Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 74

2010
‎Sistematikoki jokatuta baino ez zaigu posible izango euskararen Framing Aldarrikatzailearen eta Framing Herabearen muinak eta zergatiak sakon aztertzea eta ezagutzea. ezagutza zorrotz horrek euskararen inguruko diskurtso teoriko berritua osatzeko ahaleginak gidatu lituzke, honako galdera bikoitz honi erantzun egokia eman ahal izateko: " zergatik eta zertarako bultzatu euskara?" eman beharreko erantzunak euskal gizartearen gehiengoa bere baitara biltzeko modukoa izan behako luke. eginkizun horretan, Framing Aldarrikatzailearen ezaugarri baliotsuak kontuan hartu eta alderdi desegokiak baztertuko lirateke; halaber, Framing Herabearen indarguneak nola desaktibatu eta planteamendu horretatik etor litezkeen mehatxuak nola saihestu pentsatu lirateke. aurreko horiek guztiak aintzat hartuz, euskararen inguruko mezua berritua osatu litzateke. ondoren, arestian landu ditugun hiru kontzeptu edo efektuak —framing, agenda setting eta priming— sistematikoki eraikitzea eta garatzea letorke. hori dena, helburu jakin batekin betiere:
‎1 euskararen diskurtso berria komunikabideen agendan indartsu sartzea eta bizirik iraunaraztea (arestian deskribatu dugun gure eskemako 1 fluxua).
‎nolakoa da euskal gizartea euskarari dagokionez eta, halaber, euskararen unibertsoak nola joka lezakeen iritzi publiko horren aurrean. izan ere, gure ustez, euskararen etorkizunerako berebiziko bidegurutzea binomio horretan datza: euskara versus iritzi publikoa. horregatik, lehendabizi azalduko dugu euskararen errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatu dituzten egitura kognitiboak nolakoak izan diren azken mende erdian, eta nolakoak diren gaur egun. horretarako, komunikazio politikoaren eta komunikabideen eragin kognitiboaren teorietatik edango dugu. hurbilpen teoriko horiek lagunduko digute sistematikoki ezagutzen euskararen diskurtsoen eraketan zer nolako osagai soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain
‎Hau da gure gaur egungo egoera... Eta Euskarak diskurtso berri baten behar gorria du. Izan ere,... hizkuntz kontzientziak.
2011
‎Gaiak azterketa sakona lukeen arren, ideia hauen ahultzea nabarmena dela esango nuke gazteengan. Ondorioz, gizartea alde batera badoa eta euskararen gaineko diskurtsoak bestetik badoaz, ez da erraza izango gazteen euskararekiko atxikimendua lortzea. Horrelako mezuek ez dute inolako gaurkotasunik eta beraz, euskararen aldeko mugimenduen planteamenduek gazteen errealitatera egokitu dute.
‎Indartsuena baina Bilbao markaren kasua dugu. Bilboko Udalaren euskararekiko diskurtsoa, praktika, estetika eta izendapenak guztiak batera kondentsaturik agertzen zaizkigun elementua da Bilbao udalaren logo korporatiboa. Zergatik?
‎Bilboko Udalaren euskararekiko diskurtsoa, praktika, estetika eta izendapenak guztiak batera kondentsaturik agertzen zaizkigun elementua da Bilbao udalaren logo korporatiboa. Zergatik?
‎Euskararen aldeko mentalitatea ez bezala, euskararen aldeko diskurtsoa, presentzia mediatiko politikoari dagokionez, bazterrekoa da Bilbon. Beste kontu bat da herritarren bizipenetan bazterrekotasun hori bere horretan mantentzen den.
‎Adibidez, lehendakariak berak esan zuen euskara zaila zela. hortxe duzu arazo bat. kasu horretan kontua da nondik ikusten duzun. guretzat ez da batere erraza espainola bere genero kontu eta guzti. Lehen esan bezala bada, euskararen kontrako diskurtsoa etengabe elikatzen ari da.
‎zergatik gaude gauden tokian? gainera, kontuan hartu behar da euskararen kontrako diskurtsoa etengabe elikatu egiten dela. esate baterako, ikusten baduzu euskararen aholkularitzan dagoen pertsona batek euskara nekazal hizkuntza dela idazten duela, edo lehendakari batek euskara eta biolentzia lotzen dituela, esango didazu non gauden. euskararen kontrako diskurtsoa etengabe elikatzea da. Batzuetan ahaztu egiten zaigu saltsa horren barnean gaudela baina hori neutralizatu egin behar da.
‎zergatik gaude gauden tokian? gainera, kontuan hartu behar da euskararen kontrako diskurtsoa etengabe elikatu egiten dela. esate baterako, ikusten baduzu euskararen aholkularitzan dagoen pertsona batek euskara nekazal hizkuntza dela idazten duela, edo lehendakari batek euskara eta biolentzia lotzen dituela, esango didazu non gauden. euskararen kontrako diskurtsoa etengabe elikatzea da. Batzuetan ahaztu egiten zaigu saltsa horren barnean gaudela baina hori neutralizatu egin behar da.
Euskararen kontrako diskurtsoa etengabe elikatzea da. Batzuetan ahaztu egiten zaigu saltsa horren barnean gaudela baina hori neutralizatu egin behar da.
‎Kanpoan ere zabaldu behar da, ez baita hemen gertatzen denaren inguruko berri handirik. Eta horrek euskararen aurkako diskurtsoa elikatzen du. tuta egin ditu, kasu honetan, Bilboko zenbat gara elkartea. hori izan ez balitz Orhipean edo Orekan ez ziren izango, ezta liburu horien gaztelaniazko eta ingelesezko bertsioak ere. eta hori kontuan hartzeko modukoa da. Beste adibide bat jarriko dut. garabidek, sortu berri den elkarte batek, azken 50 urteetako euskararen berreskuratze prozesua erakusten duen dVda eta liburuxka argitaratu ditu 4 hizkuntzatan. kontua da, askotan buru belarri lanean ari garenok ez dugula dibulgazioa egiteko modurik izaten, eta beste nonbaitetik etortzen zaizkigula gero materialak. garabideren liburuaren harira, paradoxikoa da Ikastolen elkarteak halako lanik orain arte ez argitaratu izana. helburua ez da egurra ematea inori, nork dagokion erantzukizuna hartzea baino, soziolinguistikaren baitako gaiak dibulgatzea garrantzitsua delako edonon.
‎Teknikariei eta bertako populazioari zuzendutako dibulgazioan zentratu gara ia denbora guztian. Baina kanpoan ere zabaldu behar da, ez baita hemen gertatzen denaren inguruko berri handirik. eta horrek euskararen aurkako diskurtsoa elikatzen du. kanpoan sarri topatzen dugu jendea hemen euskara inposatu egiten dela pentsatzen duena, euskara nagusi dela, gaztelania marjinatuta dagoela, eta abar. horrelako ideiak The Wall Street Journal edo New York Times bezalako egunkari indartsuetan ageri dira. eta harrigarria da zer gutxi ezagutzen den hemen gertatzen ari denaz eta euskararen alde benetan egiten ari eta egin beh... Beraz, dibulgazioa ez da soilik formazio kontu bat, baizik eta errealitatea ezagutzera emateko saiakera bat. gainera, kontuan hartuta azken boladan nazioartean hedatzen ari diren kultura aniztasunaren aurkako mezuak erraz hedatzen direla, inoiz baino beharrezkoagoa da benetako dibulgazio eraginkorra egitea. l
2012
‎...bati ekiteko behar adinako indarrik (denbora falta izan da gehienek emandako arrazoia). euren inplikaziorik gabe, beraz, zail ikusten dugu horrelako elkarte bat martxan jartzea, nahiz eta desiragarria litzatekeela uste dugun. hala ere, eratzekotan, komenigarria irudituko litzaiguke talde guztiak bilduko lituzkeen elkarte bat eratzea, euskara eta euskal kultura hasieratik erdigunean izango dituena, euskararen aldeko diskurtsoa behar bezala landuko duena eta kulturak duen dimentsio linguistikoa bere lekuan jarriko duena. eta amaitzeko, analisi unitate bakoitzean jasotakoa xehatuta, hona, buruan jira bueltaka geratu zaizkigun kontuak:
2013
‎Txostenari erantzuna ibilbide luze eta eskarmentu handiko bost adituk eman diote. Hasteko, Patxi Baztarrika, egungo Eusko Jaurlaritzako Hizkuntza Politikarako Sailburu ordeak, funtsean Inaki Mart� nez de Lunaren oinarrizko kezkarekin bat egiten du eta azpimarratu nahi du, euskararen diskurtsoari dagokionez, euskararen mundua ez dela kolore bakarrekoa, eta euskararen auzia gizarte bizikidetzaren muinean kokatu behar dela. Patxi Baztarrikak euskara zein gaztelaniaren" ez inposatzea, ez eragoztea, baizik eta egiazki bermatzea" hirukian kokatzen du, horretarako, adostasun soziala eta politikoa ezinbestekoa ikusten duelarik.
‎Gaia are gehiago zabaltzen saiatu da Paul Bilbao. Bere iritzian, euskararen inguruko diskurtsoa ezin da ulertu hizkuntzapolitikaren, komunikazioaren eta dinamika sozialaren ikuspegitik aparte. Hiruki horretan biltzen du Bilbaok euskararen inguruko estrategia nagusia.
‎Iñaki Martinez de Lunaren lanari erantzunez Patxi Baztarrikak bat egiten du haren oinarrizko kezkarekin. Oro har, framing aldarrikatzailea eta uzkurraren baitan ñabardura ugari egin daitekeen arren, euskararen diskurtsoari dagokionez euskararen mundua ez dela kolore bakarrekoa azpimarratzen du, abertzaletasuna bera ere askotarikoa den bezala; euskararen auzia gizarte bizikidetzaren muinean kokatu behar da, eta, hor euskara zein gaztelania" ez inposatzea, ez eragoztea, baizik eta egiazki bermatzea" hirukian kokatu dira. Hau da, bi hizkuntzen arteko osagarritasunean eta berdintasunean oinarrituriko hizkuntzen bizikidetzan.
‎Iñaki Mart� nez de Lunak urteak daramatza euskal gizarteak euskarari buruz duen irudia eta hark euskarari atxikitzen dizkion balioak aztertzen; urteak, halaber, plaza publikoan nolabaiteko presentzia duten euskararen gaineko diskurtsoak erkatu eta batzuen eta besteen mugei buruzko ikerketak eta hausnarketak egiten; urteak daramatza, orobat, euskararen geroa iritzi publikoaren baitan irabazi behar dela predikatzen, eta, testuinguru horretan, diskurtso eta esparru kontzeptual berri baten premia azpimarratzen. Hala, bada, euskararen framing berriarena hainbat hitzaldi eta artikulutan jorratu duen gaia da (BAT, 76 zk., urrutira gabe).
‎Bat egiten dut euskararen gaineko diskurtsoei eta euskararen irudikapen eta esparru kontzeptualari buruz Mart� nez de Lunak adierazitako kezkarekin. Eta, aitor dezadan, oso zaila zaidala irakasle arabarraren proposamenari" baina kritikoak" jartzea.
‎Bat egiten dut euskararen gaineko diskurtsoei eta euskararen irudikapen eta esparru kontzeptualari buruz Mart� nez de Lunak adierazitako kezkarekin.
‎Abertzaletasuna bera ere askotarikoa da euskararen diskurtsoari dagokionez. aurre egin, norabidea aldatu eta euskara itxaropen bideetan barrena abiarazteko. Aurrera begira jarrita, ordea, framing aldarrikatzaileak, gizartearen parte batentzat baliagarri izaten jarraitzen badu ere –ez dezagun hori gutxietsi, muga nabarmenak ditu euskara indarberritzearen aldeko jarrera eta jokabidea gizarte osora zabaltzeko eta gero eta herritar gehiagorena izaten laguntzeko.
‎Euskararen mundua ez da kolore bakarrekoa; mundua bainoago munduak ditu euskarak. Abertzaletasuna bera ere askotarikoa da euskararen diskurtsoari dagokionez.
‎1 Honako ideia positibo nagusiak proposatu daitezke, Teoria hau erabiliz, eta proposatzen dira ere Txostenean, euskararen aldeko diskurtso berrian erabilgarriak izateko:
‎Nire ustez, diskurtsoaz gain, beste planteamendu batzuk berritzea ere beharrezkoa zaigula, euskara izango bada Framing Berria ereduan esaten den bezalakoa, agian gehiago, edo horrenbeste, praktikekin lotuz, diskurtsoekin lotuz gain. Adibidez, egun hauetan (irailean) telebistan ikusten ari gara zenbait politiko euskararen aldeko diskurtsoak ez dituzten erabiltzen, euskararen aldekoak ere ez direnak, batzuetan euskara erabiltzen dutela, gehienetan irakurriz bada ere, espero dutelako eraginkorragoa gertatuko zaiela horrela egitea, bere gertuko bezeroak ez direnentzako ere iritsi nahian: agian hauteskunde garaian gaudelako?.
‎euskara versus iritzi publikoa" (14 or.), azpimarratuz: 1) lehenbizi euskararen errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatu dituzten egitura kognitiboak ezagutu beharra dugu, 2) komunikazio politikoak, eta komunikabideak, dituzten ezaugarri kognitiboaren teoriak erabiliz, euskararen diskurtsoak nola eraikitzen diren eta nolako eraginak dituzten ikusteko, 3) azken finean," iritzi publikoak dituen euskararen hautematea eta irudikapena aldarazteko eta aldekoagoa bihurtzeko asmoz, zabal litezkeen bide berriak proposatzea" (14 or.) nahian.
2015
‎Garai berdinean eta alderdi politikoen legeztatzearekin batera hizkuntzaren dimentsio politikoa agerian geratuko zen, eta, orokorrean, euskararen inguruko diskurtsoak modu lerratuan eratuko ziren: alde batetik alderdi abertzaleei loturikoak; bestaldetik alderdi estatalistei loturikoak, lerro bakoitzaren barruan ikuspegi ezberdinak egonda ere.
‎euskararen normalizazioan asko irabazi den arren, galdu ere egin da, hain zuzen, normalizazio eta hizkuntzaren defentsaren diskurtsoan galdu dugu. Eta horrek euskararen aldeko diskurtsoaren berritze, eraldatze beharra inoiz eta premiazkoena bihurtu du, azken urteetan inposizioaren diskurtsoak bizi izandako hedapena kontuan hartuta, baita euskararen aldeko hainbat sektoretan ere. Ataka honetan inposizioaren diskurtsoa irauli beharra dago, bere lekuan justizia sozialaren diskurtsoa orokortuz gizartean (Agirre in Arbelaitz, 2015); finean elkarbizitza bidezkoa, demokratikoa, orekatua lurraldeko bi hizkuntza ofizialen ezagutzatik datorrela sozializatu beharra daukagu.
Euskararen diskurtsoa berritze lanetan asko dira landu beharreko gaiak, baina begirada hiztun berrietan jarrita dugun honetan, kolektibo hauxe euskal hiztun moduan legitimatzeko diskurtso sendo bat eraikitzeko beharra ere larria da. Ildo horretan euskararen gutasun guztiak baliotzea nahitaezkoa dugu, euskaldun izateko modu anitzak euskal komunitatearen alde jarriz.
‎HAUSNARTU lehiaketan saririk jaso ez izan arren ondorengo hiru artikuluak bertan aurkezturiko lanak dira: " Machirulo/ kosmopaleto, puta/ cashero" Euskararen aurkako diskurtsoei aurre egiteko hainbat zertzelada Mugimendu Feministaren teoria eta praktiken iturrietatik" izenburuko lana Mikel Ozaitak sinatzen du. Lan honetan, euskararen kontrako diskurtsoei aurre egiteko azken denboratan zabaltzen ari den disziplina desberdinetako transferentzia proposatzen du:
‎Lan honetan, euskararen kontrako diskurtsoei aurre egiteko azken denboratan zabaltzen ari den disziplina desberdinetako transferentzia proposatzen du: euskararen kontrako diskurtsoei mugimendu feministak erabilitako teoria eta praktiketako hainbat irakaspen egiteko nahia da. Egileak" hizkuntza aktibismo berri baterako proposamen kontzeptual eta praktikoak" mahai gaineratzen ditu, euskararen normalizazioaren alde bidezidor berri bat proposatuz.
‎" Machirulo/ kosmopaleto, puta/ cashero" Euskararen aurkako diskurtsoei aurre egiteko hainbat zertzelada Mugimendu Feministaren teoria eta praktiken iturrietatik" izenburuko lana Mikel Ozaitak sinatzen du. Lan honetan, euskararen kontrako diskurtsoei aurre egiteko azken denboratan zabaltzen ari den disziplina desberdinetako transferentzia proposatzen du: euskararen kontrako diskurtsoei mugimendu feministak erabilitako teoria eta praktiketako hainbat irakaspen egiteko nahia da.
2016
‎Ikus daitekeenez, esparru desberdinetako lanak ekartzeko moduan izan gara oraingoan: euskalgintza aktibatzeko ideia berritzaileak, euskararen inguruan diskurtsoa osatzeko behar zehatza, arnasguneetan gertatzen ari den euskararen bilakaeraren inguruko hausnarketa, ingurune erdaldunduetako euskararen transmisioaz, esparru juridikoaren baitan euskarari buruz ezagutu beharreako hainbat daturen berri ematen duen erreseina, eta nazioarteko erreferentzia eginez, hizkuntza biziberritzeari buruz Julia Sallabanken artikulua.
‎Adibide horiek erakusten dute diskurtsoa zein garrantzitsua den iritzi publikoaren aldekotasuna lortzea eta, horregatik, sortzen da euskararentzat diskurtso multzo koherentea osatzearen premia. Izan ere, diskurtso sendo, erakargarri eta gizarteko eremu zabalak ahalik eta zabalenakbiltzeko gai dena sortuz gero, euskarari asko erraztuko zaio etorkizuna.
‎Argi izan behar dugu, hala ere, legeak ez du zertan justiziaren baliokide izan. Eta euskararako diskurtso berria eraikitzeko asmoz, legeak justiziaren adierazpide izan du, azken horren definizio formalak jasotzen duen bezala. Horrela dio Harluxet Hiztegiak justizia kontzeptuaz dituen lehenbiziko bi adieretan:
‎Arestian deskribatu eta defendatu ditugun hainbat osagai interesgarriak eta beharrezkoak izan daitezke euskararen aldeko diskurtso koherente baterako. Ideia horiek balio izango dute euskararen hesiak bi modutan gainditzeko:
‎Horregatik da, hain zuzen ere, garrantzitsua euskararentzat diskurtso mota egokiak lehenik garatzea eta, ondoren, gizartean zabaltzea. Halako diskurtsoen laguntzaz berriki euskaldundu direnak biltzea errazago eginez, euskararen komunitatea trinkotzeko eta hedatzeko aukerak
‎Norbera eta gizartearen arteko harremanean" zoru komun" baten eraketak duen garrantzia argitara ekarriz. " Hizkuntza portaeren motibo subjektiboez hausnarketa" artikuluak abiapuntu hori hartzen du euskararen inguruko diskurtso berri bat eraikitzeko, zeina berdintasunetik abiatutako diskurtsoa behar duela izan jarriko den agerian.•
‎Horregatik, euskararen diskurtsoetarako, sektoreka euskara eta bere eskaintza zatitu beharrean gaudelakoan nago, eskaintza bereiziak eginik, eta horrek inbertsio ekonomiko handia, ikerkuntza sakonak eta publizitate kanpaina zuzenduak eskatzen ditu.
2017
‎Ondoren, egile honen txanda izan zen eta bere aurkezpenean" Euskararen gatazkarik ba al dago?" gaia jorratu zuen, euskararen inguruko diskurtso gatazkatsuen azterketa kritikoetatik abiatutako lana, alegia. 16 pertsona bertaratu ziren aurkezpen honetara eta hainbat galdera izan ziren 10 minutuko tarte horretan, bereziki gatazka armatuak hizkuntzaren gaineko diskurtsoetan izandako eragina eta euskararen babes ofiziala hizpide.
‎Nolabait esateko, egindako azterketa, bilketa eta sailkapenak eman diguten argazkia aurkeztuko dugu. Argazki horren gainean, momentuz, ez dugu garaiko euskararen inguruko diskurtsorik eraikiko. Are gehiago, ez
‎" Euskarazko hedabideen kontsumoa Tolosaldean" da Garikoitz Goikoetxea kazetariak egindako lanaren izenburua, HAUSNARTUko 3 Saria jaso duena, Hitzaurre gisa – Belen Uranga hain zuzen. kontuan izanda eskualde horrek duela euskal hedabideen eskaintza oparoenetakoa, ikertzaileak aztertu du zein den eskaintza eta kontsumaren arteko aldea. alegia, helburua da euskarazko hedabideen kontsumoaren argazki ahalik eta osatuena egitea, arreta berezia jarriz gazteenean. helburu horrekin aztertu dira, besteak beste, paperezko hedabideen kontsumoa, irratien audientzia, telebistakate desberdinetako kontsumoa eta komunikabideen internetaren erabilera. zenbakia osatzeko hausnartu sarietara aurkezturiko bi lan argitartu dira monografiko honetan. lehenengoa da Eneko Oiartzabalek egindako" Hizkuntza erabilera neurtzeko ikuspegi berri bat" hondarribian eginiko euskararen erabilerari buruzko ikerketa kuantitatiboa. ikertzaileak neurtu nahi izan du zein den zehazki, hondarribiko 16 urte edo gehiagoko euskaldunen hizkuntza erabilera osoa, ahozkoa zein idatzizkoa. horretarako, denbora banaketa mugatuaren arabera neurtu du erabilera, eta hainbat aldagairekin datuak gurutzatu (sexua, adina, lehen hizkuntza). horrela, lan zientifiko bati dagozkion urratsak jarraitu ditu (ikerketa objektua definitu, helburuak finkatu, marko teorikoa eraiki, hipotesiak egin, eta abar), finean emaitzak eta ondorioak ateratzeko. nola den ere, lana interesgarria da, ondorio horiek eskaintzeaz gain, baduelako metodo berritzailetik ere, eta, akaso, erabilgarri izan daitekeelako beste eremu batzuetan ere. hori da beraz, emaitza zehatzez gain benetan interesgarri agertzen dena. zenbakiari amaiera emateko Leticia Garciak, Nekane Arratibelek eta Asier Irizarek egindako" Euskararen ezagutza eta erabilera binomioa: Mondragon Unibertsitateko Humanitate eta Hezkuntza Zientzien Fakultateko 1.mailako ikasleak ulertzeko gakoak" lana argitaratu dugu. ikerketan, ikasle horien hizkuntza ohiturak, jarrerak eta euskararen gaineko diskurtsoak aztertu dituzte, erabileran duten eragina ezagutzeko. ikerketa lehendik antzemandako irudikapen batetik abiatu zuten, alegia, ideia zabalduta zegoen ikasleek ezagutza maila ona izan arren, erabilera murritza zutela. beraz, ikerketarako metodologia kuantitatiboa eta kualitatiboa uztartuz, kale neurketaren metodoa erabiliz, galdetegi soziodemografikoa eta eztabaida saioa eginez bildu di...
‎4.4 Laugarren ikerketa galderari dagozkion emaitzak: euskararen gaineko diskurtsoak eta identitatea eztabaida taldean, gure sailkapenaren arabera, identitate definiturik ez daukaten ikasleek hartu dute parte eta, diskurtsoen azterketan, joera garbirik ere ez dute azaldu. euskararekiko sentimenduei begira, atxikimendua adierazi badute ere, gaztelerak euren bizitzan toki handia dauka, bai ama hizkuntza delako batzuen kasuan edo bai lagunen artean hizkuntza hori nagusi ...
‎IG4: Zeintzuk dira lehen mailako ikasleen euskararen gaineko diskurtsoak eta zein da euren hizkuntza eta kultura identitatea?
‎Ikasleak kulturalki euskalduntzat identifikatzen diren arren, euren identitate etnolinguistikoa ez dute euskararekin soilik lotu, gaztelerarekin zein euskararekin lotzen dute euren identitate etniko eta kulturala. euskal kultura ere definitzen saiatu dira eta euskaraz egindakoa euskal kulturaren parte dela argi badute ere, beste hizkuntzetan egindakoaren sailkapenean zalantzagarriak izan dira jasotako erantzunak, inolako ideia argirik azaldu gabe. euskara ikasteko motibazioen inguruan, ikasleek etxean ez bada, eskolan ikasi dute euskara, oso txikitan. ...txen hizkuntza ikaskuntzaren teoriaren (Sánchez Carrión, 1987) ibilbide naturala jarraitu dute beraz ikasleek, euskara ikasteko berezko motibazioa izanik. hala ere, ikasle batek aipatu du egungo gizartean irakasle izateko euskarak duen garrantzia. baieztapen horren atzean, gardner eta lambert en (1959) motibazio instrumentala ikus daiteke. laburbilduz, etorkizuneko irakasle izango diren ikasleek euskararen inguruan diskurtso garbirik ez dutela esango genuke. euskara gustuko dutela bai, familiarekin edo lagunekin lotzen dutela bai, baina gazteleraren parean jarri dute bertoko hizkuntza, nahiz eta gaztelerarekin identifikatzen ez direla baieztatzen duten.
‎HUHEZIko irakaslea> laburpena. lan honetan Mondragon unibertsitateko humanitate eta hezkuntza zientzien fakultatean 1 mailako ikasleen hizkuntza ohiturak, jarrerak eta euskararen gaineko diskurtsoak aztertu dira, erabileran duten eragina ezagutzeko. huhezin graduko ikasketek eleaniztasun gehigarria dute oinarri hizkuntzen ikuspegitik, eta euskara da hizkuntza nagusia (Curriculumaren %80). ikasleek ezagutza maila ona badute ere, erabilera murritza egiten duten susmotik abiatu da ikerketa hau. ikerketa bideratzeko, metodologia kuantitatiboa eta kualitatiboa uztartu dira. kale neurketa, galdetegi soziodemografikoa eta eztabaida saioa erabili dira ikerketa tresnatzat lehen mailako ikasleen ohituretan sakontzeko. ikasleen identitatea zein den azaleratu nahi izan da eta euskararen inguruan dituzten diskurtsoetatik abiatuta, ezagutzaren eta erabileraren arteko desorekan eragina duten faktoreak identifikatzen saiatu gara.• Hitz gakoak: euskara; hizkuntza gutxitua; hizkuntza ezagutza; hizkuntza erabilera; identitatea; euskararen inguruko diskurtsoak.
‎2.5.4 Euskararen inguruko diskurtsoak teun a. van dijk ek dioen moduan, diskurtsoaren kontzeptuak hiru dimentsio nagusi biltzen ditu: hitzaren erabilera, testua bera; uste, iritzi edo ideologien komunikazioa eta interakzio soziala (van dijk, 1997/ 2000 in Martinez de luna eta besteak 2016).
‎gaitasuna, erabilera eta iritzia (Martinez de luna, 2013) lanean, egileak euskarari buruzko iritzi joera nagusien sailkapen bat aurkeztu du, lau taldetan bereizitakoa: euskaltzaletasuna, mesfidantza, onarpen pasiboa eta abantaila soziala. ildo honetan ere, Jausorok hiru posizio sozio ideologiko bereizi ditu eaen. euskararen aldeko diskurtso abertzalea duena, ez axolazko diskurtsoa eta ukoaren diskurtsoa. hemendik abiatuta, honakoak dira iztuetak (2016) bereizi dituen diskurtsoak:
‎IG4 Zeintzuk dira lehen mailako ikasleen euskararen gaineko diskurtsoak eta zein da euren hizkuntza eta kultura identitatea?
‎...etan jartzen du fokua. identitate etnolinguistikoaz ari garenean, ordea, hizkuntza lehenetsi nahi dugu, izan ere, talde edo pertsona horrek hizkuntza batekin (edo gehiagorekin) lortzen duelako bere identitate etnikoa eta kulturala. gai honen inguruan euskal gizartearen berezitasunak argitzeko, ondorengo ataletan azken hamarkadetan estatu nazioari, hizkuntza nortasunari, hizkuntza komunitateari eta euskararen inguruko diskurtsoei buruz egindako erreferentziak jaso dira.
‎HUHEZIko irakaslea> laburpena. lan honetan Mondragon unibertsitateko humanitate eta hezkuntza zientzien fakultatean 1 mailako ikasleen hizkuntza ohiturak, jarrerak eta euskararen gaineko diskurtsoak aztertu dira, erabileran duten eragina ezagutzeko. huhezin graduko ikasketek eleaniztasun gehigarria dute oinarri hizkuntzen ikuspegitik, eta euskara da hizkuntza nagusia (Curriculumaren %80). ikasleek ezagutza maila ona badute ere, erabilera murritza egiten duten susmotik abiatu da ikerketa hau. ikerketa bideratzeko, metodologia kuantitatiboa eta kualitatiboa uztartu dira. kale neurk... euskara; hizkuntza gutxitua; hizkuntza ezagutza; hizkuntza erabilera; identitatea; euskararen inguruko diskurtsoak.
2018
‎norbanako motibazioa eta gizartearen dimentsio makroari dagozkion gizarte babesa, batetik, eta hizkuntza politika, bestetik. Hiru horietatik, gizarte babesa areagotzeko erronkari egin behar diogu aurre bereziki, horretarako euskararen inguruko diskurtsoa egokitu eta garatuz (ikus Mart� nez de Luna, 2013).
‎Iritzi publikoaren eta erabakitzaileen itzulipurdikatzea faktore desberdinek eragin dute: euskalgintzaren urteetako borroka tematiak, Garapen kontseiluan eta Hizkuntzaren kontseiluan burutu lanak, mundializazioaren eta uniformizazioaren kontrako erresistentziak, euskararen inguruko diskurtso polifonikoak... Oraindik ohargarriagoa da ezen bigarren mundu gerla ondorengo eskolaren gutxiestearen arrastoak oraindik sentitzen baitira XXI. mendeko jendartean.
Euskararen aldeko diskurtsoa azkartzea eta teknizitatetik ateratzea ezinbestekoa da, hiru gabezia nagusiei erantzuteko: irisgarritasuna, eraginkortasuna eta finalitatea.
‎Lan saio moduan antolatutako formakuntza hauek, behar honi erantzuten diete ere. Herri mugimenduen eta instituzioen arteko elkarlanak, euskararen inguruko diskurtsoak eta soziolinguistikaren oinarriak landu ondoren, aurten, Europako hizkuntzen egunaren karietara," Euskararen erronkak" izenburupean uda hasieran aurkeztu datuak izan ziren aztergai. Erramun Baxok Inkesta soziolinguistikoaren aurkezpen lanetan aritu zen, Olatz Altuna Hizkuntzen Kale erabileraren inguruan, eta, Garikoitz Goikoetxeak ‘Euskara irabazteko bidean’ lana hizpide izan zuen, saio bukaeran goratasuna eskainiz.
‎Mundu aldaketa horrek eta subjektibitate berri horrek dena zeharkatzen du, baita euskaltzaletasunaren ulermena, eta, horrenbestez, euskararen gaineko diskurtsoa bera ere. Aurreneko Euskal Pizkundearen oinordeko den diskurtsoarekin apurtzen du, hain zuzen, pentsamendu lerro haren bi adar nagusietan:
‎Nago, ordea, egokitze horretan sakon sakoneko arazoa dugula: hain zuzen ere, euskararen gaineko diskurtsoa, euskaltzaletasunarena, ez zaiola behar bezala doitu azken urteetako mundu eta pentsamolde itzulikatze handiari. Lehenxeago azaldu dudan bezala, uste dut oraindik 50.ekoen amaieran bere egindako zoru diskurtsiboarekin dabilela euskaltzaletasuna.
‎Bertsolariari eskatu egiten zaio euskararen gaineko diskurtsoen sortzaile eta hedatzaile izatea.
‎Entzun besterik ez dago bertsolaritzaren sozializazio gune nagusietako bat den Txapelketa Nagusian euskarak gai gisa duen presentzia (Akizu, 2018). Bertsolariari eskatu egiten zaio euskararen gaineko diskurtsoen sortzaile eta hedatzaile izatea15 Eta diskurtsoaren sortzaile eta hedatzaile izateko funtzio hori bera bete dezaten eskatzen zaie bertsolari gazteei eskolarteko txapelketetan ere, esaterako. Hona hemen, adibide gisa, IEHko 2015eko eskolarteko finalean bakarkako lanerako jarritako gaia:
‎Euskararen erabileran eredu gisa ere ikusia da. Hala, bertsolari izan nahi duenari eskatzen zaio, bertsotan jakitea ez ezik, bere euskararen gaineko diskurtso eta praktiken gaineko gogoeta bat.
‎Euskararen erabileran eredu gisa ere ikusia da. Hala, bertsolari izan nahi duenari eskatzen zaio, bertsotan jakitea ez ezik, bere euskararen gaineko diskurtso eta praktiken gaineko gogoeta bat.
‎Hain justu, modu isolatuan garatzen ez delako, gizarteko diskurtsoek bertso munduan eragiten duten bezala, neurri txikiagoan bada ere, bertso munduko diskurtsoek ere eragiten dute gizartean. Eta jakinez bertso mundua hiztun legitimoz osatua dagoela gizartearen begietara, estrategikoa da hizkuntzaren berreskurapen prozesuari begira, bertsomunduak berak duen zilegitasun aitortutik eta euskararen inguruko diskurtsoak sortzeko eta birsortzeko duen gaitasunetik, benetakotasunean oinarrituriko ideologiari alternatibak eskaintzea.
‎Estrategikoa da hizkuntzaren berreskurapen prozesuari begira, bertsomunduak berak duen zilegitasun aitortutik eta euskararen inguruko diskurtsoak sortzeko eta birsortzeko duen gaitasunetik, benetakotasunea n oinarrituriko ideologiari alternatibak eskaintzea.
2019
‎— (2012): " euskararen inguruko diskurtso berria arabarako: gogoeta eta proposamena", Euskera, 56, 589
2021
‎Gainera, ez dute ardura bera ikusten egoera berean nazioartera migratzen duten euskaldunengan; ez dute ikusten halako betebeharrik sentitzen dutenik. Zenbaitetan, beraz, euren errealitatera daramate euskararen aldeko diskurtsoak euren hizkuntzaren erabilera defendatzeko. Gehien gehienek gaztelania dute ama hizkuntza, eta, hala aitortua izan dadila eskatzen dute, eta haren erabilera defenditzen dute ahalduntzeprozesu baten ondorioz.
2022
‎Hutsik dagoen baso erdia betetzea. Izan ere, euskararen aurkako diskurtsoen" borroka luzea izango da, azken aldiz bertatik zein kanpotik haizatzen direnak" (Amonarriz, 2019). " Bestalde, belaunaldi gazteek errazago aldatu izan ohi dituzte euren hizkuntzaren aldeko jarrerak, ospe handiagokoa denaren alde eginez" (Uranga, d.g.). Hernándezen (2020) ustez, gazteak hustuta daude hizkuntzen gaineko ideologiari dagokionez.
‎Horretaz gain, hiztun komunitateak hartuko du zentroa. Honekin batera, aipagarria da generoari erreparatuz gero 90eko hamarkada erdialdetik aurrera, euskararen aldeko diskurtsoa trantsizio batean sartzen diela.
‎Testuinguru horrek, bi norabidetan lan egitera behartzen gaitu eremu sozio-ekonomikoan euskararen normalizazioa gauzatze aldera. Batetik, enpresek egun dituzten kudeaketa ardura nagusietara egokitutako euskararen inguruko diskurtso eta argudio multzo bat eraiki behar du. Izan ere, hizkuntza politika garatu batek enpresek dituzten erronkei egin diezaiokeen ekarpena nabarmendu behar du, batez ere, enpresaren alderdi sozial eta kulturala indartu ahal izateko eta izaera arduratsua hartzen duen enpresa eredu bat eraikitzeko.
‎Mintegia: euskararen gaineko diskurtsoak. https://www.euskadi.eus/mintegia euskararen gaineko diskurtsoak/ web01 a2plana/ eu/ [Azken kontsulta: ]
‎(2021). Euskararen diskurtsoak enpresetan: Inspirazio hitzaldia.
‎Berebat, neska mutikoak eskolako euskara karrikara eta etxera eramaten hasi ziren. Halaz, euskararen inguruko diskurtso berriarekin eta, batez ere, eredua hastearekin batera, umeen euskarazko sozializazio aukerak aldatzen hasi ziren eta familian berean zeudenak azkartzen. (Kasares, 2013:
‎8) Euskarari buruzko diskurtso berriak
2023
‎Hizkuntz ideologian (Ninyoles 1980) hizkuntza baten/ batzuen inguruan gizarteko eragileek dituzten ikuspegi, diskurtso eta praktikak barnebiltzen dira. Hizkuntz normalizazio prozesuetan funtsezko osagaia izanik ere euskararen inguruko diskurtso sozial ezberdinen lanketa profesionala falta da hezkuntzan eta unibertsitatera hurbiltzen zaizkigun ikasleek ez dituzte garatuta diskurtso ezberdinen inguruko ikuspegiak. Badira salbuespenak baina, oro har, gutxi batzuk dira diskurtso ezberdinak identifikatzeko gauza.
‎Iztuetari ez zaiona ahazten da, hortaz, diskurtso ezberdinek duten eragiteko gaitasuna (boterea funtsean) premisa moduan hartzea. Izan ere, euskararen aldeko diskurtsoaren gainetik diskurtso hegemonikoa nazio estatuek kultur teknologien bitartez lantzen dutena da: identitatea (nor garen), errepresentazioa (nolakoak garen) eta sailkapena (gu eta besteak).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia