2001
|
|
Euskarak normaltasuna behar du, eta normaltasuna ez da irakaskuntza bakarrik, bizitza osoan euskaraz aritzeko eskubideez ari gara. Gure neska mutiko hauek euskaldunak dira, bertakoak, Erriberakoak, eta
|
euskaraz
bizi nahi dute, baina legeak ez die aukerarik ematen, ez errotulazioan, ez administrazioarekin izan beharreko harremanetan,... Normalizazioa ez dago, eta normaltasunez ez da ikusten.
|
2002
|
|
Batez ere sukaldaritza eskoletako ikasle, zerbitzari, somelier eta sukaldariei zuzendurik badago ere, ikastaro honek edozeini irekiko dizkio ateak, hau da, sukaldaritza
|
euskaraz
bizi nahi duen orori dago zuzendua. Irakasle eta hizlarien artean izen ezagunak aurkituko ditugu.
|
|
Egile asteasuarrak hiru euskaldun mota bereizi zituen. Batetik, euskaldun patetikoak, hau da, euskaldunak izanik
|
euskaraz
bizi nahi dutenak eta, euren buruarekin kontraesan izugarrian, aukera hori kontzienteki egiten dutenak euren burua behartuz (militanteak ere deituak). Patetiko hauekin batera, sinpatikoak egongo lirateke, euskal mundua maite eta itxuraz errespetatzen dutenak, baina inongo behar eta obligaziorik sentitzen ez dutenak euskaraz bizi eta sentitzeko.
|
2003
|
|
Merkataritza, ostalaritza eta zerbitzu sektorea herritar guztien egunerokotasunaren parte dira. Baina
|
euskaraz
bizi nahi duen herri batentzat zintzilik dagoen ikasgaia da, euskararen hutsunea guztiz bete gabe baitago oraindik. Baina horretarako ahaleginik ez da falta, hainbat egitasmo daude martxan eta ari dira pixkanaka euskalduntzen.
|
|
" Euskrz 2zi ny dt"(
|
Euskaraz
bizi nahi dut) lemapean, teknologia berriak euskaraz erabili daitezkeela aldarrikatu nahi du ikastolen festak. Unai Iturriagaren lelo hori ardatz harturik Kilometroak 2003ko abestia egin dute Alaitz eta Maiderrek.
|
|
Aurtengo Kilometroak en leloa deigarria da: " Euskrz 2zi ny dt",(
|
Euskaraz
bizi nahi dut). Lelo hau euskara teknologia berrietan gehiago erabiltzeko deia da.
|
|
Era berean, irratien euskal esparruan, ezin ahaztu irrati ofizialek eurek ere lan handia egin dutela euskararen normalizazioan; beste guztiekin batera,
|
euskaraz
bizi nahi dutenei euskarri garrantzitsua eskaini izan diete: Euskadi Irratia eta Irrati Gaztea biek.
|
|
Euskaraz bizi diren medioen elkargunea ere izan daiteke.
|
Euskaraz
bizi nahi duten komunikazioaren era guztietako profesionalentzako plaza izan daiteke gune hori.
|
|
Eta Egunkaria ren proiektua edo Egunkaria Sortzenen proiektua, euskal gizarte osoaren babesa jasota, berriz ere kaleratzea lortu zen Egunkaria itxi zutenetik lau bat hilera. Eta Berria proiektua gauzatu zenean, produktu duin horretara
|
euskaraz
bizi nahi duten borondate guztiak bildu ziren.
|
|
1. Nafarroan euskararen alde lan egitea, edo besterik gabe
|
euskaraz
bizi nahi izatea, ez da sekula gauza erraza izan, baina azken urteotan UPNren Gobernuak gure hizkuntzaren kontra, eta oro har euskal kultura eta" euskal" kutsua duen ororen kontra, abiarazi dituen ekimenek are makurrago egin dute normalizazioaren bidea.
|
|
Euskara prestigiatzeko eta euskararen alde jarrera sendotzeko kanpainen beharra badugu, baita beren buruak euskaltzaletzat dituzten horiek pittin bat astintzeko ere. Euskal aldekotasunean lo lasaian uzten ditugun horiek aktibatu genituzke eta euskara ikastera bideratu, euskaldunentzat,
|
euskaraz
bizi nahi dutenentzat, oztopo izan ez daitezen. Beraz, irits gaitezkeen ingurune horretan, hurbil dugun horretan, eragin dugu, eta ez, behin eta berriz, arras kontra dagoen eta erraz aldatuko ez den Gobernu honen hizkuntz politika aldarazten gure indarrak eta denbora alferrik galdu.
|
2004
|
|
Zeren pareko gizakia da euskalduna,
|
euskaraz
bizi nahi duen euskalduna. Zenbateraino da espezie mota hau zinezko eskubideen jabe? 254 Bere egoeraren ezaugarriak zein dira?
|
|
horrela, euskal hiztunaren itzalik ezean ondo baino hobeto islatzen da egitate hits hori euskaldunak bere mintzairaren aldeko hautua egiten duen bakoitzean. Erabilera sozial murritzeko mintzaira dela medio, etengabeko zilegitasun auzia planteatzen zaio
|
euskaraz
bizi nahi duen hiztunari. Estatus nazional eta sozialaren aterperik ezak, hainbat eta hainbat funtzio formaletan eta ez formaletan, euskaldunaren babes gabezia larria salatzen du eguneroko komunikazio jardunean.353
|
|
bi hizkuntzetan eratu nahi den gisa horretako antolamendu soziolinguistikoan zer toki dagokio euskaldunari?
|
Euskaraz
bizi nahi duen euskaldunak, bizi nahi ez duena edota ahalegin handirik egiten ez duena ez baitakigu nola izan daitekeen euskaldun, euskaldun izatea ez delako zentzu hertsian euskara jakitea, ba al dauka aterabiderik egungo egunean?
|
2006
|
|
Hau al da gure herriarekiko eta hizkuntzarekiko hartzen duten konpromisoa?
|
Euskaraz
bizi nahi izateagatik jendea zigortzea?
|
2007
|
|
Baina ondoren, eta hementxe dugu erronka, egiten dugun hori komunikatzen asmatu behar dugu.
|
Euskaraz
bizi nahi dutenengana heldu behar gara, gune sinboliko honen baitan sortuko baitira euskarazko kultur adierazpide eta dinamika berriak. Era berean, euskaldunak izanik erdal kulturan murgilduta bizi direnei euskaraz bizitzea posible dela eta gozagarria dela adierazteko behar beste zirrikitu eta aukera bilatu ditugu.
|
|
Gizarte aukerak beharrezkoak dira hizkuntza bat erabili ahal izateko, baina hiztunak hizkuntza horretan hitz egin nahi izatea da beharrezkoa hizkuntza horretan hitz egingo badu. Txillardegiren teorietan oinarrituz egiten diren interpretazioetan adierazten da euskararen ezagutzaren arabera egokitzen zaiona baino altuagoa dela ematen den erabilera, hiztunaren izan nahia,
|
euskaraz
bizi nahia edo hainbat teoriek deitzen dieten identitate etnolinguistikoa da gertakizun hau esplikatzen duena. Hizkuntza erabiltzeko nahia, hizkuntza horrekiko hiztunak duen jarrerak adierazten digu.
|
|
Euskarazko emanaldiak programatzen dituzte, ez euskaraz direlako bakarrik, euskaraz izateak euskal komunitatearen erreferente egiten dituelako, komunitate bezala bizi ditugun kezka, arazo eta ikusmoldeak erakusten dituelako eta, nola bizi garen erakutsi nahi dutelako. Euskaraz egiten dugunoi, euskaraz bizi garenoi,
|
euskaraz
bizi nahi dugunoi, euskal komunitatearen ateko giltzak eskaintzen dizkigute euskara elkarteek.
|
|
Euskaldunok,
|
euskaraz
bizi nahi dugunok behintzat, ezin gara gure egoeranormala balitz bezala bizi. Azken batean, hizkuntzaren egoera anormalak hiztuneta herritar anormalak egiten baititu.
|
|
Hor euskara hizkuntza ofiziala da erdararekin batera aspaldi samarretik.Ofizialtasun mota horren xehetasun juridikoetan sartu gabe, esan dezagun, euskararen ofizialtasuna indarrean egon arren, euskararen erabilerak ez duela funtsezko urratsik eman bizitza sozialaren alor nagusietan. Beste modu batean esan, Hegoaldean
|
euskaraz
bizi nahi izatea amesgaiztoa da euskaldunarentzat, honenhizkuntza ofizialetako bat euskara bera izanda ere.
|
|
Urriaren erdialdean aurkeztutako Elebila gabezia hori estaltzera etorri da. Notizia handia
|
euskaraz
bizi nahi dutenentzat, ez dute haboro itzultzen ibili eta euskarazko erreferentzia terminologikoak eta fraseologikoak ere izanen dituzte begi bistan. Corpusaren normalizazioan ez da ahuntzaren gau erdiko urratsa!
|
2008
|
|
Berak adierazi digunez gaur egun hezkuntzaren arloan erronka garrantzitsuak ditugu esku artean, besteen baitan utzi ezin direnak. " Delegazioaren garaian bizi gara, hezkuntza ikastolaren esku uzten da, baina euskaraz ikasi baino
|
euskaraz
bizi nahi badugu, ezin da hori inoren esku utzi, denon parte hartzea eskatzen du. Bi ardatz horietan, euskara eta euskal kultura, zein giza baloreak jorratzerakoan elkarlana edo auzolana oinarrizko osagaiak dira, ezin dira delegatu".
|
|
Urteetan erabili izan dugun definizioa ondokoa izan da:
|
Euskaraz
bizi nahi duen jendeak euskaraz bizi ahal izateko guneak eta aukerak sortzeko lana egiten duen taldea. Eta hala da neurri handi batean, baina inpresioa daukat oso motz geratzen ote den definizio hori bere horretan.
|
|
4 Teknologia berri hauek euskararen garapenerako eta hedapenerako sekulako garrantzia eduki dezakete, batez ere lehen aipatu den esaldi bat buruan izanik: bestela egingo ez liratekeen itzulpenak egitea oso mesedegarria izan daiteke
|
euskaraz
bizi nahi dugunontzat.
|
|
Gizon emakume larriak beren hizkuntza baliatu nahi eta ezinean, pareko ertzain edo udaltzainak ez dakielako eta, are, inor hari euskaraz zuzentzea iraintzat har lezakeelakoan.
|
Euskaraz
bizi nahi dut esanez bizi dena, itotzeko zorian da edo babesgunera, indioaren erreserbara bizitzera joatera beharturik. Euskararen egoera halakoxea delako, bere etxean ere!, beste non edo nongo hizkuntza nagusiak atariko haizea baino lasaiago dabiltzanean inoren ama lurrean.
|
|
Horren guztiaren ondorioz, abertzale erdalduna izatea erabat gauza normala da gure herrian. Bitxiak, xelebreak, arrotzak, euskaldun izan eta
|
euskaraz
bizi nahi dugunok gara mundu abertzalean bertan ere. Josu Landak ederki zioen moduan,, euskal hiztunok izango gara laster kanpokoak?.
|
|
Horrela eginez doa egunez egun euskal hiztegia, hiztegi hori ofiziala ez bada ere, eta batu izaera zalantzazkoa badu ere.
|
Euskaraz
bizi nahi dugu, eta, horretarako, inguratzen gaituen eta erabiltzen dugun oro izendatzeko, hitzak behar ditugu.
|
|
Entenditu ezin dudana da, administrazioarekin dihardudanean sarri sarri euskaraz jarduteari utzi egin behar izaten diodala halabeharrez; askatasunik ez dut. Oraindik orain, Eusko Jaurlaritzako eraikin baten zaintzan ziharduen ertzain batek euskaraz zuzendu nintzaionean «kristauez» egiteko esan zidan, «mesedez», hori bai; nire semeek ez dute pediatra euskaldunik izan, hainbatetan muturra okertu dit aurreko zerbitzari publikoak... Antzeko adibide gehiago jar ditzaket eta baita
|
euskaraz
bizi nahi duen edonork ere. Manifestuari erreparatuta ez dirudi, Patxi Lopezek eta PSE EEk neure modu berean ulertzen dutenik euskaraz askatasunez aritzea.
|
|
Euskal Herrian
|
euskaraz
bizi nahi dutenek, ordea," egoera gainditu eta dagokiguna geure egin" nahi dutela azaldu dute. " Zapalkuntzaren urratsak, euskararen ofizialtasunaren bidean egin beharreko urrats bilakatu nahi ditugu, urratsez urrats, Euskal Herri euskalduna eraikitzeraino!".
|
|
Era guztietakoak, gainera, anitza, askotarikoa, plurala den irakurlegoa asebetetzeko.
|
Euskaraz
bizitzea nahi bada behintzat...
|
|
Euskararen" oreka hauskorra" adierazteko zirkuko ikuskizunen erak erabili zituzten bertan eta ongi asmatu zuten ideia horrekin: batetik, maiz, pailazo zirikatzaile modura ibili behar izaten baitu euskal hiztun askok saltoki eta zerbitzuguneetan
|
euskaraz
bizi nahian, eta, bestetik, euskararen egoera sozial eta politikoa alanbre gaineko ekilibristaren oreka bezain labainkorra baita.
|
2009
|
|
Ondorengo orrietan Mixele Aguerre elkarrizketatu dugu, eta baita Enrike Diaz de Durana eta Jose Perez ere, euskara ikasteko ahaleginean ari direnak azken biak.Hala dio Korrika 16ren leloak: Ongi etorri
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira! Euskal Herrira etorri, euskara ikasi eta transmititu dutenei eskerrak eman nahi dizkie aurtengo Korrikak.
|
|
"
|
Euskaraz
bizi nahi dugunon herrira" k zer diotsu?
|
|
Dokumentalaren protagonistak
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira etorritako lau pertsona dira, Korrika 16ren omenaldi beroa merezi duten milaka eta milaka lagunen ordezkari gisa hartutakoak.
|
|
Hamaika dira euren modura euskarara hurbildu direnak eta euskaldun asko eta asko lau pertsona hauen bizitzetan identifikatuta sentituko dira, beraiek
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira egindako ibilbidea milaka lagunek egin dutenaren antzekoa izango baita ziur aski.
|
|
Ongi etorri
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira
|
|
16 Korrikaren leloa Ongi etorri
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira izango da eta era horretan gogoan hartuko dituzte kanpotik Euskal Herrira etorri, euskara ikasi eta hura transmititu dutenak. Baita bertakoak izanda ere euskara galdu eta berrikasteko ahalegina egin dutenak.
|
|
Hamaika dira euren modura euskarara hurbildu direnak eta euskaldun asko eta asko lau pertsona hauen bizitzetan identifikatuta sentituko dira, beraiek
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira egindako ibilbidea milaka lagunek egin dutenaren antzekoa izango baita ziur aski. Bidaia intimoak, Jon Maiak zuzendutako eta Orio Produkzioak ekoiztetxeak Korrika 16rentzat egindako dokumentala Bidaia Intimoak apirilaren 5ean, Korrikaren amaierako egunean ETB eta ETB 2n eskainiko da azken kate honetan azpidatzita emango da.
|
|
Hamaika dira euren modura euskarara hurbildu direnak eta euskaldun asko eta asko lau pertsona hauen bizitzetan identifikatuta sentituko dira, beraiek
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira egindako ibilbidea milaka lagunek egin dutenaren antzekoa izango baita ziur aski. Bidaia intimoak, Jon Maiak zuzendutako eta Orio Produkzioak ekoiztetxeak Korrika 16rentzat egindako dokumentala
|
|
Ilusioz beteta hartu genuen Korrika 16ko Azken Jaia antolatzeko ardura. Korrika 16 Gasteizen amaitzeak izugarrizko poza eta harrotasuna piztu zuen gu guztiongan, eta
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herria Araban ere badela erakutsi nahi izan genion Euskal Herriari. Ilusioz beteta hartu genuen euskararen aldeko ekimen herritarrena antolatzeko ardura.
|
|
Beldur ginen, Korrika 9n gertatu zen bezala, Mikel Laboa, Hendrike Knorr, eta beste hainbat eta hainbat pertsona handi gure artean ez zeudelako, eta ez genekielako orain dela 14 urte bezain indartsu erantzuteko aukerarik izango ote genuen. Beldur ginen,
|
euskaraz
bizi nahi dugunon hiri honetan aldaketa handiak izan direlako oso urte gutxian. Beldur ginen gure esperientzia ezagatik Korrika bezalako ekimen handi eta polit batek behar bezalako erantzunik jasoko ez ote zuen.
|
|
Horiek dira hizkuntza bat berreskuratzeko borondatearen isla; hortxe dago froga. Euskal Herriak
|
euskaraz
bizi nahi du, eta Euskal Herri euskaldunerako bidean, militantzia lezioa eman digute Gasteizko AEK ko langile eta ikasleek. Bai euskarari esatea ez da nahikoa eta euskaraz bai!
|
|
Mila esker guztioi eta ongi etorri
|
euskaraz
bizi nahi dugunon herrira!
|
|
Arrakastaren zati bat, beraz, Gasteizko udaletxeko langileei zor diegu. Mila esker zuei ere eta ongi etorri
|
euskaraz
bizi nahi dugunon hirira.
|
|
|
Euskaraz
bizi nahi dugu, eta eskubidea dugu. Herri gisa aitortu behar diguten beste eskubideetariko bat baitugu hizkuntzarena.
|
|
Hizkuntza minorizatu batek ez baitauka halako erakarpen indarrik. Beraz, euskararen herriak bereganatzen dituen benetako hiztunak,
|
euskaraz
bizi nahi dutenak, identitate interesek hartaraturik datoz, eta horien artean ez dago nazio identitate espainola edo frantsesa duen hiztunik, betiko salbuespenak salbuetsita. Identitate aniztasunaren koplak ez du argitzen eskuartean daukagun arazoa, horretan saiatzen direnek horixe sinestarazi nahi badigute ere.
|
|
Klabea, nire ustez, honako hau da: aukera kontziente bat da gaur egun
|
euskaraz
bizi nahi izatea. Orain dela 20 urte hasiko zen horrela izaten, baina 30 urte barru are gehiago izango da.
|
|
Euskal Herri euskaldunaren bideak bere fruituak eman ditzan, euskarari lehentasuna emanaz gure eguneroko jarduna aldaketa hori etengabe elikatzera bideratu behar dugu. Kalean, etxean, jolasean, borrokan, eskolan zein lanean herri bat osaturik
|
euskaraz
bizi nahi dugula aldarrikatu, eta hori horrela izan dadin neurriak eskatzea eta hartzea dagokigu. Euskaraz bizitzeko pausoa eman behar dugu.
|
|
Bide horrek bere fruituak eman ditzan, euskarari lehentasuna emanaz gure eguneroko jarduna aldaketa hori etengabe elikatzera bideratu behar dugu. Kalean, etxean, jolasean, borrokan, eskolan zein lanean herri bat osaturik
|
euskaraz
bizi nahi dugula aldarrikatu, eta hori horrela izan dadin neurriak eskatzea eta hartzea dagokigu beraz. Euskaraz Bizitzeko pausoa eman behar dugu beraz.
|
|
Egoera honen aurrean
|
euskaraz
bizi nahi dugunok ezin dugu gora begira egon. Gaur eguneko egoera mantentzearen alde azaltzen diren horien iruzurrak agerian utzi eta euskarari lehentasuna emateko deia lau haizetara zabaldu behar ditugu.
|
|
Zur eta lur geratu nintzen, gutxietsita sentitu nintzen, Euskal Herrian
|
euskaraz
bizi nahi dugun euskaldunok maiz geure burua sentitu behar izaten dugun bezala.
|
|
Herri euskalduna berreraiki nahi dugunok sarri aipatzen dugun hitza da ofizialtasuna.
|
Euskaraz
bizi nahi eta ezina gainditzeko gako nagusi moduan kokatu izan dugu ofizialtasuna. Baina zer ulertzen dugu, zer aldarrikatzen dugu euskarak ofizialtasuna behar duela esaten dugunean?
|
|
Euskararen alde borrokatu behar da, galtzen ari baita. Euskarak ofizialtasun bat lortzen badu, babes bat lortzen du, eta nik
|
euskaraz
bizi nahi dut. Gasteizen euskal filologia ikasten ari naiz.
|
|
Aurten, berriro ere, haur, txakur eta garrantzi gabekoekin bakar bakarrik
|
euskaraz
bizi nahi izatea ondo dagoela frogatu digute. Ikastolarentzat dirua eskatu bai, baina unibertsitateko sukaldariak, erdaldun.
|
|
Esan behar zaie, beraz, oraindik ere horretan tematzen direnei, albora utzi behar dela euskara eta euskalgintza indarkeriarekin edo indarkeriari bizkarra erakusteko ausardiarik ez dutenen jardunarekin identifikatzea. Euskal hiztunei,
|
euskaraz
bizi nahi dutenei eta euskaraz honetan eta hartan lan egiten duten milaka eta milaka herritarri zor zaien errespetuagatik baino ez bada ere, ordua da identifikazio hori bertan behera uzteko. Hain zaila ote da ulertzea bizikidetzarako bitarteko bat ere badela euskara?
|
|
Ikaragarria da gaur oraindik elebakar direnek euskarara hurbilduz irabazi dezaketena, eta hori eginda
|
euskaraz
bizi nahi dutenei aukera horretaz balia daitezen lagun diezaieketena. Jakin bezate asko dagoela beren esku.
|
|
oreka euskara eta gaztelaniaren artean, eta oreka, orobat, euskara etengabe indarberritzeko gogoaren eta gaztelaniaren erabileraren jarraipena bermaturik ikusi nahi izatearen artean.
|
Euskaraz
bizi nahi duten herritarrek zailtasun handiak eta ugariak gainditu behar dituzte oraindik ere eguneroko bizitzan, zailtasun gaindiezinak askotan, eta egoera horrek hobera egin dezakeen, eta nahitaez egin behar duen, arren, ezinbestez iraungo du oraindik ere urte luzeetan; borondateak borondate, ezinezkoa baita bestela izatea.
|
|
Jakin badakigu, ordea, hizkuntzak ez direla berez normalizatzen, eta abiapuntuan desoreka dagoen lekuan oreka eraiki eta aukera berdintasuna bermatu nahi direlako suertatzen dela beharrezko hizkuntza politika. Arrazoizkoa dirudi uste izateak euskarak ofiziala eta berezko hizkuntza den lurraldeko paisaia linguistikoan presentzia orokortua eduki lukeela, bai euskarak berak prestigio soziala izan dezan eta herritarrek estimutan izan dezaten, bai
|
euskaraz
bizi nahi duten herritarrei gertukoa eta linguistikoki naturala izan dakien euskararen lurraldeko paisaia. Gainera, harreman pribatuetan ere badira zaindu beharreko hizkuntza eskubideak, arautu ahal eta arautu behar direnak, kontsumitzaileenak, esate baterako.
|
|
Egia da
|
euskaraz
bizi nahi dutenek gaztelaniaz edo frantsesez bizi nahi dutenek adina eskubide dutela hauek gaztelaniaz edo frantsesez dutena euskaraz eskura izateko. Eskubidea bai, ezin uka hori, ez da zalantzarik.
|
|
ezkutatzeko mozorrotzat erabiltzeari utz diezaioten. Garaia da ohar daitezen eta onar dezaten, gaur eta hemen,
|
euskaraz
bizi nahi duen herritarra dela bere hizkuntzan bizitzeko eragozpenak dituen bakarra, gaztelaniaz bizitzeko ez baitago, zorionez, inolako ezintasunik.
|
|
Herritar guztiek izan dezakete tokirik demokrazia linguistikoaren eraikuntzan, edozein delarik bakoitzaren hizkuntza hautua, edozein delarik bakoitzaren identitate sentimendua, edozein delarik bakoitzaren joera eta proiektu politikoa.
|
Euskaraz
bizi nahi dutenek eta gaztelaniaz bizi nahi dutenek, denek elkarrekin, ez inor ezta hizkuntza bat bera ere zapuztu edo gutxietsi gabe, eraiki behar dute demokrazia linguistikoa. Adostasunen eta desadostasunen dialektika ez du euskarak itoko, baina ez dadila euskara bera izan desadostasunen biktima.
|
|
Urte hauetako esperientzia kontuan hartzen badugu, hortaz, badira arrazoiak baikor agertzeko gertatutakoaz, denok ikus ditzakegun alderdi ilunak goiti beheiti. Egia baita oraindik ere
|
euskaraz
bizi nahi duenak zailtasunak dituela bere hizkera hautua trabarik gabe baliatzeko.
|
|
Euskararen munduek erakargarri izan behar dute. Erakargarri, lehenik eta behin, euskaraz bizi direnentzat eta
|
euskaraz
bizi nahi dutenentzat, hauek euskararen erabilera gero eta beteagoa egin dezaten. Izan ere, hauek asebetetzen ez baditu nekez iritsiko baita euskara berarengandik urrun daudenak erakartzera.
|
|
Hori da gure oinarrizko egoera linguistikoa, ukaezina eta aldaezina.
|
Euskaraz
bizi nahi badugu, itzultzaile trebe eta azkarrak izan behar dugu. Ez dago beste biderik gure euskal zakua aberasteko.
|
|
Euskaldunok ETArengana joatea armak bertan behera uzteko eskatzera. Ez baskoak edo abertzaleak, euskaldunok baizik; hau da,
|
euskaraz
bizi nahi dugunok; euskaldunon komunitateari bizirik eta zutik iraunarazten ahalegintzen garenok.
|
2010
|
|
Kontseiluak egina zuen deialdia, arrazoiak ugari baitira Nafarroan euskararen aldeko aldarria egiteko. Nafarroan euskaraz bizitzeko eskubidea zen manifestaziorako leloa, baina
|
Euskaraz
bizi nahi dut idatzia zuten kartelak euskaltzale askok zeramatzaten. Nafarroako Gobernuaren euskararekiko jarrera negargarria salatzeko eta kritikatzeko festa giroa nagusitu zen.
|
|
Kontziente garelako soilik pentsamendu aldaketa batek ekar dezakeela aldaketa soziala. Hau da, jendeak pentsatzen baldin badu
|
euskaraz
bizi nahi duela, euskararen normalizazioari oparituko diogu etorkizun hobeago bat. Izan ere, euskaraz bizitzea ahalbidetzen duten eremuak eraiki ahal izango dira.
|
|
Baina beste batzuk bai, kontziente dira, eta agian ez dute sentsazio hori gustuko, agian nolabaiteko deserosotasunez bizi dute. Diskurtso publikoan hedatu samarra baitago
|
euskaraz
bizi nahi dugula. Solaskidea erdalduna izanez gero, ordea, ez dago gisa horretako tentsiorik.
|
|
zergatik egin lioke inork uko etorkizunean ere gaztelaniari?
|
euskaraz
bizi nahi duenak gaur ez bezala inolako traba eta gainkargarik gabe, normaltasun osoz, aukera hori balia dezan, uko egin behar al zaio gaztelaniari, oso ibilbide laburra izango luke euskarak hori balitz —ez dut uste inondik ere hala denik— euskararen erabilera eremu publikoan bermatzeko eta areagotzeko baldintza. honenbestez, guztiz gainditu eta baztertzekoak dira, bai batzuen" en castellano y punto, que todos entendemos" bezalakoak, bai besteren" euskaraz eta kito, ikas dezatela" bezalakoak. aitzitik, joera hegemoniazaleak nahiz hegemoniaren egarri diren joera erresistentzialistak alde batera utzirik eta hizkuntzen arteko liskar giroak erabat gaindituz, gure gizarteak etorkizunean halabeharrez izango duen zutoin nagusietako bat hizkuntzen arteko elkarbizitza delakoan heldu behar zaio dema honi. horretarako ezinbestekoa da ohartzea euskararen etorkizuna gure ez beste inoren esku dagoela. euskal herritar guztiok —elebidunok nahiz elebakarrok— gure buruari galdetu behar genioke:
|
|
1 eta 2 gune soziolinguistikoetan, elebidunetan gehiengo zabalak gaztelania erabili ohi du euskara baino gehiago bere eguneroko bizitzan; 3 gunean hasten dira nagusi izaten (%57tik aurrera) euskara gaztelania baino gehiago erabili ohi dutenak. erabileran eragiten duten faktore horien muga estrukturalak kontuan hartuz, beraz, hizkuntza politika eraginkorra egiten jarraitu beharra dago, euskararen erabilera arian arian esparru informaletan ere indar dadin. horretarako, beste hainbat gauzaren artean, nahitaezkoa da herri aginteek elebitasunaren aldeko sentsibilizazio lana etengabea egitea (herritarren borondatearen neurrian baina konplexurik eta aitzakiarik gabe), euskara erakargarritasunarekin uztartuz eta aberastasun pertsonala, kulturala eta soziala darizkion komunikabidea eta ondarea dela azpimarratuz. ildo horretan sakonduz, giltzarria da euskarentzako arnasguneak zabaltzen jarraitzea eta euskal hiztunon erkidegoa sendotzen eta trinkotzen jarraitzea. izan ere, erabakigarria da, esaterako, euskararen bizi indarra trinkotzeko ahaleginean aurreratu daitekeena, etxetik euskal hiztun direnek euskara esparru guztietan, eta bereziki ez formaletan, ohikotasunez gero eta gehiago erabiltzen badute, horrela bakarrik izango baitira euskara adierazkortasunez, bizitasunez eta naturaltasunez erabiltzen duten hiztunak. orobat, guztiz erabakigarria da euskaldun berriek hizkuntzari eman diezaioketen bizi indarra, eskolan nahiz unibertsitatean edo zerbitzu publikoetan ez ezik familian eta lagunartean euskara erabiliz. giltzarria izango da, hain zuzen ere, guraso euskaldun berriek euskara (edo euskara ere) beren seme alaben etxeko hizkuntza izatea lortzea, 15 urte barru euskara era natural, bizi eta adierazkorragoan erabil dezaketen hiztunen masa kritikoa eta erkidegoa arrunt biderkatuko bailitzateke. hizkuntzen elkarbizitzarantz eta orekarantz urratzen ari garen bidea zabaltzeko eta sendotzeko, hazi beharra dugu ezagutzan. gizarte elebiduna eraikitzeko herritar elebidunak behar ditugu, jakina. baina alferrikakoa dugu, euskararen bizi indarra areagotzearen ikuspegitik, euskaraz dakitenen kopurua haztea, benetan hiztun direnen erkidegoa sendotzen eta trinkotzen ez badugu, hiztunen euskararekiko lotura naturala sendotzen ez badugu. eta horren ondoan, aipamen bat behar beharrezkoa dugun elebitasun pasiboaren gainean. eaeko 30 adin tarteko herritarren %42 erdaldun elebakarra da. ameskeria hutsa da uste izatea horiek, edo horien parte handi bat, euskaraz han eta hemen normaltasunez jarduteko neurrian euskaldunduko direla. hori ameskeria den bezala litzateke, ordea, utzikeria galanta horiek guztiak erdaldun elebakar izatera kondenatzea. gutxienez euskaraz ulertzera irits daitezen estrategiak bultzatzearekin denek lukete zer irabazi: beraiek bezala
|
euskaraz
bizi nahi duten herritarrek.
|
|
1982 gutxienez euskaraz ulertzera irits daitezen estrategiak bultzatzearekin denek lukete zer irabazi: beraiek bezala
|
euskaraz
bizi nahi duten herritarrek. kontua da nahitaezkoa dela hori bizikidetzarako, eta askotarikoen arteko adostasun sendorik gabe jai duela euskarak. urtean, eusko legebiltzarrean ordezkaritza nagusia zuten talde abertzale eta ez abertzale gehienen adostasunez onartu zen 10/ 1982 oinarrizko legea, euskararen erabilpena" arautzen" duena. lege hark euskara babesteari begira hainbat obligazio ... hizkuntza politika eraginkorra, zilegia eta sustatzailea. oinarrizko legearen itzalean araubide juridiko zehatza eta euskara sustatzeko politika zabala ezarri ziren abian, hezkuntzaren alorrean, hedabideetan, administrazioan, zerbitzu publikoetan, aisialdian, lan munduan eta abarretan bi hizkuntza ofizialetan ahulenari —euskarari— behar zuen tokia eta eginkizuna ematearren. horretan behar da jarraitu, geldialdirik eta atzerapausorik gabe. arazo berriei irtenbide berriak aurkituz, eraginkortasunez beti, eta ahantzi gabe zein den gainditu beharreko desoreka (euskarak gaztelaniarekiko duena), zein den anomalia (gizartearen zati bat elebakarra izatea), eta hori guztia baretasunez, soseguz eta inoren aurkako gehiegikeriarik gabe egin behar dela, baina erabat ezinezkoa dela deserosotasunik gabe egitea. hirugarrena:
|
|
...hau ikasteko aukera ugariak eskaini dira azken urteetan, hala ere, gaur egun gazte diren guztiek ez dute bere egin hizkuntza hau. eguneroko gizarte bizitzan, euskarak, espainiako hizkuntza nazionalaren nagusitasuna du aurrez aurre, eta nazioarteko beste hizkuntza indartsuekin batera bizi beharra dauka teknologia berrien aro globalizatu berrian. errealitate honek zaildu egiten du bere biziraupena.
|
euskaraz
bizi nahi dugunok, ez badugu nahi bereizita edo isolatuta, beste hizkuntza bat erabiltzen duten hiztunekin elkarbizitza bat eraiki beharra dugu. euskaraz bizi nahi dugunok, bai gaztelania nahiz beste hizkuntzak ezagutuz bizi behar dugu. beste hizkuntzekin partekatuz, gure hizkuntzaren izaera. gure euskaldun izateko nahiak, ez du inor behartu behar; bakoitzak erabaki dezala zein hizkuntzatan bizi ... Jarrera hau, guztiok mantendu ezkero, izaera ezberdinak errespetatzen dira eta ez da inor ukatzen. hizkuntza ezberdinen elkarbizitzak, batzuei eta besteei konpromesu, ardura edo betebehar batzuek sortzen dizkigu. euskal hiztun batek ere badu konpromesua erdararekiko, konpromesu berdina eskatzen zaio erdal hiztun bati euskararekiko ere. nere eskubideak bestearentzat betebeharra sortzen du eta alderantziz. batak bestearen hizkuntza ezagutu beharra sortzen digu honek, kasu horretan lortuko baita, bakoitzak bere borondatez erabakitako izan nahia errespetatzea. elebitasunaren ordez, elebakartasunaren aukera egiten duena da bere hizkuntza berdina hitz egiten duten hiztunez osatutako barrutia edo ingurunea sortu edo mantendu nahi duena. baina gure helburua elebitasuna da, hemengo bi hizkuntza ezberdinak partekatu nahi ditugu, bi hizkuntzak gu guztion hizkuntza izatea nahi dugu. eta azkenik, gaur egungo gizarte modernoan bizi nahi dugu euskaraz; ez dugu nahi antzinatasunean edo bizimodu tradizionalean egin gure bizitza. gure hizkuntzak gaurko gizarte modernoan bizi nahi badu, beste hizkuntzekin batera egingo du, beraien artean integratuz. horretarako garrantzitsua ikusten dugu, gure hizkuntza, euskara, informazio eta komunikazioetarako teknologia berrien eremuan ere hedatzea. baita ere, gure herrian presentzia duten bi hizkuntzez gain nazioarteko beste hizkuntza bat edo beste ere, ezagutu beharra dugu. elebitasuna ez ezik, eleaniztasuna lortu nahi dugu beraz, munduko kultura ezberdinekiko elkarrizketa eta elkar ulermenean lagungarri izanez.
|
|
...zan, euskarak, espainiako hizkuntza nazionalaren nagusitasuna du aurrez aurre, eta nazioarteko beste hizkuntza indartsuekin batera bizi beharra dauka teknologia berrien aro globalizatu berrian. errealitate honek zaildu egiten du bere biziraupena. euskaraz bizi nahi dugunok, ez badugu nahi bereizita edo isolatuta, beste hizkuntza bat erabiltzen duten hiztunekin elkarbizitza bat eraiki beharra dugu.
|
euskaraz
bizi nahi dugunok, bai gaztelania nahiz beste hizkuntzak ezagutuz bizi behar dugu. beste hizkuntzekin partekatuz, gure hizkuntzaren izaera. gure euskaldun izateko nahiak, ez du inor behartu behar; bakoitzak erabaki dezala zein hizkuntzatan bizi nahi duen. baina, jarrera berdina eskatzen diegu, hizkuntza nagusiko hiztunei, geurearekiko. Jarrera hau, guztiok mantendu ezkero, izaera ezberdinak errespetatzen dira eta ez da inor ukatzen. hizkuntza ezberdinen elkarbizitzak, batzuei eta besteei konpromesu, ardura edo betebehar batzuek sortzen dizkigu. euskal hiztun batek ere badu konpromesua erdararekiko, konpromesu berdina eskatzen zaio erdal hiztun bati euskararekiko ere. nere eskubideak bestearentzat betebeharra sortzen du eta alderantziz. batak bestearen hizkuntza ezagutu beharra sortzen digu honek, kasu horretan lortuko baita, bakoitzak bere borondatez erabakitako izan nahia errespetatzea. elebitasunaren ordez, elebakartasunaren aukera egiten duena da bere hizkuntza berdina hitz egiten duten hiztunez osatutako barrutia edo ingurunea sortu edo mantendu nahi duena. baina gure helburua elebitasuna da, hemengo bi hizkuntza ezberdinak partekatu nahi ditugu, bi hizkuntzak gu guztion hizkuntza izatea nahi dugu. eta azkenik, gaur egungo gizarte modernoan bizi nahi dugu euskaraz; ez dugu nahi antzinatasunean edo bizimodu tradizionalean egin gure bizitza. gure hizkuntzak gaurko gizarte modernoan bizi nahi badu, beste hizkuntzekin batera egingo du, beraien artean integratuz. horretarako garrantzitsua ikusten dugu, gure hizkuntza, euskara, informazio eta komunikazioetarako teknologia berrien eremuan ere hedatzea. baita ere, gure herrian presentzia duten bi hizkuntzez gain nazioarteko beste hizkuntza bat edo beste ere, ezagutu beharra dugu. elebitasuna ez ezik, eleaniztasuna lortu nahi dugu beraz, munduko kultura ezberdinekiko elkarrizketa eta elkar ulermenean lagungarri izanez.
|
|
Baina gure helburua elebitasuna da, hemengo bi hizkuntza ezberdinak partekatu nahi ditugu, bi hizkuntzak gu guztion hizkuntza izatea nahi dugu. hizkuntza ezberdinak partekatu nahi ditugu, bi hizkuntzak gu guztion hizkuntza izatea nahi dugu. zergatik berreskuratu behar dugu euskara? ...dura da. gutako bakoitzak, gizartearen elkarbizitzari diogun zorra. ez ditu elkarbizitzarako edo pakerako baldintzak sortzen, beretzako nahi duena, beste norbaiti ukatzen dionak. gaztelania hizkuntza nazionala da espainian, eta euskadin ere ofiziala dela aldarrikatzen da gainera, baina ahaztu egiten da euskara ere ofizial dela —gaztelaniaren pareeuskadin. euskararen ofizial izaera ukatzen da,
|
euskaraz
bizi nahi duenari bere hizkuntzan aritzeko aukerarik ematen ez zaionean: irakaskuntzan, administrazioan, epaitegietan e.a.
|
|
Alor bakoitzarentzat proiektu bat egin litzateke" 4 tolosako udalaren euskara batzordeak" euskara gizarte bizitzan", tolosan euskaraz jardunaldiak antolatu zituen 1983an. Jardunaldi horien bidez,
|
euskaraz
bizi nahiaren kontzientzia agertu eta ikuspegi berri bat ireki nahi izan zuten tolosarren artean. horretarako, tolosako bizitza sozialaren gizarte sektoreekin harremanetan jarri ginen, sektore bakoitzeko pertsonarik erreferenteenak parte hartu zuten eta ateak ireki zizkioten euskararen erabilerari: irakaskuntzan, administrazioan, gizarte zerbitzuetan eta lan munduko enpresa komiteetan. liburu batean jaso ziren egun haietan esandakoak honela zioen euskara batzordeak" Euskara, beste edozein hizkuntza bezala, identitate nazionalaren ezaugarri izateaz gain, gaur egun euskaldun eta erdaldunen artean eztabaida handiak eta askotan aurkako jarrerak sortarazten dituen gaia da"..." Jardunaldi hauen helburua zera da... partaidetzarik handieneko eztabaida eragitea... euskararen normalkuntzarako norabide oinarrizkoak ezartzeko... gure hizkuntza komunitateak bizirik irauteko eta hiritar harremanak hobeagotzeko balio izango baitu" 5 eta iñakik honela hitz egin zuen:
|
|
Herritarrei dagokie pauso bat haratago ematea, atxikimendutik konpromisora salto eman behar dugu.
|
Euskaraz
bizi nahi duten herritarrak daudela adierazi nahi du Kontseiluak: Herritarrena da euskara erabiltzeko konpromisoa eta ez kokiltzeko.
|
|
|
Euskaraz
bizi nahi dugu eta horretarako ezinbestekoa da Nafarroa ez zatitzea eta eremu guztian euskara ofiziala izatea, arazoa hau ez baita bi herrialde hauetara mugatzen, adierazi dute antolatzaileek.
|
|
|
Eskuaraz
bizi nahi duen herritarra eskuaraz bizi ahal izanen dela ziurtatu nahi du Eskualgintzak
|
|
Udalaren barne funtzionamendua, kanpo eta barne harremanak, errotulazioak, toponimia, seinaleak eta udal langileen eskualduntzea eta alfabetetzea dira araudian ageri diren puntuetako batzuk. Baina eskualgintzak argi utzi nahi izan du «araudi honekin ez dela inor eskuaraz solastera edo eskuaraz bizitzera behartuko,
|
eskuaraz
bizi nahi duen herritarra eskuaraz bizi ahal izanen dela ziurtatuko baizik».Udalak onartu duEskualgintzak egin duen ordenantza ekainaren 7ko plenoan pasatu zen Udalaren aitzinetik, eta honek onartu egin zuen NaBairen zazpi botoekin. Lehenbailehen tramitatzea eta Nafarroako Aldizkari Ofizialean argitaratzea onartu zuten NaBaik eta UPNk ere, baina edukiari dagokionean, UPNko bortz zinegotziak abstenitu egin ziren.Eskualgintzak aipatu bi alderdiei ez ezik, Ezker Abertzaleari eta herriko alkateei ere aurkeztua die Udaleko Euskara Zerbitzuaren laguntzarekin egin duen ordenantza hau.
|
|
Herri honek bide hori egiteko eskubide politikoa behar du,
|
euskaraz
bizi nahi dugu, eta euskaraz bizi ahal izateko bide bat egin behar dugu; herri honek bidea egin behar du, eta EHE k azkenaldian behin baino gehiagotan esan du zeintzuk diren eman beharreko aldaketak politikoak.
|
|
Euskarak egiten bagaitu herri, eta herri hau asimilatzeko mendez mende herri honen hizkuntza, kultura eta izaerarekin bukatzea jarri bazuten asimilazio estrategiaren erdigunean, herri gisa egin behar diogu aurre herria “konkistatzeko” nahiari.
|
Euskaraz
bizi nahi dugu, herri bat garelako, komunitate bat, eta horrenbestez herri moduan zein norbanako bezala euskaraz bizitzeko eskubide zibila dugu. Hortaz, debeku eta ukazio ororen gainetik, euskal herritarron eskubide zibil eta politiko guztien defentsan guztiok Adierazi EH ekimenarekin bat!
|
|
Baina gorreria eta amnesia litzateke diglosiak eta benetako hierarkiak atzendu eta euskarak gaztelerak edo frantsesak duen gaitasuna eta funtzioa duela uste izatea. Betetzen den ahalmena da gaitasuna, eta
|
euskaraz
bizi nahi dugun euskaldunek egiteko dugu oraindik Xabier Lizardik Eusko bidaztiarena poeman adierazten zuen nahia.1373
|
|
Ziur gaude kalitateko proposamen berritzaile ugari jasoko ditugula. Euskarazko komunikabideak lagunduko ditugu,
|
euskaraz
bizi nahi dutenek kalitateko komunikabideak jaso ditzaten.
|
|
Alkatearen irudiko, euskal herritar guztiek, euskaraz jakin edo ez, guztiek merezi dute euskarazko kazetaritza prestu eta modernoa. Euskaraz bizi direnek eta
|
euskaraz
bizi nahi dutenek eskubidea daukate euskarazko kazetaritza eskura izateko.
|
|
Berdintasuna, elkarbizitza eta tolerantzia, hizkuntzaren alorrean, ez dira aldaketa hauei esker sustatuko, desberdintasuna, gatazka eta intolerantzia ereiten duena...
|
Euskaraz
bizi nahi dugu; bizi nahi dugu.
|
|
Euskararen normalizazioak egiturazko arazoak topatzen ditu, ez baitira ezagutzaren maila berean sortu erabiltzeko aukerak. Aldaketa behar du, beraz, hizkuntza politikak, aldaketa euskararen normalizazioak, aldaketa behar dugu
|
euskaraz
bizi nahi dugunok.
|
|
Bihar, etzi eredu horietatik pasatutakoak izango dira euskaraz bizitzea eragotziko dutenak, elkarbizitza eta tolerantziaren kontrako eragile aktiboak. Ez gaude esperimentuetarako, esperimentuak iraungo duen hiru urte hauetan, milaka ikasle arituko da haien euskalduntzea bermatuko ez duen ereduetan, eta, ondorioz,
|
euskaraz
bizi nahi dugunon etorkizuna baldintzatuko dute horrela. Hau ez da aldaketa, hau orain artekoa da.
|
|
Kontseiluaren 15eko deialdiarekin bat egiteko hamaika arrazoi dugu
|
euskaraz
bizi nahi dugunok, pairatzen dugun eraso bezainbeste arrazoi dugulako: ez bat ez bi, hamaika baizik.
|
|
|
Euskara
bizia nahi dugu
|
|
Egun arrisku bat dagoela gogorarazi zuen, euskara aurreiritzien zulo beltzetik atera eta administrazioaren eremuan giltzatzeko arriskua. Euskarak ezin du funtzionario arteko hizkuntz burokratikoa izan;
|
euskara
bizia nahi dugu.
|
2011
|
|
Etxean edota eskolan euskara ikasi ez duten herritar askok euskara ikastea erabaki dute eta horren ondorioz han eta hemen aritzen gara AEKideok. AEKren helburu nagusia euskararen normalizazioa da,
|
euskaraz
bizi nahi duen herria, eta horretan gure ekarpen nagusia euskalduntze lana dugu; beraz, zoriontzekoa da herritar horien ahalegina, denboran eta dirutan, euskara haien eguneroko hizkuntza bihurtzeko asmoz. Zorionak eta eskerrik asko! Aipatu lekuetan. Tuterako Hizkuntza Eskola kenduta?
|
|
Bigarren mailako herritar gara, baita udalerri euskaldunetan ere».Irakurketa antzekoa egin du Garbiñe Petriati Hizkuntz Eskubideen Behatokiko zuzendariak. «Ezin gara diskriminatuak izan
|
euskaraz
bizi nahi izateagatik». Administrazioari eskaria egin dio:
|
|
Ordura arte ez nuen bestelako kezkarik izan hizkuntzei dagokienez; gainera, zergatik kezkatu? Nire inguru guztiak gaztelaniaz funtzionatzen zuen eta ia ez nuen euskararen presentziarik hautematen, ezta
|
euskaraz
bizi nahi zuen jenderik ezagutzen ere. Gazteleraz bizi nintzen, hizkuntza komunitate hori baino ez nuen ezagutzen, gazteleraz nahi nuen guztia egin bainezakeen, gure herri eta hirietan dena egin baitaiteke erdaraz.
|
|
Langilea kontzientziaduna bada aurrera egingo du, noski, baina langileen gehiengoa ez da kontzientziaduna, gizartean bezalaxe. Bernardo Atxagak ondo asko bereiztu zituen hiru tipologiak, patetikoak, sinpatikoak eta antipatikoak
|
euskaraz
bizi nahi duten militanteak, aldeko jarrera erakusten badute ere euskaraz bizitzeko ahaleginik egiten ez dutenak, eta euskararen kontrako jarrera dutenak. Askotan patetikoen babesa bilatzen dugu, baina nola tira besteengandik?
|
|
Bertako ordezkari Ainhoa Beolak eskerrak eman zizkien ekimenean parte hartu duten 14.000 laguni: " Oraindik batzuei gogorarazi behar zaie, 14.000 ez, askoz gehiago garela
|
euskaraz
bizi nahi dugunak". Orain telebista saioko Natxo Escobarrek azaldu zuen txarrak direla hizketan eta horregatik" irudia jarri nahi genion ondo hitz egiten duen jendeari, zerbait esateko duenari", hori da saioaren funtsa.
|
|
Horien ondoan guk, eskola barruan bizi garenok, gainerako herritarrekin eragile bihurtu behar dugu tokiko administrazioetan hizkuntza politika aldarazteko. Izan ere, administrazioekhizkuntza politika aski eskasak aplikatzen dituzten bitartean, herritarren
|
euskaraz
bizitzeko nahia indartuz doa.
|
|
un zordao!" moduan mintzo izan diren andaluziarrak"; b) nederlanderaren eta frantsesaren arteko konpartimentazio sozio funtzionala Awterpen en; eta c) mediku erdaldunari zer gertatzen zaien esan ezinka dabiltzan edadetu zegamarrak. horiek denak continuum baten baitako egoera diglosikoak dira Fishmanentzat eta bere jarraitzaileentzat. eta bai, halaxe da izan, baina antzekotasunak ala ezberdintasunak dira nagusi hiru egoera horietan? Antzekotasun bakarra da pertsona batzuek ez dutela h menperatzen eta gaizki pasatuko dutela funtzio batzuetan. gainerakoetan, konparatu besterik ez dago gaur egun nola bizi diren andaluziar alfabetatugabeak, frantsesik ez dakiten vlaanderendarrak eta euskal herrian ahalik eta erosoen
|
euskaraz
bizi nahi dugunok. guztiok izango gara egoera sozial diglosikoan, baina a zelako aldea! batetik bestera, ezta?
|
|
Nagusia, ez bakarra. Etxeauzo lagunarte multzoa eta hurbileko bizimodua konfiguratzen duten jardungune, harreman sare eta era askotako prozeduretan dauka
|
euskarazko
bizi nahi eta ezinak bere lehiakide indartsuena.
|
|
Nagusia, ez bakarra. Etxe auzo lagunarte multzoan eta hurbileko bizimodua konfiguratzen duten jardun gune, harreman sare eta era askotako prozeduretan dauka
|
euskarazko
bizi nahi eta ezinak bere lehiakide indartsuena. donostiako kursaalen urtean hamar hamabost egunez euskarak presentzia duin eta ahalik zabalena eskuratzeak ez dio batere kalterik egingo hiztun elkartearen jarraipen asmoari, baina egunean eguneko jarduna konfiguratzen duten solaskidetza sare, rol harreman eta interakzio berbal etengabeen ondoan txikia da zinez. b) Bodegatik (jardun gune, rol harre... Aitzitik, badut motiborik uste izateko horretan eta beste hainbat puntutan, hitzak hitz eta iritziak iritzi, bat gatozela guztiok. ohargile zenbaitek (paula kasaresek oso bereziki) espreski azpimarratu du halere aurrez aurreko jarduera informalarruntaren gertakari hori ez dela komeni estuegi lotzea.
|
|
Beraz, ezinbestekoa da herritarrek sortzen duten sua instituzioen egurrak elikatzea?. Iñaki Lasa,?
|
Euskaraz
bizi nahi dut?, Berria,.
|