2008
|
|
Bigarren helburua
|
euskal
literaturaren didaktikarako hurbilpena egitean datza. Literatur sistema barrutik ezagutzeko lanak urriak dira gurean.
|
|
Beraz, ikerketa honek bi atal beregain biltzen ditu, biak ere euskal literatur sistemaren izaera eta egoera sakonago ezagutzera bideratzen direnak: bata, euskal literatur sistemaren erdigune eta periferiei dagokie; bestea,
|
euskal
literaturaren didaktikari. Ataletako bakoitzean sarrera teorikoa eta azterketa soziologikoa biltzen dira.
|
|
Hurrengo atalean,
|
euskal
literaturaren didaktikan sakonduko dugu. Euskal literaturaren irakurketa ikasketei oso lotuta ageri zaigu gaztetxoen artean, eta oinarrizko ikasketak bukatu ostean ere, irakurle askok daukaten literatur erreferente nagusia eskola da.
|
|
|
Euskal
literaturaren didaktika: proposamen teorikoak eta egungo didaktikarako hurbilpena
|
|
1960tik aurrera euskara eta euskal kulturaren irakaskuntza bermatuko zuten ikastolak hasi ziren sortzen Bizkaian eta Gipuzkoan; ondorioz, esan daiteke
|
euskal
literaturaren didaktika sistematikoa 1960ko hamarkada inguruan hasi zela.
|
|
Ildo beretik,
|
euskal
literaturaren didaktikan diharduten irakasle askok diote merkatu irizpideen araberako hautua egiten dutela urteko irakurgaietan, ez daukatelako bestelako erreferentziarik (aukeratzen lagunduko dien kritikaririk, esaterako). Hori dela eta, irakasleek ez daukate irizpide bateraturik, eta zalantza nagusi bat sortzen zaie ikasleei agintzen dizkieten irakurgaien inguruan:
|
2021
|
|
Ikasleen literaturarekiko harremanari eskainitako azpiatalean LIR1 ek argudiatzen zuenaren arabera, euskal literatura irakasteak hizkuntza gutxitu eta zapaldu baten literatura irakastea ekartzen du, baita inguruko sistemekin lehian dagoen literatur sistema batekoa ere. Eta, euskara beste edozein hizkuntza irakasten den ikuspegi beretik irakatsi ezin daitekeen legez,
|
euskal
literaturaren didaktikak ere beste kontzientziazio eta konpromiso maila bat eskatzen du (LIR1).
|
|
Hezkuntza testuingurua eta antolaketa kategoriaren baitan, euskal literatur sistemari buruzko hainbat pertzepzio eta iritzi bildu dugu parte hartzaileengandik, betiere hezkuntza sistemaren bueltan, jakina. Hezkuntza testuinguruaz eta literaturaren irakaskuntzaz ari garela, garrantzitsua iruditzen zaigu lehen ataletik argi uztea lan honen iker eremua Euskal Herria dela, eta hortaz, euskal hezkuntzan, euskal literaturan eta
|
euskal
literaturaren didaktikan kokatuko dela gai horiei buruz arituko garenean.
|
|
Alde batetik, euskal hezkuntza sistemek ez dituzte erronka horiek erdietsi, oraingoz behintzat, eta, bestetik, horri gehitu behar zaio literaturaren lanketak askotariko zailtasunak dituela, dela helburuak eta misioa zehazterakoan, dela horiek egikaritzerakoan. Kezka horretatik abiatzen da nagusiki ikerketa lan hau,
|
euskal
literaturaren didaktikan ekarpen xumea egiteko asmoz. Horretarako, ikerketa bera izan da ardatz nagusia, arloak gurean bizi duen egoeraren diagnostikotik abiatuz gaur egun dituen eta etorkizunean izango dituen erronkak identifikatzeko eta zehazteko.
|