2009
|
|
Jakina, erakunde publikoek bultzaturiko azterlanetan konponbiderik ez da falta: merkataritzako azalera handiko frankiziekin hitz egin behar da euskara ere erabil dezatela konbentzitzeko; interneten euskal web orriak eta internet bidezko komunikazioak
|
euskaraz
bultzatu behar dira, euskararen aldeko aukera hori ez baita galdu behar. Ezin dugu ahaztu edo ukatu leiho horietatik euskaraz irten daitekeen baino hamaika aldiz gehiago sartuko dela erdaraz, munduan globalizatuta dauden produktu kopuru amaiezin eta izugarri aldakorren eskutik.
|
2010
|
|
" Administrazio publikoak euskararen alde egiten dituen ekimenei buruz, adostasuna jaso dute zenbait neurriri dagokionez: " ezin da euskara galtzen utzi, ados nago
|
euskara
bultzatzearekin, euskara errespetatu behar da,...".
|
|
—Gehienak prest agertu dira beren seme alabek euskara ikas dezaten ahalegintzeko...""... %69, 4k arazotzat hartuko luke euskara desagertzea." —eta administrazio publikoak euskararen alde egiten dituen hainbat ekimenarekin adostasuna erakutsi dute, baina" printzipio orokorren baitan soilik...". adibidez: " Ezin da euskara galtzen utzi."," Ados nago
|
euskara
bultzatzearekin."," Euskara errespetatu behar da."
|
|
euskara biziberritzen ari da. azken hogeita hamar urteotako euskararen kronika, hazkunde baten kronika da, ezbairik gabe. oro har, eta iparraldean izan ezik, hazi eta indartu egin da euskararen presentzia gizartean, nabarmenki euskal autonomia erkidegoan, eta motelago, oso apal, nafarroan. hori da ikerketa soziolinguistikoek erakusten dutena, bai euskal herriko iV. inkesta Soziolinguistikoak, bai euskal autonomia erkidegoko iV. Mapa Soziolinguistikoak, baita euskararen belaunaldi arteko transmisioari buruz egindako ikerketek ere. euskal autonomia erkidegoan euskarak izan duen hazkundea honako arrazoi hauengatik gertatu da: besteak beste, herritarren gogoa euskara hauspotzea izan delako, herri aginteek autogobernua euskararen zerbitzura jarri dutelako, euskarak puntako babes ofiziala izan duelako, hizkuntza politika eraginkor bat garatu delako, gizarteko hainbat arlotan sorturiko elkarteek
|
euskara
bultzatu dutelako, eta, oso bereziki, oinarrizko kontsentsu politiko batetik abiatu ginelako, nahiz eta —paradoxikoa dirudien arren— ez dugun kontsentsu hori behar beste zaindu edo hedatu elebitasunak aurrera egin ahala. Faktore horiek ahulagoak izan diren lurraldean —nafarroan—, askoz motelagoa izan da euskararen hazkundea; eta faktore horiek gehienak falta izan diren lurraldean —iparraldean—, euskarak atzeranzko bidean jarraitu du, nahiz eta gazte elebidunen kopurua lehen aldiz oraintxe hasi den apurka bada ere gora egiten. euskarak ez du bere historian gaur egun adina hiztun eduki, eta inoiz bereak ez zituen esparru sozialak eta funtzionalak ditu bereganatuak gaur. gutxi gorabehera zortziehun mila hiztun ditu, eta horietarik hirurehun mila dira euskara etxean ez baizik eta eskolan edo heldu aroan ikasi dutenak. euStatek argitaraturiko datuen arabera, eaen gaur egun bi urte edo gehiagoko herritarren %37, 5ak daki ongi euskaraz; eta duela hogeita bost urte, %22k besterik ez. orduan herritarren bi heren ziren euskaraz ezer ere ez zekiten elebakarrak; baina, gaur egun, erdia baino gutxiago dira, %45.
|
|
Dena den, beste lagun batzuk ezagutzen genituenez eta hauek erdaldunak zirenez, ezin genuen euskaraz hitz egin haiek aurrean zeudenean, egokia iruditzen ez zitzaigulako. Euskaraz hitz eginez,
|
euskara
bultzatzen genuela oso garbi geneukan, ikastolan jasotako hezkuntzagatik baina etxean jasotako hezkuntzagatik ere bai(...) Zangotzan zailagoa da euskaraz aritzeko giroa aurkitzea eta egun asko nabaritzen dut, nik beste esperientzia oso ezberdinak bizi ditudalako nire klasekoekin edo Iruñeako lagunekin alderatuta. iruñerria eta hortik beherako hiriak oso erdaldunak dira (atarrabian %15 inguru eu... eskolan dena euskaraz, etxean ezer ez edo apurtxo bat, kalean deus ere ez, lagunekin oso gutxi... hau da, gazte askorendako euskara bizipen etena edo ez jarraitua izan da, bizipen atomizatua eta batzuetan, eskolara mugatua. hori horrela izanda, euskara eremu akademikoari lotzen diote hala bizipenetan nola erabilera ohituretan. zenbait aldiz, gazteek beraiek aitortuta, eskolan baizik ez dute erabiltzen, eskolatik kanpoko harreman guztiak (familia, lagunartea, aisia...) erdaraz eratu dituztela. iruñeko gazte batek dio euskara beretako hizkuntza akademiko hutsa dela, ez dagoela bere sustraiari edo familia jatorriari lotuta, kosta egiten zaiola, euskaraz deseroso sentitzen dela. euskaran deserrotutako hiztuna dirudi, ingurune erdaldunean hazita euskaran gozatzeko aukerarik izan ez duena. gazte horren frustrazioa hunkigarria da, areago ere jakinda bere ikasbidean euskarari behingoan bizkar eman beharrean, unibertsitatean euskaraz ikasten segitzea hautatu zuela. gazteek inguru soziolinguistikoaren eragin erdalduntzaile ikaragarria jasotzen dute. zail zaie euskara erabiltzea. gazte euskaldun horietako anitz nolabaiteko euskaldun ezinduak dira, erdal inguruak berak ezinduak, inguruak ez baitie bide eman euskara normaltasunez erabiltzeko eta horretara ohitzeko. ingurune erdaldunetan erdara beharra eta ohitura da, gizarte araua orotan. euskaraz egiteko aldiz, aukerarik ez, ohiturarik ez eta ondorioz, anitzetan, erraztasunik ere ez. euskararen erabilera kuantitatiboki ez nahikoa eta kualitatiboki arlo bakarrekoa (akademikoa, eta ez arlo askotarikoa) izatearen ondorioz, euskara erabiltzea kosta egiten zaie gazteei. euskara ez da haien adierazpide osoa izaten eta ez ohi dute bat batean egiten. adinkideekiko harreman informaletan (anai arrebekin edo lagunekin) erdaraz egiteko ohitura ezarrita dute. erabiltzeko zailtasunak eta adierazmen nahikoa mugatuta dute euskaraz. horren jabe izanda, haien euskararen kalitateak kezka ematen die eta ziurtasuna kendu. hobetu beharrari egiten diote aipu behin eta berriz. kasuren batean horixe da, hain zuzen, unibertsitatean euskaraz ikasten (nafarroan euskaraz egin daitezkeen bi titulazio bakarrak) segitu izanaren arrazoia:
|
2011
|
|
Han die más abertzales, askatasuna ta halakoak. Azkenean
|
euskara
bultzatu, independentzia, EH, askatasuna, herria,... Danak die igualak.
|
|
Han die más abertzales, askatasuna ta halakoak. Azkenean
|
euskara
bultzatu, independentzia, EH, askatasuna, herria,... Danak die igualak.
|
|
Euskararen erabilera musikan konpromiso kultural eta politikoarekin lotu dute:
|
euskara
bultzatu, independentzia, askatasuna,... Euskaraz egiten den musikak erabiltzen dituen gaiak ere danak berdinak omen dira, nahiz eta musika tradizionala egin edo punk musika egin.
|
2012
|
|
Izan ere, egoera gutxiagotu batean dagoen neurrian, hizkuntza aniztasun errealitate honek, euskarak duen eta izan behar duen lekuaz hausnartzera behartzen gaitu. Beraz, euskararen gainean birpentsatu da halabeharrez. hizkuntza aniztasuna aliatu gisa hartzen du Auzokok, elebitasunaren ordezko gisa. euskara kohesio eta komunikazio hizkuntza izatea du helburu. horretarako, beste kulturak eta hizkuntzak onartzea oinarrizkotzat hartzen du, beste kulturetako herritarrengana hurbiltzeko eta
|
euskara
bultzatzeko estrategia gisa. kultura gutxiagoturiko herritarrak aliatu ezin hobeak izan ahal dira, beraiek bizi izan duten egoera, gurekin parekatu dezaketelako eta alderantziz. euskalduna euskara duena bada, euskara ikasiz integrazio zuzena lortuko litzateke. Nahikoa al da?
|
2013
|
|
" Ni adibidez asanbladan nau eta hor egin die ekintzak
|
euskara
bultzatzeko be. Baiña segun ze kontzertutan eta, igual DJak eta badaz, giro ezberdiña egoten da.
|
2015
|
|
Eta beste 2 kasutan, gaztelaniaz aritu nahi dutenen egoera da kontuan hartzea eskatzen dena: " Oso ondo dago
|
euskara
bultzatzea, baina ez dakienari ere errespetatu behar zaio. Onena dena ele bietan egitea" eta" Errespetua gazteleraz hitz egin nahi diren guztientzat, legeak beti bete behar dira, ez bakarrik komeni zaizkigunean...".
|
|
" Motibazioari laguntzen dio ahozko hizkuntzaren lanketak, eta alderantziz, ahozko gaitasuna lantzeak motibazioari; horregatik, eta hizkuntza normalizazioarekin lotuta, ikastetxean egiten denak zentzua behar du herrian bizi dutenarekin eta ikasleen azken ekoizpenak horretarakoxe irudikatzen ditugu" dio Mugertzak. Euskararekiko motibazioa eta ahozkotasuna ondoz ondo irudikatuta, bi alorrak lantzeko diseinatuta dituzten programa eta ikastaroen berri ematen dute"
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa" artikuluan.
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
|
Ahozko sekuentzia didaktikoetan landutakoa ebaluatzeko eta, ondorioz, ahozkoaren ebaluazioa egiteko, ondokoak hartu ditugu kontuan: batetik, Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa ikaslearen ekoizpenaren ebaluazioa, eta, bestetik, sekuentzia didaktikoaren ebaluazioa.
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa handitu egingo dela pentsatzen baitugu.
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
|
Nafarroako euskararen irakaskuntza ulertzeko hainbat gauza gogoan izatea komenigarria da. Lehenengoa, Nafarroako euskararen legeak ezarritako hiru hizkuntza eremuak, NafaYolanda Olasagarre eta Esther Mugertza –
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa rroako egoera soziolinguistikoa (besteak beste, euskaldun kopurua, herri batetik besterako aldea, hiriburuan euskararen egoera zein den, eta abar).
|
|
|
Euskara
bultzatzeko esperientziak Nafarroako Irakaskuntzan: motibazioa eta ahozkoa – Yolanda Olasagarre eta Esther Mugertza
|
2016
|
|
Munduko Osasun Erakundeak (MOE) erabiltzen duen kalitatearen definizio hori, guztiz egokia izan daiteke osasun jardueraren aldagai anitzak (hizkuntza barne) aztertzeko orduan, eta aldi berean osasun arreta
|
euskaraz
bultzatzeko oinarri teorikoa finkatzeko.
|
2017
|
|
• getxoko udalaren kontu ofizialetan
|
euskara
bultzatu eta sustatu ahal da, besterik gabe, euskarazko mezuak hedatzen laguntzen duten kontuekin harremanak ugalduz, harreman horiek lehenetsiz (i.e. birtxiokatuz, erantzunak emanez, e.a.) eta horretan erakundearen sostengua handituz.
|
2018
|
|
Ezaguna da EAEko erakundeetan euskara gutxien garatu den eremuetako bat Osakidetza izan dela. Bertan egin diren Euskara planen balorazioetan azaleratu da, horretarako, arrazoi garrantzizko bat
|
euskara
bultzatzeko lidergo falta izan dela, eta, baita, Donostiako kasuan ezik, euskara batzordeak ia desagertuta izatea. Euskararen presentziaren maila apal horrek zaildu egin du ziklo klinikoan izan zezakeen arapena, nahiz eta azken urteetan gizartearen euskalduntzearen aurre pausuak, gazteetan bereziki leundu duen egoera.
|
|
euskaraz irakasten zen, euskal kultura bultzatzen zen; gurasoak hezkuntza proiektuko kide ziren, parte hartzen zuten eta erabat inplikatuta zeuden; bakoitzak ahal zuen bezala laguntzen zuen (dirua biltzen, lokalak garbitzen, gelak konpontzen...); irakasteko metodologia ere berria zen eta haurra zen beti protagonista... Ikastolaren bueltan, gurasoez gain,
|
euskara
bultzatu eta euskaraz bizi nahi zuten beste herritar asko ere elkartu ziren, laguntzaile talde batek babes handia eman zion, zumaiar askok ulertu zutelako hezkuntzaproiektu bat baino gehiago zela eta estrategikoa zela etorkizunerako.
|
|
Ikastolaren bueltan, gurasoez gain,
|
euskara
bultzatu eta euskaraz bizi nahi zuten beste herritar asko ere elkartu ziren, laguntzaile talde batek babes handia eman zion, zumaiar askok ulertu zutelako hezkuntzaproiektu bat baino gehiago zela eta estrategikoa zela etorkizunerako.
|
|
Hau guztia dela eta, beraz, arnasgunea dugu Oiartzun. Zenbait dira herrian
|
euskara
bultzatzeko taldeak, Ttur ttur euskaltzaleon bilgunea osatzen dutenak: Euskeran itotiyak, Euskal Herrian Euskaraz (EHE), Oiartzun Irratia eta Intxixu AEK euskaltegia, euskararen eta bertako hizkeraren alde lan handia egiten dutenak.
|
2019
|
|
Zalantza handiak egon daitezke euskararen aldeko egungo jarduna Gizarte Berrikuntza Eraldatzailerantz bideratzen ote den; hau da, gizartea sakon aldatzeko asmorik euskalgintzan nagusitzen ote den. Esango genuke
|
euskara
bultzatzeko dinamika askok hizkuntza aldaketa soila bilatzen dutela, lorpen hori bera huskeria ez dela argi badugu ere.
|
2021
|
|
O sea, hasi zan ideia on bategaz baina ia postureoa. Ibilaldixe ta holan,
|
euskara
bultzatzeko lekuek die supuestamente ta jentie doa ba jaixe dalako eta" Euskeraz urte osuen eingo dogu, tal" baina posteroa dago eta gero ez da eitxen. Da eskusa bat." (Gernika)
|
2022
|
|
Horrek bat egiten du asoziazioetan irudikatutako hiztunekin, non alaba semeak gailentzen diren. Bigarren mailan geratzen dira beste jarduerak, hala
|
euskara
bultzatzeko ekimenetan parte hartzea(% 32,4), nola euskaraz eskaintzen diren produktuak eta zerbitzuak kontsumitzeko ahaleginak egitea(% 31,0). Elkarrizketetan euskararen erabilpenarekin lotutako portaerak ere bigarren maila horretan kokatzen dira, bai lehen hitza euskaraz egitea(% 28,1) bai euskaraz interpelatuak izanda euskaraz jarraitzea(% 30,6).
|
|
Nahiz eta atxikimendu orokorra handia izan, jarrera proaktiboa heren baten bueltan kokatzen da:
|
euskara
bultzatzeko ekimenetan parte hartzea, euskaraz eskaintzen diren produktuak eta zerbitzuak kontsumitzeko ahaleginak egitea, lehen hitza euskaraz egitea eta euskaraz interpelatuak izanda euskaraz jarraitzea.
|
|
Bestalde, nahiz eta atxikimendu orokorra handia izan, jarrera proaktiboa heren baten bueltan kokatzen da. % 28 tartean kokatzen dira
|
euskara
bultzatzeko ekimenetan parte hartzea, euskaraz eskaintzen diren produktuak eta zerbitzuak kontsumitzeko ahaleginak egitea, lehen hitza euskaraz egitea eta euskaraz interpelatuak izanda euskaraz jarraitzea. Heren hori izango litzateke benetako marka atxikimendua izan eta jokaerara daramana.
|
|
Etorkizunari begira, gehiengoaren nahia da euskarak jendartean duen presentzia handitzea. Gai garrantzitsua inondik ere,
|
euskara
bultzatzeko hizkuntza politiken babesa iradokitzen baitu.
|
|
Orokorki, euskara ez da zalantzan jartzen eta, salbuespenak salbuespen, aldeko joera hori profil guztietan eta lurralde guztietan da horrela. Halere, jarrera proaktiboa askoz murritzagoa da eta heren baten bueltan kokatzen dira
|
euskara
bultzatzeko ekimenetan parte hartzea, euskaraz eskaintzen diren produktuak eta zerbitzuak kontsumitzeko ahaleginak egitea, lehen hitza euskaraz egitea eta euskaraz interpelatuak izanda euskaraz jarraitzea. Heren hori izango litzateke benetako marka atxikimendua izan eta jokaerara daramana.
|
|
Bestela, kirolari dagokionean ere, Soziolinguistika Klusterraren ereduko kirola (2019) ikerlanean kontuan izateko hainbat gako aurkitu daitezke. Hauetariko batek dio, kirol taldeek
|
euskara
bultzatu nahi badute, hauen" lana litzateke [ela] hizkuntzaren inguruan giro babestu bat sortzea" (Soziolinguistika Klusterra, 2019, 16 orr.). Alegia, kirol taldeen helburuetako bat, beraien taldeko praktiketan euskararen aldeko testuinguru bat sortzea izan litzatekeela azpimarratzen da.
|
|
Bi kasuetan errealitatea ezberdina izan arren, auziaren funtsa, berbera da:
|
euskara
bultzatzen duten testuinguruetan errazagoa da mudak gauzatzea.
|
|
Urteak dira Udalak kanpainak egiten dituela merkataritzan eta ostalaritzan
|
euskara
bultzatzeko, eta egiten jarraitu dugu, etengabe premia berriak sortzen direlako: pandemiarekin lotutako kartelak eta komunikazioak, sare sozialen erabilera, aplikazioen eta QR kodeen erabilera menuen berri emateko, etab. Beste herri handiago batzuekin alderatuta, jendaurrean aritzen diren merkatarien hizkuntza gaitasuna ona da oro har Zumaian, badagoelako kontzientzia bat; nolanahi ere, menuetan eta karteletan badago zer hobetua22.
|
|
Herrian bada euskaltegi bat, AEKrena, ikastetxe guztiek eredua soilik eskaintzen dute, eta komunikazio aldetik erreferente nagusia euskarazko BALEIKE aldizkaria eta BALEIKE.EUS webgunea dira (orain Hitzarekin batera UKT elkartean daude). Era berean, herrian talde bat
|
euskara
bultzatzen ari da, 2019an hasita: Larraina elkartea.
|
|
Motibazioak, diskurtsoak, balioak" (Elhuyar, 2020) izeneko ikerketa lana egin genuen, azterketa etnografikoaren metodologian oinarrituta. Bertan,
|
euskara
bultzatzen urte asko daramatzaten enpresa eta kooperatiba batzuekin (CAF, Ekin, Maier eta Orkli) elkarlanean, galdera batzuei erantzuten ahalegindu ginen: zergatik jarri ziren martxan euskara planak?
|
|
Duela asko hasi ziren esparru sozioekonomikoan ere
|
euskara
bultzatzeko saiakerak egiten, garai bateko indar, borondate eta gogoari esker, gehienetan askorik antolatu edo planifikatu gabe eta uneko beharrei erantzun nahian.
|
|
Duela asko hasi ziren esparru sozioekonomikoan ere
|
euskara
bultzatzeko saiakerak, garai bateko indar, borondate eta gogoari esker, gehienetan askorik antolatu edo planifikatu gabe eta uneko beharrei erantzun nahian, eta horien adibide ugari aurki daitezke han hemenka: langileek euskara ikasteko eta alfabetatzeko eskolak lantegietan edo euskaltegietan, sindikatuek euskararen gaineko punturen bat sartzea lantegietako lan hitzarmenetan, errotulazioa eta agiriak euskaratzeko ahalegina, negozioen publizitatea euskaraz ere egitea, bileretan euskara gehiago erabiltzeko saiakera...
|
|
langileek euskara ikasteko eta alfabetatzeko eskolak lantegietan edo euskaltegietan, sindikatuek euskararen gaineko punturen bat sartzea lantegietako lan hitzarmenetan, errotulazioa eta agiriak euskaratzeko ahalegina, negozioen publizitatea euskaraz ere egitea, bileretan euskara gehiago erabiltzeko saiakera... ...menak abiatzea, beste inoren edo beste inork egingo ote zuen zain egon gabe; unean uneko beharrei edo nahiei gehienetan intuizioz eta borondate onez erantzuten zioten, eta dena egiteko zegoenez, gutxi eginda ere asko zen; saiakera haietan, sarritan ez zuten asmatu, huts egin zuten, baina horietatik ere ikasi zuten, eta egiten ari zirena ezagutzen joan zen neurrian, are gehiago zabaltzen joan ziren
|
euskara
bultzatzeko esperientziak, bazegoelako zerbait egiteko gogoa, nahia eta kemena.
|
|
Lan munduan
|
euskara
bultzatzeko hasierako ahalegin haiek egin zirenean, akuilu nagusia identitarioa izan zen, eta halaxe aitortzen dute orduko sustatzaileek: euskara gurea zen eta lan ere euskaraz egin nahi zuten.
|
|
|
Euskara
bultzatzeko ahaleginetan ibilbide bat egin duten enpresetan, gaur egun ustez bermatuta dago gehienetan euskaraz lan egiteko aukera, baina, hala ere, ahal baino langile gutxiagok egiten du, betiko arrazoiengatik: gaitasuna mugatua, erraztasuna, erosotasuna, ohitura...
|
|
Esparru sozioekonomikoan faktore askok eragiten dute zuzenean edo zeharka, eta horiek aintzat hartu ditugu
|
euskara
bultzatzeko: sektoretik sektorera alde handia dago, eta bakoitzak badauzka berariaz landu edo kontuan izan beharreko ezaugarriak; enpresa motak eta lan egiteko moduak aldatu egin dira; merkatua zabaldu eta handitu egin da, globalizazioak mundua ireki eta beste hizkuntza batzuk ekarri dizkigu (baina baita euskara mundura zabaltzeko aukera eman ere); digitalizazioak lan batzuk are gehiago erraztuko dizkigu, baina argi ibili ezean, morroi edo menpeko bihurtuko gaitu; langileen lan baldintzak aldatu egin dira...
|
|
Etorkizunean esparru sozioekonomikoan
|
euskara
bultzatzen jarraituko dugu, baina horretarako ezinbestekoa da euskararen beharra sortzea eta gero eta enpresa edo establezimendu gehiagok ekitea bideari.
|
|
Etorkizunean esparru sozioekonomikoan
|
euskara
bultzatzen jarraituko dugu, baina horretarako ezinbestekoa da euskararen beharra sortzea eta gero eta enpresa edo establezimendu gehiagok ekitea bideari; egungo egoerari buelta eman behar zaio, eta euskaraz lan egiteak eta euskaraz zerbitzua emateak ohikoa izan behar du, normala eta naturala, eta ez alderantziz. Gure eskarmentuaren bidez ikusi ahal izan dugunez, ordea, hori nekez etorriko da bakarrik; orain arte bezala jarraituz gero, gaztelaniak nagusi izaten jarraituko du eta etorkizunerako neurri, diskurtso, arrazoibide eta baliabide berriak eta eraginkorrak ditugu; erronka berriei ekiteko, dauzkagun erremintak hobetu, zorroztu, berritu egin ditugu, eta ezinbestean praktikan (eta ez asmo hutsez) euskara bultzatzen duten enpresen eta establezimenduen kopurua handitu, masa adierazgarriagoa eta sendoagoa izan arte.
|
|
Etorkizunean esparru sozioekonomikoan euskara bultzatzen jarraituko dugu, baina horretarako ezinbestekoa da euskararen beharra sortzea eta gero eta enpresa edo establezimendu gehiagok ekitea bideari; egungo egoerari buelta eman behar zaio, eta euskaraz lan egiteak eta euskaraz zerbitzua emateak ohikoa izan behar du, normala eta naturala, eta ez alderantziz. Gure eskarmentuaren bidez ikusi ahal izan dugunez, ordea, hori nekez etorriko da bakarrik; orain arte bezala jarraituz gero, gaztelaniak nagusi izaten jarraituko du eta etorkizunerako neurri, diskurtso, arrazoibide eta baliabide berriak eta eraginkorrak ditugu; erronka berriei ekiteko, dauzkagun erremintak hobetu, zorroztu, berritu egin ditugu, eta ezinbestean praktikan (eta ez asmo hutsez)
|
euskara
bultzatzen duten enpresen eta establezimenduen kopurua handitu, masa adierazgarriagoa eta sendoagoa izan arte.
|
|
● Lehen bezala, oraindik ere euskara gure identitateari estu lotuta ikusten dugu, eta nabarmen adierazten dugu; hori horrela izanik ere, beste helduleku batzuk ere behar ditugu:
|
euskara
bultzatzea eta sendotzea erantzukizun kontua ere bada, gure inguruari eta gizarteari lotuta gaudelako egin beharrekoa, ezinbesteko betebeharra, euskarak gu baino ez gauzkalako, eta ingurumenean hainbesteko bidea egin duen iraunkortasuna ere bada nahikoa arrazoi etorkizunera begira jartzeko; euskarak iraunkortasunaren erdian egon behar du.
|
2023
|
|
Alde batetik, euskararen erabilera behatzeko irizpideak eta ezagutzak eskuratzeko. Bestetik, erdara gailentzen den elkarrizketetan haurren jarduna
|
euskarara
bultzatzeko; eta, azkenik, programako esku hartzeak haurrei bizipen positiboak sentiarazten dinamizatzeko baliabide pedagogikoak bereganatzeko.
|
|
Enpresek euskararen erabilera areagotzeko iniziatibarik martxan bazuten jakitea garrantzitsua zen euskararekiko jarrera zein zen ezagutzeko. Inkestatutako 130 enpresetatik% 9ak bakarrik zuen iniziatibaren bat abian enpresan
|
euskara
bultzatzeko. Enpresa horietan, euskara sustatzeko lantokian bertan zein kanpoan euskara eskolak zituzten.
|
|
Inkestatutako 130 enpresetatik% 9ak bakarrik zuen iniziatibaren bat abian enpresan
|
euskara
bultzatzeko.
|