2008
|
|
gaur egun zer irakasten den zehaztea eta horretarako gehien erabiltzen diren metodologiak zeintzuk diren ezagutzea. Horrek aukera ematen du aztertzeko
|
euskal
literatura irakastean ikuspegi komunikatiboa nagusitzen den, ala aitzitik, eskema zaharren gainean eraikitzen diren egungo literatura klaseak.
|
|
Bigarrenik, ikasgeletako eguneroko jarduna ezagutuko dugu. Horretarako,
|
euskal
literatura irakasten duten Hego Euskal Herriko hemeretzi irakasleren esperientziak eta iritziak bilduko ditut.
|
|
Hitz horiek ongi biltzen dute galdeketetan parte hartu duten EAEko irakasleen iritzi orokorra; beraz, irakasleak erabakitzen du literaturari zenbateko lekua emango dion ikasgelan. Eusko Jaurlaritzak curriculumean zehaztu zehazten du
|
euskal
literatura irakatsi egin behar dela Batxilergoan, baina ez du horren gaineko jarraipenik egiten. Hori horrela, EAEko ikastetxe batzuek nahiago izaten dute EHL (Euskal Hizkuntza eta Literatura) irakasgaiari dagozkion asteroko hiru orduak hizkuntzari bakarrik eskaini, eta kasu askotan irakasgaiaren helburu garrantzitsuena ikasleek EGA agiria ateratzea bihurtzen da.
|
|
Laburbilduz,
|
euskal
literatura irakastean bi eremu bereizten dira: ikasgela eta etxea.
|
2012
|
|
Euskal kantak aipatzean kontu pitin bat gehiago eman egiletzaren aferari. Eta
|
euskal
literatura irakasten denean euskal musikagintzari lotzen dizkion hariak nabarmendu. Gure tradizioa ongi ezagutzeko, iraganean egindakoak magma bereizigabe eta lauso batean ez galtzeko.
|
2013
|
|
Boladan jartzen ari da lana proiektuka antolatzea, sarritan itzulpenak baliatuz. Eta arriskua dago hor,
|
euskal
literatura irakastea ahatz daitekeelako. Eta bi ereduen artean irakasleak nora ezean daude.
|
|
Eta ez soilik agente eta itzultzaileek. Dioenez, badira euskararik jakin gabe
|
euskal
literatura irakasten dabiltzan unibertsitateko irakasleak ere. «Niri kuriosoa eta ironikoa iruditzen zait azken bost sei urteetan akademian sortu den mugimendu ustez anti kolonialista.
|
|
Ana Toledo (Antzuola (Gipuzkoa), 1954), Filologia Hispanikoan lizentziadun eta Euskal Filologian doktorea da. Deustuko Unibertsitatean irakasle, Euskal Literatura, Egungo Euskal Eleberria eta XX. mendeko
|
Euskal
Literatura irakasten ditu. 2005eko urriaren 21ean izendatu zuten euskaltzain oso.
|
2015
|
|
Zehazki, euskal literatura azterketa horietan txertatzeko modua kritikatzen zuten, non literatur ezaugarriak alde batera uzteaz gain, obren edukia pare bat lerrotara murrizteko eskatzen zuten.
|
Euskal
literatura irakasteko modu trakets eta gorrotagarria eta euskara ebaluatzeko modu petrala zen hori beren ustez.
|
2021
|
|
" Ez dakit guk kontzientzia hori transmititzen asmatzen dugun". Ikasleen literaturarekiko harremanari eskainitako azpiatalean LIR1 ek argudiatzen zuenaren arabera,
|
euskal
literatura irakasteak hizkuntza gutxitu eta zapaldu baten literatura irakastea ekartzen du, baita inguruko sistemekin lehian dagoen literatur sistema batekoa ere. Eta, euskara beste edozein hizkuntza irakasten den ikuspegi beretik irakatsi ezin daitekeen legez, euskal literaturaren didaktikak ere beste kontzientziazio eta konpromiso maila bat eskatzen du (LIR1).
|
|
EIAE3 k aipatzen zuen sentsibilizazio edo kontzientzia horietan konpromiso politikoa ikusten dute LIR1 ek eta LIR2 k, hain justu ere, euskara zein
|
euskal
literatura irakasteak normalizatu gabeko status quo a eta abiapuntua ezartzen diolako didaktikari, eta, halaber, gaztelaniak edo frantsesak eskatzen ez duten gehigarria exijitzen duelako. Gauzak horrela, gaiari buruz eztabaidatzeko beharra aldarrikatzen du LIR1 ek eta hainbat ardatz mahaigaineratzen ditu:
|
|
Ez zen egia! Baina, hitzaldietan eta horrela ibiltzen nintzenez, egokia nintzela pentsatuko zuten, eta tarte horretan euskara eta
|
euskal
literatura irakasten aritu nintzen hiru gelatan. Juan Antonio Letamendia zen tutorea.
|
2023
|
|
|
Euskal
literatura irakatsi du Casenavek, Baionako unibertsitatean. Euskarazko goi mailako ikasketen ibilbidea garatzen ikusi du, eta uste du gizartearen galdeetara egokitzen ikasi dutela urtez urte.
|