Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2008
‎Bigarren atalari dagokionez, euskal literaturaren irakaskuntzarako hurbilketa hiru ikuspegitatik egin dut: lehendabizi, hurbilketa teorikoa, literaturaren irakaskuntzak historian zehar izan dituen aldaketak laburbilduz.
‎Orain arte esandakoaren arabera, euskal literaturaren irakaskuntza egoera kezkagarrian dagoela esan daiteke: ikastetxe batzuetan guztiz baztertu dira literatur edukiak, eta beste askotan bigarren mailara zokoratu.
‎Bestalde, lan honetan azaleratu da euskal literaturaren irakaskuntzak hausnarketa sakonaren beharra duela; izan ere, arazoa ez da mugatzen urteko irakurgaietan dagoen irizpiderik ezera. Egungo literaturaren irakaskuntzan, metodologiak eta, batez ere, helburuak berritu egin behar dira, ikasleen behar eta ezaugarrietara egokituz.
2009
Euskal literaturaren irakaskuntzak ez duela curriculumeko xede bakar bat ere betetzen dio Alonsok. Irakasgaia berregituratzea eta ikasleen parte hartzea sustatzea funtsezkoa dela azaldu du.
‎Batxilergoko euskal literaturaren irakaskuntza ikertu duzu, eta ondorio garbia atera duzu: ez du curriculumeko helburu bakar bat ere betetzen.
‎Irakasle asko kexatu dira, euskal literaturaren irakaskuntzarako plangintzarik ez dagoela diote, ez edukien antolaketarako eredurik, ezta irakurtzeko zaletasuna bultzatzeko planik ere. Noren eskumena da irakasgaia definitzea?
2010
‎Gaur egungo erronkak euskal literaturaren irakaskuntzan
‎Izan ere, literatura nola eta zein baliabide pedagogikorekin irakatsi behar den erabakitzeko orduan, askotariko iritziak daude —eta askotan, kontrajarriak— Artikulu honek arazo hori du abiapuntu. Eta hortik abiatuta, euskal literaturaren irakaskuntza gaur egun zein egoeratan dagoen aztertzea du helburu, etorkizunerako erronka batzuk proposatzearekin batera.
‎lehenengoan, literaturaren irakaskuntzak azken bi mendeotan izan dituen xedeen garapena jasotzen da, eta gaur egun lortu nahi diren helburu berrietarako baliabideak. Bigarrenean, euskal literaturaren irakaskuntzak gaur egun duen egoeraren diagnosia eskaintzen da, hezkuntza legeak, eskola libuJakin 177 martxoa ekaina 2010 ruak eta ikastetxeetako jarduna aztertuz. Hirugarren atalean, berriz, euskal literaturaren irakaskuntzak etorkizunerako dituen erronkak proposatzen dira.
‎Bigarrenean, euskal literaturaren irakaskuntzak gaur egun duen egoeraren diagnosia eskaintzen da, hezkuntza legeak, eskola libuJakin 177 martxoa ekaina 2010 ruak eta ikastetxeetako jarduna aztertuz. Hirugarren atalean, berriz, euskal literaturaren irakaskuntzak etorkizunerako dituen erronkak proposatzen dira.
‎1960tik aurrera euskara eta euskal kulturaren irakaskuntza bermatuko zuten ikastolak hasi ziren sortzen Bizkaian eta Gipuzkoan; ondorioz, esan daiteke euskal literaturaren irakaskuntza sistematikoa 1960ko hamarkada inguruan hasi zela.
‎Alonso, I., 2009, Euskal literaturaren irakaskuntza Hego Euskal Herriko Batxillergoan. Eduki kontzeptualetatik gaitasun komunikatiboetarako bidean, Doktorego Tesia.
2012
‎4 Euskal literaturaren irakaskuntza
‎Edozelan ere, euskal literaturaren irakaskuntza sistematikoa 1960ko hamarkada inguruan hasi zen (hamarkada horretatik aurrera euskara eta euskal kulturaren irakaskuntza bermatuko zuten ikastolak hasi ziren sortzen Bizkaian eta Gipuzkoan). Gainerako herrialdeetan egin zen bezala, Euskal Herrian ere haur eta gazteengan nazio nortasuna sortzea helburu hartuta, literaturaren alorrean idazle batzuk kanonizatu ziren; horiek izango ziren ondare literario nazionala osatuko zutenak, alegia, belaunaldiz belaunaldi memoria historikoan gordeko zirenak (aipagarriak dira, besteren artean, literatura idatziaren hastapenetan, XVI. mendean, Etxepare eta Leizarraga; XVII. mendean Axular eta, neurri apalagoan, Etxeberri Ziburukoa, Oihenart eta Tartas; prosagintzaren lehen urratsetan Juan Antonio Moguel, Resurrección Mª de Azkue eta, batez ere, Txomin Agirre; eta, azkenik, gerraurreko poesian Lizardi, Lauaxeta eta Orixe).
‎4.2 Euskal literaturaren irakaskuntza zertan den
‎–, (2010) b: Euskal literaturaren irakaskuntza Hego Euskal Herriko Batxilergoan, Udako Euskal Unibertsitatea, Bilbo.
2013
‎Azterketa soziologikoa lehena izan zen euskal literaturan irakurzaletasuna ikertzen. Aurrekoek bezala, Idurre Alonsok (2008, 2010, 2012) ere erabili du soziologiaren ikuspegia euskal literatura aztertzeko, batik bat euskal literaturaren sisteman sortzen diren hierarkiak analizatzeko, eta fenomeno horrek eskoletako euskal literaturaren irakaskuntzarekin duen zerikusia ikertzeko. Artikulu honetan soziologiari lotutako ikuspegi horrekin arituko naiz kontsumitzaileen azterketan.
2016
‎Zeren eta, ados, euskal literaturaren irakaskuntzan, euskarazkoaren alorrean behintzat, gure corpusaren estutasun historikoaren arazoa hor dago. Baina, hala ere, iruditzen zait zuhurra litzatekeela azterketa gaur eguneko literaturara arte iritsi aurretik gelditzea.
2021
‎Euskal hezkuntza arautuko literatur irakurketen azterketa egin ostean, Idurre Alonsok adierazten du" euskal literaturaren irakaskuntzan ez dela antzematen irizpide pedagogikoetan oinarritutako sailkapenik" (2010: 139) eta, haren ikerketak iradoki bezala," Eskolak erreproduzitu egiten dituela egon dauden literatur hierarkiak" (idem).
‎EAEko oinarrizko hezkuntzarako curriculum dekretua (Eusko Jaurlaritza, 2016) 236/ 2015 Dekretua, abenduaren 22koa eta Euskal Curriculuma (op.) oinarri hartuta77, euskal literaturaren irakaskuntzari dagokion DBHko ikaslearen irteera profila diseinatu zuen Ikaselkar ikerketa taldeak78 2020 urtean, BHko arloaren irakaskuntzan erreferentziazko ezaugarri eta gaitasun multzoa eskaintzeko asmoz. Batik bat, Euskal Curriculumari (op.) dagokionez, Hezkuntza Konpetentzia Orokorrak nahiz Euskara eta Literatura arlorako zehaztutako konpetentzia orokorrak, batetik, eta oinarrizko zehar konpetentziak eta diziplina barruko konpetentzien artean Hizkuntzaeta literatura gaitasuna edo Hizkuntzaeta literatura komunikaziorako konpetentzia hartu dira kontuan, bestetik.
‎Bai, ados. Baina hori da euskal literaturaren irakaskuntzaren helburua. Ez dut uste".
Euskal literaturaren irakaskuntzara eramaten du problematika EIAE3 k. Jakina denez, Euskara eta Euskal Literatura ikasgaiari dagokionez, Hego Euskal Herrian euskal filologoek eta Hezkuntza Sail/ Departamentu bakoitzak finkatutako kidetasuna duten tituludunek irakats dezakete, bere esanetan, BHn arlo horretan irakasten diharduten gehiengoaren profil akademikoa da hori.
‎Ameriketako Estatu Batuetan, non iberiar ikasketak lehen aldiz sustatu ziren, euskal literatura ez da curriculumaren parte (aipatzekotan, kuota sistema bati jarraituz izango da, hau da, idazle eta liburu jakin batzuk hautatuta, eta gaztelerazko itzulpenean; kurtso propiorik egotekotan, hautazko moduan eskainiko da), eta euskal literaturan plazarik sortzeko interesik ez dago (azken urteetan zabaldu diren irakurle plazak behin behinekoak dira eta gutxi ordaindutakoak). Predikatzen dutenaren eta errealitate materialaren arteko desadostasunei buruz galdetuta, iberiar ikasketen defendatzaile batzuen erantzuna da gobernu autonomikoak ez duela nahikoa diru ematen euskal literaturaren irakaskuntza indartzeko. Kontua zera da, ordea:
2022
‎Esperientzia horren harira galdera asko sortzen zaizkigu, baina bereziki bat. Zer ikas dezakete eskolek literatur taldeetatik oro har eta feministetatik partikularki euskal literaturaren irakaskuntza indartzeko. Galdera horri erantzuteko asmoz, lehenik marko teorikoa finkatuta, talde horietan egiten den dinamika azalduko da artikulu honetan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia