildoei jarraituz, lan honetan ereduan euskaldundutako Lizarrako gazteen
|
euskararen
erabilera aztertzeko ikerketa bat aurkeztuko dugu, euskararen biziberritze prozesuaren testuinguruan kokatuta. Hain zuzen ere, herri honetako gazteak ikertzea erabaki da, alde, batetik, Nafarroako eremu mistoan dagoen herria delako eta, beraz, euskarari lotutako legedia aldetik testuinguru berezia delako.
|
2023
|
|
Etxeko
|
euskararen
erabilera aztertzeko hiru egoera bereizi ditu ikerketa honek, hain zuen, haurrek gurasoekin, etxeko guztiak elkarrekin daudenean, eta gurasoek euren artean egiten duten hizkuntzen erabilerarei buruz galdetu zaie, haurrei zein gurasoei ere. Ondorengo grafikoetan datuek ikasleek emaniko erantzunen emaitzak eskaintzen dira LH4 eta LH6ko haurren kasuan18 Aldiz, HH5eko haurren kasuan gurasoek emaniko datuen emaitzak eskaintzen dira.
|