2003
|
|
Orain asko hitz egiten da horretaz. Niri zaila egiten zait gure
|
euskal
munduan horren oihartzuna neurtzea.
|
2004
|
|
Euskara, mamu baten tankeran, egun garbietako ostarteen zain dagoen hizkuntza bihurturik, hiztunak ez du euskal munduaren erreferentzia garbirik. Hain zuzen ere,
|
euskal
mundu hori bera baita mamuaren sortzailea, tarteka marteka eta zatika erabiltzen den mintzabidea delako. Oker ez banago, Begoña del Tesoren elebitasun esperientziak horren itxurako zerbait iradoki nahi digu euskaldun berriaren lekuko:
|
2008
|
|
Eta gu ez gatoz erdal periferiatik euskal mundurantz: ez, gu
|
euskal
mundu horretatik gatoz eta erdal mundura ekarri gaituzte, erdal itsasoan murgildu gaituzte, eta, murgildu ez ezik, ito. Eta ez gaude prest alderantzizko bidea egiten ari direnen interpretazioak eta irizpideak onartzeko, baldin eta irizpide eta interpretazio horiek funts funtsean zera zuritzeko baldin badira:
|
2009
|
|
Baina Gaspar Martinez zuzendari zenean ere, arduradun nintzen Ikastegiaren sail batzuetan. Gaspar oso prestatuta zegoen, Ekonomian lizentziatua zen, baina ez zegoen murgilduta ni bezala
|
euskal
mundu horretan.
|
2013
|
|
Beste era batean esanda, ideia erlijiosoek antolatzen zuten euskal ethosa (euskaldunek bere burua izateko eta ulertzeko era) eta, era berean, xedatzen zituzten jendearen bizi tza eta euskal kultura tradizionala. Zer esanik ez, tradiziozko
|
euskal
mundu horretan erlijioak indarra17 zuen. Jainkoa, apaizen bitartekaritzaren bidez, gizakien bizitzaz eta lur gainean gertatzen zenaz arduratzen zen.
|
2014
|
|
|
Euskal
mundu horretan arte, medio ezberdinetarik sartzen da euskaltzalegaia. Dantzatik han, musikatik hemen, harmaila muntatze edo argi lotzetik beste bat.
|
2015
|
|
Gizarte zibilak
|
euskal
mundu horren errealitatea kondutan hartu duen bezala (Ikas, EKE, EEP Ikastola eta eskola elebidunak, Laborantza Ganbara eta bertze), Elizak ere, begien aitzinean duen erronkaren heineko tresnez hornitu behar zuela...
|
|
Elizatik urrundua den
|
euskal
mundu hori ez du ainitz ezagutzen. Azaldua izan zaio 1980garren urteetako egoera gogorra eta zer erantzun eman zion gizarte zibilak, nola ere Molères apezpikuak egin zuen sinodo bat, haren gomendioak idatziz bainan ez gauzatuz; aipatua izan zaio ere euskal kulturaren gaur egungo tirria, nola gazte ainitz hurbiltzen den bertsu xapelketetara eta abar...
|
2016
|
|
halako pintura, bestelako musika, nobela beltza?
|
Euskal
mundu horrekin lotura gehien zeukana Jon Juaristi zen. Ruper Ordorika eta Manu Ertzilla apur bat isilago mantendu ziren.
|
2018
|
|
Ez gare egonen deus egin gabe Euskal Herriko apez eta giristinoen gehiengoak gu bezala pentsatu arte! Euskal gizartearen bihotzean bizi gare, bere nortasunaren jabe den
|
euskal
mundu hortan. Ikusten dugu, bai, gazteak ez ditugula gurekin; bainan badakigu, den mendreneko xantza bat baldin badago gure gana daitezen (berak edo beren haurrak behintzat) hori eginen dela euskara onartu eta baloratu batean; herri hunen erraietako mintzaira da, nortasuna eta barne sentimenduak dakartza arima hunkitzerainokoan.
|
2020
|
|
Lehen Pizkundeko eragileak euren praktiketan nahikoa modernoak ziren, baina mugimendu Erromantikoko zenbait ahotsetan inspiratu zirenez, hark bezala diskurtso antimoderno edo tradizionalista bat egiten zuten ohikoan: alegia, ekosistema zaharrean, baserriaren inguruan gotorturik, biziraun zuen
|
euskal
mundu horri bere horretan eutsi behar zitzaion kosta ahala kosta. Bertsolaritzaren inguruko irudikapenak ere hor lerrokatzen zituzten:
|